رفتار دیپلماتیک تیم دیپلماسی ما اعم از وزیر خارجه و مابقی اعضا باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و قدم زدن با وزیر خارجه د ولتی که در تاریخ کشور ما فقط خیانت و جنایت کرده واقعا چه معنایی دارد؟ عزت و اقتدار ایران نباید به حراج گذاشته شود چرا که این مهم مفت به دست نیامده است.

به گزارش مشرق، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در برنامه "متن حاشیه" پیرامون طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که دور مذاکرات جدید ایران و ۱+۵ آغاز شد آمریکایی‌ها در همان مرحله اول یعنی قبل از توافق ژنو، در مذاکرات دندان‌گردی‌هایی از خود نشان دادند و با رفتارهای دو گانه خودشان سعی کردند که کشور ما را تحت فشار قرار دهند و به اصطلاح خودشان ایران را مجبور کنند که به خواسته‌ها و زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها تمکین کند.

وی افزود: ما در این دوران شاهد رفتار ضد و نقیضی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه و اعضای کنگره بودیم که از یک سو صحبت از مذاکره، توافق و تفاهم می‌کردند و از سوی دیگر تحت تاثیر لابی صهیونیستی مجبور می‌شدند دست به تهدید بزنند و اعلام کنند ما از همه قدرت علیه ایران استفاده می‌کنیم و هر از چندگاهی هم گزینه‌های مختلف روی میزشان را به رخ ما می‌کشیدند.

*مجلس شورای اسلامی در واکنش به تحریم کنگره آمریکا طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد را مطرح کرد


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که مجلس شورای اسلامی طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد را در واکنش به تحریم کنگره آمریکا در زمان مذاکرات مطرح کرد هدف از این طرح چه بود، تصریح کرد: مجلس در آن شرایط ورود کرد چرا که برداشت ما این بود که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به توافق دست پیدا کنند و وقت ما را تلف می‌کنند و سیاست چماق و هویج را به کار می‌برند تا به اهداف خودشان دست پیدا کنند به همین جهت مجلس به طور جدی ورود پیدا کرد و طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد را مطرح کرد.

* طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد به امضای بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان رسید


وی افزود: غنی ‌سازی ۶۰ درصد هم با ارزیابی نیازمندی صنایع کشور در حوزه‌های مختلف به غنی‌سازی بود، یعنی ۶۰ درصد هم مبنا انتخاب نشده بود، این طرح تهیه شد و به امضای بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان رسید.

نقوی‌حسینی اظهار داشت: امضا و توجیه طرح زمان‌بر است و در طول زمان ما به توافق ژنو نزدیک شدیم و برداشت ما از مذاکرات و هم چنین گزارشی که تیم دیپلماسی ما ارائه می‌کرد، این بود که ما می‌توانیم به یک توافق موفق دست پیدا کنیم، وقتی این استنباط به وجود آمد و آمریکایی‌ها در بخشی از تهدیدات عقب‌نشینی کردند طرح در مجلس مسکوت ماند و از تیم مذاکره کننده حمایت شد تا آن‌ها بتوانند به یک توافق دست پیدا کنند.

نماینده مجلس اضافه کرد: نهایتا به توافق موفق دست پیدا کردیم بنابراین طرح به آن هدفی که مد نظرش بود رسید لذا نمایندگان ضرورت ندیدند که این طرح مطرح شود اما این به معنای خارج شدن از دستور کار نبود و با ادبیاتی که آمریکایی‌ها به کار می‌بردند طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد روی میز مذاکره قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که مذاکرات جدیدی پیش رو داریم آیا این طرح مشکلی در وضعیت مذاکرات ایجاد نمی‌کند گفت: اخیرا آمریکایی‌ها بازی تکراری پلیس خوب و پلیس بد را به کار گرفته‌اند و کنگره آمریکا شروع به ایفای نقش چماق و دولت هم با نقش هویج تلاش می‌کنند تا اهداف آمریکا را دنبال کنند لذا این طرح مجددا در میان نمایندگان مطرح شد تا مجلس بتواند ورود پیدا کرده و مقابله به مثل کند.

* اگر کنگره آمریکا وارد تحریم‌های جدید شود ما هم اقدام کنیم


وی ادامه داد: اگر کنگره آمریکا وارد تحریم‌های جدید شود ما هم اقدام کنیم که آمریکایی‌ها از این بازی که راه انداخته‌اند پشیمان شوند لذا مجلس مجددا طرح باز شدن غنی سازی ۶۰ درصد را مطرح کرد.

*تدوین طرح جدید فنی و کاملا هسته‌ای کمیته هسته‌ای مجلس


نقوی‌حسینی از تهیه طرح جدیدی در کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: کمیته هسته‌ای مجلس هم در حال تهیه یک طرح متفاوت دیگر با محتوای طرح قبلی است بنابراین ما در این دوره دو طرح را داریم و بنا داریم که این دو را روی میز مذاکره قرار دهیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: کمیته هسته‌ای در حال تدوین و تهیه طرحی دقیق‌تر با اطلاعات کاملا فنی هسته‌ای است که با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی است که داریم و هم چنین افقی که متناسب با ظرفیت کشور است، بنابراین اگر کنگره بخواهد بازی‌های خودش را ادامه دهد در حال حاضر دو طرح روی میز مذاکره خواهد بود.

* مجلس طرح غنی‌سازی ۶۰ درصد را در یک افق بلند مدت تهیه کرده بود


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که به نظر شما ایران توان غنی‌سازی ۶۰ درصد را دارد تاکید کرد: ما غنی‌سازی ۶۰ درصد را در یک افق بلند مدت تهیه دیده بودیم ولی طرحی که در حال حاضر کمیته هسته‌ای دنبال می‌کند با توجه به وضع موجود است.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای چیست گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم و معتقد است که پرونده هسته‌ای ایران راهی جز مذاکره ندارد، ملت ما و کشور ما تسلیم تهدید و تحریم و فشار نخواهد شد.

*تیم مذاکره نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در زنبیل مذاکرات بگذارد/ راه نجات کشور بازگشت به اقتصاد مقاومتی است


نقوی‌حسینی ادامه داد: تیم مذاکره و دولت باید این نکته را توجه کند که همه تخم‌مرغ‌های خود را نباید در زنبیل مذاکرات بگذارد و امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور را به مذاکرات گره بزند، کاملا عقلانی نیست و به صلاح کشور نیست که به دشمن اعتماد کند لذا راه نجات کشور بازگشت به قدرت درون‌زا و اقتصاد مقاومتی است.

* قدم زدن با وزیر خارجه آمریکا چه معنایی دارد؟/ عزت و اقتدار ایران نباید به حراج گذاشته شود


نماینده مجلس با بیان این که باید در مسیر مذاکرات عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران رعایت شود، اظهار داشت: رفتار دیپلماتیک تیم دیپلماسی ما اعم از وزیر خارجه و مابقی اعضا باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و قدم زدن با وزیر خارجه دولتی که در تاریخ کشور ما فقط خیانت و جنایت کرده واقعا چه معنایی دارد؟ عزت و اقتدار ایران نباید به حراج گذاشته شود چرا که این مهم مفت به دست نیامده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: تیم مذاکره کننده نباید در دام آمریکایی‌ها بیفتد و نباید گرفتار بازی‌های داخلی آمریکا شود، آمریکایی‌ها تزشان این است بازی پلیس خوب و پلیس بد در داخل کشورشان راه می‌اندازند تا ما را تحت تاثیر قرار دهند، مسائل داخلی آمریکا ارتباطی به ما ندارد چرا که ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و مسئول پاسخ‌گویی دولت آمریکاست.

وی اضافه کرد: این که کنگره آمریکا چه می‌کند و دولت با گروه‌های تندرو چه کار می‌کند مسئولیتش با دولت آمریکاست و ما نباید در این دام بیفتیم اما تیم مذاکره کننده همان طور که تاکنون محکم و مستند آمده باید در چارچوب خطوط قرمز کار را به نتیجه برسانند تا به دنیا ثابت شود که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد توپ در زمین ۱+۵ است و آمریکایی‌ها مسئول مستقیم شکست مذاکرات هستند.

نقوی‌حسینی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تا جایی که امکان‌پذیر بوده برای به نتیجه رساندن مذاکرات تلاش خود را انجام داده، بالاخره آمریکایی‌ها سخت مطالباتشان را گرفتند در حالی که ما کف مطالباتمان را بحث می‌کنیم و از کف مطالباتمان نمی‌توانیم پایین‌تر برویم.

*اگر آمریکا بخواهد تفاهمی صورت بگیرد باید از زیاده‌خواهی‌های خود پایین بیاید


این نماینده مجلس نهم خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها اگر بخواهد تفاهمی صورت بگیرد باید از زیاده‌خواهی‌ها و مطالباتشان پایین بیایند و الا مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    الکی خوشحال نباشین!
  • علی ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    باهم صحبت کردن مسایل حل شه.شوخی نکردن که. یجور میگی قدم زدن برای چه انگار بیچاره چیکار کرده.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    اب بریز اونجاکه میسوزه ! ( اوس محمود)
  • جلال ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    فقط افراط و افراط منم بودم قدم میزدم
  • پیرامن ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    جناب آقای ظریف یا دشمن را نمی شناسد یا با مبانی انقلاب اسلامی آشنا نیست یا اینکه .... از رفتارهای دولتمردان آمریکا بگویید پادوهای رژیم صهیونیستی هیچ جای تعجب نیست اما از نمایندگان جمهوری اسلامی انتظار دیگری است
  • ناشناس ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    مجلس باید طرح غنی سازی 60 درصد را تصویب و دولت را برای اجرای آن ملزم نماید.
  • محمد ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    اخوی! قدم زدن برای دور زدن شنودهای کارگذاشته شده توسط زیان دیدگان مذاکرات بوده
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    ولمون کنید تو رو خدا شما کلا با هیچ کی سازگاری ندارید قدم زده که زده
  • محمد ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    اي تند روهاي مذهبي
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    ای ول غنی سازی 60 درصد رو خوب اومدید
  • مهدی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    بنظر من اشکال وارد نیست. وقتی کسی اختیار مذاکرات را دارد وتجربه و تعهدش هم ثابت است، خودش بهتر می‌داند که چه کاری بهتر و شایسته تر است. ما حق نداریم مدام از راه دور و خارج از فضای دیپلماسی که اتفاقا اشنایی هم باهاش نداریم، مدام چوب لای چرخ کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس