بسیاری معتقد بودند که وقتی ما خودمان برای آمریکا در مجموعه 1+5 جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم طبیعی است که این نگاه منجر به زیادخواهی های بیش‌تر دولت مردان آمریکا در موضوع هسته‌ای خواهد شد.

خوش و بش ظریف با کری تا حالا مشکلی را حل نکرده است/ ظریف به خاطر توهین به پیامبر سفر به فرانسه را لغو نکردگروه بین الملل مشرق- روز چهارشنبه 24 دیماه در ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای موسوم به 1+5، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اقدام به دیدار دو جانبه با جان کری وزیر خارجه آمریکا کرد. این دیدار در ادامه با اقدامی جالب همراه بود که به سرعت تصاویر آن در سراسر جهان مخابره شد. تصاویر منتشره وزیر خارجه ایران و آمریکا را در حال قدم زدن و صحبت کردن در سطح شهر ژنو نشان میداد. اما قدم زدن و صحبت کردن تنها چیزی نبود که در این تصاویر ثبت شده بود. با وجود تلاش دو مقام برای حفظ پروتوکل های دیپلماتیک در رفتار خود هنگام قدم زد، صمیمت دو وزیر خارجه در تصاویر بسیار مورد توجه قرار می گیرد. 

البته همانطور که برخی کارشناسان مانند علی خرم دیپلمات سابق وزارت خارجه معتقدند، در سال های اخیر روش های دیپلماتیک متحول شده است و در گذشته هیچ گاه دو وزیر امورخارجه جز از راه نامه های رسمی، ملاقات های رسمی و در موارد محدود احیاناًٌ تماس تلفنی هیچ گونه ارتباطی نداشتند. علی خرم برای ارائه شاهد مثال می آورد و می گوید: اوباما و کامرون در این چند روز پیش مقدار زیادی در فضای آزاد کاخ سفید با هم قدم می زنند.

با توجه به نکاتی که علی خرم در دفاع از این اقدام وزیرخارجه کشورمان بیان شد باید ببینم که برای مثال این اقدام در دیدار احتمالی اوباما و پوتین و یا کامرون و همتای او در آرژانتین هم متصور است و آیا آنها هم از این روشهای جدید در عرصه دیپلماسی با توجه به تنش میان کشورهایش استفاده خواهند کرد.

از طرف دیگر و بلافاصله بعد از گپ و گفت با جان کری، محمد جواد ظریف اقدام عجیب دیگری را مرتکب می شود. وی در اوج انتقادهای عمومی مسلمانان جهان نسبت به توهین به پیامبر اسلام توسط نشریه فرانسوی و حمایت دولتمردان این کشور از این اقدام، برای دیدار با مقامات فرانسوی به این کشور سفر می کند، سفری که بهتر بود به نشانه اعتراض لغو می شد و یا در بدترین حالت به تعویق می افتاد.


خبرنگار بین الملل مشرق برای تحلیل دلیل اقدامات بحث برانگیز اخیر وزیر خارجه کشورمان گفت و گویی را با "مهدی فضائلی" کارشناس مسائل بین الملل انجام داده است که مشروح این گفتگو به شرح زیر است.

بعد از سخنان مقام معظم رهبری و زمانی که قرار بر این شد تا جمهوری اسلامی ایران یک رویکرد جدید تحت عنوان نرمش قهرمانانه را در مذاکرات هسته ای با کشورهای 1+5 درپیش بگیرد، تیم مذاکره‌کننده ایران، آمریکا را در مذاکرات به عنوان یک عضو مؤثر با بیش‌ترین تأثیر گذاری در مجموعه 1+5 پذیرفت و به نوعی رفتار کردند که جایگاه ویژه‌ای را برای دولت آمریکا در این ماجرا تعریف کردند.

در رابطه با رفتار جدید تیم مذاکره کننده در همان ابتدا نقدهای جدی وجود صورت گرفت. بسیاری معتقد بودند که وقتی ما خودمان برای آمریکا در مجموعه 1+5 جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم طبیعی است که خود همین نگاه منجر به زیادخواهی های بیش‌تر دولت مردان آمریکا در موضوع هسته‌ای خواهد شد. با وجود انتقادهای صورت گرفته به این روند، تیم مذاکره‌کننده به خاطر اینکه معتقد بود برای حل مساله هسته ای باید با آمریکایی ها به صورت مستقیم وارد مذاکره شود، این فرصت را پیدا کرد که گفتگو های دوجانبه ای را با دولت مردان آمریکا در موضوع هسته ای داشته باشد.

در خصوص تامل و مذاکره با آمریکا زیاده روی هایی صورت گرفت که البته تذکراتی هم به تیم مذاکره کننده داد شد. با این وجود تیم جدید مذاکره کننده این امکان را پیدا کرد تا مذاکرات را به سمتی ببرد تا همانطور که اعتقاد داشت بتواند برای حل موانع حل مساله هسته ای با مقامات آمریکایی به صورت مستقیم مذاکره کند.

مصاحبه با فضائلی

دست تیم مذاکره‌کننده به شکل بی‌سابقه‌ای باز گذاشته شد. اما آن‌چه اخیرا طی مذاکرات هسته ای در ژنو اتفاق افتاد این بود که مذاکرات از حالت رسمی خود خارج شد و شکل صمیمانه و به اصطلاح خصوصی پیدا کرد به طوری که آقای ظریف و جان کری در خیابان های ژنو با هم قدم زدند تا عکاسان و تصویر برداران بتوانند به راحتی این دیدار را به تصویر بکشند. در مذاکرات و در برخورد با مقامات آمریکایی افراط صورت گرفته است و پیامد های این کار به لحاظ تأثیر بر افکار عمومی هم در داخل کشور و هم در سطح افکار عمومی علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان بسیار مهم است. این تأثیر گذاری نادیده گرفته شده است و این زیاده روی می‌تواند مورد بهره‌برداری‌های سوء قرار بگیرد. این اقدامات را می توان بی‌توجهی و غفلت پیامد ها و تاثیراتی که در افکار عمومی دارد قلمداد کنیم و یا ناشی از یک نگاه متفاوت که احیانا آقای ظریف و تیم وزارت خارجه قائل هستند بدانیم.

برخورد وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا به گونه‌ای صمیمی و خارج از پروتکل و تشریفات رسمی متداول انجام می‌شود و حکایت از یک قرابت، نزدیکی و صمیت بیش از حدی می‌کند که آمریکا سال‌هاست به دنبال آن هستند. آمریکایی ها می خواهند نشان بدهند که ما با ایرانی ها صمیمی هستیم و آن را در راستای سیاست های خود در قبال افکار عمومی کشورهای مختلف خرج کنند که ما در این خصوص بهره‌ای نمی‌بریم. خوش و بش ظریف با کری تا حالا مشکلی را حل نکرده است.

مصاحبه با فضائلی

از انتشار تصویر این قدم زدن‌ها و خوش و بش کردن ها نه تنها نفعی به ملت ایران نمی رسد بلکه همه اش زیان است. خیلی خوب است که تیم مذاکره کننده بتوانند گزارشی بدهند به افکار عمومی که از زمانی که این صمیمت ها و نشست های دوجانبه زیاد شد چه‌قدر در مواضع آمریکایی‌ها تغییر ایجاد شد. تا جایی که ما اطلاع داریم مواضع آمریکایی ها سخت‌تر و جدی‌تر شده است و روی مواضع خود ایستاده‌اند و اصلاً کوچک‌ترین انعطافی را در تحریم‌ها نشان نمی‌دهند و کماکان اهدافی را که از ابتدا تایین کرده‌ بودند را دنبال می‌کنند.

ما مرتب داریم هزینه می کنیم، مدام از اعتباری که نظام جمهوری اسلامی ایران به دست آورده است خرج می کنیم بدون این‌که کوچک‌ترین بهره‌برداری داشته باشیم. این رفتار صمیمانه میان تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت جدید آغاز شده و ادامه پیدا کرده است و هر روز یک جلوه جدیدی از این موضوع رائه می‌شود.

مصاحبه با فضائلی

البته ماجرا در قدم زدن با جان کری در خیابان های ژنو تمام نمی شود و بلافاصله اشتباه بزرگ دیگری توسط وزیر خارجه کشورمان در سفر به فرانسه رخ میدهد. در شرایطی که فرانسه به یکی از بالا ترین مقدسات جهان اسلام توهین کرده است و دولت مردان این کشور همگی از چنین مسئله‌ای با صراحت یا به شکل غیر مستقیم دفاع کرده اند آقای ظریف به این کشور سفر میکند. افکار عمومی دنیای اسلام نسبت به فرانسه واکنش نشان داده است و نسبت توهین به مقدسات اسلام جریحه دار است. در چنین شرایطی وزیر امور خارجه ام القرای جهان اسلام به فرانسه سفر کرده و با مقامات این کشور ملاقات می‌کند. ظریف به خاطر توهین به پیامبر سفرش به فرانسه را لغو نکرد.

خیلی سؤال برانگیز است که در چنین وضعیتی چرا این سفر لغو نشد و که بعد اعلام شود که علت لغو سفر توهین به مقدسات اسلام بوده است . به نظرم نمیاید که هیچ دلیل قانع‌کننده ای برای انجام این سفر در این شرایط وجود داشته باشد. اگر عکس این قضیه اتفاق می افتاد و برای مثال در ایران علیه ارزشهای فرانسه اقدامی صورت می گرفت و دولت مردان ایران از آن حمایت می کردند و یا حتی سکوت می‌کردند آیا مقامات فرانسه به ایران سفر می‌کردند؟ آقای ظریف و مجموعه ایشان به نظر می‌رسد که فراموش کرده‌اند که به نمایندگی از چه کشوری فعالیت می‌کنند و چه توقعات و انتظاراتی از سوی افکار عمومی دنیا به طور مشخص دنیای اسلام متوجه ایران و انقلاب اسلامی ایران است.

برخی مدعی هستند که اگر به‌جای اخم کردن به آمریکایی‌ها، بخندیم و اگر ارتباط مستقیم داشته باشیم و بی واسطه حرف بزنیم همه مشکلات حل می‌شود. الآن یک سال و چند ماه است که چنین رفتاری صورت می‌گیرد و می‌بینیم که چیزی به دست نیاورده‌ایم و آن‌چه هم که از قبل داشتیم را داریم از دست می‌دهیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ناشناس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    ظریف باید بجای راهپیمایی نمادین با جان کری یک اقدام نمادین در محکوم کردن هتک حرمت پیامبر (ص) انجام میداد.
  • حسین ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    سلام هر چی فکر کردم چرا سفرش رو که برنامه ریزی شده باید لغو میکرد نتیجه نگرفتم. تو همین جا ، دولت اسلامی و شیعی به ساحت امام زمان در یک نشریه توهین شد (نشریه دانشجویی)اعتراضاتی هم شد. آیا باید دیگه تو اینجا زندگی نمی کردیم؟!!!.... پس تکلیف مسلمانان در فرانسه چی میشه آیا اونا هم به اعتراض باید کشورشون رو ترک کنند؟!!!.... خداییش این تحلیلا چیه؟ فقط بدان که حضرت محمد با تسخیر قلبها و با مهربانی دینش را جهانگیر کرد و مطمئن باش نه با اون حرکتهای خبیثانه ونه با رفتن یا نرفتن کسی به فرانسه این حرکت فراگیر متوقف نمیشه
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    ساکت شو مشرق ...
  • یار ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    اقای حسین جان .مسأله اینست در این شرایط حداقل اعتراضی که در شان ایران اسلامی بود باید نشان میداد که دنیا بفهمد ایران که تنها کشور اسلامی مستقل است واکنش جدی به این نشریه دارد.اما قدم زدن فکر کنم اشکالی نداشته باشد مذاکره چه نشسته و چه ایستاده قابل درک است اما کاش اقای ظریف قدری متفاوت تر قدم میزد و بجای دولت به مردم و ایران می اندیشید.کلا احساس ایشان زیادی میل به خواسته های دولت دارد تا ملت.اگر قدری ایران را در نظر بگیرد بهتر است.همه جا خندیدن کاربرد ندارد.و با دشمن متفاوت باید رفتار کرد تا لبخند زدن
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    و برین یه فکری به خاطر این سریالهای جدید و عجیب و دوست داشتنی تلوزیون کنید... که مثلا از سن پایین ازدواج اول حمایت میکنن... بعدش به گند میکشنش...!! و نشون میدن که این سن... سن جهالت نادانی.. سادگی و زود قضاوت کردن و حسادت و ...... در نهایت .... نهی ازدواج در دوران پاکی..!!
  • پوپک ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    من کاملا میفهمم پشت پرده چه خبر است و چه پروژه ای دنبال میشود و هدف غایی چیست چون از روزی که رهبرم گفت بر بصیرتتان بیفزایید به دستورمقام معظم رهبری عمل کردم و کسانی هم که ازپشت پرده بی خبرند ...
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    آیا مقامات ایران هم از آن نشریه دانشجویی حمایت کردند؟؟ آری. اگر حمایت می کردند طاغوت می شدند و زندگی در زیر حکومت طاغوت هم حرام می شد.
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    اولا بلا فاصله بعد از چاپ کاریکاتور توهین آمیز، وزارت حارجه با بیانیه آنرا محکوم کرد ثانیا سران کشورهای اروپایی از جمله انگلیس وفرانسه توهین به مقدسات مسلمانان را تفبیح کرده اند.هیچ دولتی از جمله دولت فرانسه از این حادثه تروریستی که صلاحیت تامین امنیت واقتدار یک دولت منتجب رای دهندگان را زیر سوال میبرد،منتفع نمیگردد ثالثا دولتهای اروپایی از جمله فرانسه اختیار محدود سازی مطبوعاتشان را ندارند تنها راه آن تصویب قانون در پارلمان است که اگر همه کشور های اسلامی به صورت یکپارچه از اهرم فشار دیپلماتیک استقاده نمایند ممکن است دولتها لایجه عدم اجازه مطبوعات به توهین به مقدسات را به پارلمان ببرند که معلوم نیست پارلمان به آن رای مثبت دهدو لذا در این رابطه خود مسلمانان اروپایی ونهادهای مدنی میتوانند تاثیر گذار باشند رابعا قدم زدن ظریف با جان کری ودیدار با فابیوس جه ربطی با توهین مجله شارلی هبدو دارد.مگر دولت فرانسه یا امریکا به پیامبر اسلام اهانت کرده اند. جناب آقای توکلی، به معدود دانشجویان شرکت کننده که خواستار اخراج سفیر فرانسه شده اند حرجی نیست ولی شما چرا کل فرانسه را کشور هتاک معرفی کرده اید در حالیکه این اقدام صرفا توسط یک مجله دست چندم ضورت پذیرفته است.این توهین ها هم بارها در زمان اجمدی نژاد توسط همین مجله صورت پذیرفته شده بود چرا آن موقع کسی خواستار اخراج سفیر فرانسه نشد وتوهین را به پای دولت فرانسه ننوشت دم خروس بهره برداری سیاسی از آب گل آلود توهین به پیامبر اسلام کاملا مشهود است.لطفا پای دولت روحانی را وسط نکشید که خیلی تابلو است
  • ggg ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    باید استیضاح بشه
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    نفهمیدن جرم نیست آیا این حرف شما را امام زمان نیز تایید میکند؟ الق ما رضیتموه و الباطل ما استختموه حق آن است که شما راضی هستید و باطل آن است که شما از آن ناراضی هستید سعی کنیم فهمیده یا نفهمیده ایمان به اسلام آمریکایی نیاوریم اگر نمیدانیم این اسلام آمریکایی چیست زمت خواندن و فهمیدن را به خود بدهیم. در اسلام آمریکایی رفتن به این کشور و هیچ چیزی با این تفاسیر مشکلی ندارد...
  • محمد ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    چرا جمع ميبندين ميگين مردم... همه مردم با شما هم عقيده نيستن پيامبر (ص) از دست مسلمانايي ناراحت ميشه كه فقط اسم مسلمان رو يدك مي كشن
  • محسن ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    خوب نیست چیزی رو بدونی به ما نگی، بگو تا ما هم بدونیم بر بصیرتمان افزوده شود.
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    ازاین ای کاش ها زیاد داریم، ای کاش شمانسبت به همه مسائل همینطوری ریزبین بودی. وبادهتاکارشناس صحبت میکردی، جالب اینکه هرچی کیهان تیتر میزنه. شما دنباله روش هستی ازخودت چیداری دلواپس. وپیش
  • مهدی ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    لابد این دفعه هم به اسرار جان کری بود قدم زدن ها یا رفتن به فرانسه به خاطر امر به معروف و نهی از منکربود؟ واقعآ تواین یک سال چند ماه شما کارهایی کردید که در تاریخ انقلاب کسی نکرده بود انشاءاله جوابی برای مردم ایران تو این دنیا و جوابی در آخرت در پیشگاه خدا داشته باشید. خداوند ما را از دشمنان داخلی و خارجی حفظ کند .انشاءاله
  • طاهر ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    آقایون میخوان ظریف را تضعیف بکنند با این حرفاشون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • یه بنده ی خدا ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    بگذارید بروند قدم بزنند و بخندند مگر ندیدین همین خنده ها چقدر از تحریمها را لغو کرد؟لابد میخان بگن برنامه ریزی بوده واگر نمیرفتند خلاف عرف دیبلماتیک بود.بعد اینم از حفظ حرمت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) توسط یک مسلمان!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    عزیزم در زمان دکتر احمدی نژاد وزیر خارجه و غیره با فرانسوی ها قهوه نمی خوردند و با دشمنان قسم خورده کشور پیاده روی نمیکردند و به هتک حرمت پیامبر (ص) لبخند نمیزدند !
  • فرهاد ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    باسلام اساس نظام ما بر سه اصل عزت حکمت ومصلحت بنا شده مواظب گفتارها ونوشتهایتان باشید ما یا رهبری را پذیرفته ایم یا نه تحر کات دیپلماتیک وزارت خارجه تحت فرامین وسیاستهای کلی نظام قرار دارد پس نا مربوط اظهار نظر نکنیم.
  • ناشناس ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    ظریف با این روند فرسایشی مذاکرات موقعیت خودش رو تضعیف کرد و حالا با سفر نسنجیده به پاریس دل دوستداران پیامبر رحمت و مهربانی را آزرده کرد.
  • حسینی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    بخوانید
  • یارسوالله ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    مثبت منفی هاتون کار نمیکنه.حضرت محمد صلوات الله علیه قبل از اینکه از کاریکاتورش ناراحت باشه از رنج وعذابی که امتش به ان گرفتارند ناراحت هستند از اسلام نابی که فقط اسمش مانده از اختلاسها و شکاف عمیق طبقاتی که زیر پرچم اسلام روی میدهد غمگین هستند از عوام فریبیها از پایمال شدن خون شهدای اسلام به هر طریقی پیامبر من ان بزرگ مردی است که ریختن زباله برسرش از سوی دشمنانش ناراحتش نمیکرد پیامبر من ان ازاده و بزرگ مردی است که قلبش از به ظاهر یاران و دوستانی میشکندکه امتش را به نام او فریب میدهند وباعث میشوند از عظمت و شکوه اسلام بکاهند.ان چیزی که منزلت و شان پیامبرم را می کاهد یک مشت جفنگیات ادمهای معلوم الحال نیست مسلمانی ناقص ماست .اللهم صلی علی محمد وال محمد.یا علی مدد
  • ناشناس ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    بنده فکر نمیکنم رهبر معظم انقلاب با سفر ظریف در این شرایط به پاریس موافق بوده باشند.
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    ناشناس محترم, سران انگلستان به وضوح و رسماً برای این توهین حق قائل شده اند.
  • سارا ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    به نظر من قدم زدن با کری هیچ مشکلی نداشته تا نشون بدن تا اینجای کار با کشوری مشکل نداریم و ولی سفربه فرانسه باید بحالت تعلیق در می اومد تا باز هم نشون بدن که اگر کشوری بخواد به مقدسات ما توهینی کنه, اونوقت دیگه نمی تونیم هیچ رابطه ای با این کشور را بپذیریم مگر اینکه همانطور که از صهیونیستهای جنایتکار عذر خواهی می کنند؛ بفهمند که باید از تمام مسلمانان جهان عذر بخوان و جلوی چنین فعالیتهایی رو در کشورشون بگیرند.
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    این از بد شانسی ظریف بود که مسئله کاریکاتور توهین آمیز به پیامبر گرامی همزمان با سفر ایشان به فرانسه بود ا گردرک درستی از مذاکرات داشته باشیم غرب به رهبری آمریکا درتلاش است که مذاکرات به سرانجام نرسد وایران را مقصر معرفی کنند وتحریم سفر ظریف به فرانسه هم بهانه خوبی برای غرب بود والا ظریف هم مثل ملت ایران ارادتمند اهل بیت پیامبر گرامی اسلام هستند !واما سخنی با آنهایی که کارهای این دولت را زیر ذره بین گرفته ودر پشت دین ومذهب سنگر گرفته اند به خود آیید که اگر منافع ملت را دوست دارید منافع کشور را دوست دارید منافع اسلام ناب محمدی را دوست دارید به جای کنایه همکاری کنید !!!
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    اینها لرزهایی است از خوردن خربزه سال 92
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    ظریف وظیفشو انجام داده اقایون پر ادعا!.،
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    مثل اينكه اونجا مهد دمكراسي يه ها! اونجا مهد طالبان وداعش نيست! و اولاندهم نميتونه كاريش بكنه
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    تو ساکت شو بی ادب! از مشرق خوشت نمیاد نیا خبراشو بخون.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    خوب مقصر بداند مگه تاحالا که با خواسته اونا رفتار کرده تحریمها کم شده قرار نیست که ما به خواسته اونا رفتار کنیم با اونا باید مثل احمدی نژادرفتار کرد تا آدم بشن تواین یه سال هم که ثابت شد اونا با خنده پرروتر میشن
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    امثال تو فقط تو دنیای لبخندها و قهقه ها اونم تو روی دشمن ملتتون زندگی می کنین...تا کی می خواین خودتونو به خواب بزنین؟! دنیا جای بیداریه
  • ناشناس ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    دوست عزیز مذاکرات در ژنو برگزار میشود و نیازی به حضور ظریف در این شرایط در پاریس نبود.
  • محسن ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    فقط تومی فهمی هی میگی فهمیدن ونفهمیدن میگه نفهمیدم یعنی جاروجنال رامیگه افهم
  • محسن ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    احسنت محمد جان معلومه خیلی انسان فهمیده ای هستی بارکلا خوشم اومد
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    چرا دروغ می نویسید؟ کجا فرانسه و سران کشورها توهین به مقدسات مسلمانان را محکوم کردند؟؟ نه تنها محکوم نکردند بلکه از چاپ کاریکاتور موهن حمایت کردند و اون رو آزادی نامیدند...
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    منظورت از کارشناس کیه؟؟ این همه کارشناس دارن میگن اشتباه بود... این همه ملت توهین به پیامبر رو محکوم کردند و درخواست برخورد دارن... شما معلوم نیست از کدوم کشور اومدی داری برای مشرق تعیین تکلیف می کنی...
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    آره با همین لبخندها ده دوازده تا بویینگ نو از آمریکا وارد کردن...
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    رهبری وظایفی دارد و ما هم وظایفی داریم. اگر رهنمودهای ایشان در باب مذاکره را می خواندید الان این سخن را نمی گفتید... ایشان که نمی توانند هر روز برایتان حرف های گذشته شان را تکرار کنند. بروید بخوانید و بعد در مورد رهبری نظر دهید.
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    خطاب به حسین! حق نداری اسلام رو اونطور که دوست داری تفسیر کنی!
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    احمدی نژاد کجایی که یادت به خیر...
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    از مشرق تقاضا می کنم تا یک کاریکاتور از هولوکاست منتشر کند تا وزیر خارجه فرانسه به ایران بیاید و در خیابان های تهران بزرگ با آقای دکتر ظریف به قدم زنی بپردازد...
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    نفهمیدی, یا خودتو به نفهمی زدی!!؟؟ این دو کاملا متفاوت اند!
  • امیر ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    کسی نیست به نویسنده ی مقاله بگوید ترا سنه نه مگر باید از تک تک مثل شماها اجازه بگیرد شما میدانید سیاست با کدام سی نوشته میشود
  • بسیجی ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    این مردم که میگویید کیند مگر ما مردم نیستیم خوب کاری کرد رفت فرانسه . سیاست را با همه چیز قاطی نکنید
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    میدانستند توافق این بار نهایی خواهد شد و دیگر بهانه ای نیست به شارلی پول دادند تا این کار را بکند خلاصه به هر قیمتی شده نباید توافق انجام شود سیاست کثیفی است که طراحی و اجرا شد و اعتقادات مردم را نشانه گرفتند چون میدانند مردم بجز ائمه دیگر برای کسی ارزشی قائل نیستند . خدا در جای حق نشسته و همان خدایی که اینها اعتقادی به آن ندارند طعم تلخ رسوایی را برایشان خواهد چشاند . کار آقای ظریف درست و از روی انسانیت و وطن پرستی است .
  • ریاستی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    مهد دموکراسی!!!!زرشک
  • عباس م 61 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    اخوی یه خورده دیر شده زودتر می گفتی یه کاریش می کردیم.
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    خائن همواره علنی حرف و نظرش را می دهد و عمل می کند این ما هستیم که در قید و بند مسائل پیش پا افتاده همواره به انحراف می رویم و درست عمل نمی کنیم.
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    آخ جوووووووون بویینگ. چقدر تو دیگه بدبختی!!!!!!
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    امیر من به تو می گم تورو سنه نه ؟
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    خودش خودش رو تضعیف میکنه.
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    با بزرگنمایی ایرادات داخلی میخواهی توهین به پیامبر را کوچک نشان دهی؟
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    کدوم وظیفه؟
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    البته اونا برای موهوماتشون قداست قایلند اما ما برای مقدسات ...
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    تحریمهای مضاعف و نفت 40 دلاری و کاریکاتور پیامبر نتیجه کدوم سیاست بوده؟
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    یعنی دیگه بندو آب دادی و دیگه نمی شه کاریش کرد؟
  • ناشناس ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    بویینگ نو ؟! خخخ! آدم ساده لوح قطعه هواپیمای مسافربری به ما نمیدهند چه برسه به خود هواپیما !
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    انگاری چاقو گذاشتن زیر گلوش بیاد خبرای مشرق بخونه.
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    خودمسئولین هم نمیدونن پشت پرده چ خبره اون وقت شمامیدونی!!!! مدیونی بدونی و به مانگی ک ماهم بصیرتمان نره هوااااا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس