با دلیل تشدید تحریم‌های بین‌المللی بر علیه کشور، تولید درسال گذشته تقلیل یافته، بنابراین نمی‌توان به دلیل تحریم ها، صادرات نفت خام را هم افزایش داد.

گروه اقتصادی مشرق-در حالی که معاون وزیر نفت  گفته بود که در ابتدای دولت یازدهم حجم صادرات نفت ایران 700 هزار بشکه بود، آمار جدید بانک مرکزی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که در آن مقطع، حجم صادرات نفت و فرآورده های نفتی کشور 1.8 میلیون بشکه نفت بوده است.

معاون زنگنه: ابتدای دولت یازدهم صادرات نفت 700 هزار بشکه بود/ بانک مرکزی: 1.8 میلیون بشکه بود

منصور معظمی معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت دولت یازدهم اوایل امسال درباره وضعیت صادرات نفت کشور گفته بود: زمانی که دولت یازدهم سر کار آمد صادرات نفت ما 700 هزار بشکه در روز بود در حالی که در این مدت دو برابر شده و اکنون به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم متشکل از نفت خام و میعانات گازی است.

این اظهارنظر معاون زنگنه در حالی است که گزارش بانک مرکزی وضعیت صادرات نفت کشور را طور دیگری نشان می دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، صادرات نفت و فرآورده های نفتی کشور در سه ماهه اول سال گذشته یک میلیون و 808 هزار بشکه در روز و در سه ماهه دوم یک میلیون و 804 هزار بشکه در روز بوده است.

معاون زنگنه: ابتدای دولت یازدهم صادرات نفت 700 هزار بشکه بود/ بانک مرکزی: 1.8 میلیون بشکه بود

گزارش جدید بانک مرکزی که روز شنبه ۲۷ دی ماه منتشر شد نشان می‌دهد اتفاقا صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی کشور از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ یعنی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم با نزول مواجه شده است.

بر اساس گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، حجم صادرات نفت خام و خالص صادرات فرآورده‌های نفتی کشور در زمستان سال گذشته به یک میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه در روز رسید که حدود ۱۱۵ هزار بشکه کمتر از متوسط سال ۱۳۹۱ و ۲۳۴ هزار بشکه کمتر از رقم انتهای دولت دهم بوده است.

گفتنی است آنچه که در مباحث رسمی و محاسبات بودجه ای به عنوان صادرات نفت کشورمان مطرح می شود شامل صادرات نفت خام و میعانات گازی است. صادرات میعانات گازی کشور حدود 200 هزار بشکه در روز و مابقی ارقام اعلامی صادرات نفت خام است.

کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی کشور در نیمه دوم سال گذشته در حالی است که در سوم آذر ۱۳۹۲ توافق ژنو به امضا رسید و انتظار می‌رفت حجم صادرات نفت کشور پس از این توافق بهبود یابد که نشانه مشخصی از این تاثیر مشاهده نمی شود.

آمار بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد در نیمه دوم سال گذشته تولید نفت کشورمان نیز کاهش بیش از ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به نیمه اول همان سال داشته و از حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در نیمه اول ۱۳۹۳ به کمتر از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نیمه دوم سال رسیده است.

آمارهای بانک مرکزی، برخلاف اظهارات یک سال اخیر مقامات دولتی همچون آقای معظمی درباره بهبود صادرات نفت کشور پس از توافق ژنو است. کاهش صادرات نفت در نیمه دوم سال گذشته در حالی است که بر اساس توافق ژنو، انتظار می رفت با رفع بخشی از تحریم ها صادرات نفت ایران افزایش پیدا کند.

در متن توافق ژنو آمده بود: توقف تلاش برای کاهش خرید نفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خرید نفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند. بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران در خارج از کشور به ایران. در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.

در همین حال، معظمی روز دوشنبه بر خلاف اظهارات چند ماه پیش خود کاهش صادرات نفت کشور در سال گذشته را پذیرفته و آن را به تشدید تحریم ها ربط داده است.

وی با اشاره به تشدید تحریم‌های بین‌المللی بر علیه کشور، تاکید کرد که به همین دلیل، تولید درسال گذشته تقلیل یافته، بنابراین نمی‌توان به دلیل تحریم ها صادرات نفت خام را هم افزایش داد.
 
منصور معظمی، احتمال داده که آمار بانک مرکزی دایر بر افت صادرات نفت خام کشور در سال  گذشته واقعی باشد، اما علت آن را ناشی از تشدید و اعمال تحریم های بیشتر بین المللی بر علیه کشورمان ارزیابی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس