کد خبر 381805
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

"هر چند سال یه بار یکی به پیامبرمون توهین می‌کنه و ما هم یکی دو تا بیانیه می‌دیم و محکوم می‌کنیم و یه چندتا تجمع دور همی می‌ریم و داد و بیداد می‌کنیم و تموم."

واکنش به گزارش مشرق، سعید چاری کارگردان فیلم «فیلسوف‌های احمق» که این فیلم را در جوابیه فیلم توهین آمیزی که سال گذشته در رابطه با پیامبر اسلام(ص) توسط سام باسیل و تری جونز کشیش ساخته شده بود، ساخته بود به اهانت به پیامبر اسلام (ص) در طی یادداشتی واکنش نشان داد و متنی را نسبت به حرکت نشریه شارلی ابدو در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد.

متن یادداشت سعید چاری به شرح زیر است:

"هیچ یک از پیامبران به اندازه من در دوران رسالتش اذیت نشد. این فرموده پیامبر اسلام است درباره مظلومیت خودش و عجییب است که این مظلومیت هنوز هم ادامه دارد و عجیب‌تر این است که به پیامبر‌ها همچنان توهین می‌شود و ما جز بیانیه نوشتن و محکوم کردن هیچ اقدام فرهنگی دیگری نمی‌کنیم. چند روز پیش متاسفانه شاهد بودیم که طبق روال گذشته یه بار دیگه دشمنان اسلام با شعار دموکراسی و آزادی بیان به ساحت مقدس پیامبر اسلام توهین کردند و این حرکت اون‌ها باعث خشم اکثر مسلمانان جهان و کشورمون شد و طبق معمول و روال همیشه خیلی از هنرمندان با نوشتن بیانیه این حرکت زشت را محکوم کردند. عجیبه که به پیامبر ما تو کشوری به بهانه آزادی بیان توهین می‌شه که هیچکس تو همون کشور حق نداره راجع به قضیه هولوکاست نظر بده و نظر دادن و حرف زدن راجع به هولوکاست در فرانسه مساوی می‌شه با زندانی شدن! ازادی بیان فرانسه اینه.

امروز وقتی داشتم بیانیه‌ها و جوابیه‌ها و محکوم کردن‌ها رو می‌خوندم چشمم به یه سری اسمهایی افتاد که متن بیانیه شون نشون می‌داد که خیلی از این حرکت و توهین به پیامبر (ص) عصبانی شدند.

اسمهایی که برای من خیلی آشنا بودن، یادمه دقیقا ۲ سال پیش یه ماه بعد از انتشار اون فیلم توهین آمیز ما جز اولین نفری بودیم که پروانه ساخت فیلم فیلسوفهای احمق رو به تهیه کنندگی هادی مشکات با موضوع جوابیه همون فیلم توهین آمیز به پیامبر (برائت از مسلمین) گرفتیم و فیلمنامه کار با موضوع نقش صیهونیست و پشت پرده سینما هالیوود و چگونگی ساخته شدن آن فیلم توسط سام باسیل و تری جونز کشیش توسط ثنا صادقی نوشته شد؛ اون موقع‌ها خیلی خوشحال پر انرژی پیش تولید کارو شروع کردیم؛ چون واقعا فکر می‌کردیم واسه ساخت یه همچی فیلمی مشکلی وجود نداره. اون همه بازیگر تو تجمع اعتراضی حضور داشتند؛ مگه می‌شه حاضر نباشند تو این فیلم که اولین جوابیه؛ اونم جوابیه فیلم توهین آمیزی که برای پیامبرمون می‌خواد ساخته بشه بازی نکنن و یا مگه می‌شه ارگان‌ها واسه ساخت این فیلم حمایت نکنند. اما بعدا فهمیدیم واقعیت یه چیز دیگه ست. با خیلی از همون بازیگرهایی که اون روز تو اون مراسم اعتراضی وزارت ارشاد حاضر بودن و عکسهاشون راه به راه تو سایت‌ها می‌خورد و مصاحبه می‌کردند تماس گرفتیم و فیلمنامه رو فرستادیم اما چون فیلمنامه به شدت ضد صیهونیست بود و اونا گرین کارت آمریکا داشتن حاضر نشدند تو فیلم بازی کنند.

فیلمی رو که فکرمی کردیم خیلی راحت با بازیگرهاش به توافق می‌رسیم به یه جایی رسید که دیدیم خیلی‌ها که تو رفت و آمد به آمریکا هستند حاضر نیستن تو این فیلم بازی کنند! کار به جایی رسید که به هر کی زنگ می‌زدیم اول می‌پرسیدیم این فیلم ضد یهود و صیهونیسته شما فیلم سیاسی اینجوری بازی می‌کنن و اگه می‌گفتن اره تازه می‌رفتیم سراغ داستان و فیلمنامه. اما قضیه وقتی جالب‌تر شد که جلساتمون با مسئولین فرهنگی بابت این فیلم شروع شد. حرفهای عجیب و غریبی از بعضی مسئولین و مدیران واسه ساخت این فیلم می‌شنیدیم؛ بعضی وقت‌ها طوری تعجب می‌کردیم که فکر می‌کردیم احتمالا اینا دارن ما رو امتحان می‌کنند! یکی می‌گفت حالا اونا یه چیزی ساختن تموم شد رفت؛ چه کاریه که دوباره اون موضوع رو به جریان بندازیم و زنده کنیم! یکی می‌گفت اصلا واسه چی می‌خواین جوابیه اون فیلم رو بسازین این همه موضوع اجتماعی و طنز! یکی دیگه هم جمله عبدالمطلب رو مثال می‌زد و می‌گفت خدا خودش مواظب پیامبر ما هست؛ لازم نیست ما براش کاری بکنیم! و هر چی می‌رفتیم جلو‌تر اوضاع بد‌تر می‌شد تا اخر سر رسید به اینجا که یکی از مدیر‌ها گفت اصلا ارشاد چه جوری به این فیلم پروانه ساخت داده! نباس بسازین.

گفتیم فیلم پیامبره! به پیامبرمون توهین شده؟ جواب این بود ما که نباس جواب اون ادمهای کوچیک رو بدیم!!! اون ادمهای کوچیک دارن راه به راه به پیامبرمون که بزرگتری انسان روی زمین بود توهین می‌کنن اما ما نباس جوابشونا بدیم!. دیدیم یکم دیگه بریم دنبال حمایت دولتی؛ حمایت نمی‌کنن که هیچ ممکنه یهو پروانه ساختمونا هم باطل کنن. بخاطر همین افتادیم دنبال اسپانسرهای شخصی که همون اول کار با یکی دو تا از بانک‌ها مذاکره کردیم گفتن برینا دیگه اینور‌ها پیداتون نشه. کار اجتماعی بیارین این دیگه چه کااریه. جواب فیلم توهین آمیز پیامبرو دادن هم شد اخه کار!!! یه آن به خودمون اومدیم دیدیم که تو کشورمون هیچ ارگانی و هیچ جا از ساخت این فیلم خوشحال نشد که هیچ حتی گا‌ها ناراحت و عصبانی هم شدند بخاطر همین تصمیم گرفتیم فیلمو ببریم تو بخش خصوصی.

فیلم همش لوکیشنهاش خارج از کشور بود و در واقع داستان فیلم تو آمریکا می‌گذشت یکی بهمون پیشنهاد داد که اسپانسر خارجی پیدا کنیم؛ رفتیم دنبال اسپانسر خارجی که بلاخره یه جا بهمون جواب داد و ایمیل زد که گفتن سوژه خیلی عالیه یه بازنویسی بشه از توش اون قسمتهای مربوط به حضرت محمد (ص) رو در بیاریم؛ بعدم کلا تو داستان به امریکا گیر ندیم بریم اونور فیلمو بسازیم. ما گفتیم خوب اینکه کلا همه چیشو باید عوض کنیم اونوقت قسمت خوبش کجا بود که گفتن بن لادنش خیلی عالی بود. قصه رو ببریم رو اسامه بن لادن که یه تروریست جانی بود و تو ۱۱ سپتامبر اون هم آمریکایی رو کشت. یه لحظه فکر کردیم دیدیم ما قرار بود جوابیه فیلم توهین آمیز پیامبر رو بسازیم که در واقع یه فیلم ضد صیهونیسته؛ اما اینجوری پیش بریم و یه چندتا دیگه از این پیشنهاد بهمون بدن احتمالا یه فیلم ضد ایرانی می‌سازیم!! از اون کار هم منصرف شدیم و رفتیم سراغ همون بخش خصوصی و سرمایه گذار خصوصی و بلاخره کار تو مبعث پیامبر سال گذشته کلید خورد و فیلمبرداری فاز اولش تو سکوت خبری انجام شد.

کلا روند تولید این فیلم گونه‌ای بود که بیشتر حس این بهمون دست می‌داد که انگار داریم تو امریکا یه فیلم برای پیامبر اسلام می‌سازیم. انگار روند حمایتی ما از پیامبر فقط و فقط خلاصه می‌شه تو همین بیانیه نویسی‌ها و تو تجمع‌ها شرکت کردن؛ وقتی پای عمل می‌رسه دنبال عذر و بهونه هستیم.

البته تو همین کار ما بازیگرهای مطرح و بزرگی رو داریم که تا فهمیدن کار واسه پیامبر (ص)؛ بدون اینکه به فکر چیزهای دیگه باشن قبول کردند که بازی کنند و جا داره از تک تکشون تشکر کنم؛ ما برای نقشهای جورج بوش – تری جونز کشیش- آریل شارون – سام باسیل – مایکل مور و... از بازیگرهای سوپراستار و مطرح سینما استفاده کردیم. داستان فیلم فیلسوفهای احمق از تقلب انتخاباتی جورج بوش و ریس جمهور شدنش آغاز می‌شود و به وقایع ۱۱ سپتامبر می‌رسد و سپس با زبانی کاملا کمدی و فانتزی به نقش صیهونیست در سینمای آمریکا می‌پردازیم و در دل همین داستان به هجو فیلمهای برائت از مسلمین (فیلم موهن راجع به پیامبر) – ۳۰۰ – آرگو – گلاب و... می‌پردازیم.

امروز وقتی داشتم بیانیه‌ها رو می‌خووندم به این فکر می‌کردم که واقعا فقط وظیفه ما به عنوان مسلمون همینه. هر چند سال یه بار یکی به پیامبرمون توهین می‌کنه و ما هم یکی دو تا بیانیه میدیم و محکوم میکنیم و یه چندتا تجمع دور همی می‌ریم و داد و بیداد می‌کنیم و تموم. می‌ریم تا دو سال بعد که یه بار دیگه یه جا دیگه به پیامبر توهین کنند و باز روز از نو روزی از نو! اتفاقاتی که این چند روزه افتاد دقیقا منو یاد اتفاقاتی که دو سال پیش بعد از ساخت اون فیلم توهین آمیز بر علیه پیامبر افتاده بود انداخت. اون موقع هم همین شد. سام باسیل و تری جونز کشیش یه فیلم توهین امیز بر علیه پیامبر ساختن. ما اینجا تجمع کردیم و بیانیه پشت بیانیه دادیم تو تجمعات به همدیگه گفتیم که می‌خوایم فیلم جوابیه بسازیم و مصاحبه پشت مصاحبه. اما یه ماه بعد تب و تاب فروکش کرد و تموم شد تا امسال که دوباره یکی دیگه به پیامبرمون توهین کرد."
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    4 0
    چقدر این کارگردان مهجور است؟ من اولین بار است که اسمشان راشنیدم. خدا بهش توفیق بده. توی تاریکی و ظلمت این زمانه اینهد تنها چراغ بدستان هدایت هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس