"داشتن استقلال مالی"،" نرفتن زیر بار شوهر"، "دراز نکردن دست جلوی شوهر" و هزاران هزار استدلال دیگر باعث شده تا آمار قابل توجهی از اشتغال زنان را رغم بزند.

گروه اجتماعی مشرق- تمام ملاکها را کنار هم می گذارد، "سن و سالمان که خب به هم می‌خورد، تحصیلاتمان هم، خانواده‌ها و هم با هم ارتباط خوبی برقرار کرده اند از این نظر هم مشکلی نیست"، همه اینها فکر و ذکر دختر جوانی است که تازه چند روز از آمدن یک خواستگار به خانه‌شان می‌گذرد؛ اما موضوع اصلی اینها نیست؛ آنچه بیش از همه دغدغه و نگرانی دختر را شکل داده این است که آیا همسر آینده‌اش با کار کردن وی موافقت می‌‌کند یا خیر؟ مدام به سال‌هایی فکر می‌کند که درس خوانده و به همه روزهایی که در به در پی کار گشته است. کلمات در ذهنش ردیف می‌شوند، کلماتی که قرار است به مرد احتمالی زندگی‌اش جوری ادا کند تا او حتی فکر ممانعت از کار کردن به ذهنش هم خطور نکند نه ابتدای زندگی و نه هیچ وقت دیگر.

آن‌طرف ماجرا هم مردی قرار گرفته که با همه مشکلات مالی می‌خواهد ازدواج کند، خودش و زندگی‌اش را سر و سامانی بدهد، به چیزی که فکر نمی‌کند و یا خیلی جدی فکر نمی‌کند این است که بخواهد صبح با همسرش خانه را ترک کند قبل از او و یا نهایت همزمان با هم کلید بیندازند و با بار سنگین از خستگی وارد خانه شوند.

این یک نمونه از شخصیت این خواستگار می‌تواند باشد، وجه دیگر هم می‌تواند فردی باشد که در به در گشته و دختری پیدا کرده که هم تحصیلات دارد و هم کار، مرد به اجاره خانه فکر می‌کند و با یک حساب سر انگشتی که اگر زنش هم کار کند می‌تواند اجاره خانه‌اش را بدون دردسر بپردازد و دیگر نگران قسط و وام‌هایی که قرار است برای خرج عروسی و هزار جور خرج دیگر بپردازد نخواهد بود؛ اینها دو دسته از مردانی هستند که تعداشان هم کم نیست، مردهایی که زن خانه دار می خواهند و غذای گرم و مادری برای بچه هاشان و دوم مردهایی که زنی شاغل و کمک حال در رفع مخارج، که البته گروه دوم علاوه بر اینها توقع غذای گرم و یک مادر نمونه و ... را از همسرشان دارند.

"داشتن استقلال مالی"،" نرفتن زیر بار شوهر"، "دراز نکردن دست جلوی شوهر" و هزاران هزار استدلال دیگر باعث شده تا آمار قابل توجهی از اشتغال زنان را رغم بزند. اما به راستی چند درصد از خانم‌هایی که بیرون از منزل، در ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف، صبح را شب می‌کنند کار کردن‌شان ضرورت دارد؟ -ضرورت از این حیث که بودنشان بیرون از خانه برای رفع نیازهای ضروری زندگی است- نیازهای که ممکن است پای حیات و مرگ را به میان بکشد!

زنان؛ ریحانه خانه یا کارگر کارخانه؟/ اشتغال زنان مسئله‌ای که خرجش به دخلش نمی‌ارزد/////آماده انتشار

سنگ بنای چنین ذهنیتی در ابتدای قرن بیستم زمانی که دولت انگلیس به زنان شاغل استقلال مالی داد گذاشته شد، اینکه زن بدون هیچ قید و شرطی می‌تواند هر زمان که دوست داشته باشد بیرون منزل کار کند و درآمد حاصل از آن کار هم به خود او تعلق می‌گیرد و هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند که البته قسمت دوم این قوانین پیش از اینها در فقه اسلامی مقرر شده است یعنی زن با اذن شوهر می‌تواند بیرون منزل کار کند و مرد هیچ حقی برای تصرف در درآمد همسرش ندارد.

مجله اکونومیست چاپ انگلیس در سال 2011 گزارشی درباره تمایل خانه‌داری در زنان شاغل منتشر کرد که در این گزارش به این نکته تاکید می‌کند که بسیاری از زنان شاغل با تحصیلات بالا دوست دارند که در خانه بسر ببرند؛ این مجله آماری از وضعیت زنان در چین ارائه داد که طبق آن 70درصد از زنان چینی شاغل اعلام شدند و از لحاظ میزان شاغل بودن زنان در جهان در مقام اول قرار دارند و بیشتر آنها که در شرکت‌های چند ملیتی استخدام شده‌اند هر هفته بیش از 70ساعت کار می‌کنند.

سپری شدن وقت زنان بیرون از منزل با مزایا و معایبی همراه است که وقتی همه اینها را در کنار هم می‌گذاریم، می‌بینیم که ذات وجودی زن برای انجام کارهای سنگین و طاقت فرسا و حتی کارهای روزمره اداری که مدام با تکرار و تکرار همراه است ناهمگون است. به هر حال توان بدنی و قوای جسمانی زن در یک حد مشخصی قرار دارد اگر زن تمام انرژی خود را بیرون منزل خرج کند و با خستگی تمام وارد خانه شود آن سقف دیگر خانه نخواهد بود و تبدیل به استراحت‌گاهی برای پدر و مادر خواهد شد و جایگاه اصلی خود را به عنوان کانون و محور تربیت فرزندان و همچنین منشا آرامش برای اعضای خانواده به ویژه مرد، از دست خواهد داد.

شاغل بودن زنان از همه مهمتر وظیفه و نقش مادری را زیر سوال می‌برد، بدیهی است که وقتی ادرات و کارخانه ها را زنان در نقش‌های مختلف شغلی پر کنند از آن سو مهدهای کودک و شیرخوارگاه‌ها نیز بر تعدادشان افزوده خواهد شد، مربیان مهد کودک که عموما افراد آموزش دیده‌ای هم نیستند جای مادر را برای ساعات زیادی پر خواهند کرد، ساعاتی که لحظات مفید از روز کودک را شکل خواهد داد چراکه وقتی این کودک به همراه مادرش وارد خانه می شود با مادری بی حوصله، خسته و عصبی مواجه خواهد شد که تمام تلاشش خواباندن وی و در نهایت سرگرم کردنش با تلویزیون و سایر تکنولوژی‌ها اعم از بازی با موبایل و تبلت و غیره خواهد بود. وجود چنین کمبودهایی در زندگی کودک با آسیب‌های غیر قابل جبرانی همراه خواهد شد.


زنان؛ ریحانه خانه یا کارگر کارخانه؟/ اشتغال زنان مسئله‌ای که خرجش به دخلش نمی‌ارزد/////آماده انتشار

تاثیر دولت در سازماندهی اینگونه مسائل قابل چشم‌پوشی نیست، اگر شرایط کار برای زنان در خانه فراهم شود از طرفی هم نیازهای مادی خانواده تا حد زیادی رفع می‌شود و هم وظیفه همسری و مادری به نحو شایسته‌تر انجام خواهد شد همچنین زمانی که زن بیرون از خانه مشغول باشد مسئله فرزندآوری نیز در حاشیه قرار می‌گیرد و معمولا چنین خانواده‌هایی به یک و نهایت دو فرزند بسنده خواهند کرد. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه فرزند این خانواده از موهبت محبتهای مادری محروم خواهد شد در آینده از حیث داشتن خواهر و برادر نیز احساس کمبود خواهد کرد. همانگونه که این اتفاق بعد از دو قرن در خانواده‌های اروپایی رخ داد و حال که آنها به نهایت تکنولوژی‌ها و امکانات دست یافته‌اند به زندگی با حیواناتی مثل سگ و گربه روی آورده اند.

همچنین نکته قابل تامل دیگر رابطه با اشتغال زنان آمار طلاق است. طبق تحقیقات در شهرهایی که میزان اشتغال زنان در آن بالاتر است آمار و ارقام طلاق و نارضایتی از زندگی زناشویی نیز بیشتر است؛ استقلال مالی زن از مرد، تامین نیازهای روانی زن در بیرون از خانه و در محل کار توسط همکاران زن و مرد، ناهنجاری های اجتماعی در برخی از محیطهای کاری و انحراف از ارزشهای مقدس خانواده و وفاداری به شوهر، قصور در انجام وظایف مهم و بنیادین مادری و همسری و بسیاری از مسائل دیگر از جمله عواملی است که آمار طلاق را در بین زنان شاغل بالا برده است.

زنان؛ ریحانه خانه یا کارگر کارخانه؟/ اشتغال زنان مسئله‌ای که خرجش به دخلش نمی‌ارزد/////آماده انتشار

نقش مرد در اینکه زنان با بهانه افسردگی و یکنواختی محیط خانه و بهانه‌هایی از این دست علاقه‌مند به کار بیرون نباشند غیر قابل انکار است. اگر مردان نیز در همسرداری و محبت‌های همه‌جانبه به همسرشان دریغ نکنند و یار و همدل او باشند و همچنین در فرزند داری و کارهای خانه درکنار او باشند بسیاری از مشکلات و انحرافات و بیماریهای روحی و روانی  از زنان جامعه رخت خواهد بست و به معنای واقعی سبک زندگی اسلامی به اجرا در خواهد آمد.

فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ارزش خانه‌داری زنان، گویای همه چیز است؛ "حتما بایستی بر روی کار زن های خانه دار ارزش گذاری ویژه بشود؛ بعضی می‌توانستند بروند کار بگیرند، بعضی می‌توانستند تحصیلات عالیه بکنند، بعضی تحصیلات عالیه هم داشتند -من دیدم زنانی را از این قبیل- گفتند ما می‌خواهیم این بچه را بزرگ کنیم، خوب تربیت کنیم، نرفتیم کار بگیریم. زن نرفته کار بگیرد، آن کار هم زمین نمانده؛ آن ده نفر دیگه آن کار را گرفتند، باید از این جور زنی قدردانی شود."



مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • مهتابی ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    به همین دلیل 3 ساله مرخصی بدون حقوقم نشستم تو خونه بچه داری میکنم. ولی حوصله ام سرمیره سروکله زدن فقط بابچه سخته نه دوستی نه کاروباری ....
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    خدا شفاتون بده
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    فارق از کامل بودن یا نبودن محتوای متن فوق اولا باید بگویم خدا عمرت بدهد مشرق که بالاخره وارد این فضای ضروری و حساس و پرخطر شدید چون فعلا هیچ کس جزات حرف زدن در این زمینه ها را ندارد ثانیا نه تنها در اروپا و امریکا بلکه در تمام دنیا آمار ها نشان می دهد که تمایل به زن خانه دار بودن افزایش یافته و مثلا الان در امریکا زن رئیس جمهور با افتخار می گوید که یک زن خانه دار است ثالثا به نظرم نکته اساسی که در این نوشته به آن توجه نشده بحث انجام کارهای خانه و خانه داری است و اینکه انجام این کار ها چه ارزش افزوده ای برای کل خانواده دارد و عدم توجه به این کارها چگونه هزینه های هنگفتی به خانواده تامین می کند یعنی زنی که در بیرون از منزل شاغل است اگر چه به ظاهر درآمد خانواده را افزایش می دهد ولی این عدم حضور در منزل نیز هزینه های فراوانی به خانواده تحمیل می کند که کمتر از درآمد افزایش یافته نیست نکته آخر اینکه موضوع عدم حضور مستمر زن در خانه پیش و بیش از آنکه یک موضوع اقتصادی برای جامعه و خانواده باشد ، یک موضوع فرهنگی و اجتماعی است و از این حیث کمتر مورد دقت قرار گرفته است ، یعنی ثمرات فرهنگی اشتغال زنان برای روابط اجتماعی و فرهنگی میان خانواده و حتی میان نسل ها بسیار با اهمیت است ثمراتی نظیر کاهش صله رحم و روابط خانوادگی میان فامیل ها ، قطع ارتباط فرهنگی میان نسل امروز و نسل آینده و .....
  • خشایار ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    هر زنی که سرکار بره، یه فرصت شغلی را از پسرانِ آماده به کار میگیره....
  • مصطفي بروجن ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    واقعا علي بود عالي ممنون مشرق
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    امیدوارم یه روزی دوباره همه مردم به این نتیجه برسن که مادری بهترین شغل دنیاست
  • علی ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    خدا وکیلی خجالن بکشین. این نون رو شماها تو کاسه ملت میذارین بعدشم میشین منتقد؟ بابا مردم رو واقعا چی حساب میکنین؟ ماهی با حافظه 3 ثانیه ای؟؟!! اون از دانشگاه آزاد و تبعاتش ! اینم از عزت به خانما که توشون شوفر تاکسی و ... هم درومد. قصدم اهانت به هیج شغلی نیست موضوع همانست که هود میدانید پس لطفا دست به سینه کنار بمونین و ببینین در همه عرصه با این بداه سرایی توجیه مابانه چه کردین با همه چی ! که خانما یه گوشه از اونن.! ماه
  • سیستانی ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    هستندخانمهای زحمتکشی که یک تنه بارزندگی رابدوش میکشندچراکه چاره ای جزاین ندارند.وبازهستندخانمهایی که باوجودداشتن زندگی مرفه،بازهم اصراربرسرکاررفتن دارند!وقتی بااین طیف ازنسوان صحبت میکنیم،میگویندنبایدجیبشان بی پول باشدوباید ازمردخانه استقلال مالی داشت!قطعاهدف بالابردن درامدخانواده نیست چراکه به اندازه کافی مردخرج ومخارج زندگی راتامین میکند!ایده چنین خانمهایی،اولا چشم وهم چشمی دربرابر سایر هم دوره ای های دانشگاه بوده وبعدازان فکرمیکنندبی دلیل مدارج بالای تحصیلی رابدست اورده اندوخانه داری حق انهانیست!اگردرزندگی عشق وجودداشته باشد،پول ومدرک تحصیلی پشت سرقرارمیگیرندوباعلاقه به تربیت اولادی صالح وفراهم اوردن محیطی ارام برای زندگی فکرمیکنند!مرحوم ایت الله بحجت یک زوج جوان راچنین نصیحت فرموده اند:به خانم گفته اند،هیچ گاه اقتدارشوهرت رانشکن!به مردهم گفته اند،هیچ گاه دل همسرت رانشکن!اگردقت کنیم،اکثراختلافات زندگی باهمین دو "نشکن ها"اغازمیشود!وقتی زن خانه تصمیم میگیردبجای مردخانه تصمیم بگیردوحریمهارامیشکند،مردهم ازکوره درمیرودودلش رامیشکند!بعدازاین بنگرکه چه غوغایی درخانه انهابوجودمی ایدکه گاهی ازکنترل هم خارج میشود!
  • حامد ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    چه جوری مردی راضی می شه زن اش بره سرکار ؟ خب اگر می خاد بره شب 1 جا استراحت کنه چه حاجت به ازدواج . تحملش سخته زن شاغل
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    و اینم اضافه کن که تقریبا میشه گفت جلوی تشکیل خانواده بقیه رو هم میگیره چون به آدم بیکار که زن نمیدن
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    1 0
    چرند محض:تو خرجشون را بده نرن سرکار.نفست از جای گرم بلند میشه مشرق
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    روزی دست خداست
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    هیچ خانمی حاضر نیست خودش با کار سنگین و طاقت فرسای بیرون منزل خسته کنه ولی نساله اینه که خرج و دخل خانوارها با هم نمیخونه و مجبورن کار کنن تا بلکه امیدی به آینده داشته باشن .
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    معلومه مجردی
  • زهرا ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    2 0
    مردها برای زنی که در خانه است به معنای واقعی وانطور که باید ارزش واحترام قائل نیستند واز همه مهمتر زنان خانه دار از هیج جا حمایت معنوی و مادی نمی شود این اندیشه در اذهان شکل گرفته که زن خانه دار تنبل و عقب افتاده است بسیاری از خانواده ها به هنگام خواستگاری مایلند عروسی از طبقه مرفه باشد ودارای تحصیلات وشاغل بوده تا بار سنگین اقتصادی به تنهایی روی دوش مرد خانواده نباشد سالهای زیادی است که صدا وسیما زوجهای جوانی رانشان میدهد که در ابتدای ازدواج دارای زندگی مرفه و شغلهای پر درامد هستند
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    روزی دست خداست ولی خدا هم به انسان عقل داده
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    1 0
    تکلیف مایی که مردمون از نوع دوم هست و فقط حساب و کتاب _به قول شما_ سرانگشتی بلده و همیشه چرتکه دستشه چیه؟؟ من اگر هم بخوام خونه بمونم، باید غر و لند و حساب و کتاب هرشب رو (سر میز غذای گرم همراه با بر و روی خوش زنانه!!) تحمل کنم که مثلا تو هم اگر کار داشتی..، فلان و بهمان....
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    احسنت
  • مجید ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    ببخشید پس خانم ها کی به وظیفه اصلی خود یعنی به دنیا اوردن و تربیت بچه بپردازند کی خونه داری و شوهرداری کنند فمنیست ها تو کارشون موفق بودن تا حالا
  • مجید ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    ببخشید پس خانم ها کی به وظیفه اصلی خود یعنی به دنیا اوردن و تربیت بچه بپردازند کی خونه داری و شوهرداری کنند فمنیست ها تو کارشون موفق بودن تا حالا
  • ترنج ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    والا محیط کار ما زنونه بود اعصاب برامون نذاشتند ، وای به اینکه در محیط مردونه کار کنیم!! به عنوان یک خانم شاغل به زنان محترم عرض میکنم در خانه هایتان خانمی ، مادری ، فامیل داری کنید و در بیرون از منزل شاغل نباشید. مردانی که میگن دخلمون به خرجمون نمیرسه پس پدران ما چگونه زندگی را میچرخاندن.. کمی بیندیشید!
  • مجید ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    ببخشید پس خانم ها کی به وظیفه اصلی خود یعنی به دنیا اوردن و تربیت بچه بپردازند کی خونه داری و شوهرداری کنند فمنیست ها تو کارشون موفق بودن تا حالا
  • ناشناس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    1 1
    اشتغال هر یک خانم مساوی است با از دست رفتن یک فرصت شغلی برای آقایان و از دست رفتن یک فرصت ازدواج برای خانمها .
  • علی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    خانواده ای میشناسم پدر ومادر شاغلند وهیچ نیازی به شغل زن هم ندارند وفرزندشون مثل یه بچه یتیم میمونه وبیش از هرکسی از مادرش میترسه چون مادره دیگه حوصله ای برای پرداختن به بچه نداره هیچ وقت نفهمیدم اینها برای چی زندگی میکنن وقتی خوب مقایسه میکنیم می بینم خروجی زندگیشون با یک آدم لاابالی یکیه (فردی که با هوسبازی فرزندی بار میآره که از خانواده بیزار ه هیچگاه محبت ندیده ودرآینده به جامعه بانگاهی تنفرآمیزوابزاری نگاه میکنه)
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    مشرق دمت گرم گل کاشتی اصلا کل تحریره فقط به این مسائل بپردازه بازم کمه مسائلی که ضد فرهنگ ماست و حالا شده جزیی از فرهنگمون
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    ریحانه خانه هستن
  • فاطیما ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    منم با کار کردن خانمها بیرون خونه مخالفم.چون خودم طعم حقوق های عجیب و غریبشو چشیدم.ولی باید 1سرگرمی داشته باشیم که از توخونه نشستن افسرده نشیم,1فرهنگسرا بود ک الان شورای شهر ما میخاد بدلیل نداشتن توجیه اقتصادی تعطیلش کنه!!ب خدا بس توخونه نشستم دارم دیوونه میشم!!
  • امان از طاغوت ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    زن و مرد در کار کردن فرقی ندارند همون طور که مرد باید وظیفه ی پدریش رو انجام بده زن هم باید وظیفه ی مادریش رو انجام بده. با این کارها نباید حقوق زن رو پایمال کرد و به این سیستم ناکارآمد مردسالارانه ادامه داد.
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    از مرحله پرتی پرت
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    بنده ریحانه خانه هستم
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    چی گفتی دقیقا؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس