مجموعه «تولد در زمین سوخته» این هفته به گسترش و کاربرد وسیع سلاح های شیمیایی و اورانیومی از سوی کشورهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر می پردازد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مجموعه مستند «تولد در زمین سوخته» به استفاده حکومت هاي جنگ طلب از تسلیحات شیمیایی و همچنین گلوله هاي اورانیومی می پردازد.
حقیقت آن است که تاثیرات بمب هاي شیمیایی و تسلیحات هسته اي امروز همچنان بر عده اي از مردم دنیا قابل رویت است.

این مجموعه به وقایع تاریخ و بهانه هاي استفاده از این نوع تسلیحات پرداخته و ویژگی هاي مخرب این سلاح ها را از زبان کارشناسان مورد بررسی قرار می دهد.

اورانیوم ضعیف‌شده یا به عبارتی رقیق شده یا فرسوده، به اورانیومی اطلاق می‌ شود که میزان ایزوتوپ قابل شکافت ۲۳۵ در آن کمتر از اورانیوم طبیعی است که فرآورده جانبی غنی‌ سازی اورانیوم محسوب می شود؛ در صنایع مختلف از جمله وزنه‌ های تعادلی هواپیما، حفاظ ‌های ضد تشعشعات رادیواکتیو، تجهیزات رادیوتراپی، کانتینرهای حمل مواد رادیواکتیو، گلوله‌ ها و مهمات ضد زره توپ ‌ها و تفنگ ‌های جنگی و زره ‌های دفاعی مثل زره تانک‌ها از آن استفاده می شود.

احتمال خطر آلودگی با اورانیوم در جریان درگیری‌ های نظامی مطرح می‌ شود که در آن از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف ‌شده استفاده شده باشد.

در مورد سلاح های شیمیای نیز هرچند پروتکل ژنو کاربرد این نوع از سلاح ها را در جنگ ممنوع می کند اما گسترش، تولید و مالکیت چنین سلاح هایی را ممنوع نکرده و به همین دلیل بسیاری از کشورها پروتکل ژنو را امضا کردند اما این حق را برای خود محفوظ نگه داشته اند که چنانچه خود و یا متحدانشان مورد حمله با سلاح های شیمیایی قرار گیرند به همین شکل بتوانند مقابله به مثل کنند و حتی بسیاری از امضا کنندگان این حق را برای خود محفوظ می دانند که در مقابل کشورهایی که عضو پروتکل نیستند از سلاح های شیمیایی استفاده کنند؛ در جریان جنگ ایران و عراق، رژیم بعث بارها از سلاح های شیمیای علیه رزمندگان ایرانی استفاده کرد که نتیجه آن وجود چندین هزار نفر جانباز شیمیایی در کشورمان است و هرازگاهی هم خبر شهادت برخی از آنها منتشر می شود.

وحید فرجی کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد؛ مستندی که این هفته ساعت 19.30 روز دوشنبه 29 دی و تکرار آن روز بعد ساعت 15:30 از شبکه افق سیما پخش خواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس