کد خبر 380220
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به معضل رو به رشد خشونت و آسیب‌های متاثر از آن در بین جوانان، از برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کلینیک کنترل خشم در چندین نقطه کشور در آینده نزدیک خبر داد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، نخستین مرکز پیشگیری و کنترل خشم کشور با حضور محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افتتاح شد.

محمود گلزاری با اشاره به این که در بخشی از قوانین، وظایف و مسئولیت‌های دستگاه های اجرایی نسبت به جوانان تصریح شده است، وظایف اساسی شورای ملی جوانان و ستاد ساماندهی امور جوانان در استان ها را در دو بخش اصلی دسته بندی کرد و افزود: دربخش اول وظیفه داریم وظایف ذاتی دستگاه ها را در این مهم یادآوری و بر عملکرد آن ها نظارت کنیم و در بخش دوم آن قسمت از نیازمندی های جوانان که مغفول مانده و در شرح وظایف دستگا ه های اجرایی نیست از جمله مبحث ازدواج و ... را ساماندهی داده و پیگیری کنیم.

وی بررسی های انجام شده توسط دستگاه های انتظامی و قضایی مبنی بر افزایش چشمگیر خشونت در بین جوانان 18 تا 24 سال و پس از آن جوانان 25 تا 34 را هشداری جدی قلمداد کرد و گفت: ثمره خشونت، افزایش جرائم و بزهکاری است. لذا اولین چاره دراین مورد می‌تواند کنترل خشونت‌ها و یافتن راه‌های کاهش آن به ویژه در بین جوانان باشد.

گلزاری اظهار داشت: در همین راستا تصمیم گرفتیم کلینیک تخصصی کنترل خشم را باهدف مطالعه دلایل و آمار، ارائه آموزش‌های عمومی و گروهی و یافتن راهکارهای درمانی برای این معضل راه اندازی کنیم که مطالعات آن تکمیل شده و امروز اولین شعبه آن در تهران شروع بکار می کند و استان های اصفهان، مازندران و البرز نیز جهت راه اندازی این کلینیک اعلام آمادگی کرده اند و از استان خراسان رضوی نیز درخواست می کنیم با توجه به جمعیت و شرایط موجود شرایط ایجاد این کلینیک را فراهم کند.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی ها در این کلینیک از کارشناسان ارشد و دانشجویان دکترا در علوم روانشناسی و جامعه شناسی برای امر مطالعه و ارائه راهکار دعوت به عمل می آید. ضمن اینکه بحث امکانات و آموزش و تحقیقات میدانی توسط ورزش وجوانان انجام شده و بحث تامین مکان مناسب به عهده شهرداری گذاشته می شود. همچنین مقرر شده یک سوم هزینه های درمانی توسط وزارت ورزش و جوانان، یک سوم توسط شهرداری ها و یک سوم نیز توسط مراجعین پرداخت شود. البته این مراکز با هماهنگی بین وزارت ورزش وجوانان و وزارت بهداشت و درمان و با مجوز خاص راه اندازی خواهند شد تا بتوانیم از امکانات بیمه ای برای پوشش هزینه بیماران استفاده کنیم.

وی در خصوص سمن ها گفت: از مهم ترین ابزارهای جلب مشارکت جوانان به سمت فعالیت های اجتماعی و پیشگیری از ابتلا به آسیب ها، سمن ها، NGOها یا سازمان های مردم نهاد با اهداف اصلاح، کمک، ساماندهی وبهبود شرایط است و چنانچه جوانان در مشارکت های اجتماعی حضور فعال نداشته باشند به آسیب های اجتماعی دچار خواهند شد. لذا بحث سمن ها و تقویت آنها از این منظر حائز اهمیت است.

معاون ساماندهی امور جوانان با انتقاد از کاهش چشمگیر آمار سمن ها از 5هزار به 200 سمن افزود: نگاه جوان هراسی و جلوگیری از اجتماع جوانان ضرر و ضربه بزرگی به اجتماع می‌زند و باید با اعتماد به جوانان زمینه بالندگی آن ها را فراهم کنیم. لذا در حال حاضر از اهداف اصلی ما توسعه کمی و کیفی سمن‌ها و فعالیت آن‌ها است و با این رویکرد وظایف بیشتری به آن ها محول خواهیم کرد. چند استان به تازگی مکانی را با عنوان سمن سرا جهت تجمع و تمرکز سمن ها فراهم کرده اند که جای تقدیر است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه به مشکل بزرگی به نام همسریابی اشاره کرد و گفت: این مشکل کار انتخاب و شناسایی را برای جوانان سخت کرده است چنانچه در حال حاضر 300 سایت غیرقانونی و غیراخلاقی همسریابی در حال فعالیت، و معضلاتی را باعث شده است.

گلزاری افزود: در این خصوص راه اندازی مراکز تحت کنترل و تحت نظارت که با شناسایی دختران و پسران متقاضی ازدواج، انجام مصاحبه و مشاوره با آن‌ها و معرفی موارد مناسب به هم از برنامه‌های ما است که اولین مرکز مشاوره رسمی با مجوزهای لازم و مورد تایید ما از اوایل بهمن‌ها کار خود را آغاز خواهد کرد. ضمن اینکه درحال ساماندهی خیرین ازدواج هستیم تا از ظرفیت این بخش استفاده کنیم و اولین جلسه نمایندگان خیرین ازدواج استان ها بزودی برگزار خواهد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اين كه توي اين عكسه؛ خودش هم خشمگين است!!
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    به والله قسم امدم دقیقا بنویسم که این خودش خشمگینه دیدم شما نوشته ای کور بشم اگه دروغ بگم
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    خب یه شماره تلفن یا ادرس هم بزارید تمام سایتا فقط این خبر مشابه گذاشتن بدون شماره ای از این مرکز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس