کد خبر 380190
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت روز ملی هوای پاک 29 دی گفت: در این روز از معاون اول رییس جمهور دعوت شده است تا خودروی خود را به مرکز معاینه فنی ببرد. همچنین از رییس جمهور درخواست کرده‌ایم تا با خودروی عمومی به محل کار خود بروند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق،‌ دکتر سعید متصدی در نشست مطبوعاتی روز هوای پاک با بیان اینکه روز ملی هوای پاک به صورت نمادین برگزار می‌شود، گفت: برگزاری روز ملی هوای پاک در سال 93 تفاوت عمده‌ای با سال قبل دارد و آن تفاوت این است که در سال گذشته یک هفته به عنوان هوای پاک برگزار شد اما طبق مذاکراتی که انجام شد، این هفته به یک روز تقلیل پیدا کرده و در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.

وی به برنامه‌هایی که در سطح استانی برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: اداره کل هر استان با مشارکت استانداری‌ها و مردم هرکدام برنامه مشخص خود را دارند. یعنی در هر 31 استان برنامه مشخصی برگزار می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد برنامه‌هایی که در سطح ملی برگزار خواهد شد، توضیح داد: در روز 28 دی‌ماه همایشی برگزار می‌کنیم که تم اصلی آن پاسخگویی به مردم و افرادی است که باید از فعالیت دستگاه‌های مرتبط اطلاع پیدا کنند.

متصدی با اشاره به قولی که در سال گذشته داده بود، گفت: سال گذشته گفتند که 29 دی‌ماه را شروع سال هوای پاک می‌دانیم. در همایشی که امسال برگزار می‌شود فعالیت سالانه سازمان محیط زیست و دستگاه‌های دولتی در زمینه کاهش آلودگی هوا اعلام می‌شود.

وی از مصوبه‌ای که سال گذشته در دولت به تصویب رسید خبر داد و گفت: سال گذشته مصوبه خوبی در دولت تصویب شد که شامل 9 محور و 35 فعالیت است. محورهای عمده آن شامل کاهش آلودگی سوخت، پایش آلاینده‌های هوا، خودروهای در حرکت، نیروگاه‌ها، سیستم حمل و نقل، آموزش اطلاع‌رسانی و زیرساخت‌ها است که در بسیاری از این محورها پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

توزیع سوخت یورو 4 در تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان و تبریز

متصدی با تاکید بر اینکه بنزین پتروشیمی به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شده است، گفت: در شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان، تبریز، سوخت یورو4 توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه استانداردسازی خودروها از موفقیت‌های دیگری بود که در سال گذشته کسب شد، افزود: خودروهای تولیدی در کشور طبق استانداردهای مصوب هیات دولت تولید می‌شود یعنی علاوه بر استاندارد یورو4 جوانب دیگری که تضمین‌کننده پایداری یورو4 هستند هم رعایت می‌شود.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، فعالیت دیگر این سازمان ساماندهی سوخت دیزل و گازوئیل بوده است، گازوئیلی که در کشور تولید می‌شد بین 7 تا 9 هزار پی‌پی‌ام گوگرد داشت اما در حال حاضر گوگرد در شهرهای تهران، اراک، شیراز و مشهد زیر 50 است و در این شهرها شاهد کاهش میزان ذرات و آلودگی ناشی از گازوئیل هستیم.

یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها

متصدی از یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها خبر داد و گفت: یکپارچه‌سازی معاینه فنی در مصوبه اردیبهشت دولت مصوب شد و ضوابط آن در چند روز گذشته به تصویب رسید. امروز شاهد سیستم یکپارچه معاینه فنی هستیم که در این امر سعی شده است دخالت انسان به حداقل برسد. یعنی حتی ورود شماره پلاک خودرو به وسیله دوربین‌ها انجام می‌شود.

93؛ آخرین سال استفاده نیروگاه‌ها از گازوئیل

وی با بیان اینکه امسال آخرین سالی است که گازوئیل را برای نیروگاه‌ها استفاده کرده‌ایم، گفت: میزان سوخت نیروگاه‌های ما 40 میلیون لیتر است که 10 تا 15 میلیون لیتر توسط بنزین تامین می‌شود. در حال حاضر کل نیروگاه‌ها از سیستم سوخت طبیعی استفاده می‌کنند. ما با برنامه‌های دقیق و همکاری با وزارت نیرو و نفت سعی کردیم میزان استفاده از سوخت سنگین را به حداقل برسانیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: میزان سوخت نیروگاه‌ها در سال 92 روزانه 80 میلیون متر مکعب بود که امسال بین 100 تا 110 متر مکعب سوخت گاز به نیروگاه‌ها منتقل شد. بخشی از این سوخت گاز ناشی از صرفه‌جویی در سیستم صنعتی ما و بخشی دیگر ناشی از افزایش تولید بود.

درخواست از رییس‌جمهور؛ یکشنبه با خودروی عمومی به محل کار بروید

متصدی از برگزاری 11 جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا از اردیبهشت‌ماه خبر داد و افزود: یعنی در هر ماه بیش از یک بار جلسه برگزار کردیم که بحث نظارت و پایش از مهم‌ترین بحث‌هایی بود که در این جلسات مطرح شد.

وی در ادامه در مورد برنامه‌های سازمان محیط زیست برای روز ملی هوای پاک توضیح داد: در این روز از معاون اول رییس جمهور دعوت شده است تا خودروی خود را به مرکز معاینه فنی ببرد. همچنین از رییس جمهور درخواست کرده‌ایم تا با خودروی عمومی به محل کار خود بروند.

 معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد نتیجه برنامه‌هایی که تاکنون در سازمان اجرا شده است، توضیح داد: نتیجه این برنامه‌ها این بود که اعداد و ارقامی که از شبکه پایش دریافت می‌کنیم حکایت از کاهش چشمگیر آلاینده‌ها دارد.

متصدی در ادامه به آمارهای موجود در مورد هوا اشاره کرد و گفت: تا پانزدهم دی‌ماه 92 سه روز هوای پاک داشتیم که این عدد تا 15 دی‌ماه 93 به 13 روز افزایش پیدا کرد. تا 15 دی‌ماه 92، 172 روز سالم و تا 15 دی‌ماه سال 93، 192 روز سالم در تهران بوده است. تعداد روزهای ناسالم تا 15 دی‌ماه 92، 116 روز و تا 15 دی‌ماه 93، 83 روز بوده است. بیشترین میزانی که از آلاینده‌ها ثبت شده است در سال 93، 152 بود، در صورتی که این میزان در سال 92 شاخص بالای 200 داشته است به همین دلیل در سال 92 چندین روز اعلام شد اما امسال هیچ روز تعطیل و هشداری در این زمینه نداشتیم.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه اعداد و ارقام به صورت شفاف عمل می‌کند، اظهار کرد: امسال در برخی از روزها شاخص ما 51 بوده که اگر این شاخص انجام می‌شد، روز پاک اعلام می‌شد اما ما همان 51 را اعلام کردیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سوخت یورو4 در شهرها توزیع می‌شود، گفت: می‌توان تاثیرگذاری این امر را مشاهده کرد. برای مثال اراک در سال گذشته چهار روز خطرناک داشت اما امسال هیچ روز خطرناکی در اراک مشاهده نشد.

متصدی در ادامه در مورد اندازه‌گیری میزان بنزن نیز گفت: بیشترین میزان غلظت بنزن در اطراف پمپ بنزین‌ها مشاهده می‌شود. هنگامی که سوخت غیراستاندارد باشد، میزان بنزن بالا می‌رود.

وی ادامه داد: میزان بنزن در تهران در کمترین حالت بین 2 تا 6 درصد بود. ما دوباره همان مکان‌هایی که در سال 89 بررسی شده بود را با همان دستگاه‌ها بررسی کردیم. متوسط غلظت بنزن هوا در سال 89، 805 پی‌پی‌بی بود در صورتی که سازمان جهان بهداشت اعلام کرده بود میزان مواجهه انسان با بنزن هوا باید صفر باشد. طی اقداماتی که انجام میزان بنزن هوا در سال 90، 394، در سال 91، 278، در سال گذشته 135 و در سال 93، 6.4 پی‌پی‌بی است که این یکی از دستاوردهای مهم در تاریخ کاهش آلودگی هوای ایران بود که با همکاری همه دستگاه‌ها و نظارت سازمان اتفاق افتاده است.

تولید وانت پیکان از ابتدای سال آتی متوقف می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد ارائه مجوز برای تولید خودروها توضیح داد: خودروهایی که برای مجوز شماره‌گذاری درخواست می‌کنند، تست می‌کنیم. بنابراین هر خودرویی که در کشور تولید می‌شود مطابق با استانداردهای مصوب کشور است.

متصدی در ادامه از توقف تولید وانت پیکان از ابتدای سال آتی خبر داد و افزود: از ابتدای سال آتی تولید وانت پیکان که تکنولوژی آن به چند دهه گذشته برمی‌گردد به طور کلی متوقف می‌شود. این امر که با همکاری وزارت صنایع و خودروسازی صورت می‌گیرد، امیدیست برای اینکه تکنولوژی‌های تولید خودرو را پشت سر بگذاریم و برای رقابت در بازار جهانی و شکوفایی صنعت خودروسازی به خودروهای روز دنیا برسیم.

وی در ادامه در مورد حذف سوخت مازوت توضیح داد: سوخت مازوت یکی از سوخت‌هایی است که برای محیط زیست آفت محسوب می‌شود به همین دلیل در تلاش هستیم که تولید آن را به حداقل برسانیم و سوخت مطلوب را جایگزین آن کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر پالایشگاه شازند اراک مازوت استاندارد تولید می‌کند، افزود: برنامه ما این است که به طور کلی مازوت را از چرخه حذف کرده و گاز طبیعی را جایگزین آن کنیم. البته در حال حاضر امکان استفاده از گاز طبیعی در بسیاری از صنایع سنگین وجود دارد اما از آنجایی که تولید گاز طبیعی در سال‌های گذشته به نتیجه نرسید، به محض اینکه بتوانیم تولید گاز طبیعی را افزایش دهیم، سعی می‌کنیم استفاده از مازوت را کاهش دهیم.

متصدی در ادامه در مورد ادعایی مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست خواستار تعطیلی مدارس شد اما آموزش و پرورش به دلیل امتحانات با آن مخالفت کرد، گفت: هوای تهران در سالی که گذشت به اضطرار نرسید اما یک کمیته اضطراری برای پیش‌بینی تشکیل شد. حفظ محیط زیست برای سلامت مردم وظیفه ما است و برای این وظیفه نیاز به پیش‌بینی داریم. براساس این پیش‌بینی میزان مصرف مازوت در چهار نیروگاه منتظر قائم کرج، شهید رجایی قزوین، طوس مشهد و شازند اراک را کاهش دادیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که فعلا گاز طبیعی نداریم مجبور به استفاده از مازوت هستیم. در چند روزی که پیش‌بینی می‌شد هوا آلوده شود، میزان مصرف مازوت را کاهش دادیم و توانستیم از بحران عبور کنیم. البته این یک راهکار کوتاه‌مدت است و راهکار بلندمدت برای رفع این مشکل، استفاده از گاز طبیعی به جای سوخت مازوت است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقش مصرف خانگی اشاره کرد و گفت: تامین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد. در بخش خانگی از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که راندمان آن 5 درصد است. در صورتی که اگر در نیروگاه مورد استفاده قرار گیرند، راندمان آن 40 درصد خواهد بود. بنابراین باید مردم هم در صرفه‌جویی کمک کنند.

میزان غلظت بنزن بنزین پتروشیمی سرطان‌زا بود

متصدی با تاکید بر اینکه برای کاهش آلودگی هوا باید چندین سال فعالیت انجام شود، گفت: همچنین باید به سطح پایداری از این فعالیت‌ها برسیم که این امر نیازمند تلاش رسانه‌ها، دولت و مردم است یعنی کلید حل کاهش آلاینده زیست‌محیطی مشارکت همه جانبه مردم، دستگاه‌ها و بخش‌های غیردولتی است.

وی در ادامه در مورد ادعایی مبنی بر اینکه ارقامی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌شود، با واقعیت تطابق ندارد، پاسخ داد: برگزاری همایش با تم پاسخگویی برای اثبات حقیقی بودن آمارها است. من موظف به پاسخگویی هستم و مستمندات را در این همایش ارائه می‌کنم. اطلاعات خام ایستگاه‌های پایش در اختیار همه قرار دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد توزیع بنزین پتروشیمی گفت: برای سازمان فرقی ندارد که این بنزین در کلانشهرها توزیع نشود یا در روستاها، برای ما مردم ایران مهم هستند، چون میزان غلظت بنزن بنزین پتروشیمی سرطان‌زا بوده و بقیه ترکیبات آروماتیک آن خطرناک است.

متصدی با تاکید بر اینکه حذف آلاینده از اقدامات شایسته سازمان است، گفت: در سال 82 و 83 سازمان حفاظت محیط زیست توانست سرب را حذف کند و امروز دیگر سرب را در سیستم اندازه گیری نمی‌کنیم چون اصلا سربی تولید نمی‌شود.

وی در ادامه در مورد تکمیل اجرای طرح کهاب خبر داد و گفت: در مصوبه دولت بر تکمیل اجرای طرح کهاب یعنی کاهش، هدایت و انتشار بخارهای بنزین که شامل مخازن، تانکر و... می‌شود تاکید شده است که اگر این امر صورت بگیرد، کلید بعدی حل معضل بنزن در کشور است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد موتورسیکلت‌ها نیز اظهار کرد: از تاریخ اول مهرماه سال 93 استاندارد یورو3 برای موتورسیکلت‌ها اجرا می‌شود که دولت مصوبه‌ای ارائه کرده است که طبق آن از تاریخ اول فروردین 97 همه موتورسیکلت‌ها باید براساس استاندارد روز اروپا تولید شوند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس