نه «خاتمی» و نه «هاشمی» هیچ‌کدام قصد حضور در همایش را ندارند؛ آنان به پیام اکتفا خواهند کرد تا بار دیگر اختلاف میان دو شورای اصلی اصلاحات نمایان‌گر شود.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح طلب چهارشنبه را با تمرکز خبری تحلیلی پیرامون سخنان دیروز حجت‌الاسلام روحانی و رخدادهای بهارستان در هنگام نطق علی مطهری آغاز نمودند؛ از سوی دیگرعلی‌مطهری دیروز مخالفین خود را این‌گونه توصیف کرد «این‌ها اگر در روز عاشورا بودند در لشکر عمر سعد به ایجاد سروصدا می‌پرداختند تا سخن حق به گوش مردم نرسد. این را هم بگویم که برخی از این افراد برای خودشیرینی و علامت دادن، دست به این کارها می‌زنند و الاّ آدم عاقل می‌نشیند حرف را می‌شنود و اگر مخالف است بعداً آن را رد می‌کند.» و امروز آنان را دوست‌داران نادان انقلاب مخاطب قرار می‌دهد و در همین راستا اظهار داشت «البته لازم است بگوییم این افراد از دوست‌داران انقلاب هستند، اما دوستان نادان؛ دوستانی که باور دارند با این رفتارها به کمک انقلاب برخاسته‌اند، در حالی که در عمل به انقلاب ضربه می‌زنند. همان طور که تاکنون هم ضربه زدند و بعد از این هم ضربه خواهند زد»

همایش اختلاف اصلاح‌طلبان بدون حضور هاشمی و خاتمی/ دوستان نادان انقلاب چه کسانی هستند؟/ تهدید عربستان توسط روحانیروزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیترهای «درخواست 40 شرکت آمریکایی، اروپایی و آسیایی» و «ساخت 2 نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· تکاپو برای همایش

نه «خاتمی» و نه «هاشمی» هیچ‌کدام قصد حضور در همایش را ندارند؛ آنان به پیام اکتفا خواهند کرد تا بار دیگر اختلاف میان دو شورای اصلی اصلاحات نمایانگر شود؛ گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری نوشت «از سخنران این همایش که تقریباً قطعی شده است عارف و موسوی لاری هستند و همچنین یکی از خانم‌های عضو هیات دولت قرار است در این جلسه به منظور سخنرانی حضور پیدا کنند. قلی‌زاده با بیان اینکه برنامه سخنرانی اصلی ما با آقای خاتمی بود که هنوز قطعی نشده است، گفت: در صورت عدم قطعیت سخنرانی آقای خاتمی، تعدادی از دبیران کل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از جمله غلامحسین کرباسچی، هادی خامنه‌ای، رسول منتجب نیا، مصطفی کواکبیان، حسین کمالی، اکرمی و یدالله اسلامی هر کدام به مدت 7 دقیقه سخنرانی خواهند کرد. قلی‌زاده همچنین گفت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی عدم حضور خود در این همایش سراسری را اعلام کردند ولی قرار است که پیام خود را به این همایش صادر کنند و همچنین هیات رئیسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ساعت 9 صبح روز چهارشنبه (امروز) با حضور در دفتر آقای‌هاشمی قطعیت یا عدم قطعیت حضور ایشان در این همایش را مشخص خواهند کرد و اگر قرار باشد ایشان پیامی به این همایش بدهد صبح روز چهارشنبه این پیام تقدیم هیات رئیسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواهد شد.»

همایش اختلاف اصلاح‌طلبان بدون حضور هاشمی و خاتمی/ دوستان نادان انقلاب چه کسانی هستند؟/ تهدید عربستان توسط روحانیروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار صفحه اول خود را به تیترهای «Presidents Warning» و «تذکر اردوغان به نتانیاهو» اختصاص داد.

· صحن مجلس صحنه تظاهرات خیابانی نیست!

حمید قاسمی فیض‌آباد در سرمقاله روزنامه ابتکار به انتقاد از رفتار نمایندگان مجلس نسبت به رفتار علی‌مطهری پرداخت و این رفتار بهارستان‌نشینان را تعبیر به «تظاهرات خیابانی» کرد؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در این سرمقاله نوشت «عزیزان من مگر شما در مجلس هر روز چه می‌کنید؟ عده ای از شما وقتی به اندیشه ای می‌رسید و اکثریت می‌شوید آن اندیشه در قالب سخن، پس از رأی اکثریت تبدیل به قانون می‌شود و همیشه نیز اینگونه است که در هر قانونی عده ای مخالفت می‌کنند و اگر قرار باشد مخالفین رأی دیگری را برنتابند که باید پای تصویب هر قانونی کلی نزاع صورت پذیرد. پس چگونه است که بعضی‌ها این موضوع ساده را فراموش می‌کنند و به خود اجازه می‌دهند تا یکی از همکاران آن‌ها اجازه بیان اظهارات مخالف خود را نداشته باشد.

شاید اگر دیروز نمایندگان محترم مجلسی که در آن یک نفر به خود اجازه داد تا به صورت نماینده محترمی سیلی بزند راهی می‌جستند تا به صورت قانونی آن شخص را از مجلس بیرون کنند امروز حواس بعضی‌ها اگر به آینده کاری که می‌کنند جمع نبود حد اقل از ترس تنبیه آنی مجلس، از کاری که درشان نمایندگان نیست پرهیز می‌کردند. عزیزان در جهان تمامی صداها می‌ماند پس چه بهتر از ما صدایی بماند که بعدها مایه خشنودی ما و فرزندانمان باشد.»

روزنامه مردم‌ امروز

روزنامه اصلاح‌طلب مردم‌امروز با تیترهای «هشدار روحانی به عربستان از ساحل خلیج‌فارس» و «دیکتاتور از قفس پرید» میزبان نگاه خوانندگانش بود.

· تعبیر جدید علی مطهری؛ دوستان نادان انقلاب

علی‌مطهری دیروز مخالفین خود را این‌گونه توصیف کرد «این‌ها اگر در روز عاشورا بودند در لشکر عمر سعد به ایجاد سروصدا می‌پرداختند تا سخن حق به گوش مردم نرسد. این را هم بگویم که برخی از این افراد برای خودشیرینی و علامت دادن، دست به این کارها می‌زنند و الاّ آدم عاقل می‌نشیند حرف را می‌شنود و اگر مخالف است بعداً آن را رد می‌کند.» و امروز آنان را دوست‌داران نادان انقلاب مخاطب قرار می‌دهد؛ علی مطهری در گفت‌وگو با روزنامه مردم‌امروز نسبت به رخدادهای چند روز گذشته بهارستان اظهار داشت «من فکر می‌کنم نمایندگانی دست به این قبیل اقدامات خشونت‌آمیز یا حداقل تحریک‌آمیز می‌زنند که براساس مفروضاتی از پیش تعیین شده مسائل را قضاوت می‌کنند. آن‌ها باور دارند اگر احیاناً فردی انتقادی از یک موضوع مشخص داشته باشد، در مقابل انقلاب و نظام ایستاده است. به همین دلیل است که به خود حق می‌دهند هر رفتاری را در مقابل با او و برای به سکوت کشاندن او انجام دهند. البته لازم است بگوییم این افراد از دوست‌داران انقلاب هستند، اما دوستان نادان؛ دوستانی که باور دارند با این رفتارها به کمک انقلاب برخاسته‌اند، در حالی که در عمل به انقلاب ضربه می‌زنند. همان طور که تاکنون هم ضربه زدند و بعد از این هم ضربه خواهند زد»

همایش اختلاف اصلاح‌طلبان بدون حضور هاشمی و خاتمی/ دوستان نادان انقلاب چه کسانی هستند؟/ تهدید عربستان توسط روحانیروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «آشوراده، کیش دوم نمی‌شود» و «روایت مطهری از نطق جنجالی» اختصاص داده است.

· خداحافظی رضایی با اصولگرایان

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود به ارزیابی سیاست‌ورزی محسن‌رضایی در سپهر سیاست کشور پرداخته است؛ محمد حسین مهرزاد معتقد است که برادر «محسن» از اردوگاه سیاسی اصولگرایان خداحافظی کرده است و به همین خاطر در هیچ‌یک از همایش‌های وحدت اصولگرایان شرکت نمی‌کند.

وی در همین راستا نوشت «محسن رضایی هم روز گذشته صراحتاً اعلام کرد تعمداً در این همایش‌ها شرکت نمی‌کند تا دیگر از جانب او بهانه‌هایی مانند گرفتاری شخصی و مسافرت آورده نشود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قصد شرکت در جلسات همگرایی اصولگرایان را ندارد، گفت: احمدی‌نژاد هم اختیار دارد فعالیت سیاسی داشته باشد و حق دارد فعالیت کند. محسن رضایی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص دلیل عدم شرکت در جلسات همگرایی اصولگرایان برای انتخابات مجلس گفت: موافق وحدتم و از وحدت همه نیروها استقبال می‌کنم اما در جلسات اصولگرایان شرکت نمی‌کنم.

وی افزود: وحدت و همگرایی نیروها باعث می‌شود اصطکاک‌ها کم شود اما بنده بنا ندارم در این جلسات حضور داشته باشم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص حضور احمدی‌نژاد در انتخابات پیش روی مجلس و نظرش در این مورد نیز اظهار داشت: همه اختیار دارند و می‌توانند در انتخابات یا فعالیت‌های سیاسی حضور داشته باشند اما فعالیت‌ها باید در چارچوب قانون اساسی باشد. محسن رضایی در جریان انتخابات گذشته حمایت رسمی هیچ یک از تشکل‌های ریشه‌دار جریان اصولگرا را پشت سر خود نداشت و با این حال بیش از ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار رأی جمع کرد در حالی که سعید جلیلی با حمایت جریان آیت‌الله مصباح و جبهه پایداری تنها ۳۰۰ هزار رأی بیش از او کسب کرد. از این حیث رضایی می‌تواند مدعی باشد که باید وزنی به قدرشان ناشی از آرای کسب شده‌اش داشته باشد. این در حالی است که به نظر می‌رسد او همچنان از سوی جامعتین جدی گرفته نمی‌شود.»

همایش اختلاف اصلاح‌طلبان بدون حضور هاشمی و خاتمی/ دوستان نادان انقلاب چه کسانی هستند؟/ تهدید عربستان توسط روحانیروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «روایت مطهری از ماجرای نطق ناتمام» و «بوسه دردسرساز بر پیشانی هاشمی» اختصاص داد.

· دردسرهای سفیر عربستان

به خاطر بوسیدن پیشانی هاشمی رفسنجانی به ریاض فراخوانده شد؛ این فرجام سفیر عربستان سعودی به روایت حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی‌وآفریقایی وزارت خارجه است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آقای سعودالفیصل در حین مذاکرات هسته‌ای به وین رفت. بسیاری معتقدند که او توافقی را که نزدیک به دستیابی بود، برهم زد. شما این گمانه را چقدر نزدیک به واقعیت می‌دانید، اظهار داشت «در خصوص رابطه مذاکره هسته‌ای و نگاه برخی از کشورهای عربی در سطح جهان عرب دو نگاه و دیدگاه وجود دارد؛ برخی از اندیشمندان و سیاسیون در جهان عرب در نوشته‌های خود و در کنفرانس‌ها یا جلساتشان به این موضوع اشاره می‌کنند که مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ که در مواردی با گفت‌وگوهای منطقه‌ای یا گفت‌وگو در خصوص منطقه همراه است و ما به‌عنوان بخشی از منطقه در این گفت‌وگوها نیستیم، پدیده‌ای نیست که باعث خرسندی ما باشد. در عین حال نگاه دومی هم وجود دارد برخی دیگر از همین صاحبان قلم یا اندیشه معتقدند که اگر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران جریان دارد و در چارچوب این گفت‌وگوهای هسته‌ای هیچ مشورتی در چارچوب مسائل منطقه و حل مشکلات انجام نمی‌شود، یعنی گفت‌وگوهای هسته‌ای که برای منطقه ثمری ندارد، خیلی مایه خرسندی ما نیست.»

همایش اختلاف اصلاح‌طلبان بدون حضور هاشمی و خاتمی/ دوستان نادان انقلاب چه کسانی هستند؟/ تهدید عربستان توسط روحانیروزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «هشدار روحانی به 1+5» و «روایت مطهری از نطق ناتمامش» اختصاص داد.

· سیاست‌ ورزی با تردید

مطهره شفیعی در یادداشتی در صفحه سیاسی روزنامه آرمان امروز به تحلیل سیاست ورزی احزاب پرداخته است؛ وی معتقد است که در فضای کنونی ما شاهد سیاست ورزی با پای مصنوعی از سوی احزاب اصلاح طلب هستیم و در همین راستا نوشت «از نگاه اصولگرایان که رقیب سنتی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند، اصلاحات دارای یک پا برای قدرت بخشیدن به بدنه اجتماعی خود است و از رابطه با قدرت دوری می‌کند اما این تصور باطل و اشتباه است. اثبات این ادعا هم چندان سخت نیست چنانکه انتخابات راهکاری است که همیشه جریان اصلاحات بدان تاکید داشته است. انتخابات یعنی بهره‌بردن از آرای مردمی پس در این مسیر به آن پا که بدنه اجتماعی است بها می‌دهند اما این پایان کار نیست. در مرحله بعد باید سؤال کرد که چرا حضور در انتخابات؟ پاسخش مشخص است.

در انتخابات حضور پیدا می‌کنند تا به قدرت برسند و یا اگرهم در رسیدن به قدرت نتیجه را به رقیب واگذار کردند بازهم با استفاده از هر دو پا برای سال‌های بعد و رسیدن به هدف تلاش می‌کنند. 26 آبان بود که سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه ما به قدرت نگاه داریم اما نه اینکه برای ما قدرت اصل باشد، گفت: «حتی به این صورت نگاه می‌کنیم که قدرت به‌گونه‌ای باشد که حق حرمت مردم را نگاه دارد و ما هم به‌عنوان بخشی از خادمان ملت بتوانیم با امنیت و آزادی بیشتر کارمان را کنیم.» در اینجا ثابت می‌شود اصلاح‌طلبان به هر دو پا اعتقاد دارند و می‌دانند با داشتن یک پای سرمایه اجتماعی یا بهره‌بردن از یک پای ارتباط با قدرت به هدف اصلی خود نمی‌رسند. اصولگرایان هم بعضاً همین مسیر را پیش می‌گیرند با این تفاوت که وابستگی آن‌ها به قدرت برای نیل به اهدافشان پررنگ‌تر از تکیه به سرمایه‌اجتماعی است و اصلاح‌طلبان برعکس هستند یعنی تقویت سرمایه اجتماعی را همراستا با قدرت دنبال می‌کنند اما به هر حال توجه بیشتری نسبت به اصولگرایان به بدنه اجتماعی دارند.»

همایش اختلاف اصلاح‌طلبان بدون حضور هاشمی و خاتمی/ دوستان نادان انقلاب چه کسانی هستند؟/ تهدید عربستان توسط روحانیروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «ضیافت بزرگ برای سرمایه‌گذاران خارجی» و «روحانی در مرکز هسته‌ای ایران» اختصاص داد.

· اعلام جرم علیه «خبرآنلاین»

گروه سیاسی روزنامه ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» صفحه سیاسی خود به بازتاب توهین سایت خبرآنلاین به نیروهای نظامی کشور پرداخته است و در همین راستا نوشت «معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از اعلام جرم علیه پایگاه اطلاعرسانی خبرآنلاین با موافقت دادستان کل کشور خبر داد. عبدالصمد خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات در مورد پایگاه اطلاع‌رسانی خبر آنلاین اظهار داشت: تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات درباره پایگاه اینترنتی خبر آنلاین بسیار ضعیف بوده است. معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اعلام کرد: دستگاه قضایی اجازه نخواهد داد که فضای مجازی به جولانگاهی برای نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه نهادهای کشور تبدیل شود. وی افزود: پس از کسب موافقت دادستان کل کشور علیه پایگاه اینترنتی خبر آنلاین به اتهام تشویش اذهان عمومی اعلام جرم شده است و با توجه به این اعلام جرم بالطبع دادسرای عمومی و انقلاب تهران به پرونده این سایت رسیدگی خواهد کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    نکته قابل توجه اینجاست که علی مطهری از سران فتنه و حرمت شکنان عاشورا حمایت میکنه و سنگ آنان را به سینه میزنه و توهم داره که حرف حق میزنه !!!
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    توهم هم بد دردیه
  • سعید ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    من موندم علی مطهری سال 88 تو کره زمین حضور داشته؟؟؟ اگر داشته لابد عاشورای 88 رو تو خونه گیر کرده بوده و ندیده چجوری در روز عزا حرمت ارباب شکستند
  • بهمن ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    انشاالله اختلافات، اصلاحات رابرای همیشه نابود کند
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    دشمن واسه علی مطهری و خاتمی و موسوی و ... دست میزنه و هورا میکشه و اونارو نیروی خودش تو ایران میدونه اون وقت مجلسیا شدن دوستان نادان انقلاب که به انقلاب ضربه میزنند!!!! عقلم خوب چیزیه
  • حقگو ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    تجمع مفلوكان براي احياي كالبد فتنه با دلارهاي عربي - غربي و سناريوي حاج آقا خاطره..
  • احمد ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    آقاي مطهري دمت گرم. خدا يارت باد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس