کد خبر 379430
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به ضرورت تشکیل پلیس اقتصادی در کشور گفت: از IP رایانه فرزند یکی از مسئولان عالی‌رتبه چندین میلیون پول از بانکی در اهواز به صورت غیرقانونی برداشت شده بود و بررسی کردیم دیدیم که شخصی از طریق حک کردن IP، اقدام به این کار کرده است.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سردار اسماعیل احمدی مقدم در نشست تخصصی رؤسای ادارات مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی استان‌های کشور ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر اکرم و امام صادق (ع) گفت: یکی از ارکان ویژگی‌های جامعه اسلامی و دستگاه‌های اداری این است که باید از جرایم و فساد منزه باشند و در حکومت اسلامی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی افزود: در نیروی انتظامی باید سعی کشود توانمندی‌های حرفه‌ای ایجاد شود.

استفاده مجرمین از خلاء و ضعف‌های قانونی برای ارتکاب تخلف

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در گذشته پرونده‌ها خرد و کوچک بود، گفت: در حال حاضر پرونده‌ها بزرگ و بسیار پیچیده شده است مانند شرکت‌های هرمی یا فروش یک ملک به چند نفر و مجرمین از خلاء ها و ضعف‌های قانونی استفاده می‌کنند و وقتی هم می‌خواهی با آنها مقابله کنی می‌بینی مستمسک زیادی نداری.

احمدی مقدم ادامه داد: قوانین ما نسبت به پدیده‌های جدید نوسازی نشده و حتی بعضاً برخی از پدیده‌ها جدید نیستند ولی در کشور ما نوظهور است مانند پدیده زمین‌خواری.

وی با بیان اینکه وقتی تفاوت ارزش‌ها زیاد می‌شود و اختلاف قیمت‌ها افزایش می‌یابد طمع‌های زیادی را به دنبال خود می‌آورد همچنین مدتی است می‌بینیم که شرکت‌هایی با اسم سرمایه‌گذاری راه افتادند که حتی فعالیت‌هایی هم می‌کنند حال با روش‌های قانونی یا شبه قانونی.

احمدی مقدم ماجرای توسعه غیرقانونی یکی از صندوق‌های قرض‌الحسنه را اینگونه مطرح کرد که یک صندوق قرض‌الحسنه که بانک مرکزی به آن مجوز داده بود ولی تعهد کرده بود که این صندوق حق توسعه نداشته باشد بعد از 5 روز 150 شعبه در کل کشور راه‌اندازی کرد، کار این صندوق غیرقانونی بوده ولی طبیعتاً بستن این شعب هزینه و تلاش فراوانی را می‌برد.

وی اضافه کرد: متاسفانه مجرمین از خلاء های قانونی استفاده می‌کنند و تا ما این خلاء ها را کشف کنیم یکسری از تخلفات صورت می‌گیرد همچنین اقدامات پیش‌گیرانه و پیگیرانه باید در یک ظرف قرار بگیرد.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه گاهی بانک‌ها پلیس را مزاحم خود می‌بینند، گفت: کم نظارتی، بی‌توجهی یا تعامل خلاف بین زیردستان موجب پیدایش فسادهایی مانند فساد 3 هزار میلیاردی می‌شود.

وی به الکترونیکی شدن سیستم بانکی اشاره کرد و اظهارداشت: امروز تقریباً‌می‌توان گفت سیستم بانکی ما در زمینه الکترونیکی پیشرو است که فعالیت خوبی است و می‌تواند موجب کاهش فساد اقتصادی شود.

احمدی مقدم با بیان اینکه پیشنهاد ما از ابتدا این بوده که مجموعه کار یک مجموعه یکپارچه شود و تمام دستگاه‌ها از ناجا حمایت کنند، گفت: الحمدولله امروزه حمایت دستگاه‌های دیگر از ناجا خیلی بهتر شده است.

ضرورت تشکیل پلیس اقتصادی

وی با اشاره به ضرورت ایجاد پلیس اقتصادی در کشور گفت: در ایتالیا 3 پلیس فعالیت می‌کند که دو پلیس از آنها اقتصادی است، ما هم سال‌های گذشته پیشنهاد تاسیس پلیس اقتصادی را دادیم که این پلیس مستقل باشد و حتی زیر نظر فرماندهی ناجا هم نباشد و حتی گفتیم این پلیس در دولت مستقر شود و حتی ما حقوق و نیروی پلیس اقتصادی را تامین می‌کنیم و فقط دولت جایی برای آن تعیین کند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در ادامه سخنان خود در نشست تخصصی رؤسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان‌های کشور با بیان اینکه ونظیفه ما از هم‌اکنون این است که باید سطح حرفه‌ای و آینده‌نگری خود را توسعه بدهیم، گفت: ما می‌توانیم از تجارب پلیس‌های دیگر کشورها استفاده کنیم و چند قدم جلوتر خودمان را براساس تجارب آنها پیش‌بینی کنیم و نباید منتظر این باشیم که آیا پرونده تخلف و کلاهبرداری به وجود می‌آید یا خیر بلکه ما باید هوشیار باشیم که اگر پالس‌های معضلات اقتصادی را دریافت کردیم از بوجود آمدن آن پیشگیری کنیم.

وی افزود: هر وظیفه‌ای در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی مسئولان برای ناجا قرار بدهند ما آن را انجام می‌دهیم اما ریشه‌کن کردن مفاسد اقتصادی صرفاً با کار انتظامی صورت نمی‌گیرد.

فرمانده ناجا ادامه داد: امروز خوشبختانه به نظر می‌آید که این افق شناخته شده است و ما هم نظراتمان را می‌نویسیم و به رئیس جمهور، معاون اول، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی یا هرجایی که اعتنا کند، می‌دهیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال درباره فروش سهامی خاص به فردی از شرکت‌ها ما طرحی را آماده کردیم و معاون اول رئیس جمهور دستور داده بود که این طرح برود در وزارت اقتصاد بررسی شود.

احمدی مقدم با بیان اینکه نیروی انتظامی همیشه از سوی دو طرف مسئولان و جامعه تحت فشار است، گفت: خوشبختانه در دولت، قوه قضاییه و خصوصاً تأکیدات مقام معظم رهبری بر عمل کردن در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی اراده خوبی مشهود است.

احمدی مقدم گفت: در سال 85 ناجا سر رشته مفاسد اقتصادی را که نیاز به اصلاح قانونی داشت نوشت و بنده خودم آن را به آقای احمدی‌نژاد دادم و او هم دستوری داد و همه دستگاه‌ها نماینده خود را فرستادند و تا آخر شب هم جلسه‌ای داشتیم ولی در انتها اقدام عملی خوبی صورت نگرفت.

ناتوانی برخی از قوانین برای مقابله با تخلفات نوظهور

اسماعیل احمدی مقدم با بیان اینکه برخی از قوانین ما برای دهه‌های گذشته است که نمی‌توان با آن مقابل پدیده‌ها و تخلفات نوظهوری ساز گفت: پلیس باید بازوی دولت در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار مهم است زیرا آبروی نظام است، اظهارداشت: کشورهای دیگر با شاخص CTI در کشور ما وجود ندارد، درباره ایران سیاه‌نمایی می‌کنند و می‌گویند ایران در زمره فاسد‌ترین اقتصادهای دنیاست ولی طبق بررسی‌های نیروی انتظامی که به دانشگاهی در خارج سفارش داده است، بر اساس شاخص CTI فساد اقتصادی در کشور ما خیلی بالا نیست و عددی حدود 87 را نشان می‌دهد.

فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: ما باید حوزه تعاملی‌مان را افزایش دهیم همچنین باید شگردها مجرمانه را هم کشف کنیم.

ماجرای برداشت غیرقانونی میلیون‌ها تومان پول از حساب فرزند یک مسئول

وی گفت: از IP رایانه فرزند یکی از مسئولان عالی‌رتبه چندین میلیون پول از بانکی در اهواز به صورت غیرقانونی برداشت شده بود و بررسی کردیم دیدیم که شخصی از طریق حک کردن IP، پیدا کردن کد و استفاده از وای‌فای منزل فرزند آن مسئول اقدام به این کار کرده است که او را هم دستگیر کردیم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    این فزرند مسئول چطوری چند میلیون تو حسابش پول داره؟؟؟ عجب مسئولان ساده زیستی داریم ما!
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    به توچه که چقدر پول تو حسابش بوده؟ شاید باباش ساده زیسته خودش تاجر اصلا شاید پولی که توحسابش بوده امانت بوده...
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    چرا وقتی به 110 زنگ می زنیم همیشه وهمیشه دقیقا پس از پایان مشکل حاضر میشوند و یا گاهی مشاهده می شود که از دور مراقب هستند دعوا و درگیری به پایان برسد و بعد بیایند نکته بعد تکبر و نخوتی است که در مقابل مردم دارند و گویا زورشان به همین مردم عادی می رسد در مورد معتادها و کارتون خوابها هم علنا می گویند ما کاری نمی توانیم بکنیم البته همه این ها در پایین شهر اتفاق می افتد و بالا شهری ها حسابشون فرق داره
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    اینقدر بالای شهر وپایین شهر نگویید همان پایین شهری ها خانه هایشان را فروخته اند وبالا امده اند ادم بودن مهم است که در هر جایی ممکن است باشد در جواب هموطن عزیز
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    من پلیس رو زیاد مقصر نمیبینم . باید از قوه قضائیه خواست تا در مورد برخورد با معضلات و ماموریت های پلیس ،دست پلیس رو بازتر کنه. ولی نمیشه منکر این مسئله شد که تعداد زیادی مامورین جوان پلیس که درجه دار هستند و افسر نیستند یا سرباز هستند و یا پیمانی،همین یعنی آموزش کمتر و اختیارات کمتر و در نتیجه عدم کفایت لازم در برقراری امنیت. باید به پلیس حداکثر کمک رو کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس