در مراسم بزرگداشت احمد زارعی گفته شد در شناساندن این شاعر شهید غفلت کرده‌ایم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم گرامی‌داشت شهید احمد زارعی با عنوان «ستاره احمد» در سالگرد شهادت این رزمنده شاعر بعدازظهر شنبه 20 دی‌ماه با حضور مسئولان هنری و فرهنگی کشور و شاعران و آشنایان این شهید در حوزه هنری برگزار شد.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در این مراسم با بیان این که در سال های پایانی حیات زارعی توانسته است با او دیدار و آشنایی داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه در شناساندن احمد زارعی به اهالی ادبیات و ادب‌دوستان و مردم غفلت کرده‌ایم و در حال حاضر ایشان را تنها آشنایان و دوستانش می‌شناسند.

وی ادامه داد: حق زارعی این نبود که این گونه آثارش نادیده گرفته شود و بعید می دانم با چنین برنامه هایی اتفاقی برای شناخته شدن ایشان رخ دهد. اما به هر حال می شود کمی از آن غفلت را جبران کرد.

مومنی با تاکید بر این که زارعی انسان باورمندی بود، عنوان کرد: خداوند در قرآن این گونه انسان ها را ستوده است. زارعی تنها دم از عمل نمی زد و اهل تلاش و مجاهده و کارهای بزرگ اجتماعی بود. ایشان از باورمندان مکتب ادبیات انقلاب اسلامی بود و اگر امروز بود می توانست در کنار دیگر بزرگان، این مکتب را تبیین و تشریح کند.

رییس حوزه هنری خاطرنشان کرد: زارعی اطلاعات خوبی از جهان بینی اسلامی داشت و اهل بیان و پژوهش بود و در هر اجتماع خمود و ساکتی که وارد می شد آن را به تحرک وا می داشت. وی در سخنرانی خود در کنگره شعر جنگ در شهر خرمشهر در اوایل دهه 70 خطاب به کسانی که آن روزها هم با شاعران انقلاب زاویه داشتند، گفت: «امروز زمان شعر جمالی نیست، باید شعر جلالی گفت.»

**

همچنین محسن پرویز که از دوستان شهید زارعی بوده، در این مراسم اظهار کرد: در اینجا می خواهم به بصیرت احمد زارعی اشاره کنم به این معنا که در مسائل سیاسی و مبتلابه روز، بسیار روشن‌بینانه عمل می کرد.

وی ادامه داد: هنگامی که امام (ره) از دنیا رفتند و مقام معظم رهبری به عنوان جانشین ایشان انتخاب شدند، احمد زارعی بسیار روشن بینانه و قوی و محکم با این مساله برخورد کرد و درباره ولایت فقیه درک درست و روشنی داشت.

پرویز با بیان این که شهید زارعی از روشن‌ترین افرادی بوده که در زندگی دیده است، اظهار کرد: با این که هنرمندان معمولا احساساتی هستند و به سرعت تحت تاثیر احساسات قرار می گیرند و او هم روح لطیف و زلالی داشت، اما در مسائل مختلف سعی می کرد عکس العمل آنی نداشته باشد و حساب شده عمل کند.

او همچنین تاکید کرد: سوالی که ممکن است مطرح شود این است که چرا وقتی یک نفر از دنیا می‌رود همه به خوبی از او یاد می کنند؟ من درباره این موضوع تامل کرده ام و استنباطم این بوده است که درباره افراد ممکن است انتقاداتی وجود داشته باشد اما آنچه هنگام حرف زدن از آنها اتفاق می افتد این است که نکات مثبت ویژگیهای شخصیتی آنها را به یاد می آوریم و حتی اگر نقایصی هم داشته باشند، آنچه را به طور کلی از آنها در ذهن ما باقی مانده است در نظر می گیریم و نگاهمان به سمت طهارت و پاکی و خداپرستی آنها می رود.

این نویسنده و فعال فرهنگی بیان کرد: آنچه می‌خواهم از این موضوع نتیجه بگیرم این است که در نگاه به افرادی با گرایشها و سلیقه های مختلف اعمال و رفتار و تفکرات کلی آنها را در نظر بگیریم و نسبت به کسانی که در جبهه انقلاب و اسلام هستند مهربان باشیم و این مساله مطمئنا از خواسته‌های دوستان شهیدمان از جمله احمد زارعی بوده است.

***

سردار بهروز اثباتی نیز که از دوستان و همرزمان شهید احمد زارعی بود، در این مراسم درباره شخصیت این شهید گفت: از احمد حرف زدن سهل و ممتنع است، هم می‌توان درباره او ساعت‌ها حرف زد و هم یک جمله گفتن هم درباره او سخت است.

فرمانده قرارگاه سایبری ستادکل نیروهای مسلح همچنین ادامه داد: بعد از حضرت امام (ره) که تمام جوانان نسل من را نجات دادند، تاثیر احمد بر زندگی من قابل کتمان نیست. او بود که به من یاد داد چطور زندگی کنم و از روزی هم که رفته، همچنان در زندگی من اثرگذار است.

اثباتی با بیان خاطراتی از این شهید بزرگوار گفت: من از او همیشه چیزهایی را می دیدم که احساس می‌کنم به مخیله ام هم نمی‌رسیده است. در سال 58 در یک موقعیت خطرناک که اصلا امید نداشتیم از آن شرایط زنده بیرون بیاییم، به من گفت بنشین "بینوایان" را بخوان. من از این حرف او تعجب کردم و فکر کردم چرا در چنین شرایطی این حرف را می‌زند. جالب این‌جاست که سالها بعد که در محضر مقام معظم رهبری حاضر شدیم، ایشان درجمع نویسندگان توصیه کردند که "بینوایان" را بخوانیم. من در آنجا تعجب کردم که احمد سال 58 و مقام معظم رهبری در سال 72 هر دو یک حرف می‌زنند.

او در ادامه تاکید کرد: اینها نشان می دهد که احمد فراتر از آن چیزی بود که ما می‌دیدیم. او که در فرماندهی خم به ابرو نمی آورد، در مقابل چند یتیم چنان گریه ای سر داد که نمی‌شد تصور کرد این همان فرمانده شجاع و محکم عملیات است.

این دوست شهید زارعی همچنین گفت: یک بار به شوخی گفتم خدا در وجود تو اسراف کرده است چرا که از هر چیزی بهترینش را به تو داده و به ویژه یک قلب مهربان و بزرگ. هنوز هم به این شوخی باور دارم که او بهترین‌ها را در وجود خودش داشت.

***

رضا زارعی، برادر شهید احمد زارعی، هم در این مراسم گفت: همان‌طور که گفته شد، در معرفی این شهید قصور شده و مهم این است که بدانیم ما خودمان به بزرگداشت احمد نیاز داریم و باید او را برای خودمان و روزگاری که داریم تعریف مجدد کنیم.

این همرزم شهید زارعی با اشاره به ویژگی‌هایی مانند شجاعت، عشق به اسلام، داشتن قلب و روحی بزرگ و ... تاکید کرد: احمد فراجناحی بود. او ریشه‌ای محکم و اصول‌مندی قوی در انقلاب و اسلام داشت که می‌توانست افراد زیادی از گروه‌های مختلف را جذب خودش کند.

رضا زارعی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: به نظرم جا دارد دوستان و آشنایان احمد جمع شده، اثر، خاطره و هر یادمانی را از او مانده جمع‌آوری و تدوین کنیم تا برای سال‌های بعد باقی بماند و تلنگری هم برای خودمان باشد.

***

همچنین در این مراسم، دکتر منوری، از دوستان و نزدیکان شهید احمد زارعی گفت: با توجه به این که شغل من پزشکی است، می خواهم درباره شهید شدن احمد خاطره ای تعریف کنم.

او با بیان این که این خاطره به بیش از 20 سال پیش برمی‌گردد، اظهار کرد: احمد زارعی با بیماری‌ای شهید شد که آن زمان برای ما شناخته شده نبود و جزو اولین شهدایی بود که به دلیل عوارض شیمیایی شهید شد. ماه ها تیم پزشکی که او را درمان می‌کرد این نکته را که او شیمیایی است نمی‌دانست و موضوع بیماری او پیچیده بود.

این پزشک همچنین ادامه داد: در ابتدا تصور می شد او دچار سل شده، بعد به سرطان مشکوک شدند اما او هیچ‌کدام از این بیماری‌ها را نداشت بلکه شیمیایی شده بود اما اعلام نکرد که در جبهه در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته است.

دکتر منوری تاکید کرد: ما این موضوع را بعدها از زبان خانواده اش شنیدیم، او این موضوع مهم را پنهان کرد و امیدوارم درسی باشد برای بسیاری از ما که اگر کاری کرده ایم و بارها پاداش آن را گرفته ایم اما باز هم طلبکاریم.

***

سیدعبدالله حسینی، شاعر و از دوستان شهید احمدزارعی، نیز که در این جمع حاضر شده بود، گفت: زلالی تنها کلمه ای است که برازنده شخصیت زلال این شهید است.

او با بیان این که تمام زندگی ادبی‌ام را مدیون احمد زارعی هستم، گفت: روزگاری که فکر نمی‌کردم شاعر باشم به خودم جرات دادم و برای کنگره‌ای شعر فرستادم. بعد از مدتی، احمد زارعی مرا خواست و گفت شعر خوبی است اما باید روی آن کار کنیم تا این که شعر من برای آن کنگره قابل قرائت شد.

او ادامه داد: تا کنون شعر چاپ نکرده‌ام و تقصیر این کار به عهده احمد زارعی است چرا که بعد از این که مجموعه شعری را به او سپردم، با مقدمه‌چینی‌های فراوان گفت با توجه به جایگاهی که داری، نمی‌خواهم شعر ضعیفی از تو چاپ شود و پس از آن نیز هنوز جرات نکرده‌ام کتابی چاپ کنم.

***

همچنین علیرضا قزوه شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مراسم بزرگداشت شهید زارعی اظهار کرد: امروز اگر احمد اینجا بود شادی می‌کرد؛ چراکه می‌دید به ادبیات دفاع مقدس پرداخته شده و امروز بیش از ۵۰۰ رساله درباره این موضوع نوشته شده است.

وی با بیان این که ستاره‌ احمد امروز روشن است، تاکید کرد: امروز کسانی که در ادبیات راه احمد زارعی را می‌روند زیاد هستند و جایزه شهید احمد زارعی هم به همین مناسبت امروز اهدا می‌شود.

قزوه همچنین با اشاره به دیدار احمد زارعی با قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی گفت: قیصر و سیدحسن حسینی هر بار با عظمت از او یاد می‌کردند، احمد هم آن ها را دوست داشت و در عین حال اگر انتقادهایی داشت آن ها را بیان می‌کرد؛ چرا که احمد زارعی، شجاعتی داشت که اگر نظری خلاف سعدی و حافظ هم داشت بیان می‌کرد.

***

سردار محمد‌علی آسودی، معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز که برای بزرگداشت یاد احمد زارعی در مراسم «ستاره احمد» حاضر شده بود، با بیان این که افتخار زارعی این بود که پاسدار انقلاب اسلامی است، گفت: او همیشه سعی می کرد در این لباس زیبای سبز زندگی کند و بهترین عکس هایی هم که از او باقی مانده، عکس هایی است که در کسوت لباس پاسداری است.

وی تاکید کرد: زارعی نه تنها برای نسل آن زمان بلکه برای نسل امروز سپاه نیز یک الگو، مدل موفق و استاد راهنماست. شهید احمد زارعی با شجاعت تمام از حریم ولایت دفاع می کرد و آخرین توصیه‌هایش در بیمارستان این بود که حواستان جمع باشد که دشمن شما را از ولایت دور نکند.

این سردار سپاه همچنین افزود: باید راه این شهدا را ادامه بدهیم. ما در چند سال گذشته با تاسی از این روح بلند، در سپاه به این نتیجه رسیدیم که کنگره شعر پاسدار را راه‌اندازی کنیم؛ چرا که فکر کردیم احمد زارعی با روح بلندش شاگردانی داشته و دارد که این راه را ادامه دهند؛ زیرا پاسدار جنبه چندوجهی دارد که هم روح لطیف و ظریف و هم روحیه مقاومت و شجاعت دارد.

***

آرش شفاعی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، اعلام کرد قرار است بر اساس یکی از سروده های احمد زارعی سرودی به خوانندگی حامد زمانی منتشر شود که این سرود به زودی در موسسه اوج رونمایی می‌شود.

در مراسم "ستاره احمد" افرادی همچون مصطفی محدثی خراسانی، سیدصادق رضایی دبیر شورای عالی کتاب، علیرضا کمره ای، رضا اسماعیلی، کمال شفیعی، مجید نظافت، هادی منوری، علی داوودی، محمود حبیبی کسبی، سعیده حسینجانی و جمعی دیگر از شاعران حضور داشتند.

این مراسم با حضور خانواده شهید احمد زارعی و دوستان و آشنایان این شهید که از شهر مشهد به حوزه هنری آمده بودند برگزار شد.

همچنین در این مراسم کتابی که به همت و همکاری دوستداران احمد زارعی و توسط انتشارات سوره مهر برای این شاعر انقلابی به چاپ رسیده بود، رونمایی شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس