ادوارد اسنودن در گفتگو با تلویزیون "نوا" (NOVATV) گفته است که توان تکنولوژیک ایران به اندازه امریکا نیست اما آنها هم در مقابل ویروس استاکس‌نت دست به تلافی زدند و به هم‌پیمان‌های امریکا از جمله شرکت سعودی آرامکو حمله سایبری کردند.

گروه جنگ نرم مشرق- "ادوارد اسنودن" پیمان‌کار سابق آژانس امنیت ملی امریکا، در مصاحبه‌ای نادر سخنان تازه‌ای درباره جنگ سایبری امریکا مطرح کرده و از جمله به موضوع ویروس استاکس‌نت علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

وب سایت  بی بی سی (BBC) نوشت: «او که بخشی از گفتگویش در سایت "پی‌ بی‌ اس" (PBS) منتشر شده و مشروح آن به زودی از "تلویزیون نوا" (NOVATV) پخش خواهد شد گفته است که "توان تکنولوژیک ایران به اندازه امریکا نیست اما آنها هم در مقابل ویروس استاکس‌نت دست به تلافی زدند و به هم‌پیمان‌های آمریکا از جمله شرکت سعودی آرامکو حمله سایبری کردند".»

بر اساس این گزارش، اسندون، پیمانکار پیشین سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) در پی افشای اطلاعات مربوط به طرح‌های فوق محرمانه گردآوری اطلاعات مکالمات دیجیتال شهروندان از امریکا گریخت و در حال حاضر در روسیه زندگی می‌کند.

ایران حمله «استاکس‌نت» آمریکا را چگونه تلافی کرد؟

وی گفته است: «آنها (ایران) ویروس "وایپر" (برف‌پاک‌ کن) را به این شرکت سعودی "آرامکو" فرستادند، که البته در مقایسه با دیگر ویروس‌ها در کارزارهای هک سایبری، یک اسباب‌بازی کودکانه به شمار می‌رود. مسئله پیچیده‌ای نیست. شما صرفاً یک کرم (ویروس)، اساساً یک قطعه خودهمانند‌ساز از نرم‌افزاری مخرب را به شبکه‌ ارتباطی هدف می‌فرستید. این ویروس به طور خودکار خودش را در سرتاسر شبکه ارتباطی داخلی تکثیر می‌کند و درنهایت همه دستگاه‌ها را حذف می‌کند. درنتیجه، روز بعد وقتی که کارمندان به محل کارشان می‌روند، چیزی روشن نمی‌شود و کار نمی‌کند و مدتی بیکارند.»

بر پایه گزارش بی بی سی، سال ۲۰۱۰ گزارش‌هایی از "جاسوسی" یک کرم اینترنتی به نام استاکسنت منتشر شد که تجهیزات هسته‌ای ایران را آلوده کرده بود. اما کمی بعدتر روشن شد که دایره عمل این بدافزار فراتر از جاسوسی بوده و عملکرد بخش‌هایی از تجهیزات هسته‌ای ایران، به ویژه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز، در اثر آلودگی به آن مختل شده است.

این گزارش تاکید می کند که اسنودن در سال ۲۰۱۳ از جاسوسی گسترده سازمان امنیت ملی امریکا (ان‌اس‌ای) از شهروندان و رهبران سراسر جهان پرده برداشت. او در اطلاعاتی که در اختیار روزنامه‌های "گاردین"، "نیویورک تایمز" و "واشنگتن پست" قرار داد افشا کرد سازمان امنیت ملی آمریکا این اختیار را دارد که بدون حکم قضایی در ای‌میل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های شهروندان آمریکایی جاسوسی کند.

در این مصاحبه که در مسکو محل زندگی اسنودن انجام شده، این افشاگر اطلاعاتی تلاش برای بهره‌برداری از اسرار ملی را به سرقت از خزانه بانک تشبیه کرده است. وی گفته است: «اگر امریکا در یک جنگ سایبری نوک حمله باشد، چیزهای بیشتری را از دست خواهد داد.»

اسنودن در مصاحبه با نوا می‌گوید: «عموم مردم همچنان اطلاعی از میزان این قبیل حمله‌های سایبری ندارند. چنین حمله‌هایی نه فقط توسط امریکا که از سوی دیگر دولت‌ها در سرتاسر جهان انجام می‌شود. هرچند باید توجه داشته باشیم که این ما بودیم که با راه‌اندازی کارزار استاکس‌نت علیه برنامه هسته‌ای ایران، چنین شیوه‌ای را به طرق مختلف آغاز کردیم.»

ادوارد اسنودن برنامه جاسوسی امریکا را فراتر از حمله به کامپیوترهای خانگی یا سیستم کنترل یک کارخانه دانسته و گفته این جاسوسی شامل زیرساخت‌های سخت‌افزاری اینترنت هم می‌شود که با هدف تصاحب این زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد.

ادوارد اسنودن که به خاطر افشاگری‌هایش نامزد دریافت جایزه نوبل شده است در این مصاحبه می‌گوید: «کشورهایی مثل امریکا با دست زدن به چنین حملاتی یک قاعده استاندارد می‌سازند و کشورهای دیگر هم ممکن است بگویند این کاری است که ملت‌های توسعه‌یافته و دموکرات می‌کنند و آنها هم دست به کاری مشابه بزنند.» 

به گفته وی «وقتی جنگ سایبری میان امریکا و چین، یا حتی کشوری از خاورمیانه، آفریقا، امریکای لاتین، اروپا پیش می‌آید، ما چیزهای بیشتری برای از دست دادن داریم.»

این پیمان کار امنیتی سابق اینگونه استدلال می‌کند که اگر امریکا با هدف سرقت برنامه‌های پژوهشی چین به یک دانشگاه چینی حمله کند چین هم در اقدامی تلافی‌جویانه اسرار یک دانشگاه امریکایی، پیمان‌کار دفاعی امریکا یا دفتر ارتش آمریکا را می‌دزدد و این حمله دستاوردی برای امریکا نخواهد داشت.

ادوارد اسنودن در پایان مصاحبه‌اش به عواقب حمله‌های سایبری اشاره می‌کند که اگر در این روند اشتباهی رخ بدهد باعث مرگ آدم‌ها می‌شود.

او می‌گوید مثلا حمله به نقطه تبادل اینترنت ممکن است زیرساخت‌های یک بیمارستان را تحت تاثیر قرار بدهد و در اثر آن تجهیزات نجات زندگی خاموش شوند.

ادوارد اسنودن در پایان این مصاحبه می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که هیچ تهدیدی وجود داشته باشد که کسی به بهانه آن، نظارت بر جمعیت انبوهی را توجیه کند. فکر نمی‌کنم لازم باشد برای مقابله با تهدید بعضی از تروریست‌ها در یمن، بیمارستانی در هنک‌کنگ، برلین یا ریودوژانیو را هک کنیم.»


منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    ایران حمله استاکس‌نت آمریکا را با شعار مرگ بر آمریکا تلافی کرد !
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    آنقدر به حرفهای این پسر گوش ندین این هم یک بازیه برای اینکه بعدها بتونه حرفهای خودش رو به ذهن ما فرو کنه. این پسر خودش یک مهر آمریکاییه که الان داره در شرایط به اصطلاح پناهندگی مرحله های بعدی بازی رو انجام میده. صحبتهای او هیچ سندیتی ندارد به چز شبیه واقعیت.
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    این اسنودن بالاخره چی شد هنوز ول میگرده کسی هم کاریش نداره؟؟
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    ایول پرچم بالا
  • هکر ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 1
    این حرف ایشون صرفا جهت هوشیار کردن کشورهای عربی در این شرایط نفتی بود که متذکر بشه این روزا احتمال داره حملاتی بر علیه شرکت های نفتی (مثل جریان آرامکو) دوباره شکل بگیره و اونا بخوان به صورت پیش دستانه جلوشو بگیرن اما غافل از اینکه ما الان روی سیستم ها و سرورهای اون ها داریم سرسره بازی می کنیم :)
  • یاسر ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    1 0
    (ایران) ویروس "وایپر" (برف‌پاک‌ کن) را به این شرکت سعودی "آرامکو" فرستادند، که البته در مقایسه با دیگر ویروس‌ها در کارزارهای هک سایبری، یک اسباب‌بازی کودکانه به شمار می‌رود حرفش از صد تا فوش بدتر بود یعنی چی اسباب بازی؟!
  • کاپیتان ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    بخواب بابا
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 1
    هرهرهر ما مسیحی نیستیم که اگه سیلی خوردیم اونورمون رو هم بگیریم بگیم بزن ما نه تنها باید جلو ظلم به خودمون بلکه ظلم به دیگران رو هم بگیریم (البته ابتدا با مذاکره و از در دوستی)
  • ناصر ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 1
    من نمیدونم پاسخ ایران به استاکس نت چی بوده ولی ظاهر ویروس استاکس نت اهانت آمیز و تحریک کننده بود پخش کنسرت راک از یه گروه شیطان پرست توی مانیتور مراکز غنی سازی ما هم باید پاسخی در خور میدادیم
  • لبخند ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 1
    جدیا . منم خیلی بهش فکر کردم . آخه چطور ممکنه سازمانی که عالم و آدم رو هک می کنه اینطور از کارمندای خودش غافل بشه ؟! به نظر منم این اسندون یه مهره ی دیگه اس واسه اینکه اعتماد مردم رو جلب کنه و بعدش هرچی خواست به خوردشون بده. شایدم فکرهای دیگه ای پشت این مورد باشه ولی به هیچ عنوان نمی شه با ایشون اعتماد کرد. هرچند هشدارهایی که میدهند رو چه از زبان ایشون چه از زبان هر فرد دیگه ای باید جدی گرفت. بالاخره جنگه و هرچیزی توی جنگ ممکنه.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 1
    فکر میکردم استاد جنگ سایبری هستیم هک تاسیسات غنی سازی رو با هک یه شرکت تو یه کشور دیگه جواب دادیم عجب عجب
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 1
    عجب اطلاعات دقیق و صحیحی داری شما!!! مرد حسابی این حرفا چیه...فیلم هندی که نیست...کدشو در آوردن فیلم کجا بود...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس