
به گزارش مشرق به نقل از مهر، فروش ميلياردي فيلم سينمايي "اخراجيها 3" به کارگرداني مسعود دهنمکي، کارگرداني که دو فيلم پرفروش ديگر در کارنامه دارد چندان عجيب نبود، اما دلايل فروش بالاي فيلم ميتواند هم افقي از کليت سليقه و ذائقه مخاطب پيش روي کارشناسان سينما قرار دهد، هم وضعيت کلي سينماي ايران را نمايش دهد، "اخراجيها" پديدهاي قابل مطالعه است که ميتوان از زواياي مختلف دربارهاش بحث کرد.
* دنبالهاي بر دو فيلم پرفروش
"اخراجيها" از معدود فيلمهايي است که قاعده فروش نکردن دنبالههاي سينمايي را شکسته است، پس از نمايش موفق "اخراجيها 1" و رکوردزني اين فيلم زمينهاي براي توليد بخشهاي بعدي فراهم شد، مردم که "اخراجيها 1" را پسنديده بودند براي ديدن بخشهاي بعدي اين سهگانه هم مقابل سينماها صف کشيدند. دهنمکي به قواعدي که در کمدي اولش رعايت کرده بود در قسمتهاي بعدي فيلم هم وفادار ماند و نتيجه استقبال از "اخراجيها 2" و "اخراجيها 3" بود.
با اين که دهنمکي همان شخصيتها را با تغييرات محدود در بخشهاي بعدي و در موقعيتهاي جديد به کار ميگرفت، مردم همچنان به ديدن فيلمهاي او ميروند و داستان، شوخيها و فضاسازي فيلمهاي او را دوست دارند.
* خبرسازي در مرحله توليد و نمايش
مسعود دهنمکي روزنامهنگار است و ميداند چطور درباره فيلمهايش تبليغ و موضعگيري کند، وبلاگ دارد و اظهار نظرهايش در وبلاگش جواب تند وتيز به مخالفانش است، زمان توليد هر سه فيلم، اخبار و حاشيههاي فراواني برايش به وجود آمد که کارگردان و پروژه را در صدر اخبار قرار ميداد. اين سياست و استراتژي را با شيوه اصغر فرهادي يا بسياري ديگر از کارگردانهاي سينماي ايران مقايسه کنيد که در سکوت خبري فيلم ميسازند.
"اخراجيها 3" زمان توليد به دليل فضاي خبري که داشت پروژهاي مورد توجه بود، عکسها تصاوير آن منتشر ميشد، مرگ يک هنرور در حاشيه فيلمبرداري به مطبوعات کشيده شد، نمايشش در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر به دقيقه 90 رسيد و گروه توليد از همين ماجرا به نفع خود استفاده کردند.
مسعود دهنمکي معمولا در مصاحبههايش درباره فيلم نظر منتقدان را سفت و سخت ميدهد و هرگز ضعفهاي فيلمش را نميپذيرد، مواضعي که نخواهد در مصاحبهها مطرح کند در وبلاگش مينويسد و انتقادهاي تند و تيزش را نثار ديگران ميکند. او حتي خوب ميداند چه زماني عليه داوران جشنواره فيلم فجر موضع بگيرد، اختتاميه جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر هنوز در يادها مانده است.
*استفاده از بازيگران مختلف و محبوب
مسعود دهنمکي در سهگانهاش با ترکيبي از بازيگران محبوب سينما کار کرده، قرار دادن امين حيايي، جواد رضويان، حسام نواب صفوي، اکبر عبدي، کامبيز ديرباز، نيوشا ضيغمي و.... در کنار هم براي مخاطب جذاب است، بازيگراني با فيلم دهنمکي دوباره احيا شدهاند، اکبر عبدي با "اخراجي ها 1" و حسام نواب صفوي با "اخراجيها 3"، شهره لرستاني در "اخراجيها 1" و ارژنگ اميرفضلي در "اخراجيها 1" . فيلم پرفروش دهنمکي اين فرصت را به ستارهها داد تا بيشتر ديده شوند.
تعداد بازيگراني که در فيلمهاي پربازيگر دهنمکي حضور دارند براي مخاطب جذاب است، مردم دوست دارند ستارههايشان را در اين فيلمها و در قالب نقشهاي تازه ببينند.
*داستان ساده و شوخيهاي قابل فهم
فيلمهاي دهنمکي داستانهايي ساده دارند، داستانهايي قابل درک و بدون پيچيدگي و گاه بيارتباط با خرده داستانکها که در فيلمهاي او فراوان هستند ، مثل علاقه بايرام (اکبر عبدي) به خواهر دوستش در "اخراجيها 1". داستانها در فيلمهاي دهنمکي براي اقشار مختلف بدون پيچيدگي يا شکست زمان و فرمهاي رايج امروزي روايت ميشوند، کاملا کلاسيک و از اول تا آخر.
اين نوع روايت براي مخاطب جذاب است، همه گروههاي سني با آن ارتباط برقرار ميکنند و آن را دوست دارند، آنهايي که روايتهاي مدرن پيچيده را دوست دارند از اين نوع روايتها پرهيز ميکنند اما براي عموم مردم، شنيدن و ديدن قصههايي جذابتر است که سادهتر هستند.
شوخيهايي که دهنمکي با دفاع مقدس و آدمهاي جنگ داشته در هيچ فيلم ديگري ديده نشده است، نوع شوخيها تازه است و حتي در "اخراجيها 3" پرداختن به ماجراهاي انتخاباتي و شوخي با نامزدهاي گروههاي مختلف در سينماي ايران بي سابقه است. دهنمکي آزادي عمل و ديدگاه ويژه در شوخي با مسائلي دارد که تابو محسوب ميشود. او بازيهاي سياسي را در فيلم تازهاش نقد ميکند و مناظرهها را هجو ميکند، براي مردم شوخي با سياستمداران و چهرههاي شناخته شده هميشه جذاب است و اين يکي از مهمترين امتيازهاي "اخراجيها 3" است.
* انتخاب موضوعهاي تازه
چه کسي باور ميکرد در فاصلهاي کوتاه از انتخابات سال 88 فيلمسازي بتواند با نگاهي طنز به ماجراهاي انتخاباتي نگاه کند؟ مسعود دهنمکي اين کار را کرد، او که پيشتر توانسته بود در "اخراجيها 1" با جنگ شوخي کرده بود، در "اخراجيها 3" او نوآوري نشان ميدهد و جناحبنديهاي سياسي و پشت پرده مسائل سياسي را نقد ميکند.
براي مخاطب اين شوخيها جذاب است، مخاطبي که کمتر نقد جدي و صريح در سينماي ايران ديده از "اخراجيها 3" استقبال ميکند و با ديدن شوخيهايي که با پشت پرده بازيهاي سياسي ميشود ميخندد.
* تعداد سالن و حمايت تلويزيون
فيلمهاي مسعود دهنمکي در شرايطي مناسب اکران شدهاند، هر سه فيلم نوروز روي پرده رفته و تعداد سالنهايي فراوان در تهران و شهرستانها داشتهاند، در نوروز 90 28 سينماي تهران و 70 سينما در شهرستان ميزبان اين فيلم شدهاند، اين حجم از سالن ميتواند به استقبال از فيلم و ديده شدن آن نسبت به ديگر رقبا بيشتر کمک کند.
در هر دوره که "اخراجيها" روي پرده بوده، تيزرهاي متعدد و طولاني فيلم بارها از شبکههاي مختلف پخش شده، مسعود دهنمکي به برنامههاي تلويزيوني آمده و درباره فيلمش صحبت کرده است، او نوروز 90 هم ميهمان شبکه يک در برنامه ويژه تحويل سال بود.
حمايت تلويزيون که مهمترين رسانه براي تاثيرگذاري بر آرا و افکار عامه مردم است، در اين مورد به معرفي فيلم براي مخاطبان از قشرهاي مختلف انجاميده است، حتي پخش "اخراجيها 2" از تلويزيون هم امتيازي به نفع "اخراجيها 3" بوده است.
- - - - - - - -
فيلم سينمايي "اخراجيها 3" به کارگرداني مسعود دهنمکي و بازي محمدرضا شريفينيا، رضا رويگري، امين حيايي، ليلا اوتادي، بهنوش بختياري و ... بيش از دو ميليارد تومان در تهران و شهرستانها فروش داشته است.