کد خبر 376713
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

فرانسه به دنبال افزایش توان اطلاعاتی خود در منطقه آفریقا است.

به گزراش مشرق، در پایگاه نظامی نیامی، قلب اطلاعاتی عملیات برخان، ارتش فرانسه از یک سال پیش دو هواپیمای شناسایی ریپر مستقر کرده است و قصد دارد ماه مارس یکی دیگر به آنها اضافه کند. بدین ترتیب با احتساب دو هواپیمای شناسایی هارفانگ، تعداد هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در پایگاه 101 به پنج فروند می رسد.

ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه در سخنرانی خود در جمع نیروهای فرانسه مستقر در پایگاه نیامی گفت: «سومین ریپر پیش از سه ماهه‌ی اول، یعنی مارس 2015، عملیاتی خواهد شد».
وی از سوی دیگر اعلام کرد سفارش سه ریپر دیگر که ابتدا برای 2017-2016 پیش‌بینی شده بود، سال 2015 داده خواهد شد.

در قانون پنج ساله برنامه‌ریزی نظامی فرانسه (2019-2014) تجهیز ارتش این کشور به 12 ریپر پیش‌بینی شده است.این خبر قطب اطلاعاتی عملیات ضدتروریستی برخان را که اوایل اوت در پنج کشور نوار ساحل و صحرا آغاز شد، تقویت می کند.

هدف از این عملیات که حدود سه هزار سرباز فرانسوی در آن شرکت دارند، تعقیب شبه‌نظامیان تندرو همینطور مقابله با جابجایی انواع قاچاقچیان است که از مرزهای پرنفوذ بین کشورهای منطقه صحرای آفریقا بهره می برند.

هواپیماهای بدون سرنشین ریپر ارتش فرانسه به منظور جمع آوری اطلاعات برای نظارت بر مناطق یا حفاظت از کاروان‌ها در ارتفاع شش هزار متری بر فراز خاک مالی و نیجر پرواز می کنند.کاپیتان گیوم هدایت‌گر ریپر که در آمریکا آموزش ویژه‌ای برای کار با این هواپیماهای بدون سرنشین دیده است می گوید: «مأموریت این هواپیماهای بدون سرنشین از یک مرکز فرماندهی در لیون هماهنگ می شود. آنها هستند که دستورات را به ما منتقل می کنند بنابراین ما می دانیم که به طور مثال از چه ساعتی تا چه ساعتی هواپیما را به منطقه گائو بفرستیم».

وی افزود: « با توجه به مدت مأموریت که بین یک ساعت تا 15 ساعت متغییر است، پرسنل در مرکز کنترل تعویض می شوند».به گفته ارتش فرانسه، از زمان آغاز عملیات برخان، 70 شبه‌نظامی خنثی شده‌اند یعنی یا کشته بازداشت شده‌اند.

چند مسئول بلندپایه گروه‌های مسلح تندرو از جمله احمد تیلمسی یکی از سرکرده‌های گروه المرابطون در منطقه گائو کشته شد.او یکی از پایه‌گذاران موجائو سابق (جنبش وحدت و جهاد در غرب آفریقا) بود که سال گذشته با مرابطون ادغام شد.گیوم توضیح داد: «این فرد از مدت‌ها پیش تحت نظارت بود».

علاوه بر این هواپیماهای بدون سرنشین، سه هواپیمای شکاری میراژ 2000 نیز در پایگاه نظامی نیامی که 400 سرباز فرانسوی در آنجا حضور دارند، مستقر هستند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس