کد خبر 376615
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱

دبیر شورای ملی زعفران از کاهش 30 درصدی تولید زعفران در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به باقی ماندن بخشی از تولید سال گذشته کمبودی برای تامین نیاز داخلی و صادرات زعفران نداریم.

 به گزارش مشرق، فرشید منوچهری اظهار کرد: امسال به دلیل شوک‌های حرارتی که به پیازهای زعفران وارد شد، میزان گل دهی این محصول کاهش یافت و به نظر می‌رسد امسال با کاهش تولید حدود 30 درصدی زعفران مواجه شویم که البته با توجه به افزایش سطح زیر کشت این محصول به حدود 83 هزار هکتار در کشور پیش‌بینی می‌شود امسال 180 تا 190 تن زعفران تولید شود.

وی افزود: با توجه به این که حدود 20 تا 25 تن از زعفران سال گذشته هم‌چنان باقی مانده است و سال گذشته نیز صادرات زعفران در حدود 140 تن به کشورهای مختلف صورت گرفت، به نظر می‌رسد امسال هیچ مشکلی برای تامین نیاز داخلی و صادرات نداشته باشیم.

دبیر شورای ملی زعفران تاکید کرد: اگر به کاهش تولید دامن بزنیم فرصت را برای دلالان و سودجویان ایجاد ‌کرده‌ایم تا با افزایش تقاضا برای خرید زعفران قیمت آن را بالا ببرند و حباب قیمتی در بازار داخل شکل بگیرد.

منوچهری اظهار کرد: رقبای ایران که البته بسیار ناچیز تولید می‌کنند بازار خودشان را دارند و نمی‌توانند آسیب چندانی به بازار زعفران ایرانی وارد کنند. البته امسال هندوستان هم زعفران نداشت، چرا که آنها نیز با مشکل گل دهی و بهره‌برداری مواجه بودند که همین مشکل سبب شد تا قیمت زعفران در هندوستان افزایش یابد.

بی‌برنامگی کشت زعفران، محور نامه زعفران‌کاران به وزیر جهاد کشاورزی

وی تصریح کرد: نامه‌ای از سوی شورای ملی زعفران به وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده که طی آن نسبت به بی برنامگی کشت زعفران اظهار نگرانی شده است. چرا که اگر امسال با توجه به سطح زیر کشت 83 هزار هکتاری زعفران 320 تن از این محصول تولید می‌شد که حدود 20 تن بیشتر از نیاز جهانی بود، زعفران ایرانی به چه سرنوشتی دچار می‌شد؟

منوچهری ادامه داد: در چنین شرایطی با بی‌برنامگی کشتی که وجود دارد تنها کاهش قیمت زعفران و در ادامه غیر اقتصادی شدن کشت آن محقق می‌شد که البته در چنین شرایطی معمولا کشاورزان محصول جایگزین را برای کشت انتخاب می‌کنند، اما زعفران کاران در خراسان جنوبی و خراسان رضوی نمی‌توانند هیچ محصول دیگری را جایگزین آن کنند و در این شرایط مجبورند همکار قاچاقچیان شوند یا در حاشیه شهرها به کارگری مصرف کننده تبدیل شوند.

دبیر شورای ملی زعفران تاکید کرد: نگاه دولت به زعفران باید خاص و استراتژیک باشد، چرا که ا گر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دست روی دست بگذارند مسلما دیگر کشورها جای زعفران ایرانی را در آینده خواهند گرفت.

وی با بیان این که تاکنون هیچ جوابی از وزارت جهاد کشاورزی نامه‌نگاری‌ها و نگرانی‌های تولید کنندگان نداده‌اند، گفت: باید از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پرسید که آیا تاکنون طرح مطالعاتی در زمینه مصرف و کاربردهای دیگر زعفران مانند کاربردهای بهداشتی و دارویی آن انجام داده‌اند، مگر نه این که زعفران یکی از بهترین داروهای گیاهی است که در جهان کاربردهای مختلفی دارد. پس چرا به آن نگاه ویژه‌ای ندارند؟

پیشنهاد تولید کنندگان به دولت برای ساماندهی زعفران

دبیر شورای ملی زعفران اظهار کرد: چند سال است که شورای ملی زعفران طرح راه‌ا‌ندازی صندوق یا بانک زعفران را ارائه داده تا بتواند با اعتبار اولیه دولتی آن هم به صورت قرض الحسنه تاسیس شود، اما تاکنون این پیشنهاد اجرایی نشده است.

وی با بیان این که با اجرای این طرح می‌توان قیمت زعفران را نیز در داخل و بازارهای جهانی تثبیت کرد، افزود: اگر صندوق زعفران تاسیس شود می‌توانیم به صادر کنندگانی که از تولید کنندگان یا تشکل‌های آنها زعفران خریداری می‌کنند و آن هم محصولی که در قالب طرح بهبود کیفیت تولید شده است را می خرند، تا 50 درصد تسهیلات ارائه دهیم، در این صورت می‌توانیم تولید کنندگان را تشویق کنیم تا در قالب طرح بهبود کیفیت، محصول کیفی را تولید کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس