علی محمد مودب -شاعر و مدیر مسئول انتشارات شهرستان ادب - معتقد است بخش مهمی از ریشه‌های فتنه را در حوزه علم و رسانه و هنر باید جست. جریانی که سال‌ها به‌صورت خزنده در دانشگاه‌ها و مطبوعات مختلف کار کرد و به اعتقاد من هنوز هم به‌طور جدی فعالیت می‌کند و هدفش حمایت از نوعی سرمایه‌داری غربگراست

به گزارش مشرق، محمدرضا سرشار در پاسخ به این موضوع که غربی شدن علوم انسانی روندی بود که بارها با تذکر رهبر انقلاب مواجه شد و نه مسئولان وزارت علوم و نه دست اندرکاران به آن توجه کردند، در فضای فتنه سال 88 بروز و ظهور پیدا کرد و مرز خودی ها و غیر خودی ها مشخص شد، تأکید کرد: سال ها قبل از به جود آمدن فتنه رهبر انقلاب مرز بین خودی و غیر خودی را تبیین کرده بودند. در فتنه سال 88 بعضی از قانون تمکین نکردند و بر شیپور تو خالی فتنه دمیدند، بعضی ها که تا پیش از این ریا می کردند و ما فکر می کردیم خودی هستند، خودشان را نشان دادند و البته بعضی که بر اساس سلیقه به فرد خاصی رأی داده بودند، فتنه که آغاز شد خودشان را کنار کشیدند. با این حال در این فضا مرز میان ریاکاران و صداقت پیشگان مشخص شد.

مودب: فتنه سال‌هاست به‌صورت خزنده در دانشگاه‌ها و مطبوعات کار می‌کند


وی افزود: واقعا جای شگفتی دارد که بعضی ها تریبون رسمی این نظام در اختیارشان بود و در ماجرای فتنه بر علیه نظام اقدام کردند. شاعری که مجری تلویزیون بود و با انداختن عبای سبز بر دوش، در میدان تجریش مردم را به کارهای غیرقانونی تحریک می کرد یا بعضی از آقایان که به واسطه دستگیری فرزندانشان از خط نظام جدا شدند، اتفاقات باور نکردنی بود که به چشم خودمان دیدیم.

سرشار با اشاره به اینکه وقتی به عقبه این آقایان نگاه می کنیم، می بینیم که در جریان انقلاب نه حضور پررنگی داشتند و نه آسیبی دیدند، تصریح کرد: اینها به واسطه فضای امن بعد از انقلاب فرزندان شان را با باورهای واقعی خود پرورش دادند که در فتنه 88 خود را به خوبی نشان داد.

وی ادامه داد: وقتی رییس جمهور می گوید هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم، یعنی علوم انسانی اسلامی و غیر اسلامی نداریم. چیزی که هیچ عقل سلیمی در هیچ جای دنیا آن را نمی پذیرد.

سرشار تصریح کرد: اساس علوم انسانی بر جهان بینی استوار است که منجر به ایدئولوژی می شود. در هر مکتبی هم که نگاه کنیم همین اتفاق می افتد. لیبرالیسم و کاپیتالیسم و کمونیسم هم طبق ارزش های خود علوم اسلامی را تعریف می کند. پس صحبت کردن از ارزش و غیر ارزش در علوم انسانی ابتدایی ترین کار است. در چنین فضایی وقتی صحبت از نبود ارزش و ضد ارزش در هنر می شود، چیزی جز تخریب باورهای اسلامی در علوم انسانی به ذهن متبادر نمی شود.

وی تأکید کرد: در این فضاست که وقتی اجازه نشر به افرادی که مستقیما در فتنه نقش داشتند، داده می شود، وزیر ارشاد ابراز خوشحالی می کند.

علی محمد مودب: فتنه واقعی جریانی است که سال‌ها به‌صورت خزنده در دانشگاه‌ها و مطبوعات مختلف کار می‌کند

علی محمد مودب مدیر مسئول انتشارات شهرستان ادب درباره تأثیر فتنه سال 88 بر اقتصاد نشر، به خبرنگار ما گفت:‌ فتنه همه شئون زندگی ما را دچار بحران جدی کرد و طبیعتاً اقتصاد نشر هم خیلی آسیب دید، مخصوصاً با توجه به اینکه میدان انقلاب و کریمخان و در کل بازارهای فروش کتاب در معرض آشوب‌ها و تلاطم‌ها بود. این حس ناامنی از بزرگ‌ترین بازار کتاب ایران به همه جا تسری پیدا کرد.

مدیر مسئول انتشارات شهرستان ادب در پاسخ به این سوال که علوم انسانی سکولار سال‌هاست در مجامع علمی و دانشگاهی ترویج می‌شود، چه تأثیری بر شکل‌گیری و گسترش فضای فتنه داشت، گفت: قطعاً بخش مهمی از ریشه‌های فتنه را در حوزه علم و رسانه و هنر باید جست. جریانی که سال‌ها به‌صورت خزنده در دانشگاه‌ها و مطبوعات مختلف کار کرد و به اعتقاد من هنوز هم به‌طور جدی فعالیت می‌کند و هدفش حمایت از نوعی سرمایه‌داری غربگراست.

مودب: فتنه سال‌هاست به‌صورت خزنده در دانشگاه‌ها و مطبوعات کار می‌کند


وی تأکید کرد: البته سرمایه داری هم نیست چون پیوند شگفتی با نفت و رانت و این طور چیزها دارد و همان تعبیر اشرافیت برایش شاید بهتر باشد. این اشرافیت، دوستان و همکاران خودش را در علوم و رسانه و هنر ساخت و یا شناخت و حمایت کرد تا خودشان خودشان را بسازند و تربیت و تولید داشته باشند. این است که خیلی این طرف جای کار هست و باید برای تبیین درست اندیشه‌های امام و آرمان‌های شهیدان و امت امام کار کرد.

به گفته مودب اگر واقعاً در حوزه علم و رسانه و ادبیات و هنر باید پایگاه‌های موثری برای بازتولید و روزآمد کردن تفکر انقلاب اسلامی ایجاد شود در مقابل این طور فتنه‌ها جامعه را ایمن می‌کند چون اساس فتنه درآمیختن حق و باطل است و اگر در تبیین، خوب کار شود زمینه فتنه را می‌توان از بین برد.

مدیر انتشارات پیام آزادی: حوزه فرهنگ و کتاب در تحلیل جریان 9دی عملکرد ضعیفی داشت

همچنین مصطفی زمانی وجدانی در گفتگو با خبرنگار مجمع ناشران انقلاب اسلامی، از بی توجهی مسئولان به تولید داخلی در حوزه نشر و بی توجهی به رخدادهای 9 دی 88 گلایه کرد.

زمانی وجدانی به نقش علوم انسانی سکولار در شکل‌گیری جریان فتنه اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر مرجع تدریس دروس علوم انسانی منابع خارجی است که بخش زیادی از آن مغایر با آداب و رسوم و فرهنگ اسلامی ایرانی است. همین مغایرت باعث تغییر تفکر بسیاری از دانشجویان و استادان می شود و اعتقادات آنها را نسبت به اسلام و قیام عاشورا سست می‌کند. در حالی که به فرموده امام خمینی(ره) این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است».

او اظهار داشت: «به جرات می توان گفت بعد از جریان 9 دی، هیچ کار فرهنگی ارزشمندی به طور واقعی و نه نمایشی، در حوزه کتاب درباره این اتفاقات و تحلیل و بررسی آن انجام نشد. در حوزه کتاب اثری منتشر نشد که فتنه 88، توهین به ساحت امام حسین(ع) و اتفاقات آن را از ابتدا تحلیل و بررسی کند. اگر کتابی قوی و تحلیلی در باره حوادث 9 دی نوشته می‌شد، بسیاری از نشرهای معتبر از جمله مجمع ناشران انقلاب اسلامی آن را منتشر می‌کردند و مردم از طریق جزوه‌های مکتوب و کتاب‌ها بیشتر از این اتفاقات مطلع می‌شدند. اما متاسفانه حوزه کتاب و فرهنگ درباره این جریان عملکرد ضعیفی داشت و صدا و سیما و رسانه‌های دیگر بیشترین نقش را در اطلاع رسانی به مردم ایفا کردند».

علوی: نقش کتاب در ماندگاری هر واقعه ای و به خصوص 9دی نقشی بی بدیل است

سید عارف علوی کارشناس فرهنگی و معاون اجرایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز درباره نقش تحریم بر فضای نشر معتقد است: فتنه سال 88 چیز جدیدی نبود. تلاش مکرر آمریکا و اسرائیل و استکبار جهانی بود برای تحقق آرزوی همه ظالمان عالم برای از بین بردن اسلام ناب محمدی.

استکبار جهانی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره تلاش کرده است تا چراغ هدایت انقلاب اسلامی ایران را خاموش کند و تا کنون این خواب آشفته آنها تعبیر نشده است . اما آنچه برای ما مهم است درس آموزی و عبرت گرفتن از ماجرای فتنه است. هوشیاری و دشمن شناسی و تشخیص دوست از دشمن و مراقبت از انقلاب و حرکت در مسیر ولایت از درسهای مهم این روزهای مردم ماست که چونان یوم الله نه دی همیشه به موقع راه صحیح را تشخیص داده اند و در مسیر آن حرکت کرده اند.

همه باید برای مراقبت از انقلاب واسلام و استقلال و آزادی که حضرت روح الله، امام خمینی رحمه الله علیه با تاسی به قیام عاشورا به ما آموخت تلاش کنیم؛ در این میان وظیفه ناشران و نویسندگان و شاعران انقلابی به دلیل ماندگاری آثارشان بیش از همه است. هر چه تولید در این زمینه صورت بگیرد کم است. چه در بعد تاریخی و اجتماعی و یا سیاسی موضوع و چه در قالب های شعر و داستان و کاریکاتور و .... به خصوص ما نیازمند نوشته شدن و انتشار رمان های متعددی هستیم که حتی اگر به صورت مستقیم به این موضوع نمی پردازند ولی ذکری از این برهه حساس تاریخی ملت ایران به میان بیاورند و این روز خدایی را در همه آثارمان انعکاس بدهند.

نکته پراهمیت دیگر ارائه تجربه مردم ایران در نه دی برای همه ملتهای مسلمان است. استکبار جهانی به همین شیوه و روشهای مشابه آن علیه ملتها دست به فتنه گری می زند؛ پس وظیفه ناشران و نویسندگان؛ در ترجمه کتابهای مفید در رابطه با فتنه سال 88 و نقش موثر و الهام گیری از قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام و هدایت ولی فقیه و حضور در صحنه و تشخیص صحیح و به موقع مردم در خلق حماسه نه دی بسیار لازم و ضروری است.

نقش کتاب در ماندگاری هر واقعه ای و به خصوص 9دی نقشی بی بدیل است و امیدواریم که نویسندگان و ناشران پرشمار انقلابی همت کنند و تولیدات متنوع و گسترده ای را در این زمینه برای امروز و فردای ملت ایران که آینده از آن اوست فراهم نمایند.ان شاء الله

مدیر نشر قرآن و اهل بیت النبوه: سال‌هاست یک نظام فکری سکولار به صورت منافقانه در نظام دینی فعالیت می‌کند

احمد‌رضا اخوت گفت:«من اعتقاد دارم که تحریم ها و به طور اختصاصی واقعه 9 دی، بر بازار کتاب و اقتصاد نشر تاثیر زیادی نداشته و علت افزایش قیمت تولید و خرید کتاب را باید در جای دیگری جستجو کرد. مشکل اصلی کاهش مراجعه مردم به کتاب مربوط به فرهنگ کتابخوانی است. به نظر من کسی که بخواهد کتاب بخواند به هر طریقی شده به کتاب دسترسی پیدا می کند و ناشری هم که بخواهد کتاب تولید کند این کار را انجام می دهد. کسی بخواهد کتاب چاپ کند چاپ می کند و کسی هم که بخواهد کتاب بخواند کتاب می خواند».

او درباره نقش علوم انسانی سکولار در فتنه سال 88 گفت:«در حال حاضردروس علوم انسانی که در دانشگاه تدریس می شود نشانی از دین، انسانیت و علم ندارد. مسلما وقتی دانشجویان، اساتید و کل مجموعه با منابع خارجی سر و کار دارند و شالوده نظام فکری شان بر پایه اطلاعات این منابع ساخته شده، به انحراف کشیده می شوند».

وی افزود:« به قول امام خمینی(ره) که می فرمودند سرچشمه هر فتنه حوزه یا دانشگاه است. دانشگاه از این جهت سرچشمه فتنه به حساب می آید که به طور فعالانه مطالب انحرافی را به خورد افراد می دهد. در این میان حوزه تنها نظاره گر این اتفاقات و جریان ها است که همین خنثی بودن باعث تشدید جریان ها می شود».

اخوت ادامه داد: «محتوای آموزشی علوم انسانی باید به صورت کامل بومی سازی و اسلامی شود چون منابع کنونی نه بومی هستند و نه اسلامی. مثلا در بحث روان شناسی اختلالات باید به صورت بومی بررسی و تحلیل شود و در حوزه علوم اجتماعی نیز باید همین روش را در پیش گرفت. البته من تلاش و زحمت افرادی که در این زمینه احساس مسئولیت می کنند رازیر سوال نمی برم اما محتوای مطالب علوم اجتماعی باید بر اساس روش های دینی اصلاح و کامل شود. متاسفانه کار هایی که تا حالا در زمینه علوم انسانی تولید شده توفیق چندانی در زمینه بومی سازی نداشته اند».

مدیر انتشارات برادری: فتنه سال 88 تهدیدی بود که برای ما تبدیل به فرصت شد

مدیر انتشارات برادری معتقد است؛ با اتحاد و همدلی بیشتر میان ناشران متعهد می‌توان به آینده نشر امیدوار بود.

احمد برادری با اشاره به اینکه سال 88 خط و مرزها مشخص شد در پاسخ به این سوال که فضای به وجود آمده در فتنه سال 88 چه تأثیری بر نشر کتاب داشت، می‌گوید: شخصا معتقدم با توجه به اینکه فتنه سال 88 ضربه سنگینی به وضعیت نشر کتاب در ایران وارد کرد، اما به لحاظ کیفی تأثیر مثبتی در آثار تولید شده داشت. کاغذ ارزان و البته قیمت تمام شده کتاب، موجب شده بود تا بسیاری از ناشران بیشتر از تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت، به دنبال چاپ آثار کم ارزش ولی با تیراژ بالا و عناوین متعدد باشند.

به گفته برادری، ما تهدیدی پیش رو داشتیم که تبدیل به فرصت شد، هر چند امروز نتوانستیم به شکل صد درصد به نتیجه برسیم اما به خودمان آمدیم و ناشران ارزشی تعامل بهتری با یکدیگر پیدا کردند.

مدیرا انتشارات برادری همچنین در پاسخ به این سوال که علوم انسانی سکولار چه نقشی در شکل‌گیری فتنه سال 88 داشتند، چنین ابراز عقیده می‌کند: همانطور که می‌دانید مقام معظم رهبری بارها بر اسلامی کردن علوم انسانی تأکید داشتند و این را به مسئولان تذکر دادند، اما بد نیست بدانید که مباحث سکولار از سال 77 رسما توسط عناصر فریب‌خورده وارد بازار نشر شد. وزارت ارشاد وقت اجازه تأسیس نشر را به افرادی که صلاحیت لازم را نداشتند داد و همین افراد بی صلاحیت در ابتدا برای منفعت طلبی شخصی خود شروع به فروش کتاب به وزارت ارشاد کردند و در ادامه به جایی رسیدند که رسما بلندگوی تبلیغاتی غرب در زمینه علوم انسانی سکولار شدند.

وی ادامه می‌دهد: اگر نگاهی به تیراز کتاب‌های چاپ شده توسط این افراد که کارشان را از یک مغازه کوچک در زیر پل کریمخان شروع کردند بکنید، می‌بینید کتاب‌ها را با تیراژ 500 نسخه و 700 نسخه تنها برای فروش به ارشاد تولید کرده‌اند تا از این راه بنیه مالی نشر خود را تقویت کنند.

او تصریح کرد: امروز فضای وزارت ارشاد، فضای بدی نیست و نباید با کمی اختلاف سلیقه همه اقدامات را نفی کنیم. به نظرم اگر متفکران متعهد دست همکاری به وزارت ارشاد بدهند و وارد گود شوند، بسیاری از خطاهای ناخواسته هم رخ نخواهد داد.

برادری با اشاره به این که در این برهه از زمان که ناشران و نویسندگان متعهد به خود آمده‌اند و متوجه غفلت خود در سال‌های پیش از فتنه شده‌‌اند می‌گوید: اتحاد و همدلی میان متعهدان این حوزه اولین و آخرین راهکار است. ما با اتحاد و همدلی، بیشتر می‌توانیم نظرات خودمان را در بازار نشر تعمیم دهیم.

مشروح این گفت‌وگوها را می توانید در پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع‌ناشران انقلاب اسلامی www.mananashr.ir بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس