مجلس به دلیل قانع نشدن از پاسخ‌های وزیر درباره سوالات نمایندگان تهران و فلاورجان، هشتمین کارت زرد را به وزیر صنعت داد، بدین ترتیب نعمت‌زاده دومین کارت زرد خود را از خانه ملت دریافت و در یک قدمی استیضاح قرار گرفت.

گروه اقتصادی مشرق- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌‌شنبه) سوالات ملی زهره طبیب‌زاده نماینده تهران و سید‌ ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان از محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد بحث و بررسی قرار داده و از پاسخ‌های وزیر درباره این سوالات قانع نشدند.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی از نعمت‌زاده پرسیده بود که چرا شرکت بازرگانی دولتی ایران بدون توجه به ذخایر استراتژیک و نیازهای آینده اقدام به عرضه بیش از اندازه برخی از اقلام اساسی با قیمت‌های زیر قیمت بازار می‌کند؟

لارگانی در توضیحات خود خطاب به وزیر صنعت گفت: طبق مستندات 10 هزار تن شکر وارد کشور شده است که به گفته خود وزیر و رئیس شرکت بازرگانی 6 هزار تن را قبول کرده‌اند که این شکر‌ها به قیمت 200 تومان زیر قیمت فروش رفته و مشخص نیست کدام رانت‌خواری آن را خریداری کرده و مبلغ قابل توجهی به جیب زده است.

وی افزود: این شکرهایی که وارد شده باید برای مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گرفت و چه دلیلی داشت که شکر دولتی را 200 تومان زیر قیمت مصوب به فروش برسانند و با این اقدام عده‌ای سرمایه‌دار، سرمایه‌دارتر شوند وعده‌ای بیچاره‌تر شوند؟

پدر صنعت ایران کجای صنعت را متحول کرده است

این نماینده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که آقای نعمت‌زاده برای تصدی وزارت صنعت به مجلس معرفی شد، گفته شد که وی پدر صنعت است. اما اکنون کجای صنعت ما متحول شده است؛ در بحث خودروسازی دچار مشکل هستیم و پرایدی که باد آن را می‌برد، اکنون 22 میلیون تومان شده است، اما هنوز این شرکت خودروسازی می‌گوید که 1500 میلیارد تومان ضرر می‌دهد.

موسوی لارگانی با طرح این سوال که آیا واردات بی‌رویه کالاها کمکی به اقتصاد مقاومتی می‌کند، تصریح کرد: آیا واردات بی‌رویه مشکلات ما را حل می‌کند و اقتصاد مقاومتی را که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به انجام می‌رساند؟ در حالیکه ما یک میلیون و 77 هزار تن شکر داشتیم اما مشخص نیست که انتقالی آن به سال 93 به چه میزان است و بعد شکر وارد می‌کنند و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

وی با انتقاد از عدم اجرای طرح شبنم و ایران‌کد در این دوره از وزارت صنعت، گفت: آقای وزیر شما طرح شبنم را یک شبه ملغی کردید و طرح ایران‌کد را که میلیون‌ها تومان صرف آن شده بود تعطیل کردید در حالیکه طرح ایران‌کد و شبنم از ورود کالاهای بنجل چینی جلوگیری می‌کرد. اما آن را برداشتید، تنها به این دلیل که اینگونه طرح‌ها، طرح دولت قبلی بود و شما به دلیل مخالفت با دولت قبل این طرح‌ها را تعطیل کردید.

این نماینده مجلس با انتقاد از صدور واردات کالاهای لوکس گفت: شما تعرفه واردات را 150 درصد افزایش دادید و مسئله‌ای که آقای روحانی در زمان انتخابات نسبت به دولت قبل ایراد می‌گرفت، اکنون در حال اجرا است و برای جبران هزینه‌ها تعرفه را 150 درصد کردید و مجوز واردات کالاهای لوکس دادید.

آیا این حجم واردات در راستای اقتصاد مقاومتی است

موسوی لارگانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آقای نعمت‌زاده به ما می‌گوید که اطلاعات ما درست نیست در حالی که تمام اطلاعات ما درست و بروز است و می‌دانیم که در 3 ماهه نخست سال گذشته درآمد واردات خودرو 93 میلیون دلار بود و در دو ماهه سال جاری این رقم به 263 میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه چرا اطلاعات دروغ به مردم می‌دهید، خطاب به وزیر گفت: چرا صنعت کشور باید با 30 درصد ظرفیت خود کار کند آن هم در حالی که جوانان ما بیکار هستند و افسرده شده‌اند. همچنین بانک توسعه 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و فقط به دلیل سوء مدیریت شما نابود شد و اکنون هم صنایع کشور در استان‌ها رو به نابودی است.

این نماینده مجلس در پایان سخنان خود گفت: بهترین لوازم خانگی در ایران تولید می‌شود، اما شما لوازم خانگی را وارد می‌کنید و واردات آن را هم آزاد کرده‌اید. پس چطور می‌خواهید از تولید دفاع کرده و اقتصاد مقاومتی را اجرا کنید؟

وکلای ملت با 102 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از 218 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های وزیر در مورد دو سوال مطرح شده قانع نشدند.

وزیر صنعت پیش از این یک کارت زرد دیگر هم دریافت کرده بود که امروز دومین کارت زرد خود را از پارلمان اخذ کرد و در یک قدمی استیضاح قرار گرفت.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که در هر دوره مجلس وزیری سه بار در پاسخ به سوال نمایندگان نتواند وکلای ملت را قانع کند و از پارلمان کارت زرد دریافت کند، اگر تعداد این کارت‌های زرد به عدد 3 برسد زمینه استیضاح وی در خانه ملت فراهم می‌شود و نمایندگان طرح استیضاح وزیر را تقدیم هیأت‌ رئیسه می‌کنند.

وکلای ملت پیش از این به علی‌ اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، علی جنتی وزیر ارشاد و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز کارت زرد داده‌ بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امیر ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    من خودم به عنوان طرفدار روحانی آخه نمیدونم مجلس چرا به ایشون رای داد به ایشون تهمتی نمیرنم یا حرف اثبات نشده ای نسبت نمیدم ولی کاریزما نداره درمدیریت کاریزما خیلی مهمه
  • زمانی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    وزارت صنعت وتجارت نقش تعیین کننده دراقتصاد کشوردارد.مجلس محترم کاررا یکسره کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس