پروژه تايزن راهي است براي سامسونگ تا خود را از اندرويد گوگل جدا کند اگر چه توليد کنندگان به شکل رايگان از اندرويد استفاده مي کنند، اما بايد مواردي را نيز رعايت کنند که از آن جمله مي توان به استفاده اجباري از بسته خدمات گوگل اشاره کرد که شامل جيميل، گوگل مَپس، گوگل پلي و ... مي شود.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، بسياري معتقدند سامسونگ به ايجاد تغييراتي در بخش نرم افزار نياز دارد تا محصولاتش از ابزارهاي هوشمند چيني متمايز شود.

اين شرکت مي تواند همواره به توليد محصولات گران قيمت اندرويدي بپردازد و شاهد باشد که توليد کنندگان محصولات اندرويدي ارزان قيمت، سهمش را تصاحب مي کنند يا ابتکاري در زمينه نرم افزار و خدمات به خرج دهد تا بين محصولات خود و ديگر توليد کنندگان اندرويدي تمايز ايجاد کند.

ظاهرا سامسونگ گزينه دوم را انتخاب کرده است، اما به نظر مي رسد در اين زمينه با چالش هايي مواجه شده است.

پروژه تايزن راهي است براي سامسونگ تا خود را از اندرويد گوگل جدا کند. اگر چه توليد کنندگان به شکل رايگان از اندرويد استفاده مي کنند، اما بايد مواردي را نيز رعايت کنند که از آن جمله مي توان به استفاده اجباري از بسته خدمات گوگل اشاره کرد که شامل جيميل، گوگل مَپس، گوگل پلي و ... مي شود.

بنابراين تفاوت چنداني بين يک گوشي هوشمند ساخت سامسونگ با ديگر شرکت هاي توليد کننده مثلا شيائومي که گوشي هايي با قدرت محصولات سامسونگ ولي با قيمتي به مراتب پايين تر توليد مي کند، وجود ندارد.

در واقع شرکت هايي مانند شيائومي باعث مي شوند مشتريان، محصولات اندرويدي ارزان قيمت را به محصولات گران قيمت ساخت سامسونگ ترجيح دهند و اين امر باعث کاهش شديد سود اين غول کره اي در سال 2014 شد. آمارها نشان داده، در حال حاضر پس از سامسونگ و اپل، شيائومي سومين برند پرفروش گوشي  هوشمند در دنياست و همواره فاصله خود را با سامسونگ و اپل کاهش مي دهد.

به اين ترتيب به نظر مي رسد سامسونگ سال سختي در پيش دارد. اين غول کره اي مجبور است روي گوشي هاي سري گلکسي کار کند و به مشتريانش ثابت کند که اين سري از گوشي هايش امکانات و قابليت هايي ارائه مي کنند که گوشي هاي اندرويدي ارزان قيمت اين ويژگي ها را ندارند و سيستم عامل تايزن مي تواند گزينه اي براي اثبات اين مدعا باشد.

اما تايزن شباهت بسيار زيادي به اندرويد دارد. تايزن شباهت و عملکردي مشابه اندرويد دارد اما داراي اکوسيستمي نيست که بتواند با نرم افزارها و خدماتي که گوگل ارائه مي کند، رقابت کند و اين امربه احتمال قوي رضايت مشتري را جلب نمي کند و باعث مي شود آن ها همچنان يک گوشي اندرويدي را به تايزني ترجيح دهند. اين درست همان نکته اي است که بلک بري را به انزوا کشاند. بدون ترديد مردم گوشي هاي هوشمندي را که خدمات و نرم افزارهاي مناسبي نداشته باشند، انتخاب نمي کنند.

اما بد نيست به اين نکته هم اشاره کنيم که سامسونگ تلاش بسياري کرد تا خدماتي را براي گوشي هاي اندرويدي خود ارائه کند که البته موفقيت چنداني هم در اين زمينه نداشت. مثلا ChatOn در واقع پاسخ سامسونگ به iMessage، واتس اَپ و ديگر نرم افزارهاي ارسال پيام بود که البته چندان موفق عمل نکرد.

 البته پروژه تايزن سامسونگ هنوز راه زيادي پيش رو دارد و به احتمال قوي در سال جديد ميلادي چند مدل پايين رده تايزني در بازار کشورهايي مانند هند عرضه خواهد شد. همچنين تايزن در ساعت هاي هوشمند سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است و احتمال معرفي چندين ساعت هوشمند جديد در سال 2015 وجود دارد. البته تايزن مي تواند در کنترل لوازم خانه هاي هوشمند نيز مانند روشن و خاموش کردن لامپ ها و کنترل ماشين لباس شويي به کار بيايد و شايد بهتر باشد که بگوييم سامسونگ  براي ورود به دنياي اينترنت اشيا دورخيز کرده است.

با اين حال، انتظار مي رود در سه ماهه منتهي به تعطيلات آخر سال، ميزان سود سامسونگ به دليل فروش آخر سال کمي افزايش پيدا کرده باشد، البته امسال شرکت هاي کوچک تر توليد کننده محصولات اندرويدي باعث شدند سامسونگ قيمت هاي خود را کاهش دهد.

در شرايطي که آيفون همچنان در بازار به دليل ارائه محصولات سخت افزاري، نرم افزارها و خدمات متفاوت، به پيش مي تازد، گوشي هاي هوشمند سامسونگ تفاوت چنداني با ديگر محصولات اندرويدي شرکت هاي ديگر و نيز نقطه تمايز کليدي از نظر نرم افزاري با آن ها ندارند.

بايد منتظر بمانيم و ببينيم آيا تايزن راه نجات سامسونگ از دست شرکت هاي چيني است يا باز هم سامسونگ ايده جديدي را مطرح خواهد کرد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس