کد خبر 195402
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰

یک گزارش جدید از شرکت پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات گارتنر نشان می دهد که فروش تلفنهای همراه در سطح جهان در سال 2012 کاهش داشته که این کاهش نخستین بار طی سه سال متوالی صورت گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، براساس اعلام شرکت پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات گارتنر، در سال 2012 به صورت کلی 1.75 میلیارد دستگاه بود که این تعداد 1.7 درصد از فروش کلی سال 2011 کمتر بود.
حتی سه ماهه چهارم سال 2012 رکورد فروش 207.7 میلیون دستگاه، 38.3 درصد بیشتر از سال 2011 را ثبت کرده است.

براساس اظهارات آنشول گاپتا تحلیلگر گارتنر، آخرین باری که فروش تلفنهای همراه در بازار کاهش داشت سال 2009 بود. شرایط اقتصادی دشوار، تغییر اولویتهای مصرف کننده و رقابت شدید بازار در سال 2012 بازار فروش تلفنهای همراه را تضعیف کرد.

فروشنده تعداد دستگاه های 2012 سهم بازار 2012 به درصد تعداد دستگاه های 2011 سهم بازار 2011 به درصد
سامسونگ 384,631.2 22.0 315,052.2 17.7
نوکیا 333,938.0 19.1 422,478.3 23.8
اپل 130,133.2 7.5 89,263.2 5.0
زد تی ایی 67,344.4 3.9 56,881.8 3.2
ال جی 58,015.9 3.3 86,370.9 4.9
هواوی 47,288.3 2.7 40,663.4 2.3
تی سی ال 37,176.6 2.1 34,037.5 1.9
بلک بری 34,210.3 2.0 51,541.9 2.9
موتورولا 33,916.3 1.9 40,269.1 2.3
اچ تی سی 32,121.8 1.8 43,266.9 2.4
سایرین 587,399.6 33.6 595,886.9 33.6
جمع کل 1,746,175.6 100.0 1,775,712.0 100.0

تقاضا برای خرید تلفنهای غیرهوشمند ضعیف بود و نسبت به سال گذشته 19.3 درصد کاهش داشت و گارتنر انتظار دارد که این روند در سال 2013 نیز ادامه داشته باشد.

شرکت پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات گارتنر با نگاهی به سال 2013 انتظار دارد که فروش تلفنهای هوشمند به یک میلیارد دستگاه برسد و فروش کلی تلفنهای همراه تا پایان سال از 1.9 میلیارد دستگاه بیشتر شود.

رقابت اپل سامسونگ ادامه دارد

در سه ماه چهارم سال 2012، اپل و سامسونگ سهم بازار جهانی تلفن هوشمند خود را از 46.4 درصد در سه ماه سوم به 52 درصد افزایش دادند.

گاپتا اظهار داشت: موفقیت اپل و سامسونگ براساس قدرت برندها و محصولاتشان ادامه دارد. رقابت مستقیم این دو شرکت در شرایطی ادامه دارد که هر دو تلاش می کنند در شرایط سخت اقتصادی مصرف کنندگانی را جذب کنند که به دنبال تلفن ارزان قیمت تر هستند تا یک برند خاص.

سامسونگ سال پیش را در شرایطی به پایان رساند که در صدر جدول فروش جهانی تلفنهای هوشمند و تلفنهای همراه قرار داشت.

این درحالی است که نوکیا در جایگاه دوم قرار گرفت و فروش آن نسبت به سال گذشته 53.6 درصد کاهش داشت.

پیشتازی دستگاه های اندرویدی

در بازار سیستمهای عامل تلفنهای هوشمند، اندروید تقریبا 70 درصد از بازار سیستم عامل را از آن خود کرده و شکاف خود را از iOS اپل افزایش داده است.

درحالی که سهم اندروید از بازار افزایش می یابد بلک بری با کاهش 44.4 درصدی در همان دوره رو به رو بوده است.

سیستم عامل دستگاه های سه ماه چهارم 2012 سهم بازار سه ماه چهارم 2012 به درصد دستگاه های سه ماه چهارم 2011 سهم بازار سه ماه چهارم 2011 به درصد
اندروید 144,720.3 69.7 77,054.2 51.3
iOS 43,457.4 20.9 35,456.0 23.6
بلک بری 7,333.0 3.5 13,184.5 8.8
ویندوزفن 6,185.5 3.0 2,759.0 1.8
بادا 2,684.0 1.3 3,111.3 2.1
سیمبیان 2,569.1 1.2 17,458.4 11.6
سایرین 713.1 0.3 1,166.5 0.8
جمع کل 207,662.4 100.0 150,189.9 100.0

براساس اعلام گارتنر سال 2013 به سال افزایش سومین اکوسیستم تبدیل می شود چرا که مبارزه با ظهور بلک بری 10 و ویندوز فن افزایش می یابد.

درحالی که هم فروشنده و هم کاربر فشار رشد قوی اندروید را حس می کنند سیستم عاملهای دیگر چون تایزن، فایرفاکس، آبونتو و جولا تلاش می کنند برای خود جایگاهی به دست آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس