گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****



*کیهان

ژست طلبکاری می‌گیرند تا به عنوان خائن مجازات نشوند

«سقوط نظام در پرتگاه آشوب و هرج‌ومرج و بی‌ثباتی، حداقل نتیجه‌ای بود که طراحان اصلی فتنه دنبال آن بودند؛‌وضعی شبیه آنچه برای سوریه پیش‌آوردند».روزنامه جام‌جم در سرمقاله خود نوشت: اگر تلاش برنامه‌ریزی شده عوامل و حامیان داخلی فتنه را در جهت تقلیل آن به یک سوءتفاهم شاهد هستیم، از این روست که خود آنها نیز بدرستی می‌دانند اگر بپذیرند در چه پروژه‌ای مشارکت داشته‌اند و مجریان چه سناریویی بوده‌اند، مستحق مجازاتی شناخته خواهند شد که سرافکندگی در مقابل مردم و مغضوب ملت واقع شدن مهم‌ترین بخش آن است. بنابراین بهترین روش خروج از این بحران موقعیت را در مرور زمان و بتدریج طلبکاری گستاخانه به جای عذرخواهی و ابراز شرمندگی در پیشگاه خداوند و خلق خدا یافته‌اند.

مهدی فضائلی در این یادداشت درباره چرایی و چگونگی حصر دو تن از سران فتنه می‌نویسد: حصر آقایان موسوی و کروبی بیست‌وپنجم بهمن سال 89 انجام شد، یعنی حدود 20 ماه پس از شروع فتنه 88 و حدود یکسال پس از تقریبا فروکش کردن آن. توجه به این تاریخ‌ها ما را به این واقعیت رهنمون می‌کند که علت اصلی حصر، حوادث سال 88 نبود؛ نکته‌ای که از سر غفلت یا تعمدا مغفول گذاشته می‌شود! حال سوال اینجاست که پس علت حصر چه بود؟ دی ماه سال 89 تحولات منطقه شمال آفریقا  و جریان بیداری اسلامی از تونس شروع شد و بسرعت به مصر رسید و بهمن همان سال، مصر شاهد اوج بحران خود بود. آقایان موسوی و کروبی با سوءاستفاده از این شرایط و بعد از آنی که کشور داشت تازه آرامش خود را باز می‌یافت، صدور بیانیه‌ها را از سر گرفتند و برگزاری تجمع به بهانه تحولات منطقه را خواستار شدند. نظام با توجه به سابقه و حوادث تلخی که تازه پشت سر گذاشته بود، چه باید می‌کرد؟ آیا باید اجازه می‌داد کشور مجددا شاهد آشوب و هرج‌ومرج شود و بار دیگر هزینه‌های جانی و مالی به مردم و کشور تحمیل گردد؟ آیا اگر مسئولان کشور در این باره سهل‌انگاری می‌کردند، شرایط ما در این سال‌ها حداقل مثل سوریه نبود؟ و در چنین صورتی مردم حق نداشتند مسئولان کشور را به دلیل این سهل‌انگاری خسارت بار توبیخ کنند؟

جام‌جم می‌افزاید: در چنین شرایطی بود که شورای عالی امنیت ملی کشور که عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور است و مطابق اصل 176 قانون اساسی، «مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی» یکی از وظایف آن برشمرده شده، مطابق وظیفه قانونی خود و برای جلوگیری از تهدید داخلی که می‌توانست به تهدید خارجی هم بینجامد،‌ تصمیم به حصر آقایان موسوی و کروبی به عنوان یک اقدام تامینی و نه مجازات آنها گرفت. شایان ذکر است که مصوبات این شورا پس از طی مراحل خود و مطابق اصل مذکور قابل اجرا است. بنابراین تصمیم اتخاذ شده اولا کاملا قانونی و ثانیا حکیمانه و تامین‌کننده امنیت و مصالح عمومی بوده است و ثالثا این تصمیم به قوت خود باقی است و فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند در این تصمیم خود بازنگری کند.در اینجا پرسشی هم متوجه منتقدان حصر است و این که اگر گریبان‌چاک اجرای قانون هستند و نگران غیرقانونی بودن حصر که (مطابق توضیحاتی که داده شد) ‌البته قانونی است،‌چرا این افراد نسبت به ده‌ها اقدام غیرقانونی سران داخلی فتنه از قبیل اعلام پیروزی خود قبل از اتمام رای‌گیری، ‌نپذیرفتن نظر نهادهای قانونی، متهم کردن نظام به تقلب بدون ارائه هرگونه سند و مدرک، دعوت به تجمعات غیرقانونی و حمایت از شرارت‌ها و آشوب‌طلبی‌ها، هیچ موضعی نگرفته و نمی‌گیرند؟


روایت دیپلمات عضو بنیاد باران از کدورت با عربستان!

مشاور وزیر خارجه می‌گوید عربستان تغییرات در ایران را درک نکرده است.محمد صدر- از معاونین وزارت خارجه در  دولت اصلاحات- در مصاحبه با روزنامه مردم امروز و در پاسخ این سؤال که چرا تنش‌زدایی با عربستان نتایج مورد نظر را کسب نکرده، می‌گوید: مشکلی که وجود دارد این است که متأسفانه در شرایط فعلی عربستان هنوز تغییرات در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بعد از دولت آقای احمدی‌نژاد درک نکرده است. هنوز برخوردهای این کشور با ایران در چارچوب همان برخوردهایی است که با دولت آقای احمدی‌نژاد داشت. این عدم درک شرایط جدید باعث شده متأسفانه دچار اشتباه شود و اقدامات تناقض‌آمیز انجام دهد. برای مثال از یک طرف برای وزیر خارجه ایران دعوت‌نامه ارسال می‌کند و از طرف دیگر در کنار همتای آلمانی خود مواضع منفی علیه ایران می‌گیرد.

عضو بنیاد باران خاتمی ادامه می‌دهد: عربستان تنها با ایران دچار مشکل نیست و دولت عربستان با دست زدن به اقدامات رادیکال با بسیاری از کشورهای منطقه حتی با دوستان و متحدانش هم به مشکل برخورده است. فکر می‌کنم به مرور زمان آگاهی‌های عربستان نسبت به تغییرات در سیاست خارجی ایران و دولت جدید افزایش پیدا خواهد کرد و نسبت به رفع کدورت‌ها(!) اقداماتی انجام شود چراکه همکاری دو کشور هم به نفع منطقه و هم به نفع جهان اسلام و هم صلح و امنیت جهانی است.اظهارات آقای مشاور درحالی است که عربستان متهم اول جنگ‌افروزی‌های زنجیره‌ای در کنار ترویج اسلام آمریکایی است و نقش اصلی را در افزایش تولید و کاهش شدید قیمت نفت علیه ایران داشته است. رئیس‌جمهور پیش از این رژیم‌های دخیل در کاهش عمدی قیمت نفت را تهدید کرد که پاسخ خیانت خود را از ملت‌های منطقه دریافت خواهند کرد. سعودی‌ها همچنین از تروریست‌ها در منطقه و از جمله ایران حمایت کرده‌اند.

در حقیقت رژیم آل سعود به اعتبار وابستگی‌اش به آمریکا و انگلیس و گسترده‌تر شدن ارتباطش با رژیم صهیونیستی، با توجه کامل به دشمنی با ایران می‌پردازد. اما آقای صدر ادعا می‌کند کدورتی پیش آمده و همکاری با عربستان به نفع جهان اسلام است. می‌توان گفت در دوره‌ای که مدعیان اصلاح‌طلبی خواستار سفر وزیر خارجه کشورمان و آقای هاشمی به عربستان بودند، آل‌سعود گستاخ شده و دشمنی‌ها را تشدید کردند.ر‌ژیم سعودی جزو حامیان و سرمایه‌گزاران فتنه و آشوب 1388 بود و یکی از سران فتنه یک ماه قبل از آن انتخابات سفری به ریاض داشت. وزیر ارشاد در دولت اصلاحات نیز که خود را جزو 5 نفر عضو اتاق فکر جنبش سبز در لندن معرفی می‌کرد، در «مرکز گفت‌وگوی ادیان»- راه‌اندازی شده از سوی رژیم سعودی در وین- به کار گرفته شد و حتی در نشست بندر الجنادریه در عربستان که پادشاه عربستان برگزار کرد، شرکت داشت.

فتنه خط قرمز نظام است چون رأی مردم حق‌الناس است

عضو مرکزیت حزب اعتماد ملی می‌گوید باید شاخص‌هایی را که رهبر معظم انقلاب در انتخابات فرمودند از جمله «رأی مردم حق‌الناس است» در انتخابات آینده رعایت شود.محمدجواد حق‌شناس از مقامات دولت اصلاحات و عضو مرکزیت حزبی بود که دبیر آن - مهدی کروبی- به واسطه کسب 330 هزار رأی در انتخابات 88 مدعی تقلب شد با ایستادن در مقابل رأی 25 میلیونی مردم، دعوت به آشوب‌افکنی کرد. حق‌شناس اکنون به عبارات والایی از رهبر معظم انقلاب استناد می‌کند که در صورت التزام به آن عبارات حتما باید از رفتار سران فتنه اعلام برائت کند. برخی اعضای اعتماد ملی جزو حامیان فتنه 88 و از فریب‌دهندگان و تحریک‌کنندگان کروبی بودند.

حق‌شناس - که معاون پارلمانی ارشاد و مدیر کل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات بود- ضمن مقاله‌ای در روزنامه اعتماد نوشت: باید به سمت اعتماد همگانی برویم و دولت وظیفه خود را حمایت از یک انتخابات آزاد، سالم و رقابتی بداند. شاخص‌هایی را که رهبر معظم انقلاب در انتخابات فرمودند باید رعایت شود. مهم‌ترین حرف ایشان که متأسفانه فراموش شد؛ این است که رأی مردم حق‌الناس است. وظیفه دولت و وزارت کشور این است که در مورد این جمله ده‌ها همایش برگزار کنند. در واقع این موضوع که «حق‌الناس می‌شود» به چه معناست؟ مخاطب جمله رأی حق‌الناس کیست؟ مخاطب این جمله کسی جز وزارت کشور و نهادهای نظارتی نیست.وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین نگرانی که امروز در جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد، آخرین موضعی است که توسط دبیر شورای نگهبان در برنامه شناسنامه اتخاذ شده است.

حق‌شناس نوشت: سخنان رهبر معظم انقلاب در انتخابات 92 به طور خیلی صریح پنج مورد را دربرمی‌گیرد. 1- انتخابات حداکثری باشد 2-انتخابات با حضور همه سلایق باشد 3- هیچ‌کس از رأی من خبر ندارد 4- دعوت از همه ایرانیان حتی ایرانی‌هایی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند برای شرکت در انتخابات 5- رأی مردم حق‌الناس است. این معیارهای پنجگانه در انتخابات باید اجرایی شود.آنچه در این مقاله مغفول مانده استثناها و خط قرمز‌های مطرح شده در بیانات رهبر معظم انقلاب است. یعنی معظم له همچنان که بر حضور حداکثری همه مردم و سلایق سیاسی در انتخابات تأکید دارند- که درست نقطه مقابل عمل برخی جریان‌های سیاسی مدعی توسعه در برخی ادوار تاریخ از جمله دوره سازندگی است- در عین حال به رعایت چهارچوب‌های قانونی و خطوط قرمز تأکید دارند. همچنان که در دیدار اعضای هیئت دولت، نسبت به خلط جناح‌بندی‌های سیاسی با خط قرمز نظام نسبت به فتنه هشدار دادند و تأکید کردند؛ «علایق اعضای دولت به برخی جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد اما دولت و اعضای آن نباید اسیر جناح‌بندی‌ها شوند... در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است اما در برخی موارد مسئله متفاوت است و باید حتما خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند. مسئله فتنه و فتنه‌گران از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تاکید کردند همچنان بر آن پایبند باشند.»

بنابراین باید به ادبیات حکیمانه و متقن رهبر معظم انقلاب به عنوان یک کل به هم پیوسته و منظومه تمام عیار نگاه کرد. امثال آقای حق‌شناس اگر صداقت داشته باشند لاجرم باید به اعتبار منطق روشن رهبر معظم انقلاب از سران فتنه برائت بجویند چه اینکه عبارت «فتنه، خط قرمز نظام است» آن روی سکه و تعبیر دیگری از عبارت «رأی مردم حق‌‌الناس است» می‌باشد و نمی‌توان با این منطق محکم رفتار منافقانه (نؤمن ببعض و نکفر ببعض) داشت؛‌ در غیر این صورت خود را در موضع تهمت قرار داده‌اند مبنی بر اینکه در زمره کسانی هستند که موسوی و کروبی را فریب دادند. چوب حراج برحیثیت و سوابق آنها زدند.

*وطن امروز

شکنجه اقتصادی ایران در حمایت از آشوبگران 88

پاسخ این پرسش که علت واقعی اعمال رژیمی از تحریم‌ها علیه ایران که آمریکایی‌ها خود آن را سنگین‌ترین تحریم‌های طول تاریخ می‌خوانند، واقعا چه بوده و این تحریم‌ها در اصل چه هدفی را تعقیب می‌کرده، بسیار پیچیده و در عین حال بااهمیت است. آمریکایی‌ها- و برخی گروه‌های داخلی همفکر و همراه آنها- در این سال‌ها، کلیشه‌ای ساخته‌اند مبنی بر اینکه علت اصلی اعمال تحریم‌ها، سیاست هسته‌ای ایران و نوع تعاملی است که ایران در این باره با جامعه بین‌المللی در پیش گرفته است. خروجی این نوع نگاه به مساله هم این است که اگر ایران فی‌المثل در موضوع هسته‌ای طور دیگری رفتار می‌کرد، تحریم‌ها هم یا اصلا اعمال نمی‌شد یا اینکه حداقل قدرت و شدت فعلی را نداشت.
 این نوشته که براساس یک مطالعه کتابخانه‌ای کم و بیش وسیع آماده شده، استدلال خواهد کرد این نوع نگاه به مساله کاملا غیرواقعی و بلکه گمراه‌کننده است.  رژیم تحریم‌های فعلی ایران، ریشه در قطعنامه 1929 شورای امنیت دارد که 25 خرداد 1389 (ژوئن 2010) صادر شد. تمام تحریم‌های یکجانبه‌ای که اکنون به‌عنوان تحریم‌های موثر علیه ایران از آنها یاد می‌شود (تحریم‌های انرژی و مالی) در واقع براساس زیرساخت حقوقی که در این قطعنامه ایجاد شد، اعمال شده است. اما این قطعنامه–چنانکه با جزئیات نشان خواهیم داد- اساسا نه یک قطعنامه هسته‌ای است و نه با هدف واکنش نشان دادن به سیاست‌های هسته‌ای ایران اعمال شده است. قطعنامه 1929 که دقیقا در سالگرد فتنه 88  تصویب شد، محصول تعامل راهبردی آمریکا و متحدانش درباره نحوه کمک به فتنه 88 در ایران –که رو به افول نهاده بود- و یکی از خروجی‌های بازنگری استراتژیک آمریکا در سیاست خود درباره ایران پس از فتنه 88 است. زمستان 88 و بهار 89 بحث‌های مفصل و بسیار مهمی در آمریکا صورت گرفت در این باره که آمریکا چگونه باید با توجه به تحولات داخلی ایران، راهبرد خود را بازنویسی کند تا در تغییر محاسبات مردم و حاکمیت در ایران موفق باشد. این بازنگری، اگرچه در اصل یک فعالیت بشدت پنهان درون دولت آمریکا بوده است اما کاملا محرمانه نمانده و در همان ایام بخش‌های مهمی از آن به محیط علنی و رسانه‌ای راه یافت. در واقع تصمیم به اینکه اعمال تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی علیه ملت ایران، بهترین راه حمایت از جنبش سبز و جلوگیری از میرایی آن در محیط داخلی ایران است، محصول مباحث و مذاکراتی بسیار بلنددامنه در محیط سیاستگذاری استراتژیک دو حزبی آمریکا بوده که تا امروز به هیچ‌وجه مورد مطالعه دقیق قرار نگرفته است. این در حالی است که اگر به ادبیاتی که در آن مقطع از سوی مقام‌های رسمی، تحلیلگران، اندیشکده‌ها و رسانه‌های آمریکایی در این باره تولید شده مراجعه کنیم، به سرعت درخواهیم یافت این ادبیات از این حیث که به ما بگوید هدف واقعی اعمال تحریم‌ها چه بوده و اساسا چه چیز آمریکایی‌ها را متقاعد کرد تحریم‌های خلع سلاحی را بدل به تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده کنند، کاملا شفاف و صریح است. نه مقام‌های دولتی آمریکا و نه رسانه‌ها و تحلیلگران حامی آنها، در آن مقطع، ابهامی در این باره باقی نگذاشته‌اند که هدف اصلی، اثرگذاری بر محیط داخلی ایران، احیا و قدرتمندسازی فتنه سبز و نهایتا محقق کردن اهداف کلان آمریکا در ایران از طریق این جنبش است.
این نوشته تلاش خواهد کرد از خلال یک مطالعه متمرکز بر جزئیات، و مرور و دسته‌بندی کدهایی که جملگی از منابع کاملا آشکار و قابل استناد آمریکایی و اروپایی استخراج شده، نگاهی به پس پرده قطعنامه 1929 و تحریم‌های یکجانبه اعمال شده پس از آن بیفکند و در این باره که فتنه 88 چگونه گزینه تحریم علیه ایران را احیا کرد و به سمت خطرناک‌ترین صورت‌بندی ممکن از فشارهای اقتصادی سوق داد، یک داوری مطمئن به دست دهد.

وحشت نتانیاهو از پهپاد انتحاری

پهپاد انتحاری ایران که در رزمایش محمد رسول‌الله برای اولین‌بار رونمایی شد موجی از خبرها و تحلیل‌های رسانه‌های غربی، عربی و صهیونیستی را در پی داشته است. از نظر رسانه‌های غربی این رزمایش پیام بسیار مهمی برای کشورهای عرب منطقه و اسرائیل داشته است. به گزارش «وطن امروز»، بنیامین نتانیاهو اولین کسی است که به رزمایش محمدرسول‌الله در ایران واکنش نشان داد. او نتوانست نگرانی و ترس خود را از دستاوردهای جدید نیروهای نظامی ایران پنهان کند و در گفت‌وگو با سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه و جنگ‌طلب کنگره آمریکا با اشاره به پهپاد انتحاری ایران که در این رزمایش رونمایی شد، گفت: «امروز ایران رزمایشی با یک پهپاد انتحاری برگزار کرد. من نمی‌خواهم شما را قانع کنم اما همانطور که خودتان می‌بینید، مهم‌ترین وظیفه ما در حال حاضر این است که از دستیابی این رژیم خطرناک به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم!» او همچنین در این دیدار درباره توانایی‌های دفاعی ایران بویژه پیشرفت‌های چشمگیر ایران در حوزه پهپادها به آمریکا هشدار داده است.  شبکه خبری العربیه نیز با انتشار خبر ساخت این پهپاد انتحاری، از آن به‌عنوان بمب متحرک ایران یاد کرد و نوشت: این پهپاد برای حملات هوایی، زمینی، حمله به ناوها و اهداف در حال حرکت طراحی شده است. این شبکه نام این پهپاد را «یاسر» عنوان کرده است اما اضافه کرده که احتمال دارد پهپاد «رعد» نیز جزو یکی از همین بمب‌های متحرک یا پهپادهای انتحاری باشد. به گزارش این شبکه، پهپاد یاسر برای اولین بار سال گذشته توسط نیروهای نظامی ایران معرفی شد. این پهپاد می‌تواند برای 10 ساعت پرواز داشته باشد و تصویربرداری 360 درجه دارد. برخی تحلیلگران غربی می‌گویند پهپاد یاسر از روی پهپاد آمریکایی «اسکن ایگل» ساخته شده است.

*رسالت

 حدادعادل: راه بازگشت سران فتنه بدون توبه مسدود است

غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در همایش «راه روشن» که به‌مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت شهید احمدی روشن در تالار جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، فضای دانشگاه را فضایی مملو از شور، تفکر و شعور دانست و گفت: برخی جاها هستند که تنها شور دارند اما از تفکر منطقی و استدلال دور هستند و نیز محل‌هایی هستند که با وجود اینکه تفکر و استدلال در آنها حاکم است اما هیچ شور و هیجانی در آنها دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه محلی است که شور و عقلانیت را با هم به‌طور توأمان دارد، افزود: به‌عنوان مثال می‌توان آمیختگی عقلانیت و هیجان را در حماسه حسینی نام برد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 اشاره و تأکید کرد: در سال 88 برای دشمنان نظام ذوق‌زدگی ایجاد شد به‌طوری که آنهایی که سال‌ها به‌دنبال این بودند که مردم را در تقابل و مخالفت با نظام اسلامی به خیابان‌ها بکشند، امیدوار شدند.

حدادعادل تصریح کرد: دشمنان نظام هیچ‌گاه حماسه حضور مردم در پیروزی انقلاب اسلامی را فراموش نمی‌کنند به‌طوری که حضور آنها در خیابان‌ها مانند اژدهایی در تهران که سر آن در میدان آزادی و انتهای آن نیز در میدان امام حسین بود؛ ملت به دشمنان فهماندند که نمی‌توانند مقابل ملت ایران مقاومت کنند.

وی با اظهار اینکه دشمنان نظام در سال 88 نیز به ‌شکل فوق‌العاده‌ای ذوق‌زده بودند، افزود: در آن زمان بنده ماهواره‌ها را رصد می‌کردم و شاهد بودم که تمام شبکه‌های دشمن هر 15 دقیقه یک بار از خیابان‌های تهران گزارش می‌دهند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه تأکید کرد: با این حال خوش‌بینی آنها بیش از یک هفته به طول نینجامید و با سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه 29 خرداد که بنده مانند آن را به‌ندرت دیده بودم، دشمنان نظام ناامید شدند.

حدادعادل با بیان "دشمنان ما در حالی که از انقلاب مخملی در کشور مأیوس شده بودند، زمینه‌سازی تحریم‌ها را ایجاد کردند" گفت: آنها برای پیشبرد اهداف خودشان و پس از مأیوس شدن از انقلاب مخملی در ایران با غوغاسازی رسانه‌ای اعلام کردند که ایران قصد ترور سفیر آمریکا در عربستان را دارد به‌طوری که شاهد بودیم با فاصله‌ای یک هفته پس از آن، پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شد و بدین ترتیب آنها تحریم‌های جدیدی را علیه ما اتخاذ کردند.

وی در ادامه به رابطه تشدید تحریم‌ها و فتنه سال 88 اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم که تمرکز روی برنامه هسته‌ای ما زمانی اتفاق افتاد که طرح آنها برای اینکه به‌بهانه انتخابات مردم را به خیابان‌ها بکشند، به نتیجه نرسید و شاهد بودیم پس از آن تحریم‌هایی از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها علیه ما اعمال شد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه سخنانش شهادت شهدای هسته‌ای کشور را پرده جدیدی از انقلاب اسلامی دانست و گفت: هرچند ما شهید دانشگاهی از اول و ابتدای انقلاب داشته‌ایم اما اینکه عده‌ای از دانشگاهیان به‌دلیل فعالیت‌های علمی‌شان شهید شوند، موضوع جدیدی بود، به‌طوری که در قضیه هسته‌ای نیز دشمنان کسانی را نشانه گرفتند که با علم و دانش خود در خدمت مردم بودند.

*خراسان

دستور جدید دولت برای جبران خسارت ریزگردها

بر اساس پیشنهاد نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و تصویب هیئت دولت، مبلغ 195 میلیارد ریال از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای بازسازی تأسیسات زیربنایی خسارت دیده ناشی از برخی بلایای طبیعی و ریزگردها به گلخانه داران برخی مناطق کشور از جمله سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است تا برابر قوانین و مقررات مربوط با نظارت استانداری های مربوطه اقدام شود.

*ایران

مجرم بودن یا نبودن مرتضوی در گرو اظهارنظر مجلس

دادستان اسبق تهران و رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی با شکایت سه وکیل و گزارش سازمان بازرسی کل کشور و گزارش تحقیق و تفحص مجلس برای ادامه بازجویی در دادسرای کارکنان دولت حاضر شد.به گزارش خبرنگار «ایران»، سعید مرتضوی ساعت 11 و 30 دقیقه روز گذشته – یکشنبه 7 دی ماه – با حضور در شعبه 15 بازپرسی در دادسرای کارکنان دولت در ادامه بازجویی‌های جلسه قبل به سؤال‌های بازپرس به طور کتبی پاسخ داد.به گزارش ایسنا، مصطفی ترک همدانی (یکی از شاکی‌های پرونده) در پایان جلسه بازپرسی رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی در جمع خبرنگاران، گفت: این پرونده به یک نقطه قابل قبول رسیده است و برای مقام قضایی حجت شده که اگر اجازه‌ای برای پرداخت از اموال و وجوه در اختیار سازمان تأمین اجتماعی - چه شمول و چه غیرشمول - به خارج از سازمان وجود نداشته باشد این عمل یقیناً مجرمانه است.

وی ادامه داد: بازپرس پرونده با توجه به دفاع متهم برای رفع تردید می‌خواهد استفساریه‌ای از مجلس بگیرد و مضمون کلی این استفساریه این است که مجلس شورای اسلامی بگوید آیا سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند از اموال و وجوه خود با اذن هیأت مدیره به خارج از سازمان وجهی پرداخت کند یا خیر؟وی با بیان اینکه با توجه به مواردی که گفته شد فعلاً بحث آخرین دفاع منتفی است، افزود: حالا بازپرس می‌خواهد ببیند برداشت این پول با اذن هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مجاز است یا خیر؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم اگر مجلس بگوید هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی اجازه دارد پول این سازمان را به کسی که خواست بدهد، آقای مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی متهم و گناهکار نیست.

نتایج معنادار یک نظرسنجی در خصوص بیمه

نتیجه یک نظر سنجی درباره پرداخت خسارت از سوی بیمه نشان داد مردم تا چه حد از این عملکرد شرکت های بیمه ای ناراضی هستند.در نظرسنجی برگزار شده توسط سایت تخصصی صنعت بیمه 65/42 درصد از شرکت کنندگان، عملکرد شرکت های بیمه برای پرداخت خسارت را «ضعیف» و 66/36 درصد «خیلی ضعیف» را انتخاب نمودند.مطابق این نظر سنجی تنها  69/20 درصد از شرکت کنندگان،از شرکت های بیمه برای پرداخت خسارت رضایت داشته اند. در این نظرسنجی  حدود 700 نفر شرکت کردند.

برآشفتگی از انتشار خبر دیدار با رئیس دولت قبل

اخیراً طیف‌های مختلف اصولگرایی که اغلب از هواداران پر و پا قرص رئیس دولت سابق بودند در گفت‌و‌گو‌های جداگانه از رئیس دولت و سیاست‌های دولت قبل اعلام برائت می‌کنند.این افراد که در طول فعالیت دولت نهم و دهم در مقابل سوء مدیریت‌های رئیس دولت قبل سیاست سکوت یا تحسین را در پیش گرفته بودند، یک به یک از کاروان حامیان دولت سابق جدا می‌شوند. طیفی از اصولگرایان تا حدی در این رویه جدی هستند که حتی از انتشار خبر دیدار رئیس دولت سابق با برخی از اعضای جبهه پایداری(جدی‌ترین حامیان دولت قبل) برآشفتند و بلافاصله آن را تکذیب کردند.
در همین مورد «حمید رسایی» با تأکید بر اینکه ارتباطی با جبهه پایداری ندارد به تابناک گفت: «با‌ شناختی که از این دوستان دارم، بعید است مثل گذشته به احمدی‌نژاد نگاه کنند.»سید امیر حسین قاضی‌زاده نیز در این باره تأکید کرد: «به نظر می‌رسد، ‌اصل این خبر دروغ باشد، چون من هم از دوستان پرسیدم و ایشان اعلام کردند ‌ما چنین جلسه‌ای نداشتیم.»

*جمهوری اسلامی

* بررسی سهم موسسات مختلف از بودجه سال 1394 نشان می‌دهد به «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» یازده میلیارد و هشتصد میلیون تومان تعلق می‌گیرد درحالی که این فرهنگستان تاکنون نه تنها نتوانسته از زبان فارسی حراست کند بلکه با واژه گزینی‌های نامناسب، راه را برای وارد شدن لطمه‌های زیادی به زبان و ادب فارسی باز کرده است. نکته تاسف‌بار اینکه علیرغم حضور پرطمطراق این موسسه و بودجه قابل توجهی که به آن تعلق می‌گیرد، اصطلاحات غربی بشدت و با سرعت زیاد درحال تسخیرکردن محاورات رایج هستند و در مقابل، بسیاری از واژه‌های کهن زبان فارسی و اصطلاحات قرآنی جای خود را به تعبیرات نامانوسی می‌دهند که رابطه نسل حاضر و نسل‌های آینده را با متون ادبی و دینی قطع خواهند کرد. در این زمینه گزارش تابناک را که در همین صفحه روزنامه امروز به چاپ رسیده است مطالعه نمائید.

* سید مکرم عبدالقادر زاده، رئیس شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان بار دیگر از جوانان تاجیک دعوت کرد که به جای پیوستن به داعش و سایر گروه‌های تروریستی، به فکر آبادی وطن و تربیت فرزندان و حفظ و حمایت دینشان باشند. عبدالقادر زاده در خطبه نماز جمعه‌اش در مسجد مرکزی شهر دوشنبه گفت: «جهاد ما و شما تربیت فرزندان و بالا بردن معنویات و آداب و اخلاق جوانان در تاجیکستان است.» وی افزود: این همه گروه‌هایی که جوانان تاجیک را به صف جنگ‌جویان در ناآرامی کشورهای اسلامی به نام جهاد دعوت می‌کنند، هدفشان پایین آوردن نفوذ دین مبین اسلام و مسلمانان است. عبدالقادرزاده تاکید کرد: فریفته هرگونه گروه‌های تروریستی و افراطی بین‌المللی نشویم. این گروه‌ها همه علیه مسلمانان و دین اسلام تشکیل شده‌اند و به نام جهاد، جنایت می‌کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    . شکنجه اقتصادی عالی بود
  • مرگ بر آمریکا ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • علی ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    آخه انسانهای مریض وناقص العقل چه گره ای از کار مملکت میتوانند باز کنند که بیایند یا نیایندکروبی که هییییییییییییییییییییییییییچ موسوی هم که نفرت نسبت به دین وانقلاب از صورتش میبارد
  • ناشناس ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    عربستان از متحدان امریکا میباشد و با ایران دشمن است حالا چه رئیس جمهور دکتر احمدی نژاد باشد چه آقای روحانی فرقی نمیکند .
  • ناشناس ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    موسوی و کروبی حتی اگر عذرخواهی هم بکنند قابل گذشت و بخشش نخواهند بود و جرمشان سنگین تر از این حرفهاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس