کد خبر 374702
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵

یک روزنامه عربی با بیان اینکه در سایه رزمایش بزرگ ارتش ایران که فراتر از مساحت منطقه دریایی خلیج فارس است، اعراب کجا هستند؟ و معنای وسعت جغرافیایی این رزمایش چیست؟

به گزارش مشرق، رزمایش گسترده ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیام‌ها و تأثیرات عمیقی در منطقه می‌تواند داشته باشد. نوع پیام به برخی کشور‌های مرتجع عربی و همچنین رژیم صهیونیستی و واکنشی که این اعراب و اسرائیل در این خصوص از خود نشان داده‌اند مورد توجه روزنامه رأی الیوم قرار گرفته است.

رأی الیوم  در ابتدا یک سؤال را منطرح می‌کند: نفوذ ایران به باب‌المندب رسیده است و با این حساب دریای سرخ و کانال سوئز نزدیک است که تحت تسلط ایران در آید، اعراب کجایند؟ آیا پناه بردن به اسرائیل راه حل مقابله با ایران است؟

پیام رزمایش ایران برای اسرائیل و اعراب

موقعیت جغرافیایی تنگه راهبردی باب‌المندب

 

این روزنامه عربی چاپ لندن در ادامه می‌نویسد:

برای اینکه به خوبی دلیل مذاکراه آمریکا با ایران و احتمال رفع برخی تحریم‌ها را بدانیم، باید رزمایش نظامی گسترده‌ای را که در حال حاضر در ایران انجام می‌شود پیگیری کنیم. این رزمایش در مساحتی بالغ بر 2.2 میلیون کیلومتر مربع که به اندازه مساحت فی مابین تنگه هرمز تا باب‌المندب است، انجام می‌گیرد. این رزمایش در نوع خود کم سابقه است و 13 هزار سرباز در آن مشارکت دارند و همچنین از انواع سلاح‌ها استفاده می‌شود.

مقامات ایرانی هدف از این رزمایش را بالا بردن قدرت دفاعی و انتقال تجرییات به افراد جوان ذکر کرده‌اند.

قسمت شگفتی‌ساز این رزمایش، رونمایی پهباد انتخاری بود. این پهباد بر روی هدف خویش قفل و خود را در آن منفجر می‌کند و این یک موفقیت نظامی به معنای واقعی کلمه برای ایران است.

رأی الیوم در ادامه می‌نویسد: هنگامی که ایران به انجام رزمایش در آب‌های خلیج فارس اکتفا نمی‌کند، یعنی اینکه به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ تبدیل شده و برنامه‌ریزی خود را برای تسلط به تنگه باب‌المندب پی ریزی کرده است، این در حالتی است که ایران تنگه هرمز با ظرفیت ترانزیت روزانه 18 میلیون بشکه نفت را نیز در اختیار دارد.

ایران می‌تواند در کنار پیشرفت در بخش قدرت نظامی و ایجاد زرادخانه‌های بزرگ سلاح، برنامه هسته‌ای خود را به پیش ببرد و در آینده خود را از هرگونه فشار خارجی در امان نگه دارد.

این روزنامه عربی چاپ لندن در ادامه می‌نویسد: اعراب کجایند؟ جواب خیلی ساده است. کشورهای بزرگ عربی در حال برانگیختن طائفی‌گری، تکفیر شیعیان و پخش و اجرای مقالات و برنامه‌های تلویزیونی هیجان انگیز در شبکه‌های دینی علیه ایران (و شیعیان) هستند.

هیچ صنعت نظامی وجود ندارد که اعراب به آن تکیه کنند. رزمایش‌های ما (اعراب) عمدتا در قالب رزمایش‌های آمریکا انجام می‌گیرد و افسران و مشاوران آمریکایی آن را اجرا می‌کنند.

رأی الیوم سپس مدعی می‌شود: نفوذ ایران در باب‌المندب، بعد آن اتفاق افتاد که جماعت «انصارالله» به بیشتر بخش‌های یمن مسلط شد. انصارالله با مشاوره و کمک‌های نظامی ایران توانست به بیشتر استان‌های یمن مسلط شود و این به این معنا است که تجارت دریایی یمن و نیروی دریایی این کشور به همراه تسلط بر باب‌المندب و بالتبع تنگه هرمز در دستان انصارالله و ایران افتاده است.

از سوی دیگر پیشرفت قدرت نظامی ایران، نگرانی اسرائیل را نیز برانگیخته است. اسرائیل پس از اینکه از زوال قدرت اعراب مطمئن شد، به هیچ وجه نمی‌خواهد قدرت منطقه‌ای دیگری در مقابل خود ببیند. تهدیدات گاه و بیگاه اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، به هیچ وجه نگرانی این کشور را در پی ندارد، بلکه بیشتر آمریکا نگران عواقب بسیار بد این حمله بر مصالح خود در منطقه است.

ایران در ورای چنین رزمایش‌هایی پیامی رسا به اعراب، اسرائیل و آمریکا می‌دهد، مبنی بر اینکه قدرت برتر منطقه است و دیگران باید احترام  و شأن این کشور را حفظ کنند.

رأی الیوم در انتها می‌نویسد: طرف‌هایی که باید پیام ایران را بفهمند، می‌فهمند و نزدیک شدن برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به اسرائیل نشان از این دارد که پیام ایران را بخوبی درک کرده‌اند. اما بازهم اعراب به خطا می‌روند و خود را از چاله به چاه انداخته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس