به عبارت ساده‌تر اگر در سال آینده میانگین قیمت نفت صادراتی کشورمان از 72 دلار پایین‌تر رود، به ازای هر یک دلار، 900 میلیارد تومان کسری بودجه به دولت تحمیل خواهد شد.

گروه اقتصادی مشرق- هر یک دلار کاهش قیمت نفت صادراتی کشورمان نسبت به رقم 72 دلار درج‌شده در لایحه بودجه سال 1394، بیش از 900 میلیارد تومان از درآمدهای دولت را در سال آینده کاهش خواهد داد. تعیین قیمت نفت از مباحث چالشی در تصویب لایحه بودجه سال آینده است. با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی طی چند ماه اخیر، بیم آن می‌رود پیش‌بینی 72 دلاری دولت برای قیمت نفت صادراتی کشورمان در سال آینده، محقق نشود که در آن صورت، کسری بودجه دوباره گریبانگیر دولت خواهد شد.

یک دلار کاهش قیمت نفت، چقدر کسری بودجه می‌آورد؟

کارشناسان خارج از دولت و اقتصاددانان مجلس توصیه می‌کنند برای پیشگیری از وقوع کسری بودجه شدید در سال آینده، قیمت پایه هر بشکه نفت صادراتی کشور در محاسبات لایحه بودجه سال 1394 از 72 دلار پیشنهادی دولت به 60 دلار کاهش یابد.

در مقابل، دولتی‌ها اصرار دارند که رقم 72 دلار را بر اساس محاسبات کارشناسی و مطالعات علمی به دست آورده‌اند؛ این در حالی است که سال گذشته نیز مسئولان دولت در پاسخ به انتقادات درباره غیراحتیاطی بودن محاسبه نفت 100 دلاری در لایحه بودجه 1393، همین استدلال را مطرح می‌‌کردند.

یک دلار کاهش قیمت نفت، چقدر کسری بودجه می‌آورد؟

بر مبنای پیش‌فرض‌های لایحه بودجه سال 1394 یعنی نفت 72 دلاری، فروش روزانه یک میلیون و 414 هزار بشکه نفت و میعانات گازی، سهم 67 درصدی دولت از صادرات نفت و قیمت پایه 2850 تومانی برای دلار رسمی، درآمد دولت از درآمد نفت در سال آینده 71 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است. 
 
پیش‌بینی فوق بر این فرض نسبتا خوش‌بینانه انجام شده که قیمت نفت در سال آینده از 72 دلار، پایین‌تر نیاید. اما اگر قیمت نفت از 72 دلار پایین‌تر بیاید، با فرض آن که حجم تولید و صادرات نفت کشورمان تغییر نکند، با هر یک دلار کاهش در قیمت نفت، حدود 900 میلیارد تومان از درآمدهای سالانه دولت کاسته می‌شود.

یک دلار کاهش قیمت نفت، چقدر کسری بودجه می‌آورد؟

به عبارت ساده‌تر اگر در سال آینده میانگین قیمت نفت صادراتی کشورمان از 72 دلار پایین‌تر رود، به ازای هر یک دلار، 900 میلیارد تومان کسری بودجه به دولت تحمیل خواهد شد. مثلا اگر قیمت میانگین نفت صادراتی ایران در طول سال آینده 71 دلار باشد، درآمد نفتی دولت به 70 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد. اگر میانگین سالانه قیمت نفت به 60 دلار کاهش یابد، درآمد نفتی دولت به 59 هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت. طبیعی است در صورت وقوع این احتمالات، از بودجه بخش عمرانی کسر خواهد شد. با توجه به حقایق فوق، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس اقدام غیراحتیاطی دولت در لایحه بودجه سال 1394 را اصلاح کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    میزان منابع درامدی دولت در بودجه سال آینده (مالیات، فروش نفت و...) ، بسیار بسیار خوش بینانه است
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    درآمد دولت از درآمد نفت در سال آینده 71 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است یک لحظه با خودتان فکر کنید سه هزار میلیارد تومان/دوازده هزار میلیارد تومان...این عددها با 70 هزار میلیارد تومان سهم نفت در بودجه چه قدر فاصله دارد؟ واقعا 70 هزار میلیارد تومان در این فساد حاضر عددی نیست که سرش دعوا شود!
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    عربستان سالها است بیش از سهمیه اوپک نفت می فروشد و دایم در حال قیمت شکنی است و این مساله اصلا چیز جدیدی نیست و توطئه جدیدی هم در کار نیست. منتهی قیمت نفت را صرفا صهیونیسم جهانی است که کنترل می کند. زمانی که این جامعه جهانی دچار نگرانی شود قیمت نفت بالا می رود و وقتی نگرانیش کاهش یابد قیمت نفت کم می شود. دلیل قیمت بالای نفت صرفا شخص احمدی نژاد بود.والا وقتی خاتمی ها و روحانی ها به غرب لبخند می زنند البته قیمت نفت باید کاهش یابد. تا زمانی هم که این مساله جایی در تحلیلهای تحلیلگران ما نداد نباید به فکر رفع مشکل باشیم. الا اینکه شانسمان بگوید و ملا چین واردات نفت خود را افزایش دهد تا کمی روی قیمت نفت برود.
  • علیرضا ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    واقعنی
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    بازم بهتره از ایتکه نفت رو 120 دلار بفروشی و تا خرخره کسری بودجه داشته باشی؟؟ و فاتحه اقتصاد یک کشور رو بخونی؟؟ و هرزش پول ملی رو یک سوم کنی؟ و تورم 300 درصدی داشته باشی؟؟
  • محمود ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    برن ببینن چطوری احمدی نژاد 8 سال نفت رو بالای 100 دلار فروخت. یادش به خیر
  • ناشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    و این کاهش قیمت به معنای آنست که هر چی بابت توافق ژنو از پولهای بلوکه شده مان دریافت کردیم دو برابر آن مبلغ ضرر کردیم و از دست دادیم .
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    خدا امریکا و عربستان و لعنت کنه پدرسوخته خیلی کثافتن...
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    خو بیشتر فحش میدادی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس