
وي ادامه داد: دليلش کاملا روشن است چون با توافق گروه از قواعد کلاسيک و منطق را کنار گذاشتيم و به شکل کاملا رئال و مستندگونه برشي از زندگي را نشان مخاطب داديم.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، شامگاه يکشنبه نشست نقد و بررسي سريال «پايتخت» با حضور «سيروس مقدم» (کارگردان)، «محسن تنابنده» (بازيگر، بازيگردان و نويسنده فيلمنامه)، «ريما رامينفر»، «سميرا حسنپور»، «احمد مهرانفر» (بازيگران)، «محمد تقي فهيم» (مجري و منتقد) و جمعي از اصحاب رسانه در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
بنابراين گزارش، مراسم راس ساعت 16:30 دقيقه با تلاوت آياتي چند از کلام الله مجيد و پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران آغاز شد.
* مقدم: «پايتخت» ده برابر «زير هشت» دشوار بود
سپس «محمد تقي فهيم» از «سيروس مقدم» در مورد چگونگي ساخت اين سريال سوال کرد که وي در پاسخ، اظهار داشت: واقعيت اين است که من بعد از ساخت سريال «زير هشت» احساس کردم که اين سريال جزو سختترين کارهاي من است اما سريال «پايتخت» بهگونهاي ساخته شد که ده برابر «زير هشت» سختي کشيدم.
وي در ادامه افزود: دلايل مختلفي وجود دارد که يکي از آنها وجود کاميون در سطح شهر تهران بود که يک خانواده قرار بود در آن زندگي کنند و قصه ما هم خياباني بود و کار در شهر بسيار دشوار بود و در کنار آن وجود دو بچه بازيگوش کار ما را خيلي سخت کرد اما جمع اين شرايط دشوار طوري شد که ما بايد خود را با اين شرايط سخت آداپته ميکرديم و تغيير و آب و هوا نيز به خصوص پلانهاي امام زاده هاشم بسيار سرد و سخت بود.
* تنابنده: ايده اوليه «پايتخت» از «تورج اصلاني» بود
در ادامه اين نشست «محمد تقي فهيم» از «محسن تنابنده» در مورد چگونگي شکلگيري فيلمنامه سوال کرد که وي در پاسخ، بيان داشت: ايده اصلي کار از «تورج اصلاني» بود، فيلمبردار قهار سينماي ايران که پارسال فيلمنامه را در اختيار من قرار داد و قرار بود سينمايي کار کنيم اما نشد و من اين طرح را تغيير دادم و به آقاي «سيروس مقدم» ارائه دادم که در اين اجرا، مبدا قصه تغيير کرد.
وي در ادامه افزود: فيلمنامه در 6 قسمت آماده بود و ما کار را شروع کرديم و 9 قسمت بعدي هم در حين کار نوشته شد که بخشي از آن را «خشايار الوند» کمک کرد و اتفاقات زيادي که براي گروه رخ ميداد مثل آتش گرفتن فرش، عدم کنترل کاميون، قصه دزدي گوسفند و ... را وارد قصه ميکردم در نتيجه خيلي روي ساختار و فيلمنامه از قبل تعيين شدهاي حرکت نکرديم.
* رامينفر: زنهاي عليآباد خانواده دوست بودند
به گزارش فارس، «محمدتقي فهيم» از «ريما رامينفر» در مورد خصوصيات نقش «هما» سوال کرد که وي در پاسخ، خاطرنشان کرد: يک مقدار زيادي نقش در فيلمنامه بود و من هم با ديدن زنهاي علي آبادي احساس کردم نقش آنها در زندگي پررنگ است و يک شخصيت ويژهاي دارند و خانواده دوست هستند و در اين راستا کمک «سيروس مقدم» و «محسن تنابنده» هم خيلي در ايفاي اين نقش به من کمک کرد.
* حسنپور: دقيقه نود به گروه اضافه شدم
بر پايه اين گزارش، در ادامه «محمدتقي فهيم» از «سميرا حسنپور» در مورد نقش «گلرخ» سوال کرد که وي در پاسخ، گفت: راستش من خيلي دير وارد کار شدم و چند قسمت از کار ضبط شده بود و همه گروه با هم مچ بودند و من دقيقه نود وارد گروه شدم و فيلمنامه کار خيلي به من کمک کرد تا نقش «گلرخ» را در حد توان خوب ايفا کنم.
وي در ادامه افزود: کمک ساير بازيگران باعث شد با شرايط وفق پيدا کنم و کار کنار «سيروس مقدم» و ساير عوامل برايم جالب و عالي بود و ترسم ريخت.
* مهرانفر: به لهجه مازندراني کاملاً آشنا بودم
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «محمدتقي فهيم» از «احمد مهرانفر» در مورد ويژگيهاي نقش «ارسطو» سوال کرد که وي در پاسخ، اظهار داشت: اين نقش ويژگيهاي خاصي داشت که در طول کار و به مرور زمان به آن رسيدم.
وي در ادامه افزود: به لهجه مازندراني کاملا آشنا بودم چرا که خدمت سربازي را در ساري گذراندم و جزئيات و تکه کلامها، يکسري نوشته شده بود و بعضيها هم در حين کار پررنگتر شد و «ريما رامينفر» خيلي مهربان است و فکر ميکنم در بعضي مواقع اين مهرباني زياد از کار بيرون ميزد و حمايت «سيروس مقدم» باعث شد که اين نقش را بپذبرم و در حد توان آن را بازي کنم.
* مقدم: «پايتخت» متفاوتترين اثر من است
بر پايه اين گزارش، در ادامه اين نشست «محمدتقي فهيم» از «سيروس مقدم» در مورد اين که آيا اين سريال برترين کار شما است يا سريالهاي قبلي که وي درپاسخ، بيان داشت: به اعتقاد بنده سريال «پايتخت» متفاوتترين سريال من است که تا به حال کار کردم و به نوعي ساختارشکني کردم.
وي در ادامه افزود: دليلش کاملا روشن است چون با توافق گروه از قواعد کلاسيک و منطق را کنار گذاشتيم و به شکل کاملا رئال و مستندگونه برشي از زندگي را نشان مخاطب داديم.
مقدم در ادامه تصريح کرد: «پايتخت» اولين سريالي بود که با دکوپاژ کامل و ميزانسن طراحي شده سر صحنه نيامدم و وقتي کار آغاز ميشد با اتفاقات برخورد ميکرديم و تلاش ما رئال بودن اتفاقات بود و بعد از کمي تمرين من جاي دوربين و ميزانسن را پيدا ميکردم و تبديل ميشد به سکانسي که ضبط ميکرديم. از هر پيشنهادي استقبال ميکردم و تا قسمت آخر انرژي از گروه نرفت اما سعي نداشتم خود را تکرار کنيم و قصد نداشتيم سريال درباره مهاجرت بسازيم که هدف نمايش يک خانواده صميمي بود که خلق و خوي زيبايي داشتند و از يک جاي خوش آب و هوا به تهران آمدند و دچار مشکلاتي هم شدند.
کارگردان مجموعه «پيامک از ديار باقي» به موسيقي غني و کوبنده مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: موسيقي سنتي نه تنها پتانسيل تبديل شدن به موسيقي متن را دارد بلکه ويژگيهايي دارد که موسيقي غرب از آن برخوردار نيست.
مقدم يادآور شد: «آريا عظيمينژاد» آهنگساز سريال «پايتخت» در خصوص موسيقي نواحي سالها کار کرده و با کوشش و تلاش او بود که موسيقي زيباي مازندران در اين مجموعه به کار رفت و به نوعي تاثيرگذار هم بود.
وي در خصوص به جا ماندن کفشهاي «نقي» در کنار آتش در سکانس پاياني اين مجموعه، گفت: در ابتدا که «نقي» به تهران ميآيد، کفشهاي خود را عوض ميکند و در آخر نيز که به لحاظ روحي از تهران دل کنده است به لحاظ مادي هم کفشهاي خود را که نمادي از تجددگرايي و شهرنشيني است، جا ميگذارد.
* تنابنده: در «پايتخت» خانواده براي ما اهميت زيادي داشت
در ادامه «محسن تنابنده» نيز اظهار داشت: در اين که سريال «پايتخت» داراي نقايصي است شکي نيست اما نشان دادن خانواده تميز براي ما اهميت زيادي داشت که در طول اين مهاجرت سختي هم ميکشند اما آستانه تحمل بالايي داشتند و اين توجيه است اما هم وقت کم آورديم و خيلي از سکانسها را نتوانستيم بگيريم.
* رامينفر: «پايتخت» فضاي بدون قضاوت را ترسيم کرد
همچنين «ريما رامينفر» نيز گفت: چيزي که در دل قصه ما جاري بود اين که ما يک فضاي بدون قضاوت را ترسيم و مطرح کرديم و يک خانواده ساده دل به تهران آمدند و منظور اين نبود که تهران جاي بدي است. و اين خانواده سعي کرد دروغ نگوييد، پول حرام استفاده نکند و ...
* تنابنده: سعي کرديم لهجهها تميز از آب درآيد
به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «محمدتقي فهيم» از «محسن تنابنده» در مورد برخي انتقادات از لهجه کار سوال کرد که وي در پاسخ، اظهار داشت: آن چه که مسلم است قاعدتاً تمام شهرستانيها لهجه دارند و يک مقدار صحه صدر را بايد بالا برد و ما در ايران زندگي ميکنيم و مسئله قوميت مهم است.
وي در ادامه افزود: بيشترين رضايت از مازندران و گيلان بود و يکسري هم ديکشنري به دست گرفتند و قوميت را مطرح ميکنند در صورتي که اين آدمها بيشتر به خود ضربه وارد ميکنند. اين سريال، کار شريفي بود و ما در آن ، به سمت لودگي در حرکت نبوديم. اين حرکتها آزار دهنده است و سعي شد لهجهها تميز از آب درآيد.
* مقدم: «بابا پنجعلي» انساني شريف بود
در ادامه «سيروس مقدم» در مورد نقش «عليرضا خمسه» نيز، گفت: «بابا پنجعلي» به دليل کهولت سن دچار فراموشي شده است اما اين به معناي تمسخر اين فرد نيست و او در قصه ما اين شخصيت را آدم سربار و مزاحمي نديدم و همه خانواده او را حمايت ميکردند. «بابا پنجعلي» آدم شريفي بود.
مقدم با بيان اين که پرداختن به مسأله مهاجرت به تهران هدف اين سريال نبوده است، اظهار داشت: در ابتدا قرار بود خانواده در کنار راه آهن خانه اي داشته باشند و تمام ماجراهاي قصه در تهران اتفاق بيفتد اما دلايلي وجود داشت که قصه با مهاجرت يک خانواده از مکاني سرسبز و با فرهنگ محکم، موسيقي غني و روابط اجتماعي و خانوادگي مطلوب آغاز شود.
کارگردان «نرگس»، هدف اين مجموعه را مقايسه دو زندگي در کنار يکديگر عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: «هما» نيز در سکانسي ميگويد «تهران جاي بدي نيست اما به درد زندگي با روحيات ما نميخورد».
کارگردان سريال «چارديواري» در مورد با اظهار نظر برخي مبني بر توهين به هموطنان مازندراني، خاطرنشان کرد: در بازخوردهايي که در اين مدت داشتيم بسياري از ما انتقاد کردند که چرا اينقدر مردم استان گلستان و مازندران را خوب نشان داديد و من نيز در پاسخ گفتم که اين سريال براساس تحقيقات انجام شده توليد شده است.
* مهرانفر: سعي کردم جلوي دوربين زندگي کنيم
در ادامه «محمد تقي فهيم» از «احمد مهرانفر» در مورد پارتنرهاي و ميزانسن «سيروس مقدم» سوال کرد که وي در پاسخ، اظهار داشت: ما وقتي با يک کار کاملا رئال طرف هستيم، بازيگري، کارگرداني و ديگر اجزا نبايد ديده شود اما در مجموع همه بازيگرها سعي کريدم جلوي دوربين زندگي کنيم و اين شيرين بود و حضور «سيروس مقدم» هم به همه گروه گرما ميبخشيد.
* رامينفر: در طول سختيها اوج لذت را بردم
در ادامه يکي از حضار از «ريما رامينفر» در مورد سختيهاي اين کار سوال کرد که وي در پاسخ، اظهار داشت: به هرحال کار کردن با «سيروس مقدم» برايم سعادت است و او بهترين کارگردان تلويزيون است.
وي در ادامه افزود: سختي کار خيلي زياد بود و بازي در کنار دو دختر بچه، سرما، کاميون و ... ما در طول اين سختيها اوج لذت را بردم.
* تنابنده: بازيگري انرژي زيادي از من ميگيرد
همچنين «محسن تنابنده» نيز، اظهار داشت: «سيروس مقدم» جوانترين کارگردان تلويزيون است و در اين کار خيلي ريسک کرد و من هم بازيگر فيلمنامهنويس هستم و بازيگري انرژي زيادي ميبرد و موسيقي کار هم بينظير بود.
اين نشست رأس ساعت 18 با اهدا لوح تقدير به مدعوين به اتمام رسيد.