میدان شارل‌دوگل مشهور به «میدان افتخارات یا پیروزی» در جنوب خیابان شانزه‌لیزه پاریس، به یاد کشته‌شدگان فرانسوی جنگ اول جهانی، به مقبره سرباز گمنام اختصاص یافته و همه‌روزه در ساعت 18:30، طی مراسمی رسمی با نواخته‌شدن مارش و با حضور سربازان افتخارآفرین قدیمی، چراغی بر افروخته و دسته‌گلی بر مزار این سرباز گمنام اهدا می‌شود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - دولت‌های مختلف جهان که درگیر جنگ با دشمنان بیگانه بوده‌اند معمولاً مقبره‌ای را در یکی از مراکز مهم و میادین تاریخی پایتخت‌های خود، به کشته‌شدگان این جنگ‌ها و به‌ویژه کشته‌شدگان گمنام خود اختصاص می‌دهند. دفن پیکر این سربازان در این مراکز تاریخی در حالی انجام می‌شود که بسیاری از این بناها در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد نیز به ثبت تاریخی رسیده است.
*****
مقبره سرباز گمنام در میدان مرکزی هنگ‌کنگ
مقبره سرباز گمنام در سال 1923 و در واقع بین مجسمه میدان و ساختمان شهرداری در مرکز شهر هنگ کنگ ساخته شده است و بزرگداشت مردگان جنگ جهانی اول و دوم که در خدمت نیروی دریایی سلطنتی، ارتش بریتانیا و نیروی هوایی سلطنتی بودند، در آنجا برگزار می شود. ماکت تقریباً دقیقی همچون این یادمان نیز در مقبره سرباز گمنام وایت لندن طراحی شده است.
گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا
مقبره سرباز گمنام در میدان هنگ‌کنگ

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا
مقبره سرباز گمنام لندن
 
***
یادبود سربازان گمنام ارمنستان

مردم ارمنستان هر سال در روز نهم ماه «می» یاد سربازانی که در جنگ دوم جهانی جان خود را از دست دادند گرامی می دارند.

مردم ارمنستان هر سال در روز نهم ماه می مصادف با روز پایان جنگ دوم جهانی با نثار گل بر بنای یادبود سرباز گمنام یاد سربازانی که در این جنگ جان خود را برای دفاع از میهن شان از دست دادند گرامی می دارند.

در جنگ دوم جهانی که دهها میلیون انسان کشته شدند، ششصد هزار نفر از ارمنستان داوطلبانه در کنار دیگر نیروهای ارتش شوروی در مبارزه با قوای آلمان نازی شرکت کردند که از میان آنها سیصد هزار نفر کشته شدند.

در موزه جنگ ایروان پایتخت ارمنستان عکس هایی از این افراد،سلاح ها و وسایل شخصی آنها نگهداری و در معرض دید عموم قرار دارد.

آراکلیان که یکی از کهنه سربازان جنگ جهانی دوم است هم اکنون هشتاد و دوسال دارد و در جنگ دوم جهانی بیست سال داشت خواستار صلح در جهان است.

وی می گوید: از همرزمانم تنها من زنده ماندم و وظیفه خودم می دانم که هر سال با نوه هایم در این جا بیایم و برای آنها از رشادت های گذشتگان سخن بگویم زیرا نسل آینده باید تاریخ را بخوبی بداند و آنهایی که برای صلح و دستی بین انسان خون ریختند بشناسد.

هوانسیان یکی دیگر از سربازانی که در جنگ دوم جهانی شرکت کرده می گوید: از همرزمانم که سی نفر بودند تنها پنج نفر زنده ماندیم و بقیه در جنگ کشته شدند. بخشی از موزه جنگ به گروهانی که در آن خدمت کردم اختصاص دارد. من هر سال در این روز از مسکو به ایروان می آیم و ساعت ها به عکس های همرزمانم انسان هایی که طالب صلح بودند خیره می شوم و به گذشته سفر می کنم و یاد آنها را که شش سال دور از خانه و خانواده و در سخت ترین شرایط جنگیدند پاس می دارم.

بنای یادبود سرباز گمنام که در مجاورت مجسمه مام وطن ارمنستان قرار دارد به مثابه سنگ قبر آن دسته از سربازان جنگ دوم جهانی است که هرگز به خانه بازنگشتند.

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

 
میدان 28 سرباز گمنام قزاقستانی

در جنگ جهانی دوم علیه نیروهای فاشیستی آلمان 28 سرباز قزاقستانی جان خود را در جهت برقراری صلح و آرامش از دست دادند.

اکنون در پارک مرکزی شهر مجسمه یادبود 28 سرباز گمنام نصب شد و از آن تاریخ به بعد این پارک موسوم به پارک 28 سرباز گمنام شهرت دارد.

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

 


میدان سرباز گمنام بلاروس


گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

 گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

مقبره سرباز گمنام در میدان شارل دوگل پاریس فرانسه

میدان شارل دوگل یا Arc de triomphe de l'Étoile « میدان افتخارات یا پیروزی» در منتهی الیه جنوبی خیابان شانزه لیزه و درمقابل میدان معروف کنکورد قراردارد و حد فاصل این دومیدان یعنی کنکورد و شارل دوگل ۲/۲کیلومتر است.

این میدان بزرگ با ورودی ۱۲خیابان در اطراف خود از میادین معروف پاریس محسوب می‌شود. از طرف دیگر این میدان، حد و مرز چند منطقه پاریس نیز هست و  به مثابه کیکی به شمار می آید که میان مناطق ۸ و ۱۶ و ۱۷ پاریس تقسیم شده است.

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا 

با نگاهی کوتاه به تاریخچه این میدان می توان خاطر نشان نمود ناپلئون برای بزرگداشت پیروزی های بزرگ نظامیان خود تصمیم گرفت بنای یادبودی بسازد.

ساخت این بنا در سال میلادی ۱۸۰۶ آغاز و در سال ۱۸۳۶ به اتمام رسید. این طاق که ۵۰ متر ارتفاع و ۴۵ متر طول دارد، در برگیرنده آثار هنری بزرگترین هنرمندان آن عصر است.

در چهار سوی این بنا مجسمه و طرحهای مشهوری قرار دارد که قسمت مقابل خیابان شانزه لیزه زیباترین و مشهور ترین آنها محسوب می شود. این تابلو حرکت و عزیمت داوطلبان را در سال ۱۷۹۲ به نمایش می گذارد.

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا 

در سال ۱۹۲۰ به یادبود کشته شدگان جنگ اول جهانی، مقبره سرباز گمنام در زیر آن قرار داده شد و از آن پس همه روزه در ساعت 18:30 به هنگام غروب طی مراسمی رسمی با نواخته شدن مارش و با حضور سربازان افتخار آفرین قدیمی، چراغی بر افروخته و دسته گلی بر مزار این سرباز گمنام اهدا می گردد.

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

با تهیه بلیط در محل، می توان به بالای طاق رفته و به تماشای شهر پاریس مشغول شد. در داخل آن موزه کوچکی وجود دارد و نام ۵۵۸ ژنرالی که در طول سالیان دراز برای فرانسه افتخار و شهرت آفریده اند، حکاکی شده است
.

گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

 

یادمان سرباز گمنام در سوریه

کشور سوریه همواره بعنوان خط مقدم مبارزه با صهیونیسم با این رژیم دائما در نبرد بوده است و به یادمدافعان خویش در بلندترین نقطه اطراف دمشق مقبره ای به نام سرباز گمنام را بنا نموده است.

در شمال شهر دمشق، بزرگترین میدان به نام میدان "الجندی المجهول" (سرباز گمنام)، نامگذاری شده است. بنای آن که مراسم ملی سوریه معمولا در آنجا برگزار می شود از دو موزة جنگی  و موز‌ه وسایل و ادوات  قدیمی تشکیل  شده است.
 
***
 
مقبره سرباز گمنام در اوتاوا و تجمع مردم در روز یادآوری از جنگجویان در روز ملی جنگ
 
گرامی‌داشت کشته شدگان جنگ در مراکز مختلف کشورهای دنیا

مقبره سرباز گمنام اتاوا



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • محسن ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    1 0
    کسی منکر تدفین این عزیزان درمراکز مهم نیست ولی کمی منطقی فکر کنید. ایا درسته به بهانه احترام به این عزیزان اونها رو جایی به خاک بسپریم که ممکنه به میراث ملی کشورمون لطمه بزنه؟ خب اگه الان قرار باشه واسه این عزیزان یه مقبره ای درست بشه (که احتمالا میشه) به نظرتون نمای امیرچخماق اسیب جدی نمیخوره؟؟ عدم ثبت احتمالی این میراث در یونسکو و منافعی که میتونست برامون داشته باشه جدا! راستی یه سوال اگر اجرای قانون (سوای درست یا غلط بودنش) برای همه واجبه چطوره که بعضی ها وقتی قانون رو رعایت نمیکند هیچ مشکلی نداره؟
  • فریده ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 1
    بسم الله. سلام به برادر محسن. ضمن احترام به تلاش و تجربه ی بشری، قابل ذکر است که یونسکو و نهادهای مشابه، حافظِ یک تشریفات بی هویت هستند، این نهاد آثاری را به عنوان برگزیده انتخاب می کند، غافل از این که شأن آن ها را تبیین و تبلیغ کند. از نگاه آن ها حتی شهدا هم فقط به خاطر این که در راه یک آرمان فداکاری کردند، مقدّس هستند نه این که برای چه آرمانی. آن ها مأمورند تا چند عمارت و ساختمان را به عنوان نماد تلاش فرهنگی ثبت کنند و به یقین تا فهم حقایق شهادت فاصله های فراوانی دارند. بنابراین اگر آن ها به فهم شهادت برسند، آن گاه همه ی تعاریف را از میراث فرهنگی تصحیح می کنند و دیگر نفسِ ساختمان و عمارت و فداکاری در درجه ی بعدی قرار می گیرد و آن چه در اوّل به چشم می آید، حقیقت میراث فرهنگی است که با شهادت در راه حق میسر می گردد و لا غیر. آن وقت است که عمارت و شهرسازی فعلی ما که احتمالاً میراث فرهنگی آیندگان است، با محور حقیقت شکل گرفته و ساخت و سازها در خدمت این حقیقت قرار می گیرد و این نکته ای است که یونسکو ممکن است زود به آن نرسد. البته برای تشریح به تر نیاز به طرح مسائل بیش تری داریم. متشکرم.
  • محمد ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    سلام مگر قانون با اين مخالفه ؟ مگر قانون مصوب مجلس و يا قوانين بالا دستي ديگر مخاف هستند ؟ مگر اين ميادين سرباز گمنام در بقيه كشورها ثبت يونسكو نيستند؟ در بحث آسيب به ستون هم كه با كمي جابجايي محل تدفين قابل حل بود. بياييد با خودمون روراست باشيم
  • علی ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 1
    محسن جان قرار نیست مقبره ای درست بشه و فقط قرار سنگ قبر این عزیزان به صورت شیب دار باشدو روی آن به زبان فارسی و انگلیسی شرحی در مورد دفاع جانانه این عزیزان نوشته شده تا گردشگر خارجی نیز متوجه شود . درگیر بازی سیاسی این آقایون نشوید ... اینها اول ایراد گرفتن که چون یادمان ساخته میشه و این مقبره ممکنه به بافت آسیب برسه دفن شهدا درست نیست، بعد که این ایراد همون طور که گفتن رفع شد بعد گفتن مردم یزد راضی نیستن که حضور مردم در روز تدفین دیده شد دوباره ایراد گرفتن که اینجا محل حضور افغانی هاست و این مکان درشأن شهدا نیست که توصیه میکنم عکس محل پیشنهادی آقایون ببینید که متأسفانه یک منطقه پرت و خرابه ای که محل پارکینگ و زباله دانی بود را ببینید که تازه معارض هم داشت و محل غصبی بود. این آقایون حواسشون به جاهایی که ثبت یونسکو شده باشن تا امارت از عدم رسیدگی آقایون خراب نشده وگرنه ۸ تا سنگ قبر که مشکلی در بافت امارت به وجود نمی یاره کما اینکه در سایر نقاط دنیا نیز وجود داره.
  • مجتبي ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بله ميراث فرهنگي . شهدا ميراث فرهنگ ديني ما نيستن ؟ فقط اداره ميراث فرهنگي قانون را رعايت مي كند؟ منافع ما فقط ثبت در يونسكو هست؟ پس ميراث اين شهدا چي ميشه؟ كاش به استان ما دارالعباده نمي گفتن
  • بی سواط ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    مگه شهدا میراٍ ملی نیستن و حتی بالاتر اگر این شهدا نبودن که میراث ملی تو رو صدام برده بود خدایا کمی بصیرت
  • محمد ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    اگر هزار دلیل منطق بیارید برای این جماعت فرقی نمیکنه اینها کینه دارن میفهمید از شهدا عزیزمان کینه دارن چون خون این عزیزان مانع رسیدن به هدف کثیفشان یعنی براندازی نظام است سعی میکنند شهدا را از یادها و دلهای مردم بیرون کنند.
  • سید حسین ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    محسن جان داری از کسی تقلید میکنی که خودش در مورد کشته شدگان کشورش جور دیگه ایعمل میکند و اینقدر خودش را آقای جهان میداند که نیازی به تبعیت از این قوانین خود ساخته ی خود نمی بیند. اینها را برای ما وضع میکنند که بتوانند به لاحاظ فرهنگی بر ما سیطه داشته باشند و باید متاسف بود که مسئولان فرهنگی ما اینقدر منفعل، مرعوب و یا خدای نکرده مغرضند...
  • سید حسین ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    دقیقا... خدا لعنت کنه این نفاق را که چ میکنه...
  • محسن ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بله شهدا میراث ملی هستن ولی این دلیل نمیشه که ما با این دلیل به منابع ملیمون ضربه بزنیم!! من نمیدونم چرا کسی به این موضوع توجه نمیکنه که دولت احمدی نژاد اصولگرا هم مخالف این موضوع بود اونم به خاظر عناد با شهدا بود؟! دوست عزیزی به نام محمد گفته بودن عناد! واقعا جالبه برخی از دوستان که سراسر ادعای تقواشون میشه به این سادگی تهمتهای به این بزرگی میزنن! من در تمام عمرم حتی در بین هوادران جنبش سبز ندیدم کسی رو که با شهدا مشکلی داشته باشه. اصلا مگه میشه با جوونی که ابروی این کشوره مشکل داشت! اون چیزی که متاسفانه در بین هیاهوها گم شد متاسفانه عدم رعایت قانون و بدتر از اون استفاده از شهدا به دلایل سیاسیه. باز هم میگم احترام به شهدا دلیل ضربه زدن به منافع ملی ما نیست که اصلا شهدا برای این آب و خاک از جوونیشون گذشتن امیدوارم منتشر بشه
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    یعنی چه آسیبی به آن میراث ها وارد می شود؟ چطور فرانسه یک سرباز منتم داشت و آن را هم زیر تاق نصرت پاریس دفن کرد بدان آسیبی وارد نشد؟ بمیرید لطفا.
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    مشکل اصلی با خود شهید است.
  • ایرانی ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    می خواستم مثبت بدم ولی گفتم خدا کنه اینجور نباشه.هرچند ظاهرش همینه
  • ایرانی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    خدا خیرتون بده از روزی که این موضوع پیش اومد دنبال اینطور موضوعی بودم که نشربدم.ولی نرسیدم برم تحقیق کنم.(وقت نکردم)
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    khak tu saret ba in harf zadanet
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    آرزو دارم شهید ما در همان جهبه سومار آرمیده باشد
  • محسن ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    با سلام يك سئوال تامل برانگيز از ميراث فرهنگي آيا ساخت دو رواق جديد و تابلو در دو سمت ميدان امير چخماق از نظر يونسكو مشكل ندارد اما دفن شهداي گمنام در محوطه ميدان ايراد دارد؟ كمي تفكر بعد پاسخ
  • محسن ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    آيا ساخت دو رواق جديد و تابلو در دو سمت ميدان امير چخماق از نظر يونسكو مشكل ندارد اما دفن شهداي گمنام در محوطه ميدان ايراد دارد؟ كمي تفكر بعد پاسخ
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    پفیوزها اخه چیتون مثل بقیه دنیاست؟
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    شهدا نبودن منابع ملی نداشتی عزیزم
  • آرمین ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بله درسته همه ملت ها از کشته شدگان جنگ خودشون تجلیل میکنن برای اونا مقبره میسازن و یا اون ها رو در اماکن معروف دفن میکنن اما اگه یه نگاه به این اماکن تاریخی(مکان تدفین کشته شدگان)و از جمله اماکنی که در بالا ذکر کردید بیندازید متوجه میشوید که تمام این اماکن و بناها دقیقا برای همین کار ساخته شده اند و اصل وجودشان برای تجلیل از کشته شدگان جنگ است و نفس نظامی دارند.والا کشته شدگان جنگ را در سایر نقاط پاریس مثلا اماکن تاریخی مثل محوطه های تاریخی و اماکن هنری یا ادبی دفن میکردند این میدان در یزد بک اثر فرهنگی است و به این دلیل بی ربط است.اگر در ایران مکان های تاریخی مشابه غرب یا خارج وجود داشت(مثلا بنای کشته شدگان جنگ ایرانیان با اعراب یا مقاومت ایرانیان در برابر مغول) نه تنها ایرادی نداشت بلکه بسیار زیبا هم بود
  • محمد ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    تربیت خانوادگی شما مال کجاست؟تو امازون زندگی میکنی؟! اینی که گفتی بیشتر برازنده خودته پفیوز فرهنگ فارسی معین (پُ) (ص .) (عا.) بی غیرت ، بی صفت .
  • محمد ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    نجس تر جنبش سبز و طرفدارانش نیست کسانی حرمت روز عزای سرورمان رو نگه نداشتند به امید روزی که لاشه نجسشون رو به اتش بکشیم.
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    شاید همه غربی ها بخوان کشته های جنگشون رو تو دره ها چال کنن ما هم همین کار رو باید بکنیم ؟!!!!!!!!!!!!!!!! چرا از این کلاه پهلوی دست بر نمیدارین تا کی باید مثل غربی ها فکر کنین تا کی مثل بی فرهنگ ها و بی هویت ها باید غلام حلقه به گوش و نوکر غربی ها بمونین ما خودمون فرهنگ داریم و بهتر میدونیم شهدامون کجا باید باشن شهدایی که این اثار ملی و بودن این فرهنگ رو مدیون اونا هستیم
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    پفیوز خودتی و جد آبادو همه کس و کارت
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    منطق مخالفان دفن شهدا رو ببینید و بدونید با چه جماعتی طرف هستید یه مشت آدم بددهن بی منطق هوچی گر . . .
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    اولا" کسانی که دم از قانون می زنند اینو میدونند که زمانی قانون زیر پا گذاشته میشه که منفعت شخصی در کار باشه ، آخه این کار چه منفعتی برای اشخاص داره ؟ دوما" انقدر جاهای میراث فرهنگی داریم که حتی مسئولین م-ث یکبار هم پاشون نخورده اونجا؟ سوما" خیلی حرفها هست که زده بشه ولی چه فایده - بصیرت میخواد
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    کشورهای که در بالا نام آورده شده اند فقط در پایتخت آنها مقبره شهید گمنام ساخت شده اند .
  • ریاستی ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    من تابستان امسال فرانسه بودم وشاهد برگزاری مراسم باشکوهی بر سر مزار کشته های جنگ در میدان شارل دوگل بودم علاوه بر اینکه انجا مزار سربازان بود بر در ودیوار برج وسط میدان بر از اسامی شهدای فرانسه بود.همچنین در مقابل موزه بزرگ چک نیز مزار دو سرباز بود که با گل دسیم خاردار تزیین شده بود وانجا نیز شاهد نمایشگاه عکسهای زمان جنگشان بودم که برایتان ارسال میکنم.
  • ریاستی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    در وسط میدان شارل دو گل ان مجموعه را دروازه بیروزی میگویند یا طاق نصرت ودقیقا تاریخی است نه زیلرتگاه وقبرستان
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    ناشناس 1448 بیخودی جمع نبند و مغلطه نکن من با دلایل منطقی جواب این مطلب مشرق را دادم.منتهی مشرق سانسورش کرد این هم سیاست مشرق است
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    چرا همیشه کارهای غرب و کلا خارجی ها را اشتباه و غلط بخوانیم ولی بعضی وقت ها برای توجیه کارهای خود به جای منطق و استدلال، از تصاویر و کارهای خارجی ها چند عکس بگذاریم؟ این روش صحیحی است؟ سوال اینجاست: 1) در خارج حجاب اجباری است؟ 2) در خارج شرب خمر ممنوع است و مجازات دارد؟ 3) در خارج اقتصادشان اسلامی است؟ و هزاران سوال دیگر این روش که برای توجیه، از خارجی ها تقلید کنید، اشتباه است.
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    "انقدر جاهای میراث فرهنگی داریم که حتی مسئولین م-ث یکبار هم پاشون نخورده اونجا؟" دوست عزیز توجه کن امیر چخماق هرجایی نیست. نماد شهر یزد است. مثل میدان امام اصفهان.
  • سامان ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    برادر عزیز اگر ایثار و از خودگذشتگی همین شهدا نبود از میدان امیر چخماخ که هیچ بلکه سی سه پل برج آزادی منار جونبان ودیگر اثار باستانی این کشور هیچ اثری باقی نبود چون توسط بعثی ها و اربابانشان یا غارت شده بودند ویا منهدم شده بودند همان گونه که نظاره می کنید در اخبار ها که داعشی های وحشی چه بلایی به سر این مکانها و میرا ث فرهنگی کشور سوریه و عراق آورده و می آورندو همه انهارا نابود کردهاند میراث فرهنگی برای هر کشوری مهم است و هیچکس منکر آن نیست و اینکه حرمت خون شهدا مهمتر است یا میراث فرهنگی مسلملا حرمت خون ویاد شهید مهمتر است ودر درجه اول است و جاودانه در دنیا و اخرت ودر نزد خداوند است این خون و راه نام شهید است که باید تاقیامت و ابد دهر و بعد از ان باقی بماند اما میراث فرهنگی هر چقدر هم که بخواهیم بلا خره رو به نابودی و زوال است با یک زلزله یا برپایی قیامت الهی نابود می شود ولی شهید و شهادت جاودانه است
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    چه ربطی داشت به شقیقه؟؟؟!!!
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بله مشکله اصلی همین شهدا هستند اول چون غریب هستند هماند ارباب بی کفنشان سید شهدا امام حسین ع دوم ترس وحشتی است که نوکران امریکایی و صهیونیستی از استخوانهای این عزیزان دارن بادیدن این شهیدان به خود لرزیده اند
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    اخه عقل کل اون میدا برای همون سربازان درست شده نه توی یک مسجده 500 ساله پیش بیان سرباز دفن کنن .
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    مقام ومنزلت شهدا چیزی نیست که با کارها و صحبتهای شما و مثل منی کم یا زیاد بشه
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    بدون شرح! و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون(169 آ ل عمران) شهدا در قهقهه مستانه شان و در شادی وصلشان عند ربهم یرزقونند. شهید نظر میکند به وجه الله. شهید قلب تاریخ است. . . .
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    اگر بنا بود یک مکان جدید برای این شهدا در یکی از میدان های یزد بنا شود چند نفر از این افرادی که اصرار بر دفن شهدا در صحن اصلی میدان امیرچخماق داشتند، کار و زندگی خود را رها می کردند و کمک میکردند؟؟!!!!
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    حماقت از سوالات میباره.همین دیگه اونا که اینا هم دارن به کشته هاشون احترام میزارن.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    مگه من با تو بودم که میگی جمع نبند ‏اصلا مگه من تورو حساب کردم که ... معلوم شد هم بی منطقی هم بی سواد حداقل ببین نظر من مربوط به پاسخ کسی هست که فحش داده بعد خودت بنداز وسط
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    پیوند زدن احترام و تکریم شهدای گران قدر، خصوصا شهدای گمنام، به مسائل مربوط به میراث فرهنگی و لزوم رعایت ملزوماتش و... بسیار کار غلط و اشتباهیه که متاسفانه الان نیز عامدانه و از طریق رسانه ها دارد بهش دام زده میشه. واثعا متاسفام که قانون به بهانه تکریم شهدا، نقض میشه. شهید شدند که اسلام و قانون حفظ بشه، نه اینکه بر سر تدفینشان دعوا کنیم و مسئولین میراث فرهنگی و استانداری رو متهم به خیانت و عدم احترام به شهدا بکنیم. حالا باید برای این عزیزان، بنای یادبود ساخته شود، و این یعنی هم خود این بنا مورد غفلت و آسیب جدی بصری و هنری قرار میگیرد، و هم بنای میدان چند صد ساله امیر چخماق! خب این چه فکر و کج سلیقه گیست که دو حرف خیر و صحیح را الکی در برابر هم قرار میدهد؟!
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    متاسفانه جریانات غرب پرست که خود بزرگ ترین نماد قانون شکنی هستند،زمانی که با ارزش های اسلامی روبه رو می شوند از قانون به عنوان سپری برای خود در مقابل ارزش های اسلامی استفاده میکنند.شاید بزرگ تر از فته 88 عاملی برای قانون گریزی آنان نباشد.جالب است از طرفی برای حمله به ارزش های دینی همانند فرعون به ملیت متوسل شده تا توده مردم را از دینداران ترسانده و مردم را با خود همراه کنند.در پوچی ادعا ملی گرایی این جماعت کافی است تنها به وطن فروشی های بی شمار روشنفکران در 200 سال اخیر نگاه کنیم. زمانی که اسلام مطرح است اینان وطن پرستند ولی زمانی که غرب مطرح است عطای وطن را به لقایش بخشیده و از موضع حقارت با غرب برخورد میکنند.همان کسانی که با غیظ با مومنین برخورد می کنند اما در جایی که مشاور و حامی اصلی مالی اوباما،حايم سابان مردم ایران را «حرام‎زاده» خطاب کرد،ترجیح می دهند با سکوت و یا لبخند از کنارش بگذرند.متاسفانه آنچه که این مدعیان بی هنر در مورد میدان امیرچخماق می گویند مستثنا از گذشت آنان نیست!!!! دوستانی که همچنان مایل به آگاهی دقیق و خارج از احساساتگرایی اند .
  • آرمین ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    جناب ریاستی محترم و ناشناس عزیز دروازه پیروزی که شما فرمودید دقیقا برای همین ساخته شده و به منظور تجلیل از کشته شدگان فرانسه و مثل اماکن تاریخی مثل کاخ الیزه نیست .و همچنین این تقلید از غرب نیست.خود ما هم یادبود ها و مقبره های بسیار زیبا از شهدای گمنام با معماری ایران ی و اسلامی زیبا هم داریم که بسیار بدیع است
  • شاپرک ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    خیلی از کسایی که اونها را به خاطر مخالفت با دفن شهدا در اماکن تاریخی وآسیب رساندن به آثار تاریخی متهم به خیانت و دشمنی با شهدا میکنید حاظرند بخشی از درآمدشون را بدن تا مقبره ای جدا برای شهدا ساخته شود
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    اقا ارمین این که ما تقلید میکنیم یا نمیکنیم از غرب مهم نیست این مهمه که نگاه تو متصل هستش به حرکات غربی ها تو برای کشور ما روش غربی ها رو مثل میزنی یعنی همون کلاه پهلوی سر کردن
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    اينها همه بهانه است اگه بد بود تو مقر يونسکو توشانزه ليزه سرباز گمنام دفن نميکردن اين اصلوح طلبها همون مردان خداجو عاشورا88اند
  • یزدی ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    من این مطلب رو برای الف و سایت یزد نیوز گذاشتم ولی به نوشته من اجازه انتشار ندادن. اولا شهدا بزرگترین میراث فرهنگی اند.غیر یزدی ها بدانند که امیرچخماق، در اصل حسینیه بوده و هویت حقیقی آن باید زنده شود.(نخل جلوی امیرچخماق قدمتی دیرینه دارد) ثانیا عکس های بالا مربوط است به تکریم کشته شدگان در جنگ هایی که هیج اهمیتی نداشته حالا این شهدای ما که در راه خدا و نجات بشریت از طاغوت قیام کردن که جای خود داره. ثالثا دوستان قانون مدار بدونن که دو بنایی که در طرفین امیرچخماق ساخته شده و حدود 20 سال است که به آن اضافه شده طیق قوانین یونسکو باید خراب می شده ولی مسئولین قانون مدار توجهی نکرده اند حالا که صحبت از دفن شهید شده قانون مدار شدن. خدا مسئولین ما را هدایت کند....
  • یزدی ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    من این مطلب رو برای الف و سایت یزد نیوز گذاشتم ولی به نوشته من اجازه انتشار ندادن. اولا شهدا بزرگترین میراث فرهنگی اند.غیر یزدی ها بدانند که امیرچخماق، در اصل حسینیه بوده و هویت حقیقی آن باید زنده شود.(نخل جلوی امیرچخماق قدمتی دیرینه دارد) ثانیا عکس های بالا مربوط است به تکریم کشته شدگان در جنگ هایی که هیج اهمیتی نداشته حالا این شهدای ما که در راه خدا و نجات بشریت از طاغوت قیام کردن که جای خود داره. ثالثا دوستان قانون مدار بدونن که دو بنایی که در طرفین امیرچخماق ساخته شده و حدود 20 سال است که به آن اضافه شده طیق قوانین یونسکو باید خراب می شده ولی مسئولین قانون مدار توجهی نکرده اند حالا که صحبت از دفن شهید شده قانون مدار شدن. خدا مسئولین ما را هدایت کند....
  • یزدی ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    من این مطلب رو برای الف و سایت یزد نیوز گذاشتم ولی به نوشته من اجازه انتشار ندادن. اولا شهدا بزرگترین میراث فرهنگی اند.غیر یزدی ها بدانند که امیرچخماق، در اصل حسینیه بوده و هویت حقیقی آن باید زنده شود.(نخل جلوی امیرچخماق قدمتی دیرینه دارد) ثانیا عکس های بالا مربوط است به تکریم کشته شدگان در جنگ هایی که هیج اهمیتی نداشته حالا این شهدای ما که در راه خدا و نجات بشریت از طاغوت قیام کردن که جای خود داره. ثالثا دوستان قانون مدار بدونن که دو بنایی که در طرفین امیرچخماق ساخته شده و حدود 20 سال است که به آن اضافه شده طیق قوانین یونسکو باید خراب می شده ولی مسئولین قانون مدار توجهی نکرده اند حالا که صحبت از دفن شهید شده قانون مدار شدن. خدا مسئولین ما را هدایت کند....
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    برای حملات انتحاری ژاپنی ها علیه ناوهای امریکایی الان تائید شده که به این خلبانها یا دانسته یا نداسته شیشه داده میشد و در حالت توهم به ناوها حمله میکرده اند. و نباید ژاپنی ها برای این افراد یادبود بگیرند چون در حال ارتکاب خودگذشتگی هیچ اختیاری نداشتند و در حالت خلسه و توهم قرار داشتند.
  • ایرانی ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    احسنت. من هم میخواستم همین رو بگم. کسی مخالف احترام به شهدا نیست. ما هم جز همین ملت بودیم و پدرهای ما هم جنگیدن. ولی این کارها باید درست انجام بشه. به خدا که درست انجام دادنش خیلی برای عزت و احترام خود اون شهدا هم بهتره.
  • علیرضا اهواز ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    میدان امیرچخماق از لیست یونسکو حذف بشه چی میشه ؟ از بین میره یا دیگه کسی بیاد یزد نمیفهمه یه میدون تاریخی به اسم امیرچخماق داره ؟ شهدا جلوی چشممون نباشن چی ؟ یادمون میمونه این خاک و این نظام با چه فداکاری هایی حفظ شدن ؟ آیا یادمون میمونه برای چی رفتن و برای چی خون دادن ؟ خوب فکر کنید ، پیش خودتون قضاوت کنید ...
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    در حق شهدا ظلم نکنید، ترا به خدا
  • محمد ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    کثافت مشرق چطور تونستی چنین نظر توهین امیزی رو منتشر کنی این اشغال داره غیر مستقیم به شهدای دفاع مقدس توهین میکنه.
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    البته اینها هیچ کدام قبر نیستند، بلکه نماد هستند. نمادی برای ادای احترام.
  • محمد ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    بیخود نیت خودتون رو به دیگران نسبت ندید بله من حاضرم تا الان هم تا اونجا که تونستیم در راه خدمت به شهدا خرج کردیم کیو میخواید امتحان کنید؟!!
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    چی میگی. کجا تأیید شده؟ کدام سند؟ الان تأیید شده؟ بعد از 70سال؟ مردم ما همیجوری تصمیم میگیرند!!! حداقل لینک اسناد را میگذاشتی!!!
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    به آرمین حهت اطلاع شما تاق نصرت پاریس صرفا به عنوان یاد بود سربازان فرانسوی در زمان زمان فتوحات ناپلئون ایجاد شد. اما ماجرای سرباز گمنام فرانسه مربوط به یکصد و بیست سال بعد از ساخت آن بنا است و زمانی که این تاق نصرت اثریتاریخی محسوب می شد. فرانسه تنها همین یک سرباز گمنام را دارد که او را هم زیر همین بنای تاریخی دفن کرد. ضمنا شما نگران نباشید. تاریه در طول تاریخ ساخته خواهند شد و تا هزار سال آینده شهدایی که در میدان امیرچخماق دفن شدند جز آقثار تاریخی ملت ایران خواهند بود.
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    آنهایی که این قصه دروغ را درست کردند صرفا هدفشان نفی مقاومت در مقابل آمریکا است. والا اگر خلبان ژاپنی دچا توهم بودند جرا فقط یک کار ثابت مثل زدن خودشان به کشتی های آمریکایی را انجام دادند؟ جرا مثلا خودشان را به کوهها و یا نیروهای خودی نمی زدند؟ بس است آقا. ژاگنی ها آنقدر بدبختند که جرات بزرگداشت سربازان خودشان را هم ندارند. لابد فیلم چنگ برمه ای را دیده اید.
  • ریاستی ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    اقا ارمین دفن 2 کشته جنگهای استقلال 1967 جمهوری چک در ابتدای بولوار توریستی شهر براگ مقابل موزه بزرگ شهر براگ هم مکانی برای شهداست.وایا قبور شاهان هخامنشی در کنار تخت جمشید چیزی از ان مجموعه باستانی کم کرده است؟؟؟
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    فقط میتونم بگم خاک برسرمدیر دولتی که مخالفه دفن شهدا تو میدون اصلی بوده خاک برسرمیراث فرهنگی که میراث تاریخی وفرهنگی کشورمون از تنبلی وبیسوادی و سهل انگاری وبیتوجهی اش یاداره ازبین میره وخراب میشه ونابودمیشه یا دزدی میشه اونوقت گیرداده به این میدون ودفن شهدا اخه کینه چقدر اینجورکارا عواقب خطرناکی توهمین دنیا برای شخص داره .میگی نه ،نگاه کن چندسال بعد چه به روزه اون مدیری مه بادفن شهدا مخالف بوده خواهداومد
  • ایرانی ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    عزیز دلم برای اینکه این عده ی معلوم الحال که مخالف دفن شهدا هستند همه ی آرزویشان این غربیی هاست و اربای هایشان هم غربی هاست و هر کاری این غربی ها میکنند برایشان درست هست مشرق هم از این طرز تفکرشان داره به اونها ضربه میزنه چون غربی ها هم همین کار ایران را میکنند! متوجه شدی جانم؟
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    میراث ملی ما شهدامون هستند . به درک که ی یه سازمان بین المللی که اهداف لابی های صهیونیستی رو تامین میکنه میدان ما رو ثبت نکنه.
  • برای اولی ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    میخوام سر به تن یونسکوی نوکر صهیونیست ها نباشه، با اینکه پسر خوبی هستی ولی هنوز تاب داری، کدام جهان؟ کدام سازمان ملل؟ کدام یونسکو؟ ... برو یه آبی به صورتت بزن، هنوز نیمه خوابی پسر
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    چقدر تابلویی مشرق!! چقدر متوهم هستند بعضی از خوانندگان مشرق
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    لعنت خدا بر دروغگویان
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    0 0
    فقط یه سوال این ادم ها بعد مصرف شیشه چطور هواپیما رو هدایت میکردن :دی داستانت از اساس دروغ محض هستش اما واقعیتش اینه صهیونیست یه روز میاییم سراغت تو همون جایی که دیواراش رو دارین دور خودتون میکشین
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    چند سالى که بگذرد، آن وقت قلمهاى بسته شده‌ى آگاهان بین‌المللى روان خواهد شد، باز خواهد شد، خواهند نوشت. ممکن است من آن روز نباشم، اما شماها هستید؛ خواهید شنید، خواهید خواند که چه توطئه‌ى بزرگى پشت فتنه‌ى سال 88 بود.
  • مهدی مرادیفر ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    این استدلال شما غیر قابل قبوله نعوذ الله پس تفکر شما اینه که شهدا ما که خودرازیر تانک دشمن یا روی میدان مین رفتن ووووپس چیزی مصرف کردن واین طرز فکر شما غلطه واستغفار بکن
  • محمد ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    بنده يكي از طرفداران حفظ ميراث فرهنگي، آثار تاريخي و باستاني، منابع طبيعي و ارزشها،‌آداب و رسوم و... هستم و خيلي موقع ها از ديدن و شنيدن بعضي مناظر و تخريب ها و مشكلات و آلوگي ها حتي از بسياري از مردم و مسولين بي خيالند من خودخوري و ناراحتي مي كنم حال ضمن اينكه مسولين ذيربط بايد ضمن حفظ شأن و جايگاه رفيع اين شهدا طراحي مقبره را به شكل بسيار ساده و همخوان با آثار تاريخي انجام دهند تا صدمه اي وارد نشود اما نكته حائز اهميت اين است خيلي از كساني كه الان فرياد وامصيبتا سر دادند خودشان سال هاي سال در مسند مديريت بر عرضه ميراث فرهنگي و گردشگردي بودند يا بعضاً هستند و جلو چشمانشان آثار تاريخي، آثار معنوي،به يغما رفتن ميراث فرهنگي، غصب اين آثار توسط برخي كشورها،‌نابودي منابع طبيعي، آلودگي سواحل و دريا و آب ها و تخريب جنگل و زمين خواري ها، تغييركاربري ها و هزاراان هزار مسائل ديگر جلو چشمانشان اتفاق افتاد كه نه تنها فرياد و مقاومت و مخالفت و ايستادگي نكردند حتي اشكي هم بابت ناراحتي نريختند و فرياد وا مصيبتا سر ندادند. مشكل ما در كل كشور سياست زدگي و سياسي كردن همه امور و بعد هم افراط و تفريط و نداشتن اعتدال تمام شئون زندگي است.خداوند ماراعاقبت به خير كند.
  • mohamad ali ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    عکس های بالا برای امثال شما گذاشته اند که عاشق همون خارج هستید شاید بفهمید
  • ابوالفضل ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    سلام بر شهدا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس