درام "پرده نشین" این شانس را هم به مخاطب می دهد که با سبک زندگی استاد یک مدرسه علمیه بی کم و کاست آشنا شود. استادی که آن قدر متواضع و بابصیرت است که حتی برای پسرش هم تعیین تکلیف نمی کند و وقتی می بیند پسر جوانش علاقه ای به ادامه تحصیل در مدرسه طلبگی ندارد او را به مسیری فرامیخواند که بدان علاقه دارد.

گروه فرهنگی مشرق - "پرده نشین" تازه ترین تجربه کارگردانی بهروز شعیبی است؛ کارگردانی که در سالهای اخیر با ایفای نقش یک روحانی در "طلا و مس" در کانون توجهات قرار گرفت و با ساخت درام به شدت تاثیرگذار "دهلیز" تواناییهای سینمایی خود را به رخ کشید. همین دو تجربه باعث شد بسیاری از مخاطبان کنجکاوی بیشتری در کارنامه این هنرمند داشته باشند و البته وقتی فهمیدند او همان پسر نوجوانی است که در "آژانس شیشه ای" نقش سلمان پسر حاج کاظم را ایفا کرده بود کلی ذوق زده شدند.

 
 
*از دستیاری جیرانی و موتمن تا کارگردانی مستقل
شعیبی در اوایل دهه هشتاد دستیاری کارگردانی چهره هایی چون فریدون جیرانی، محمدحسین لطیفی و فرزاد موتمن را انجام داد و همین باعث شد که وقتی اولین فیلم سینمایی خود را می‌سازد هم از وجه تکنیکی خلق درام آگاهی داشته باشد و هم به واسطه تجربیات بازیگری اشراف کاملی بر چگونگی هدایت بازیگر در برابر دوربین داشته باشد. دقیقا در همین راستا بود که "دهلیز" حتی یک گاف تکنیکی در دکوپاژ اشتباه یا خلأ روایت نداشت و از آن سو رضا عطاران بازیگری که سالها بود کمدی بازی میکرد را در دل نقشی به شدت تراژیک تصویر کرد.
 
*دو خانواده در کانون سریال
شعیبی به این منظور سراغ کارگردانی "پرده نشین" آمد که بخشی از دغدغه های همیشگی خود در راستای اشاعه تصویری درست از سبک زندگی ایرانی-اسلامی را پیش روی مخاطبان قرار دهد. او پیشتر در "دهلیز" نیز تصویری از خانواده ای را نشان داده بود که با اتکا به اخلاقیات اسلامی همه تلاش خود را می کنند تا بحرانی که ناخواسته گریبانشان را گرفته پشت سر بگذارند. در "پرده نشین" اما به جای یک خانواده، دو خانواده هستند که در کانون توجه قرار گرفته اند. یکی خانواده ای که چند نسلشان روحانی بوده اند و حالا بزرگ خانواده نیز روحانی یک مدرسه علمیه است.



دیگری خانواده ای که پدر خانواده کارهای خدماتی این مدرسه را انجام میدهد و پسر خانواده طلبه این مدرسه است. تعارض وقتی شکل می گیرد که مادر عروس خانواده اول بعد از سالها اقامت در خارج از کشور به ایران بازمیگردد و پسر خانواده دوم برای جواب مثبت گرفتن از خانواده دختر موردعلاقه اش در تردید این قرار میگیرد که ملبس به لباس روحانیت بشود یا نه!
 
*تصویری طبیعی وبدون اغراق از مدارس طلبگی
شعیبی سعی فراوانی کرده که تصویری دقیق، واقعگرایانه و البته تر و تازه از مختصات حوزه های علمیه و مراوداتی که در این حوزه ها میان اساتید و طلبگان وجود دارد را به مخاطب ارائه کند. او برخلاف بسیاری از همتایان خود نه سعی دارد که با اغراقهای بیهوده تصویری دگرگون شده از روحانیون ارائه کند و نه سعی دارد از این بگوید که انسانهایی که وارد مدرسه طلبگی می شوند انسانهایی متمایز از اجتماعند. اتفاقا شعیبی می‌کوشد بگوید حتی در میان طلاب نیز به مانند تمامی آدمهای عادی تردیدهای فراوانی پیرامون درستی مسیری که پای بدان نهاده اند وجود دارد.
 


*یک طلبه در دوراهی روحانی شدن یا وصال به معشوق
اینکه یک طلبه نیز به مانند انسانهای عادی در دوراهی وصال به محبوب زمینی یا آسمانی قرار می گیرد مساله ای است که پیشتر چنان که باید در رسانه ملی پرداخت نشده بود.  
درام "پرده نشین" این شانس را هم به مخاطب می دهد که با سبک زندگی بی غل و غش استاد یک مدرسه علمیه هم بی کم و کاست آشنا شود. استادی که آن قدر متواضع و بابصیرت است که حتی برای پسرش هم تعیین تکلیف نمی کند و وقتی می بیند پسر جوانش علاقه ای به ادامه تحصیل در مدرسه طلبگی ندارد او را به مسیری فرامیخواند که بدان علاقه دارد.

 
 
"پرده نشین" را سیدمحمود رضوی تهیه کرده است؛ همان تهیه کننده ای که "دهلیز" را تهیه کرده بود و چندی قبل "معراجیها" را روی آنتن داشت. رضوی البته تهیه "درباره الی" اصغر فرهادی و "خیابانهای آرام" کمال تبریزی را هم در کارنامه دارد. پیش از شروع تولید "پرده نشین" شنیده هایی مبنی بر خداحافظی رضوی از دنیای تصویر شنیده میشد اما وی بعد از مدتی با تکیه بر این وجه از سال 93 که سال حرکت جهادی در حیطه های فرهنگ و اقتصاد است وارد کارزار تولید یک سریال دینی شد.
 
*به اشتراک بازیگر متخصص در ژانر روحانیت
تیم بازیگران "پرده نشین" نیز تا حد ممکن درست و اصولی چیده شده اند؛ از فرهاد آئیش که با تمرکز فراوان نقش استاد روحانی سریال را ایفا می کند تا محسن کیایی که با همان طنازی همیشگی خود نقش طلبه ای مردد در ادامه مسیر طلبگی را بازی می کند. ویشکا آسایش هم با جدیتی که پیشتر از او در قالب کاراکتر "خانم دارابی" کمدی "ورود آقایان ممنوع" دیده بودیم ایفاگر شخصیتی است به نام "هدی"؛ دختری برآمده از خانواده ای مذهبی که بعد از سالها اقامت در غرب به کشور بازگشته است! مهران رجبی را شاید متخصص ترین بازیگر سریال دانست. رجبی که از همان ابتدای فعالیت سینمایی خود نقش یک روحانی را در "زیر نور ماه" بازی کرده بود و در سالهای بعد و در آثاری چون "طلا و مس" باز هم ایفاگر نقش یک روحانی بود حالا بازی در نقش خادم یک مدرسه طلبگی را برعهده گرفته. خادمی که عشق زیادی به روحانیت دارد و چون خود نتوانسته روحانی شود دوستدار روحانی شدن فرزندش است. 


 
*کمی هم درباره اصحاب رسانه
"پرده نشین" یکی از نقشهای مکمل خود را به خبرنگاری اختصاص داده است که برای نشریه ای محلی کار میکند و به دنبال آن است که ضمن مصاحبه با یکی از بانوان موفق شهری که در آن زندگی میکند اسرار موفقیت وی را کشف کند. دقت شعیبی در روحیه کنجکاو و عملگرای این خبرنگار و تمرکز بر پیگیری که ویژگی اصلی کار رسانه قلمداد میشود باعث شده تصویری که سریال از اصحاب رسانه ارائه میدهد تصویری نسبتا کامل باشد. این خود گواه نکته بینی شعیبی است که حتی در برخورد با طیف روزنامه نگار هم با آگاهی کامل شخصیت پردازی می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    آقای آئیش خوب و سنگین توانست نقش روحانی را بازی کند . بنده روز اول که سریال را دیدم گفتم چرا اقای ائیش ؟؟؟؟اما الحق و الانصاف که حق مطلب را ادا کردند
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    خدا خیرش بده. انصافا سریال خوبیه. هم از نظر محتوا و هم از نظر ساخت. جا داره طلبه ها یک تومار در تشکر از عوامل سریال جمع کنند.
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    آقای شعیبی از روی دل و دغدغه فیلم می سازد برای همین کارهای خوبی ارائه می دهد
  • رحمانی ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    انصافا بعد از سالها فیلم خوب دیدیم. فیلمی در نهایت سلامت. با رعایت تمام موازین. جذاب و علیرغم مشکلات داخل در داستان اصلی و خرده داستان های پیرامونی کاملا آرام بخش و تاثیر گذار. خدا انشاالله خیرش بدهد این آقای شعیبی را. انشاالله
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    عجب!! پس لطفا عکسهای پشت صحنه سریال رو هم بذارید تا ایرانی و ایلامی بودنشون رو بهتر ببینیم
  • امیر حسین ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    سخنان حاج آقا با لحن آرامش خیلی عالیه ..
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    با سلام این سریال با مشاوران قوی تر میتوانست بهتر اجرا شود
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    این سریال توجیه ظریفی از دزدی های میلیاردی اقازاده هاست از این جهت خیلی به دلم ننشست
  • رضا ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    واقعا ببینید دشمن چقدر به مرگ گرفته که ما تا این حد ذوق زده تب شده ایم واقعا واقعیت حوزه ها اینه؟ بنده که در این چند سال این رو لمس نکردم نمی دونم چه نقشه ای هست که چند ساله به روحانیون با دید غیر واقعی توجه میشه البته از نیت پاک جناب شعیبی تشکر میکنم ولی...
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    متاسفانه سریال را کامل ندیده ام، اما دعا می کنم که انشاءالله در مسیر درستی قرار گرفته و این دست آثار ادامه داشته باشند. آرزوی سلامت و توفیق برای تیم سازنده فیلم را دارم.
  • مثبت 14 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    کجاش عزیز . یه جوری حرف می زنی گویی اینکه فیلم هاشمی رفسنجانی رو نگاه کردی توی این فیلم آقازاده ای اگر هست سلامت نفس او را نشان می دهد و بر عکس می گوید که به خیلی از مومنین هم پاپوش درست می کنند تا اونا رو از چشم مردم بیاندازند
  • محمود ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    خاندن هاشمی همه میشناسن با یه سریال نمیتونن پاکش کنن مسئله که هست کار قبلی ایشون سریال دهلیز شدیدا ضد قصاص بود
  • علیرضا ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    حرف نداره. من که هروقت نگاه می کنم لذت می برم.
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    فیلم نه سریال
  • نیما ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    واقعا حرفه ای ساخته شده ...باید تقدیر جانانه صورت بگیره
  • مهراسا ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    مثلا الان چشه؟؟؟؟؟؟
  • mohsen ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    دستشون درد نکنه بعد چند سال یه فیلم دیدیم که هم فیلمنامش قوی هست و هم کارگردانیش.
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    فیلمی برای تطهیر ایگارشی حاکم
  • حرف حساب جواب نداره ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    پرمخاطب گرفتی مارو کی این خزعبلاتو میبینه اخه
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    نکته های ظریف تو فیلم بسیار است.. توجه کنید. یسری از مردم ک همیشه پشت حاج اقا نماز میخوندنو بهش اعتماد داشتن،بعد از ماجرای وقف و زمینای آب نما سزیع تو دلشون شک ایجاد میشه و اعتمادشونو از دست میدنو سریع قضاوت میکنن اما یسری هم مث اکبر آقا که تو ظاهر انگار با روحانیت میانه ی خوبی نداره،ااعتمادو محبت ی ک به حاج آقا داره رو از دست نمید و هنوز بهش اعتماد کامل داره اگه به دیالوگا توجه کنید متوجه میشید کدون بخشا منظورمه و لی اگ تو فیلم میتونستن یه روحانی دورو و بدهم بزارن دیگ واقعا همه چیز تموم میشد بهرحال ما تو هر قشری ادم بد داریم
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    همچین بی عیب و نقص هم نیست. اغراق نکنید لطفا.
  • مرتضی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    درود و سلام وخسته نباشید به اقای شعیبی و عوامل سریال
  • سارا ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    سریال زیبایی بود ممنون از آقای شعیبی و همکارانشان
  • سارا ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    پشت صحنش به تو چه ربطی داره؟
  • دکتر ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    نگاهی به یک سریال پرمخاطب!!! یعنی خودشم میاد سریالی که 100 برابر این بیننده داشت مثل پایتخت دو و سه یا ...رو می کوبی ولی این رو می گی پرمخاطب آبگوشت می دونی چیه!؟
  • ١٢١ ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    اگر بخواهيم از چنين سريال فوق العاده اي هم ايراد بگيريم معلوم هست از فيلم و سريال هيچ سر رشته اي نداريم چون اين سريال از لحاظ فيلمبرداري و كادربندي و همچنين در محتوا و دقت در ديالوگ ها در بهترين وضعيت قرار دارد.
  • مهدی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    فقط چند نکته و قضاوت باشما: 1. در این فیلم شما غیر از روحانی اصلی هیچ روحانی دیگر به عنوان یک تراز وجود ندارد، تو گویی در یک حوزه علمیه ما باید دنبال یک نفر آدم خوب بگیردیم. 2. سوال؟ چرا در این حوزه علمیه گناه کبیره ام دیده میشود،(نکته: نمیگویم در حوزه ها نیست) به نظر شما نمایش این قالب درست است؟ حال اگر درست است آیا جای اطمینان میگذارد برای مردم. تفکر مردم بر این میشود که این روحانی ها مثل ما هستند و اون وقت اگه بگیم یکی مثل مرحوم آیت الله مشکینی حتی در فکر گناه نکردن برای مردم باور پذیر است؟؟؟(گناه غیبت در حوزه) 3. همسر حاج آقا به عنوان همسر یک روحانی و مادر شهید آیا یک زن شاخص سنتی است؟ زنی که همش در کار دیگران در حال تجسس و فضولیست... این مادر شهید است. حرف دلی: ما چه گناهی کردیم که آقای شعیبی شاگردی امثال آقای جیرانی ها را به ارث برده و با بیان تاریک آنها(البته نه به آن تاریکی) به جامعه نگاه میکند. 4. اینها گوشه ای بود که چشم من اومد ولی خیلی موارد بود که دوستان هم گفتن یکیش تعداد فرزندان کم خانواده ها حتی خانواده حاجی در این دوران که اینهمه تاکید است بر کمبود جمعیت و نکات دیگر... توصیه من به مدیران است که با دید باز تر به لایه های فیلم توجه کنند.
  • آقای سه نقطه ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    از افتخاراتم اینه که وقت گهربارمو حروم دیدن این مزخرفات نمیکنم.
  • سپیده ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    فیلم مسخره ایه. مسخره اس که بگید این فیلم میخواد سبک زندگی اسلامی رو نشون بده. حتی توی حجاب زن روحانی هم این مسخرگی حرف شما هست. حجابی که بالاخره اون هم حتی باید تنگ ! باشه. فیلم بیشتر از هر چیز زد وبندهای مالی بچه های ...و توجیه بیت المال خوری ها رو به یاد میاره. صحنه هاش هم اونقد بی جذبه هستند که ادم فکر میکنه این فیلم مربوط به زمان های گذشته است و نه الان. حیف پول مشرق لطفا منتشر کن. که میدونم نمی کنی
  • ١٢١ ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    اين بي مروتي برخي از كساني كه نظراتي عليه اين سريال مي گذارند از نشانه هاي حقارت ذائقه مي باشد ، مراقب باشيد با تماشاي برنامه هاي قليل الشأن ذائقه هايتان حقير نشود ، اي كساني كه عليه اين سريال سخن مي گوييد مشكل از اين سريال نيست مشكل از اعمال خودتان هست كه چنين فيلم نابي را در نگاهتان غير ناب نشان ميدهد٠
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آقای آییش خوب بازی کردند اما مسئله مهم اینه که شناخت کارگردان و نویسنده از روحانیت خیلی کمه این مطلب رو می شه از جملات عجیب آقای مهدوی که " در متون دینی اومده" متوجه شد در 30 سال زندگی در قم حتی از دبیر بینش خودمم چنین رفرنس دادن دقیقی رو ندیده بودم! یا احادیثی که از قول نبی مکرم اسلام گفتند از دور معلومه که جعلیه باید در چنین سریال های پر مخاطبی مراقب بود که از این سوتی ها ندیم! در کل سریال خوبیه اما جای کار بیشتر داشت
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    آره اما انگار حتی یک بار از قم رد هم نشدن انقدر که با روحانیت قم فاصله دارند
  • مرضیه ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    چیه آخه همه سریال پر کردین از وعظ وخطابه آخوندها,ما تو فامیلیمون دوتا روحانی داریم ایقدر به ما گیر میدن که نگو همش نصیحت نصیحت بابا ما نخوایم بریم بهشت کی باید ببینیم
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    خوب دارین آخوندهارو بیگناه نشون میدین...
  • حرف حساب جواب نداره ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    اقای 121شما فکرکنم تاحالا سریال خوب تو عمرت ندیدی به نمونه های خارجیش کار نداریم ولی اگه این به اصطلاح سریال راباسریالی مثل پایتخت مقایسه کنیم پشیزی ارزش نداره
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    اتفاقا پشت صحنه هستش که به ما ربط داره!؟
  • مهدی ص ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    سریال زیبایی هست دست عواملش درد نکنه
  • عباس ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    مرگ بر امریکا و ایادیش
  • ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    فقط تعجب ما اینجاست که چرا این سبک زندگی روی این بازیگران این سریال تاثیری نمیگذاره مثلا در بیرون از فیلم چرا شبیه خارجی ها لباس میپوشن این سریال ها اول باید روی این بازیگران تاثیر بزاره بعد ملت این دلیل بر بد بودن سریال نیستا منظورم اینه این بازیگران بعد از بازی و در بیرون از بازی با رفتارهای بدور از چهره بازیگریشان باعث سردرگمی در مردمی میشوند که این ها را میخواهند الگوی خود قرار دهند و اینطور نمیشود کلاهمان میرود در هم
  • کاوه ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    0 0
    جناب مثبت 14 سریال اگر قرار بود دزد را تطهیر کند که مخاطب نداشت . مساله اینه که داره از اول این سبک زندگی مساله دار رو از طریق اصالت پاک افراد موجه و سپس یک جریان مساله دار رو مطهر نشون بده .پیک سریال زیر پوستی دقیق که شاید کارگردان و تهیه کننده هم زیر بار این تحلیل نخواهند رفت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس