کد خبر 371679
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دانشگاه‌ها برای توسعه علمی زیرساخت‌های دریایی کشور به کمک نیروی دریایی بیایند.

به گزارش مشرق، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در همایش «تبیین اهمیت دریا برای جمهوری اسلامی ایران و نقش نیروی دریایی در صیانت از منافع ملی در آبهای آزاد و فراسرزمینی» در دانشگاه تبریز اظهار کرد: قدرت دریایی در سه بعد ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و صنایع و زیر ساخت های دریایی تعریف می شود و ضروری است توجه ویژه ای به توسعه علم و دانش در حوزه دریایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نسبت دانشجویان رشته‌های حوزه‌های علوم دریایی به کل دانشجویان نیم درصد است و انتظار داریم دانشگاه‌ها در توسعه رشته‌های دریایی پیش قدم شوند.

وی با اشاره به سیاست های کلان کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری در ترویج فرهنگ دریا و تئوری بازگشت به دریا اظهار کرد: در حال حاضر در حال اجرایی کردن این فرهنگ در کتب دانش آموزی هستیم.

دریادار سیاری افزود: استکبار به دنبال دورسازی ما از دریا بوده است تا کشور ما قدرت نگیرد، چون دسترسی به دریا قدرت است و باید با این ترفند استکبار مقابله کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام اقدامات اقتصادی و آن‌چه که مدنظر مقام معظم رهبری که همان توسعه دریامحور است، زمانی محقق می شود که امنیت در ساحل و دریا ایجاد شود.

دریادار سیاری با بیان این‌که بزرگترین شهرهای دنیا در کنار دریا هستند، گفت: از 20 شهر بزرگ و بالای 500هزار نفر جمعیت کشور به غیر از بندرعباس کدام شهر در سواحل قرار دارد؟ ما شهرها و بنادر مهمی در کنار ساحل نداریم که باید این امر تغییر کند.

وی با اشاره به اهمیت راه‌های آبی در دنیا خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیمی از تجارت جهان در شمال اقیانوس هند اتفاق می افتد و به تدبیر مقام معظم رهبری ما نیز با اقتدار در این منطقه حضور یافته‌ایم چرا که اقیانوس هند کانون اصلی کشمکش‌ها در آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروی دریایی با اقتدار در آب های آزاد و سواحل عدن حضور گسترده ای دارد و سعی می کنیم تا این حضور را افزایش دهیم. بیش از 70 درصد کشتی های ما در مسیر خلیج عدن رفت و آمد می کنند و باید دقیق باشیم.

دریادار سیاری با اشاره به ابعاد بهره‌برداری از دریاها گفت: توسعه تجارت از طریق حمل و نقل دریایی، توسعه روابط با ملت ها، استفاده از دریا برای اعمال قدرت و اراده ملی و توسعه مدنیت در نوار ساحلی از جمله مهمترین ابعاد بهره برداری از دریاهاست.

وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد از مرزهای کشور دریایی است، ادامه داد: استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که میزان بهره‌گیری از آن به عواملی چون جغرافیا، سیاست دولتمردان، ویژگی مردم و ... مرتبط است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اقدامات شاخص نیروی دریایی در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: در طول سال های دفاع مقدس 150 عملیات اسکورت انجام و 10 هزار کشتی اسکورت شد و از این تعداد تنها 259 فروند بر اثر حملات دشمن صدمه دید و از این تعداد 20 فروند غرق شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس