کد خبر 371580
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از حرکت موجی مسئولان در دوره‌های مختلف گفت: نباید وقتی گروه جدیدی روی کار می‌آید فراش مدرسه قبلی را هم تغییر دهد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری که صبح امروز دوشنبه در محل مجلس مشروطه برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از مرکز پژوهش‌ها، رئیس این مرکز و رئیس مجلس اظهار داشت: با حضور بنده در این جلسه خاطراتی از گذشته برایم تجدید شد و به یاد دورانی افتادم که خود خدمت‌‌گزار مجلس بودم.

ناطق‌نوری مرور خاطرات را یکی از دوران آرامش‌بخش زندگی هر انسانی برشمرد و تصریح کرد: بنده نیز وقتی به یاد دوران خدمت در مجلس می‌افتم این امر برایم آرامش‌بخش است که از آن جمله می‌توان به تشکیل و تأسیس مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کمک گرفتن خود از جواد لاریحانی برای تأسیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: از دیرباز و قرن‌های گذشته همواره بزرگان و فلاسفه مباحثی را در خصوص اینکه برای ساختن جامعه سعادتمند به چه عواملی نیاز است، مطرح می‌کردند.

وی بر همین اساس افزود: برخی مجریان لایق و برخی دیگر قوانین متقن را مایه سعادتمندی می‌دانستند و برخی بزرگان نیز قائل بودند ما در اسلام هر دو عامل را نیاز داریم.

ناطق‌نوری با تأکید بر اینکه تنها قانون خوب یا مجریان خوب کافی نیستند، مجلس را مرکز دموکراسی کشورها عنوان کرد و گفت: به خصوص در کشور ما که از دوران صدر مشروطه مجلس شورای ملی تشکیل شد و شهید مدرس در آن حضور داشت و توانستند برای مبارزه با استبداد حرکت کنند این مسئله مورد توجه قرار دارد.

رئیس اسبق مجلس با بیان اینکه مجلس باید مرکز قانون‌گذاری و آزادی کشور باشد، به سابقه 20 ساله خود در کار پارلمانی اشاره کرد و ادامه داد: بنده به جز دورانی که مسئولیت وزارت کشور را بر عهده داشتم در مرکز قانون‌گذاری بوده‌ام و از این رو می‌توانم نظرات کارشناسی خود را بگویم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی مجلس ایران جزء مقتدرترین مجالس دنیا است، یادآور شد: کنگره آمریکا که کشوری مقتدر است در برخی مواقع قابلیت انحلال دارد و مصوباتش نیز گاهی اوقات وتو می‌شود اما ما در قانون اساسی خود هیچ اصلی برای انحلال مجلس نداریم.

ناطق نوری یادآور شد: در بازنگری قانون اساسی نیز که برخی پیشنهاد داده بودند در شرایط خاصی مجلس منحل شود یکی از کسانی که سخت با انحلال مجلس و گنجاندن آن در قانون اساسی مخالفت کرده بوده مقام معظم رهبری بودند.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با اشاره به فرایند قانون‌‌گزاری در کشورمان گفت: وقتی قانونی تصویب شود و به تصویب شورای نگهبان برسد هیچ کس نمی‌تواند این مصوبه را وتو کند و این اقتدار در کمتر کشوری وجود دارد.

وی به موضوع نظارت مجلس بر سایر قوا از جمله دولت و رئیس جمهور اشاره کرد و گفت:‌رئیس جمهور برای اینکه سوگند بخورد باید به مجلس بیاید و وزرای خود را به مجلس معرفی کند و از سوی دیگر نمایندگان اجازه هرگونه اظهارنظر، استیضاح، رأی عدم کفایت و تحقیق و تفحصی را دارند.

ناطق‌نوری به دوره‌ای که مجلس رأی به عدم کفایت اولین رئیس جمهور داد اشاره کرد و افزود: این اقتدار نشان می‌دهد که مجلس جایگاهی بالا و پرمسئولیت دارد و از این رو قائل است که دموکراسی نیاز به ابزار دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزاری 35 انتخابات در 35 سال گذشته را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: این دموکراسی و آزادی است که نیاز به ابزار دارد و ابزار آن احزاب است. چرا که بدون حزب نمی‌شود این کار را انجام داد.

وی با بیان اینکه مردم و قشرهای مختلف برای انتخاب رهبر اهل خبره نیستند، یادآور شد: این کار نیاز به خبره دارد و اگر اینچنین نباشد ما دچار قومیت و قبیله‌بازی می‌شویم.

ناطق‌نوری بر همین اساس به تشریح آسیب‌شناسی در این زمینه پرداخت و از حرکت موجی انتقاد کرد و گفت: ما می‌بینیم که مسائل کشور روی موج حرکت می‌کند در حالیکه نباید کشور را موجی اداره کرد که با هر موج یک گروه سر کار بیاید ضمن اینکه ما در کشور ابزار نداریم و قاعده بازی را هم بلد نیستیم.

رئیس اسبق مجلس ادامه داد:‌وقتی که گروهی روی کار می آید ما می بینیم تا فراش مدرسه را عوض می‌کند و می‌گویند آنها زدند ما هم می‌زنیم در حالی که اگر پس از 35 سال از اداره کشور هنوز هم مبتدی عمل کنیم قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه اگر احزاب در کشور باشند مردم به رأس حزب اعتماد می‌کنند و حزب می‌تواند افراد و کارشناسان را معرفی کند، تصریح کرد: این امر از ضروریات کشوری است که می‌خواهد هر سال یک انتخابات برگزار کند اما در حال حاضر با چنین شرایطی کشور اداره می‌شود و حزبی هم در کار نیست.

وی به توصیه‌های حضرت امام در مجالس اول اشاره کرد و یادآور شد: حضرت امام تأکید داشتند که مجلس باید از کارشناسان خارج مجلس استفاده کرده و مصلحت و منافع ملی را در نظر بگیرد. از این رو وقتی که خداوند به بنده توفیق داد تا در مجلس چهارم خدمتگزار باشم بر اساس فرموده امام برای تشکیل مرکز پژوهش‌ها اقدام کردم.

ناطق نوری با اشاره به آنچه که وی زحمت‌های جواد لاریجانی برای تشکیل مرکز پژوهش‌ها عنوان کرد، گفت:‌ما در سال 74 در قالب قانون این موضوع را به عنوان طرح به مجلس دادیم و قرار شد که مرکز پژوهش‌ها مستقل بوده و از ردیف مستقل نیز برخوردار باشد.

رئیس اسبق مجلس در پایان با بیان اینکه در دو دوره اخیر و در زمان ریاست علی لاریجانی مرکز پژوهش‌ها رشد کرده است ابراز امیدواری کرد که این مرکز به عنوان باقیات و صالحات و صدقه جاری استمرار داشته باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس