کد خبر 370511
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱

هم‌زمان با حمله رژیم صهیونیستی به دو منبع آتشباری متعلق به ارتش سوریه در حومه دمشق، دسته‌هایی از نیروهای داعش به قنیطره گسیل شده‌اند.

به گزارش مشرق، پایگاه الوقت نوشت: طی دو هفته گذشته، ده‌ها نفر از عناصر داعش از استان‌های رقه و دیر‌الزور به مناطق تحت تصرف جبهه‌النصره در استان جنوبی قنیطره گسیل شده و در عملیات‌های چند روز اخیر در «شیخ مسکین» حضور داشته‌اند.

یک منبع رسمی در ارتش سوریه به خبرنگار «الوقت» گفت: آشکار شدن همکاری ارتش اسرائیل با جبهه‌النصره و داعش بیانگر آن است که تمرکز عملیاتی گروه‌های شبه‌نظامی از مناطق شمالی به مناطق جنوبی تغییر کرده است. وی گفت هم‌زمانی حمله رژیم صهیونیستی به دو آتشباری متعلق به ارتش سوریه در حومه دمشق با ورود دسته‌هایی از نیروهای داعش به قنیطره بیانگر آن است که اسرائیل و داعش پس از هفته‌ها گفت‌وگو برای تشدید فشارهای امنیتی از مناطق جنوبی به دمشق به توافق رسیده‌اند.

براساس سابقه‌ای که وجود دارد مناطق جنوبی سوریه عمدتاً مناطق حضور جبهه‌النصره و جیش الحر، بوده و نیروهای داعش حضور چندانی در این مناطق نداشته‌اند. نیروهای شبه‌نظامی مخالف دولت سوریه در استان‌های قنیطره، سویدا و درعا شامل جبهه النصره و جیش‌الحر از سوی مثلث عربستان، اردن و رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌شدند و پس از درگیری‌های تابستان سال گذشته بین داعش و جبهه النصره در مناطق شمالی استان حمص و قلع و قمع شدن تعداد زیادی از نیروهای جبهه النصره در این درگیری‌ها، فرماندهی این گروه به شدت با نفوذ داعش به استان‌های جنوبی مخالف بود.

حضور دسته‌هایی از نیروهای داعش در این مناطق طی دو هفته اخیر که هم‌زمان با انجام عملیات هوایی اسرائیل علیه دو سایت پدافند هوایی سوریه در حومه دمشق صورت گرفت، نشان می‌دهد که مذاکرات یک ماه اخیر میان داعش، جبهه النصره و ارتش اسرائیل برای هماهنگی در عملیات علیه ارتش سوریه به نتیجه رسیده است.

از سوی دیگر شکست اقدامات نظامی داعش، ترکیه و امریکا در منطقه کوچک کوبانی در استان حلب که به وقوع اختلاف بین امریکا و ترکیه منجر شد و پیروزی‌های اخیر ارتش در غرب این استان که بعد از دمشق مهم‌ترین استان سوریه می‌باشد، فشار عملیاتی علیه دولت سوریه را تا حد زیادی به جنوب این کشور منتقل کرده و از این رو طی روزها و هفته‌های آینده باید شاهد فعل و انفعالات مهمی در استان‌های سویدا، درعا و به خصوص قنیطره در جنوب سوریه با محوریت عملیاتی داعش و پشتیبانی اطلاعاتی ارتش اسرائیل باشیم.

برخلاف اختلافاتی که بین امریکا و ترکیه در شمال بر سر نحوه مدیریت داعش وجود دارد، در جنوب اختلافی میان امریکا و مثلث رژیم صهیونیستی، عربستان و اردن وجود ندارد و تا حد زیادی به حل اختلافات ترکیه و امریکا نیز کمک می‌کند چرا که دولت ترکیه سقوط دولت اسد را بر مدیریت داعش از سوی امریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن مقدم دانسته و بر آن تأکید کرده است. از این رو عملیات از جنوب به سمت دمشق می‌تواند به یک توافق میان طرف‌های مختلف تبدیل شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس