کد خبر 369620
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶

بررسی های یک مرکز تحقیقاتی نشان داد ایرانی ها با مصرف ۹۷ میلیارد دلار غذای حلال در سال ۲۰۱۳ رتبه چهارم مصرف مواد غذایی را در جهان اسلام بدست آورده اند.

 به گزارش مشرق، مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دوبی با همکاری موسسه تامسون رویترز و با هماهنگی استاندارد دینار، برای دومین سال متوالی گزارشی را در مورد شاخص اقتصاد اسلامی در جهان منتشر کرد.

در این گزارش وضعیت اقتصاد اسلامی در بخش های مختلف در 70 کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش که نشان دهنده ادامه حرکت رو به رشد اقتصاد اسلامی است، برآورد شده است که میزان هزینه کرد مصرف کنندگان مسلمان در بخش های مواد غذایی و سبک زندگی امسال نسبت به برآوردهای سال 2013 یعنی 2 تریلیون دلار، رشدی 9.5 درصدی را تجربه کند و تا سال 2019 به 3.7 تریلیون دلار برسد. همچنین نرخ رشد متوسط سالیانه در این بخش تا سال 2019 به 10.8 درصد خواهد رسید.  این موضوع نشان دهنده پتانسیل بالا در بخش غذای حلال و بخش سبک زندگی است.

همچنین این گزارش حجم دارایی های مالی اسلامی را در سال 2013، 1.66 تریلیون دلار برآورد کرده است. صندوق های اسلامی و صکوک به ترتیب رشدی 14 و 11 درصدی را نسبت به سال قبل شاهد بوده اند، در حالی که بانکداری اسلامی افت 5 درصدی را در حجم دارایی ها تجربه کرده است. این گزارش کل حجم دارایی های مالی اسلامی را در بازارهای مرکزی اش در سال 2014، 4.2 تریلیون دلار ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش، بزرگترین کشورها از نظر مصرف مواد غذایی حلال بر اساس آمارهای سال 2013، به ترتیب کشورهای اندونزی (190 میلیارد دلار)، ترکیه (168 میلیارد دلار)، پاکستان (108 میلیارد دلار) و ایران (97 میلیارد دلار) هستند.

همچنین مهمترین کشورها از نظر مصرف کنندگان دارو، ترکیه (8.9 میلیارد دلار)، عربستان (5.9 میلیارد دلار)، اندونزی (4.9 میلیارد دلار) و ایران (3.7 میلیارد دلار) هستند.

مصرف لوازم آرایشی در بین کشورهای مسلمان در سال 2013 با یک درصد رشد به 46 میلیارد دلار رسیده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بی نام ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    شما بفرمایید چه کار بکنیم ؟ می خواهید غذا هم نخوریم ؟ با باطری حرکت کنیم ؟ تکلیف را روشن کنیدیا میخواهید یک دفعه بمیریم خیال شما راحت شود.......
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    والله
  • اکبر ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    ای کاش این غذا به بین همه تقسیم می شد نه اینکه عده ای بخورند تا بترکند و عده ای سرگرسنه بر زمین بگذارند. مدتی قبل دوستی مارا به عروسی دعوت کرد که در هتل برگزار می شد که ای کاش نمی رفتم .بعد از صرف غذا هنوز کلی غذا دست نخورده روی میزها بود. از دوستمان خواهش کردم که بقیه غذا را به مراکز خیریه بدهید تا ثوابی هم برده باشید. با کمال تاسف گفت که هتل موافقت نکرده و همه غذاها معدوم می کنند.واقعا با نعمت خدا برای حفظ نام چه کار که نمی کنند. این است کفران نعمت . دوستان عزیز کسی نمی گوید نخورید . بخورید و بیاشامید ولی اصراف نکنید. تا دچار سرنوشت قوم قحطی زده دمشقی نشویم.
  • محسن ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    نوش جان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس