پذیرایی و سیراب کردن زوار حسین(ع) به عهده موکب هایی است که بیرق «یا اباالفضل العباس»، «قمر بنی هاشم» ، «کلنا عباسک یا زینب» و «یا باب الحوائج» را بر افراشته اند.

خبرنگار اعزامی مشرق ـ کربلا؛ کنیه اش ابوالفضل است و او را با القاب دیگری مانند «قمر بنی هاشم»، «سقای کربلا»، «علمدار حسین» و غیره نیز صدا می زنند. طبق روایات او جوانی دلاور، زیبا و بلند قد بوده ‌است و در جنگ‌های صفین و نهروان در کنار پدرش علی(ع) تمرین رزم و جهاد را به خوبی انجام داده و به پهلوانی بی بدیل تبدیل شده است، در کنار تمامی القابش به او "باب‌الحوایج" نیز می گویند.

عرب ها ارادت ویژه ای به ابالفضل العباس‌(ع) دارند؛ و این را می توان در نقش و نگار موکب هایشان و در بیرق هایی که برافراشته اند و تمثال هایی که در طول مسیر "پیاده روی به سمت کربلا" نصب کرده اند به خوبی فهمید.

ولی به راستی عباس (ع) چه امتحانی پس داد که مقام باب الحوائج را به او دادند؟ آیا مقام باب‌الحوائجی به خاطر این به او رسید که دستان او را جدا کردند و یا چشمان او را هدف تیرهای خود قرار دادند. نه؛ علت آن امر دیگری است، امتحانی که او پس داد هیچ یک از شهدای کربلا این امتحان را پس ندادند.

تشنه بود و وارد شریعه فرات شد و موج‌های فرات را دید، مشکش را پر از آب کرد، کفی ازآب فرات را برداشت، همین که آب را نزدیک لب‌ها آورد اینجا بود که «فتذکر عطش اخیه الحسین» یاد تشنگی برادر و برادرزادهایش کرد و این رجز را خواند.

«یا نفسیُ مِنْ بعدِ الحسین هونی وبعده لا کُنتِ أن تکونی

هذا الحسین وارد المنون وتشربین بارد المعین!؟

تاللّه ما هذا فعال دینی»

خطاب به نفس خود گفت تو سیراب باشی و اطفال ابی عبدالله فریاد تشنگی‌شان به آسمان برسد.

مسیری مملو از موکب های «اباالفضل العباس»/ فریاد

بعد قسم یاد کرد که به خدا این رفتار دین نیست که من با لب سیراب از شریعه بیرون بروم، ولی اطفال حجت خدا تشنه باشند.

... و حالا بعد از 1400 سال ادب و مردانگی او زبانزد جهانیان است.

جاده های منتهی به کربلا همه مملو از موکب هایی است که به نام نامی «ابالفضل العباس» برپا شده و آماده سیراب کردن زائران تشنه حسین(ع) است.

مشک ها همگی پر است از آب زلالی که عطش زائران حسین(ع) را برطرف کند.

مسیری مملو از موکب های «ابالفضل العباس»/ فریاد

اگر عباس(ع) در روز عاشورا شرمنده حسین(ع) و طفلان او شد، اگر اجازه ندادند مشک سقا، لب های خشک طفلان حسین(ع) را تر کند. اگر اجازه ندادند قطره ای از آب فرات به لب های خشک علی اصغر(ع) برسد و دل پر غصه رباب را آرام کند... حالا مشک ها و موکب هایی که به نام اباالفضل العباس (ع) باب الحوائج در مسیر زائران حسین(ع) بر پا شده است همگی سر تعظیم در مقابل عاشقان حسین(ع) فرود آورده اند و اجازه تشنگی به هیچ زائری را نمی دهند.

مسیری مملو از موکب های «اباالفضل العباس»/ فریاد

اینجا همگی میزبان مشک های پر از آب عباس (ع) هستیم.

پذیرایی و سیراب کردن زوار حسین(ع) به عهده موکب هایی است که بیرق «یا ابالفضل العباس»، « قمر بنی هاشم» ، «کلنا عباسک یا زینب» و «یا باب الحوائج» را بر افراشته اند.

عباس(ع) اگر در روز عاشورا شرمنده عزیزان حسین(ع) شد ولی حالا بعد از 1400 سال بزم پذیرایی و سیراب کردن میلیون‌ها زائر حسین(ع) را کسانی به عهده گرفتند که مولایشان ابالفضل العباس است و با نام نامی او زوار حسین(ع) را سیراب می کنند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی اسدی ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    سلام : انشاءالله راه و مرام امام حسین (علیه السلام) تا قیام ، قیامت تداوم خواهد داشت .
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    یا ابوالفضل العباس دست خالی من تو هم دست مرا بگیر
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    کسی هست بدونه ی کاروان که خانم ها روببره ااین چند روزه حرکت کنه معرفی کنه خواهش میکنم به شش گوشه ارباب قسم جواب بدید
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    کسی هست بدونه ی کاروان که خانم ها روببره ااین چند روزه حرکت کنه معرفی کنه خواهش میکنم به شش گوشه ارباب قسم جواب بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس