کد خبر 367552
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمانده معظم کل‌قوا در پایان هفته بسیج در دیدار با اعضای مجمع عالی بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج به دو ویژگی‌ مهم بسیجی اشاره کردند و فرمودند: «اولین و اصلی‌ترین پایه تفکر بسیجی که برگرفته از مبانی مستحکم دینی است، احساس مسئولیت انسانی و الهی در قبال خود و خانواده و جامعه و بشریت است.»

با این بیان روشن امتداد و دامنه مسئولیت بسیجی مشخص می‌شود. انسانی که مراتب مسئولیتش، خود، خانواده، جامعه و بشریت باشد و آن را از منظر انسانی و الهی ببیند و به آن معتقد باشد، موجودی جهانی است که خود را ملزم می‌داند در حوزه اندیشه و عمل به خود، خانواده، جامعه و بشریت بپردازد.

چنین انسانی نمی‌تواند به هیچ رخدادی در جهان بی‌اعتنا باشد و خود را ملزم می‌بیند برای انجام چنین مسئولیت خطیری مقدمات و ملزومات آن را کسب کند. انسان‌ها خود به خود و بدون آموزش و بدون قرار گرفتن در سایه اندیشه‌های ژرف و ناب مرتبط با خالق یکتا در مسیر رسیدن به چنین احساس مسئولیتی قرار نمی‌گیرند.

اگر ادعا شود گذرگاه ورود به این مسیر، بسیج است، حرف خلافی گفته نشده است و چنانچه ادعا شود چنین ویژگی‌هایی در جای دیگری هم یافت می‌شود، شعبه‌ای از بسیج بدون این نام مقدس است و یا ادعایی واهی است. بسیجی‌های کوچک و بزرگی که همه آنها در اوج بودند با رفتار و خون‌شان این خصلت‌های نایاب را اثبات کرده‌اند و جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشته‌اند.

فرمانده معظم کل‌قوا، دومین ویژگی بسیج را چنین برشمردند: «دومین پایه تفکر بسیجی که تکمیل‌کننده پایه اول و شرط لازم آن است، بصیرت و روشن‌بینی به معنای شناخت زمان و اولویت‌ها، شناخت دوست و دشمن و شناخت ابزار مقابله با دشمن است.»

با این بیان مشخص می‌شود فایده‌مندی ویژگی اول در گرو وجود بصیرتی است که دشمن را از میان همه پوشش‌هایی که برای خودش ایجاد می‌کند، شناسایی و راه مقابله با آن را پیدا می‌کند. اگر بصیرت، مراتبی فرض شود، مهم‌ترین مرتبه از آن، بصیرتی است که در هر فتنه‌ای هر چند پیچیده‌ و چند لایه بتواند حقیقت و جبهه خودی و دشمن را به خوبی تشخیص دهد.

در نبود بصیرت، وضعیت تزلزل و بیم و هراس بر جبهه خودی حاکم می‌شود و اعتمادبه‌نفس و امید به آینده و عزم مقابله با دشمن از بین می‌رود. آنچه که در وضعیت‌های مختلف، به‌ویژه زمانی که دشمن علناً دست به انواع تهاجمات زده و زهر هرج و مرج و آشفتگی را بر پیکر جامعه پاشیده و ترس و وحشت وجود افراد را تسخیر کرده و همه به شکست و ناکامی می‌اندیشند، می‌تواند ورق را برگرداند و با تاباندن نور حقیقت، میدان واقعی نبرد را روشن سازد و به خودی‌ها جرئت و شجاعت بخشد و دشمن را به هزیمت وادارد عنصر گرانسنگ بصیرت است که سهم ذاتی همگان نیست و برای کسب آن باید کوشید و آموزش دید.

چنین است که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با یادآوری فتنه ۸۸ درباره طرح بحث بصیرت در آن زمان اظهار داشتند: «در همان ایام برخی از تکرار موضوع بصیرت، ناراحت شدند؛ اما من باز هم بر بصیرت تأکید می‌کنم، زیرا هر چه انگیزه و مسئولیت انسان بیشتر باشد ولی بصیرت نباشد، خطر بیشتر است و به این چنین فردی هیچ اطمینانی نیست.»

یکی از راه‌های شناخت ارزش و اهمیت بصیرت، رفتار دشمن است. دشمن به میزان کارآمدی بصیرت و توجه نظام اسلامی به آن پی‌برده از این رو همواره کوشیده تا با تنوع‌بخشی به روش‌ها و ترفندهایش بصیرت صاحبان بصیرت را کور کند و متأسفانه توانسته کسانی را که از بصیرت کمتری برخوردار بوده‌اند از میدان به در کند، اما همین دشمن، همیشه در برابر کسانی که دارای مراتب بالای بصیرت هستند به زانو درآمده، اما همچنان به تلاشش ادامه می‌دهد.

امروز بسیجی مسئولیت‌شناس و دارای بصیرت، قدرتمندترین دشمن استکبار است که با سردادن نوای نابودی استکبار و با مستولی کردن ترس و وحشت بر وجود آن، نوید دنیای متفاوت و زیباتری را به جهانیان می‌دهد. ان‌شاء‌الله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس