خط راه‌آهن مهم و راهبردی گرگان –اینچه‌برون از مهم‌ترین خطوط ترانزیتی کشور است که ۱۲ آذر توسط مقامات سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق به نقل از دفاع پرس،طول مسیر این راه‌آهن ۸۰ کیلومتر است که با احتساب خطوط ایستگاه‌ها به ۹۵ کیلومتر می‌رسد و با اتصال ریلی سه کشور مذکور قابلیت ارتباط بین اروپا، آسیای میانه و سواحل خلیج فارس ایجاد خواهد شد.

از دیگر مشخصات فنی این پروژه، احداث ۲۲۰ دستگاه پل، انجام دو میلیون مترمکعب خاکریزی، احداث چهار ایستگاه از جمله ایستگاه تشکیلاتی و بزرگ «اینچه‌برون» است که با به‌کارگیری ۱۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات و دو هزار نفر نیروی انسانی در مدت زمان ۸ ماه به صورت جهادی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ساخته شده است.

افزایش ظرفیت حمل و نقل بار و مسافر، اشتغال‌زایی در منطقه و تأمین ارتباطات فرامنطقه‌ای و بین‌المللی کشور، از مهمترین دستاوردهای این طرح است.

وقوع سیل در استان گلستان، جنس نامناسب بستر پروژه، فقر منابع و معادن در منطقه احداث پروژه، لزوم تأمین کل مصالح با فاصله حمل بیش از ۹۰ کیلومتر و تأمین ۵۵۰ هزار تن «بالاست» مورد نیاز از معادن دامغان به فاصله حمل حدود ۵۰۰ کیلومتر از مهم‌ترین مشکلات این طرح بوده است.

شایان ذکر است، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) پروژه‌های ریلی مختلفی در دست اجرا دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به راه‌آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۷۰ کیلومتر، راه‌آهن یزد- اقلید به طول ۳۶۰  کیلومتر و راه‌آهن کرمانشاه –خسروی به طول ۳۰۰ کیلومتر اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس