حميد رضا نعيمي، نويسنده و كارگردان تئاتر در برنامه هفته گذشته مجله تئاتر كه از شبكه چهار سيما پخش مي‌شود، با حمله به ساخت مسجد وليعصر(عج)، با دعوت از ساير هنرمندان تئاتر، تهديد كرد در صورت افتتاح اين مسجد نه‌تنها وي بلكه ساير اهالي تئاتر ديگر پايشان را به مجموعه تئاتر شهر نخواهند گذاشت!

به گزارش مشرق، برنامه هفتگي مجله تئاتر روز چهارشنبه 5 آذر با حضور حميد رضا نعيمي و حميد رضا آذرنگ اجرا شد. در اين برنامه كه با اجراي منوچهر اكبرلو روي آنتن شبكه چهار رفت، قرار بود كه درباره ادبيات نمايشي در ايران صحبت شود اما نعيمي در صحبت‌هايش به مسائل حاشيه‌اي از جمله ساخته شدن مسجد حضرت وليعصر (عج) در نزديكي مجموعه تئاتر شهر اشاره كرد و در برنامه زنده تلويزيون گفت:«به نظر من از دولت اول آقاي احمدي‌نژاد بي‌توجهي به فرهنگ، هنر و تئاتر آغاز شد از قضا و بد‌بختانه عناد آقاي احمدي‌نژاد با تئاتر از زمان شهر‌دار شدنشان شروع شد، يعني زماني كه ايشان آمدند پاركينگ تئاتر شهر را تبديل به مسجد كردند و ما و همه شما از همين برنامه اعلام مي‌كنيم زماني كه اين مسجد افتتاح شد و بلند‌گو‌هاي اين مسجد شروع كنند به كار كردن ديگر حاضر نخواهيم بود هيچ كدام از ما آنجا تئاتر كار بكنيم. شك نكنيد اينجا محملي براي نابود كردن تئاتر كشور است.»

برنامه مجله تئاتر
برنامه هفتگي مجله تئاتر به تهيه‌كنندگي نيما دهقان و اجراي منوچهر اكبرلو سعي دارد نقشي را كه «هفت» در عرصه سينما بازي مي‌كند، براي هنر نمايش ايفا كند اما عوامل مختلفي باعث شده است تا اين برنامه تلويزيوني نتواند جايگاه در خور شأني را داشته باشد.

مهمترين دليل نيز همان مخاطب خاص بودن هنر نمايش است. محدود بودن علاقه‌مندان به تئاتر ميزان حساسيت‌ها را نيز به برنامه‌هاي مرتبط با تئاتر كاهش داده به طوري كه بسياري از اجراهاي تئاتر در سالن‌هاي نمايش با وجود ايرادات مختلف در متن و پوشش بازيگران كمتر بازخوردي در بيرون پيدا مي‌كند. مجله تئاتر نيز از اين قاعده بي‌بهره نبوده است. در برنامه روز 5 آذر مجله تئاتر، حميدرضا نعيمي به بهانه پرداختن به ادبيات نمايشي در ايران سخنان سخيفي درباره ساخت مسجد به زبان آورد.

نعيمي در اين برنامه ضمن حمايت از اجراي متون خارجي نمايش از توليد متون نمايشي به خصوص نمايشنامه‌هاي ديني ( با مضامين ديني) انتقاد كرد.

اين كارگردان سپس با ادعاي اينكه رئيس‌جمهور سابق دشمن تئاتر بوده است، گفت: دشمني احمدي نژاد با تئاتر به پيش از دوره اول رياست جمهوري و به زمان شهرداري وي باز مي‌گردد.
نعيمي دليل دشمني احمدي نژاد با تئاتر را طراحي و تصويب ساخت مسجدي در حاشيه پارك دانشجو عنوان كرد؛ مسجدي كه قرار است در آينده‌اي نزديك افتتاح شود و اين كارگردان تئاتر تهديد كرد با افتتاح مسجد نه‌تنها وي بلكه باقي هنرمندان تئاتر پايشان را به مجموعه تئاتر شهر نخواهند گذاشت. جالب اينجا است كه اين سخنان سخيف آن هم در برنامه زنده تلويزيوني هيچ واكنشي را از سوي مجري برنامه به همراه نداشته و اكبرلو به طور ضمني آن را تأييد هم كرد!

اذان اين مسجد بلند شود پايمان را به تئاتر نمي‌گذاريم!

«فاوست» نعيمي
حميد رضا نعيمي، نويسنده و كارگردان تئاتر در تيرماه امسال بار ديگر نمايش «فاوست» را روي صحنه برد. اجراي پيشين اين نمايش در سال 90 و در تئاتر شهر بود و اجراي دوباره آن در تالار وحدت بود. «فاوست» متني آلماني نوشته «ولفگانگ گوته» است كه در آن دانشمندي روح خود را به شيطان مي‌فروشد. اين متن از جمله آثار مورد علاقه نعيمي به شمار مي‌آيد به طوري كه بار‌ها آن را اجرا كرده است. آنچه در شبكه چهارم سيما و از آنتن زنده پخش شد، نمودي از نمايش فاوست بود كه در آن يك نويسنده و كارگردان نمايش روح خود را با شيطان معامله مي‌كند و از اينكه يك مسجد شروع به كار بكند، ابراز نگراني مي‌نمايد!
نعيمي پيش از اجراي دوباره فاوست، نمايش «سقراط» را نيز اجرا كرده بود كه در آن فرهاد آييش در نقش سقراط ظاهر شده و انتقاد و گوشه و كنايه‌هايي را بيان مي‌كرد كه نه براي يونان باستان يا يك جامعه انساني بي‌نام و نشان بلكه انتقاد‌هايي صريح از حكومت و نظام به شمار مي‌آمد. اين نمايش به دليل آنچه عدم توجه مديران فرهنگي به تئاتر است، با اعتراضي روبه‌رو نشد.

دشمني با خانه خدا
تئاتر در يونان باستان هنري مذهبي به شمار مي‌آمد. به همين دليل يوناني‌ها جايگاه ويژه‌اي براي تئاتر قائل بودند. با وجود اينكه از زمان يونان باستان تا به حال هنر نمايش فراز و فرود‌هاي مختلفي را پشت سر گذاشته است اما همچنان بعد معنوي آن كاملاً از بين نرفته است. آنچه نعيمي در برنامه مجله تئاتر به زبان آورد را نمي‌توان به پاي همه هنرمندان تئاتر كشور گذاشت بلكه نمودي است از كساني كه خود را داعيه‌دار تئاتر كشور مي‌دانند.
پيش از اين نيز محمد يعقوبي ديگر نويسنده و كارگردان تئاتر در مصاحبه‌اي با محوريت سانسور به انقلاب اسلامي و مباني حجاب حمله كرده بود. هفته گذشته نيز نعيمي در موضعي ديگر به انتقاد از ساخت مسجد پرداخت!
كسي كه روي آنتن زنده تلويزيوني كه در بدترين حالت چند ميليون بيننده دارد، اين سخنان را به زبان مي‌آورد و آشكارا به مظاهر اسلام و مسلماني مي‌تازد، مشخص است كه در محافل شخصي و خصوصي چه نوع ديدگاه‌هايي را ترويج مي‌نمايد. زماني كه رسانه‌ها از نبود نظارت بر تئاتر گلايه مي‌كنند و صداي انتقادشان به گوش مسئولان نمي‌رسد، منظورشان فعاليت چنين آدم‌هاي معلوم الحالي است كه به اصلي‌ترين باورهاي ديني جامعه چنين آشكارا توهين مي‌كنند.

مسجد وليعصر(عج) مسجدي مظلوم
مسجد حضرت وليعصر(عج) در حاشيه پارك شهر در حال ساخت است. بناي اين مسجد با تغيير معمار آن از يك مسجد سنتي و كلاسيك به ساختماني پست مدرن كه فاقد هيچ كدام از نشانه‌هاي تعريف شده مسجد است، تبديل شده است.
ساختمان اين مسجد با مشاركت شهرداري منطقه11 در حال ساخت است. سابقه برگزاري نماز جماعت در محلي كه امروز مسجد وليعصر(عج) در حال ساخت است به دهه 60 باز مي‌گردد. طرح ساخت مسجد نيز از سال 83 شروع شده است. با تغيير شهردار تهران، فشار‌ها باعث شد تا با كنار گذاشتن معمار و طراح اوليه، معمار جديدي جايگزين شده و طرح مسجد به كلي تغيير پيدا كند. هم اكنون كساني كه به پارك دانشجوي تهران مراجعه مي‌كند بناي بزرگ سيماني را مي‌بينند كه به مراكز خريد و تالار‌هاي شهري بيشتر شباهت دارد تا مسجد. از زمان ساخت اين بنا تا به حال تلاش‌هاي زيادي براي تغيير كاربري يا متوقف كردن اين پروژه صورت گرفته است.

* محمد صادق عابديني / روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 0
    به درک گورتونوگم کنید بروید یه جای دور در افق تئاتر بازی کنید
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 0
    ما هنرمندی رو نمی خوایم که با مسجد دشمنی داشته باشه بهتره اونایی که مخالف خانه خدا و مکان مقدس هستند اصلا پاشونو تئاتر شهر نگذارند.هنرمند باید مردم کشورشو به کمال برسونه نه لائیک بار بیاره
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    یه سری از این تیاتری ها فکر میکنن فرهنگ مملکت در تیاتر خلاصه شده. یه بار یکیشون در شبکه چهار میگفت هر مملکتی که بافرهنگتر باشه صف تیاترش شلوغتره!
  • پسر ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 0
    این اراذل و اوباش اسمش گذاشتن هنرمند اینا کین؟؟؟؟؟ توهین به مسجد خانه خدا در کشور اسلامی خوب والله!!!!!!!!
  • سلمان ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    مسجد که خانه خداست اینا نعوذبالله با خود خدا هم مخالفن اینا جنود شیطانن که می خوان با تئاترهاشون مردم رو بی دین کنن مگه اون یکیشون نبود که می گفت تئاتر یعنی سکس مگه هدا گابلر رو همین امثال این یارو نساختن مگه تئاتر ما مهمل اشاعه فحشا تو این مملکت نشده مگه خیلی از جوونای ما نمیرن تو دتکلیف انشگاه های هنر و میشن مروج فرهنگ غربی مگه تئاتریهای ما از سالها پیش وظیفه بنیادی خودشون رو حیازدایی نمی دونن ، اگه به تاریخ اسلام هم مراجعه کنیم خواهیم دید که رسول الله (ص) بارها هنرمندانی که با شعر یا رقص و آوازشون بر ضد اسلام عمل می کردند رو به مرگ محکوم کرد در جریان فتح مکه فرمان به قتل چند تن از رقاصه های مکه رو داد که مردم رو ضد اسلام تهییج می کردن
  • amir ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    اگر وقت دارید درباره خئ=د آقای اکبرلو و نیما دهقان تحقیق کنید. نیما هقان که بارها اعلام داشته از نظام جمهوری اسلامی بدش می آید.در اینتنت سرچ کنید تا درباره اش بیشتر بدانید.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    جمع کن برو نساطتو بابا نیاز به کار شما و امثال شما نیست کجا بودی وقتی جوونای دسته گل از همین مسجدا رفتن واسه راحتی توی بی لیاقت جون بدن... توی چتدتا سوراخ موش قایم بودی که حالا مدعی شدی ...جمع کن برو جایی که می خوانت
  • علی ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    پیشنهاد می شود کمپین به درک راه اندازی شود
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    اتفاقا من به چند نفر که این خبر رو گفتم اولین واکنششان همین جمله بود . به درک!!!!
  • علی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    از هنرمند ایرانی بعید است که با ساخت مسجد و گفتن اذان در ایران مخالف باشد.! به این هنرمند و بقیه بگویید همه بچه های ایران از اذان خوششان میآید و از بدو تولد این اذان است که در گوش ما طنین دار و تا ابد منعکس میماند . میدانی چرا آقای هنر مند ؟؟؟؟؟؟ چون هنر مند واقعی خداوند است که تو را آفرید تو فقط داری هنر های او را در قالب تئاتر اجرا میکنی و نان هنر صاحب مسجد را میخوری . به مسجد باز گرد و مخالف هنر مند علی الطلاق نباش. یا حداقل ساکت باش . تو به تئاترت برس و هر که خواست بعد از دیدن هنر نمایی تو به مسجد برود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس