بی توجهی به هر کدام از این موارد، سبب تحقق کاریکاتوری سبک زندگی ایرانی-اسلامی و یا حتی عدم تحقق آن خواهد شد.
* سربازان جان برکف شبکه های زرد ماهواره ای
لباس و پوشش یکی از مهمترین زیرمجموعه های سبک زندگی ایرانی- اسلامی به شمار می رود تا جایی که «لباس هر کسی پرچم کشور وجود اوست». پوشش و لباس زمانی امری شخصی به شمار می رود که در حریم خصوصی و چاردیواری فرد باشد اما زمانی که پوشش و لباس پا به معابر عمومی، اماکن گروهی و ... می گذارد، یک امر اجتماعی به شمار می رود. در چنینی شرایطی، و در سایه فعالیت ضعیف فروشگاه ها و نمایشگاه های عرضه مد و لباس اسلامی- ایرانی، مزون های زیرزمینی و غیرمجاز، فعالیتی گسترده دارند و با برگزاری فشن شوهای غیرقانونی در شهرهای مختلف کشور، هم به درآمدهای میلیونی می رسند و هم خواسته یا ناخواسته، سبک پوشش غربی، اختلاط نامتعارف زن و مرد، عریان نمایی، مدلینگ و مانکنیسم را ترویج می دهند. این مزون ها و برگزارکنندگان فشن شوهای غیرمجاز، در حقیقت سربازان مطیع و جان برکف شبکه های زرد ماهواره ای هستند.
این مزون ها و مراکز، تمام وسواس خود را به کار می برند تا فشن شوهایی که در ایران برگزار می کنند به همان کیفیتی باشد که در شبکه های ماهواره ای و یا در کشورهای خارجی برگزار می شود و حتی با کیفیتی بالاتر همه چیز از مانکن ها گرفته تا نورپردازی و دکور و استیج و پذیرایی، باید همانی باشد که در شبکه های زرد ماهواره ای قابل مشاهده است.
از سوی دیگر، برخی از برگزارکنندگان فشن شوهای غیرمجاز در ایران، فیلم های تهیه شده از این محافل را برای پخش در اختیار شبکه های ماهواره ای قرار می دهند.
سال 89 بود که پلیس امنیت قزوین از دستگیری یک باند 15 نفره خبر داد که اقدام به برگزاری شوهای مدولباس ناهنجار در باغ های اطراف قزوین می کردند و فیلم های این شوها را به شبکه های ماهواره ای می فروختند. نکته قابل تامل اینکه این خبر، تنها خبری است که از دستگیری این گروه ها وجود دارد و از سال 89 تا کنون، هیچ خبر دیگری از مقابله با این تیم ها و برخورد قانونی با آنان از سوی مراجع انتظامی اعلام نشده است.
این در حالیست که شهریورماه سال 91، سردار ساجدینیا، رئیس پلیس تهران از شناسایی و پلمپ مراکز شوهای زیرزمینی خبر داد و تاکید کرد: در صورتی که پلیس متوجه شود، بلافاصله با این گونه مراکز برخورد خواهد کرد.
* سفارتخانه های خارجی؛ دایه مهربان فشن شوهای غیرمجاز ایرانی
در این
میان، برخی سفارتخانه خارجی نیز آتش بیار معرکه شده اند و حمایت تام و تمام از
برپایی این فشن شوهای زیرزمینی را در دستور کار خود قرار داده اند. این حمایت ها
تا جاییست که برخی از این فشن شوها در ساختمان سفارتخانه ها و یا در منازل برخی
سفرای خارجی برگزار می شود. چندی پیش، منزل یکی از سفرای خارجی در تهران، میزبان
یکی از این فشن شوها بود. رخداد قابل تامل و تاسف در این مورد آن بود که برخی از
مدیران ایرانی نیز در این فشن شو شرکت کرده بودند؛ فشن شویی که در آن، تعدادی از
دختران ساده و شیفته مانکنیسم ایرانی، به صورت نیمه عریان خود را به نمایش
گذاشتند.
در برخی از این فشن شوها که با حمایت سفارتخانه های خارجی در ایران برگزار می شود، برخی از بازیگران و خوانندگان نیز حضور دارند.
* باغ ها، ویلاها، تالارها و سوله ها؛ مکان فشن شوهای زیرزمینی
برگزار کنندگان شوهای مد و لباس زیرزمینی علاوه بر استفاده از منازل و مزون ها برای برپایی فشن شوهای خود، از باغ ها، ویلاها، تالارهای پذیرایی و سوله ها نیز برای این منظور استفاده می کنند. در تهران، فشن شوهای غیرمجاز در باغ ها و ویلاهای لواسان، کرج، شهریار، ازگل، لویزان و ... برگزار می شود. این مکان ها یا متعلق به خود برگزارکنندگان است و یا آن ها را اجاره میکنند. در حال حاضر، این شوهای غیرقانونی در تهران، شیراز، اصفهان و برخی شهرهای شمالی کشور به صورت مداوم برگزار می شوند.
* از 100 تا 400 میلیون تومان برای یک فشن شوی زیرزمینی
برپاکنندگان فشن شوهای زیرزمینی، با توجه به وُسع
خود از 100 تا 400 میلیون تومان برای برگزاری یک دوره از این فشن شوها هزینه می
کنند. این هزینه ها شامل اجاره مکان، تیم عکاسی و تصویربرداری، اجاره مانکن ها،
اشانتیون ها، نورپردازی، پذیرایی، تبلیغات، طراحی دکور و استیج و ... می شود. این
افراد از طریق سایت ها و وبلاگ های اینترنتی، ژورنال های زیرزمینی و شبکه های
مجازی ارتباطی(وایبر، لاین، تانگو، واتس اپ و ...)، شوهای مد و لباس خود را تبلیغ
و اطلاع رسانی کرده و از متقاضیان برای شرکت، دعوت می کنند.
در گپ و گفتی که با مالک یکی از این مزون ها( واقع در خیابان شریعتی تهران) داشتیم، در پاسخ به این سوال که کسی با شما که فشن شوهای زیرزمینی برگزار می کنید برخورد نمی کند، مدعی شد:«همه را می شود با اسکناس و تراول خرید.»
«ه- ص» اظهار کرد که در حال حاضر نزدیک به 45 دختر مانکن را استخدام کرده است و از طریق سایت ها و شبکه های ارتباطی، اقدام به ثبت نام علاقمندان به شرکت در این فشن شوها می کند.
* فروش لباس های 100 میلیونی در فشن شوها
برخی از فشن شوها، در کنار حیازدایی و فروش البسه
به سبک غربی، ضدفرهنگ «تجمل گرایی» را نیز ترویج می کنند. در برخی از این شوها،
قیمت لباس ها تا 100 میلیون تومان هم می رسد. این لباس ها در رنگ یا طراحی، با طلا
تزئین شده اند. نکته جالب اینجاست که لباس های طلاکوب، فقط مختص زنان نیست و شامل
لباس های مردانه هم می شود.
* شوهای زیرزمینی لباس از روی اخلاق، قانون و حیا رد می شوند
جدای از ضربه ای که برگزارکنندگان این شوها با
قاچاق البسه خارجی به چرخه تولید و اقتصاد کشور می زنند، اقدام آنها در برگزاری
چنین مجالسی، یک اقدام ضدفرهنگی و از مصادیق غربزدگی است. در حقیقت، این گروه ها،
ناقلان ویروس خطرناک حیا زُدایی به سبک غربی هستند. اختلاط نامتعارف مردان و زنان
با پوشش های نیمه عریان و آرایش های ناهنجار، کشف حجاب، نمایش بدن در انظار جمع، ترویج
مانکنیسم، رواج لباس های مصداقِ عریان نمایی و ... از مصادیق حیا زدایی در فشن
شوهای زیرزمینی هستند.
سبحان حسینی کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به بیمار بودن فضای فشن شوهای زیرزمینی، می گوید:«عده ای سرمایه دار، عده ای تشنه شهرت و از نظر اندیشه ای، گمراه و کم دانش را به عنوان مانکن استخدام می کنند تا چرخ فشن شوهایشان خوب بچرخد»
این کارشناس فرهنگی می افزاید:«در هر جامعه ای، افراد و گروه هایی فعالیت می کنند که منافع و امیال شخصی و گروهی خودشان را به اعتقادات اکثریتی، قوانین، ارزش ها و هنجارها ترجیح می دهند و برای رسیدن به منافع و هوس هایشان، پا روی همه اصول می گذارند. این افراد و گروه ها که با روح اخلاقی حاکم بر جامعه ناسازگارند، بیمار هستند و باید با تجویزهای کارشناسانه، قانونی و قضائی درمان شوند».
* خیال آسوده مراکز شو زیرزمینی لباس از برخورد دولتی، انتظامی و قضایی
اظهارنظرهای گاه و بیگاه مدیران فرهنگی و مقامات انتظامی، حاکی از برخورد با مراکز برگزار کننده فشن شوهای غیرقانونیست اما در عمل، گویا یا اقدامی صورت نمی گیرد و یا اگر اقدامی می شود، مقطعی و غیرمؤثر است چرا که اگر حرکتی جدی در برخورد با این مراکز و افراد صورت می گرفت، امروز، رشد قارچ گونه آنها را شاهد نبودیم.
سال 1390، عیسی کشاورز رئیس وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز اعلام کرد:« بخشی از لباسهای نامناسب موجود در بازار کشور از طریق نمایشگاهها و شوهای زیرزمینی ارائه میشوند که البته نیروی انتظامی، وزارت بازرگانی و کارگروه ساماندهی مد و لباس با این موضوع مقابله میکنند.»
با این وصف، آنچه که رخ داده و عیان است، از کم کاری های دولتی، انتظامی و قضایی در این مورد حکایت دارد. در دولت تدبیر و امید هم تا کنون، اقدام موثری در جهت برخورد با شوهای زیرزمینی مد و لباس و تقویت حوزه مد و لباس ایرانی – اسلامی شاهد نبوده ایم که تداوم این رویکرد، نتیجه ای جز اغتشاش در عرصه مد و لباس جامعه و تضعیف مد و لباس اسرانی – اسلامی در بر نخواهد داشت.
بدیهی است که برپایی فشن شوهای بی بند و بار که
سبب گسترش بی غیرتی، استفاده جنسی و ابزاری از دختران و زنان، نمایش بدن(مانکنیسم)
و بی حیایی می شود، در تضاد آشکار با فرهنگ ایرانی- اسلامی ما قرار دارد و دهن کجی
آشکار به اصول اصیل حیا محوری، دینمداری و قانون گرایی است؛ بنابراین افکار عمومی
انتظار برخوردی جدی، مستمر و کارشناسانه با این مراکز، محافل و افراد را دارد.
***تصاویر استفاده شده در گزارش تزیینی و مربوط به فشن شوهای خارجی است.