کد خبر 365776
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰

تاج‌محل، یکی از مشهورترین عجایب معماری جهان، به موضوعی برای کشمکش میان شیعیان و اهل سنت هند تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، ایکنا به نقل از روزنامه «Times of India» نوشت: شیعیان و اهل سنت هند در تلاش برای نسبت دادن این اثر هنری خارق‌العاده اسلامی به خود، با یکدیگر به کشمکش می‌پردازند.

این در حالی است که بیش از همیشه وحدت انسان‌ها و نیز وحدت مذاهب اسلامی مورد نیاز و تأکید است.
اسلم قریشی، یکی از رهبران اهل سنت هند در ایالت اوتارپرادش، درباره سپرده شدن تاج‌محل به اهل تسنن می‌گوید: این بنای ارزشمند در قرن هفدهم به دستور «شاه جهان»، از پادشاهان گورکانی هند برای همسر ایرانی‌ و شیعه‌اش، ممتاز محل یا ارجمند بانو بیگم ساخته شد.
کشمکش بر سر این مکان تاریخی چند روز پیش هنگامی آغاز شد که وزارت امور اقلیت‌های ایالت «اوتار پرادش» هند اعلام کرد که تاج محل را به اوقاف اهل سنت این ایالت خواهد داد و درآمد حاصل از آن صرف امور مسلمانان می‌شود.

به گزارش ایکنا، از سوی دیگر شیعیان با ابراز نگرانی نسبت به چگونگی تقسیم صحیح درآمدهای حاصل از تاج‌محل، تأکید می‌کنند که این مکان باید به اوقاف شیعیان سپرده شود.
تصمیم تفرقه‌انداز وزارت امور اقلیت‌های اوتارپرادش منجر به ایجاد این کشمکش شده و برخی علما خواستار تقسیم مالکیت تاج‌محل میان سنی‌ها و شیعیان برای پایان دادن به این مشاجرات بی‌معنی شده‌اند.

مجوز برپایی نمازهای جماعت
فارغ از بحث‌های سیاسی، علمای هندی خواهان دریافت مجوز برای برگزاری نمازهای جماعت یومیه در مسجد تاج‌محل هستند که در حال حاضر تنها میزبان نمازهای جمعه است.
ساخت تاج‌محل که داستان جالبی دارد، سال 1631 میلادی آغاز شد و 20 هزار نفر به مدت 22 سال زحمت کشیدند تا این بنای حیرت‌انگیز ساخته شود.
تاج‌محل، که یک نمونه اعلای معماری اسلامی ایرانی و هندی است، به عنوان آرامگاه ساخته شد. این بنا در هر چهارگوشه خود دارای مناره‌های بلند است و در هر دو طرف آن نیز یک مسجد آجری‌رنگ وجود دارد.
تاج‌محل که به بنای عشق معروف است، یکی از میراث‌های فرهنگی و تاریخی جهانی است و در کنار اهرام مصر و دیوار چین و ... یکی از عجایب ساخته شده به دست بشر محسوب می‌شود و هر سال میلیون‌ها نفر از سراسر جهان از آن دیدن می‌کنند.

{$sepehr_album_20131}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس