کد خبر 365226
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۱
مشرق-

خط ممیزهایی از دقیقه صفر وجود داشت. فقط چند خط که می‌خواستند چند تفاوت کوچک را به مردم نشان دهند. مردمی که دلی برای تماشای دربی نداشتند. آن 50 هزار نفر (واقعا باور می‌کنید که فقط 50 هزار نفر؟!) که آزادی نشین بودند، دیوانگانی بودند که برای دوست داشتن و عاشق بودن، فوتبال را دو دو تا چهارتا نمی‌کردند وگرنه دربی منهای 50 هزار تماشاگر در آزادی بود و منهای چند میلیون پای گیرنده‌های تلویزیونی! نه مردم آنقدر متوهم هستند که انتظار یک «ال کلاسیکو» یا دربی مونیخ و میلان را از دربی تهران داشته باشند و نه حتی کیفیت همین دربی در روزهایی که آزادی با صد و بیست هزار نفر سرسام می‌گرفت در چنین حدی بود. مردم دربی می‌خواستند. چیزی در قواره‌‌های تمام سطوح همین مملکت. یک بدل، یک فرصت برای لذت بردن! آنچه در چهار بازی قبل به‌عنوان پیراهنی از کلیشه بر تن پرسپولیس شده بود، دربی نبود. چه بود معلوم نیست اما دربی نبود! آن روزها مردم دربی ایرانیزه شده اروپایی را می‌دیدند، حظ می‌بردند، کری می‌خواندند، ورزشگاه را روی سرشان می‌گذاشتند و تا شش ماه برای هم، برای هر نتیجه‌ای که در پایان بازی ساخته شده بود، مغز هم را می‌خوردند. دربی قرار نبود «ال کلاسیکویی» باشد که بیش از پنجاه شبکه در دنیا خریدارش می‌شوند و تماشاگرانش از مرز میلیارد عبور می‌کند. دربی، باید چیزی می‌شد عین آنچه دیروز دیدیم. با گل، با دعوا، با تکل، با اعتراض، با فوتبال! اینکه دیروز دربی، فارغ از آنچه در پایان بازی روی اسکوربورد ورزشگاه به‌عنوان نتیجه ثبت شد، یک دربی تمام عیار برای ما بود، نمی‌توان تردید داشت.

خط ممیزها را از ترکیب جاه‌طلبانه درخشان پیدا کردیم و بعد از رفتارهای خاص امیر قلعه‌نویی. درخشان به شکلی دیوانه‌وار ترکیبی هجومی را به زمین فرستاد و امیر با همان آرایشی که همیشه با آن به دربی ورود می‌کرد وارد زمین شد با این تفاوت که برد می‌خواست. این را می‌شد از رفتار خاصه خودش کنار زمین با اعتراض‌های همیشه بی‌موردش به داورهای بازی فهمید. از فریادهایی که می‌کشید و از تهییج‌اش به جلو رفتن تیم. دربی خط ممیز داشت. فرق‌هایی که همان پنجاه هزار هوادار را خرسند می‌کرد و آن جماعتی که تحریم کرده بودند را به حسرت می‌انداخت. چه استقلالی بودند و چه پرسپولیسی‌. مهم این است که این، دربی متفاوتی بود در قیاس با تک تک آن چهار دربی قبل! نه امیر قلعه‌نویی کنار زمین با داور و بازیکن حریف مصالحه می‌کرد و به همه دنیا برای رسیدن به دقیقه نود و دروازه‌هایی بسته لبخند می‌زد و نه روی نیمکت پرسپولیس یک «علی دایی» بود که فقط نباختن را بخواهد و بس.

شکسته شدن طلسم دربی، محصول همین خطوط ممیزی و تفاوت‌ها با قبل بود. می‌توان امروز امیر قلعه‌نویی را به‌خاطر فقر تاکتیکی تیمش به صلابه کشید. می‌توان امیر قلعه‌نویی را برای زیر توپ زدن در بیست و یک دقیقه پایانی بازی مواخذه کرد. می‌توان امیر را برای شکست خوردن در دربی و هشت بازی دور ماندن از برد به سمت در خروجی برد اما فراموش نکنیم که امیر می‌توانست مثل تمام دربی‌های قبل، با بستن بازی از شکسته شدن رکوردش فرار کند. امیر قلعه‌نویی در بدترین سال عمر مربیگری‌اش و در حالی که می‌دانست شکست خوردن مقابل «این» پرسپولیس او را تمام قد یک شکست خورده مطلق می‌کند، ریسک کرد. تیمش بی‌برنامه و بی‌هدف بود، تیمش بعد از یک گل ارضا شد و سیستم اتوبوسی را در زمین پیاده کرد، درست! اما امیر در شکل گرفتن این نتیجه، اندکی شهامت به خرج داد. او خالق ممیزی‌ها و تفاوت‌هایی بود که نمی‌شد بر آنها چشم بست. لااقل برای همین یک بار، می‌توان از قصور تمام بی‌برنامگی‌های تیمش گذشت و البته چشم بر هشت بازی بدون برد او بست.

* پیام یونسی‌پور 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • توانا ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    بله.منم اگه پرسپولیسی بودم از ترس میگفتم که باید امیر بره.اما کور خوندیدپرسپولیسیها!امیرخان تاوقتی که استقلالو قهرمان نکنه ازاین تیم نمیره.ابو بریزید اونجایی که میسوزه.شما میدونید که امیر بهترین مربی ایرانه از روی حسادت میخاید ضربه به استقلال بزنید.اما ما مثل شما نیستیم که علی داییمونو عوض کنیم!
  • محمد ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    پرسپولیسیا راجع بع تیم خودشون حرف بزنن
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    اخيش حالش جا اومد
  • ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    بهتره دولت درباشگاهها روببنده پولهای میلیاردی روبه جوونا وام ازدواج بده اعصاب مردم هم راحت تره
  • اس اس اس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    قلعه نویی چه مساوی میکرد و چه الان باید از استقلال برود تا تفرقه از استقلال خارج شود و تیم یکدست سود .چرا الان آندو باید تیم را ترک کند؟؟؟مسبب این رفتن اسطوره ها فرهاد ، مهدی ، جواد ، آندو و یقینا تا مدتی دیگر آرش کیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟اخراج قلعه نویی دل هوادارای استقلال را شاد میکند .کیه کی گوش کنه ؟ افشار که فعلا نفهمیده معنیه دربی چیه؟ نمیدونه آندو فرهاد آرش یعنی چی ؟ نمیدونه احساس بعد باخت و دلشکسته شدن یعنی چی ؟
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    واقعارفتن قلعه نویی حداقل هوادارهاروخوشحال میکنه اسطوره هانمیرن وهرچه بازیکن مازادپرسپولیسه بیاداستقلال خواهشابروآقای قلعه نویی دیگه بازدوبندنمیشه نتیجه گرفت9

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس