در حالی‌ که «داعش» از درون و بیرون با شکست‌ها و ناکامی‌های بزرگی مواجه و موقعیتش در سوریه متزلزل شده که ویژگی غالب حاکم بر عرصه میدانی سوریه اکنون رویارویی‌‌‌های مسلحانه و جنگ ترورها بین گروهک‌های تروریستی است.

به گزارش مشرق، درگیری‌ میان گروهک‌های تروریستی مسلح در سوریه را هم اکنون می‌توان به اپیدمی تشبیه کرد که سراسر این کشور را فراگرفته و هیچ نشانه‌ای دال بر پایان این اختلافات وجود ندارد، رخدادی که پیش‌‌بینی آن از همان آغاز بحران سوریه و سوق یافتن آن به سمت جنگ‌های مسلحانه چندان سخت نبود و بارزترین نمود آن درگیری‌ میان دو گروهک تروریستی تکفیری «داعش» و «جبهه النصره» است.

اگرچه در این میان برخی ناظران بر این باور بودند که ممکن است، آشتی و مصالحه‌ای بین 2 گروهک به دلیل وجود منافع مشترک مانند سرنگونی نظام سوریه صورت گیرد، اما اذعان «صلاح الدین چچنی»، سرکرده گروهک تروریستی تکفیری «ارتش مهاجرین و انصار» درباره شکست میانجی‌گری میان دو گروهک باطل بودن نظریه و دیدگاه این ناظران را به اثبات رساند و درگیری میان دو گروهک را وارد جنگی فرسایشی و حالتی از موازنه ترس وارد کرد، به گونه‌ای که هیچ یک از دو گروهک ریسک گشودن جبهه‌ای جدید علیه خویش از یک سو و علیه گروهک‌های دیگر مسلح و ارتش سوریه را به خود نمی‌دادند.

اما این پایان کار گروهک‌های تروریستی فعال در سوریه نبود، بلکه همان‌گونه که در سطور بالا ذکر آن رفت، هر یک از این دو گروهک صرف نظر از خصومت‌هایی که با یکدیگر دارند، اختلافاتی با دیگر گروهک‌های مسلح فعال در سوریه نیز دارند، به عنوان مثال جبهه النصره در ریف ادلب به شدت با گروهک موسوم به «جبهه انقلابیون سوریه» به سرکردگی «جمال معروف» و داعش در رقه از یک سو با گروهک موسوم به «جبهه اسلامی» از یک‌سو و گروهک موسوم به «گردان انقلابیون سوریه» از سوی دیگر درگیر است و به نظر می‌رسد که درگیری‌های مسلحانه میان داعش و انقلابیون سوریه با اعلام این گروه مبنی بر برعهده گرفتن مسئولیت انفجار یک دستگاه خودرو بمبگذاری شده در یکی از مقرهای داعش در مرکز شهر رقه وارد فاز جدیدی شده است.

براساس اعلام انقلابیون سوریه این عملیات در پاسخ به تلاش داعش برای ترور سرکرده این گروهک و اعدام 6 نفر از عناصر آن صورت گرفت.

داعش و جبهه اسلامی

در این میان درگیری‌های داعش و گروهک موسوم به «جبهه اسلامی» نیز در محورهای مختلف ریف شمالی حلب ادامه یافت و طی آن داعش مواضع جبهه اسلامی را در شهر «مارع» و 2 شهرک «صوران اعزاز» و «تل مالد» با خمپاره و موشک‌های دست ساز هدف گرفت.

النصره و انقلابیون سوریه

در ریف ادلب درگیری‌های مسلحانه بین جبهه النصره و گروهک تروریستی موسوم به «جبهه انقلابیون سوریه» همچنان ادامه دارد و اگرچه النصره در منطقه «جبل الزاویه» انقلابیون سوریه را به محاصره خود درآورده است، اما این به معنای پایان این نبردها نیست، به ویژه آنکه انقلابیون سوریه به شدت النصره را تهدید کرده که به خاطر حملات علیه این گروهک بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

 

 

ترور دو سرکرده بارز جیش الاسلام

اختلافات گروهک‌های تروریستی در سوریه به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه در جدیدترین خبرهای میدانی رسیده از ریف دمشق اعلام شده که گروهک تروریستی «جیش الاسلام» روز شنبه شاهد ترور دو سرکرده بارز خود به نام «ابو محمد عدس» و «ابو الخطاب الشیفونی» در شهرک «حوش الضواهره» در غوطه شرقی دمشق بدست افراد مسلح ناشناس در حین رانندگی و گشت‌زنی این دو سرکرده جیش الاسلام بود، به گونه‌ای که آنها در همان محل ترور به هلاکت رسیدند.

عدس، مسئول دفتر جذب نیروهای نظامی که از ارتش سوریه جدا شده و به این گروه ملحق می‌شدند و الشیفونی، معاون فرمانده اتاق عملیات مرکزی جیش الاسلام و برنامه‌ریز این گروه و برقراری ارتباط با گروهک‌های وابسته به جیش الاسلام را برعهده داشت و ترور آنها ضربه سنگین برای زهران علوش شمرده می‌شود.

جیش الاسلام تاکنون درباره این ترورها و اینکه چه طرفی را به دست در آن متهم می‌کند، سکوت کرده، اما منابع نزدیک به این گروه جبهه النصره را به دست داشتن در این ترور متهم می‌کنند که معتقد است، از دست دادن زبدین به دلیل عقب نشینی عناصر علوش از این شهرک بوده است.

اگرچه برخی نیز از داعش یاد کرده‌اند که از جمله دشمنان جیش الاسلام به شمار می‌آید و تحرکات این گروه را به دقت بخصوص در ریف دمشق زیر نظر دارد.

 

 

رقه: ادامه اعدام‌ها در صفوف داعش

از رقه، به عنوان مهمترین کانون فعالیت و تمرکز و استقرار گروهک تروریستی تکفیری «داعش» در سوریه گزارش شده که این گروهک روز گذشته نیز دست به اعدام‌هایی در صفوف خود زده است.

بنابر اعلام منابع محلی داعش شماری از عناصر خود که دارای تابعیت‌های غیر عربی بوده و تلاش داشتند، از این گروه جدا شده و فرار کنند، را اعدام کرده است.

 

 

ریف ادلب: خان شیخون هدف ارتش

در عرصه میدانی نیز منابع نظامی سوری اعلام کردند که ارتش این کشور کمک‌ها و استحکامات جدیدی را به شهر «محرده» در ریف غربی حماه ارسال کرده تا از آنجا راهی شهر استراتژیک «مورک» شود و یگان‌های ارتش سوریه در این شهرک به این طریق خود را آماده عملیات آزادسازی شهر «خان شیخون» کنند که بالطبع انبارها و ذخایر تسلیحات نظامی گروهک‌های مسلح در این شهر اولین هدف عملیات آزادسازی خان شیخون خواهد بود.

آزادسازی خان شیخون در واقع پیش زمینه شکست محاصره دو پایگاه نظامی «الحامدیه» و «وادی الضیف» در جوار منطقه «ریف معره النعمان» که بیش از دو سال است، در محاصره گروهک تکفیری جبهه النصره قرار دارد، را تشکیل می‌دهد و این موضوعی است که گروهک‌های تروریستی مستقر در این مناطق به خصوص جبهه النصره به خوبی به آن واقف است، به همین منظور از هم اکنون شروع به تحکیم مواضع خود در این مناطق کرده و دیگر گروهک‌های مسلح را به کمک خواسته‌اند.

اما از دیگر تحولات میدانی مهم ریف ادلب که باید آن را بازتابی از اختلافات سیاسی موجود میان دو کشور قطر و عربستان سعودی ملاحظه کرد، روز گذشته (شنبه) گذرگاه مرزی بسیار مهم و استراتژیک «باب الهوی» شاهد درگیری مسلحانه دو گروهک تروریستی «جیش الاسلام» به سرکردگی «زهران علوش» که سرسپردگی‌اش به عربستان سعودی معروف است و «جنبش احرار شام» به سرکردگی «ابو عبد الله الحموی» مورد حمایت قطر بود.

گزارش‌های میدانی بدست آمده از این منطقه اعلام دارد که پس از ساعات‌ها درگیری‌های شدید مسلحانه جیش الاسلام کنترل این گذرگاه مرزی که گلوگاه حیاتی برای گروهک‌های تروریستی مسلح جهت انتقال سلاح و نیرو از ترکیه به داخل اراضی سوریه به شمار می‌آید، را در دست گرفت.

 

 

ریف دمشق: آزادسازی زبدین

نیروهای ارتش سوریه روز گذشته موفق شدند، شهرک «زبدین» در جنوب شرقی غوطه شرقی دمشق واقع در ریف دمشق را آزاد کنند. آزادسازی این شهرک چنان سریع صورت گرفت که انتشار خبر آن همچون پتکی بود که برسر گروهک‌های مسلح مناطق اطراف فرود آمد.

این پیروزی سریع و غافلگیرکننده چنان تروریست‌ها را غافلگیر کرده بود که شب گذشته آنها را به انجام عملیات‌هایی در تلاش برای بازپس گیری مواضع از دست رفته‌شان واداشت که برخی از آنها در قالب عملیات‌های انتحاری پیدا شدند، اما با مقابله ارتش سوریه و دفع این حملات مواجه شدند، تا به این ترتیب ارتش سوریه در منطقه غوطه شرقی و ریف دمشق خود را برای آزادسازی شهرک «دیر العصافیر» به عنوان هدف بعدی پاکسازی منطقه غوطه شرقی و تامین امنیت بیش از پیش دمشق، پایتخت سوریه آماده کند.

 

 

دیر الزور: فروپاشی داعش در برابر ارتش سوریه

در «دیر الزور»، واقع در شرق سوریه که یکی از مهمترین پایگاه‌ها و مناطق فعالیت گروهک تروریستی تکفیری داعش به شمار می‌آید، این روزها تحولات میدانی مهمی در جریان است.

براساس گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس عملیاتی که نیروهای ارتش سوریه در کوی «حویجه صکر» علیه گروهک داعش آغاز کردند، همچنان ادامه و جدیدترین تحولات جاری در این محور از پیشروی ارتش سوریه در چندین محور در این کوی و تحکیم مواضع خود در این نقاط حکایت دارد و ارتش سوریه تلاش می‌کند، ظرف روزهای آینده با تسلط بر نقاطی جدید در «حویجه صکر» تسلط کامل خود بر آن را اعمال کند.

بنابر این گزارش، هدف اصلی ارتش سوریه در کوی «حویجه صکر» تسلط بر مرکز تحقیقات علمی این کوی است که مهمترین پایگاه و کانون فعالیت و تجمع عناصر تکفیری داعش و گروهک‌های وابسته به آن شمرده می‌شود و در حال حاضر ارتش سوریه تنها 200 متر با آن فاصله دارد و خود را برای باز پس گیری آن آماده می‌کند.

این درحالی است که یک منبع میدانی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق توضیح داد که پس از درگیری‌های شدید نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، منطقه «الاسمر» و «بدران» در دیر الزور را نیز که در تصرف داعش بود، آزاد ساختند، تا این مناطق سرآغاز بر عملیات‌های جدید ارتش سوریه در کوی‌ها و نقاط دیگر دیر الزور باشد.

 

 

حسکه: آزادسازی پالایشگاه نفتی «ابیض» هدف ارتش سوریه

در استان و شهر «حسکه» در شمال شرقی سوریه نیز که یکی دیگر از مناطق فعالیت و تمرکز گروهک تروریستی تکفیری داعش شمرده می‌شود، نیروهای ارتش سوریه پس از آزادسازی بزرگراه شهر «تل تمر» اقدام به تحکیم مواضع خویش در آن کردند، در حالی‌که در بزرگراه حسکه – رقه معروف به بزرگراه «ابیض» نیز نیروهای ارتش سوریه در کنار نیروهای دفاع ملی این کشور موفق شدند، بر چندین روستا و شهرک تسلط پیدا کنند و به این ترتیب تنها چند صد متر با پالایشگاه نفتی «ابیض» و آزادسازی آن از تصرف داعش فاصله داشته باشند.

پالایشگاه نفتی «ابیض» و آزادسازی آن برای ارتش سوریه حائز اهمیت بسیاری است، چون به واسطه آن حسکه به حمص و پالایشگاه نفتی آن و از آنجا به رقه، کانون داعش در سوریه ارتباط می‌یابد.

در حالی‌که در محور دیگر ارتش سوریه همچنان درحال پیشروی به سمت کوه «عبد العزیز» در ریف غربی حسکه است که مهمترین پایگاه داعش در ریف حسکه شمرده می‌شود و از بُعد جغرافیایی به استان رقه مرتبط است.

به موازات این عملیات یگان‌های پیاده نظام ارتش سوریه، یگان توپخانه و نیروی هوایی ارتش این کشور نیز به عملیات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای و موشکی خود علیه مواضع گروهک‌های مسلح در روستاهای جنوبی و شرقی حسکه به خصوص دو شهرک «الهول» و «تل حمیس» در نزدیکی مرزهای عراق ادامه می‌دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهردادششم ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    منبع:فارس مشرق کم کار شدیا قبلا درباره اخبار سوریه منبع دیگران بودی حالا خبرات رو از جای دیگه میگیری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس