با نصب دوربین عقاب در زیر بدنه بالگرد بی‌سرنشین ناظر، این بالگرد به چشم پرنده‌ای تبدیل شده که بنابر ماموریت‌هایش، هیچ چیزی از دیدگان تیزبینش نمی‌تواند مخفی شود.

به گزارش مشرق، در حوزه پرنده‌های بی‌سرنشین، غالبا پهپادها از همه مشهورتر هستند اما تکنولوژی برخی کشورها به حدی رسیده که این روزها، بالن‌های بی‌سرنشین، بالگردهای بی‌سرنشین و بسیاری بی‌سرنشین‌های دیگر نیز ساخته‌ شده‌اند.

اما بالگردهای بی‌سرنشین با توجه به نوع پروازشان و شکل عملیات‌هایی که می توانند انجام دهند، از اهمیت زیادی برخوردارند چرا که اولا خاموش‌تر از پهپادها می‌توانند عملیات انجام دهند و دوما، توان ساخت این بالگردها را کشورهای معدودی در اختیار دارند.

در این میان، شاید اولین بالگرد بی‌سرنشین ایرانی با تکنولوژی مدرن، اولین بار در هفته دولت در سال جاری (شهریور ماه) رونمایی شد. این بالگرد بی‌سرنشین که "ناظر" نام داشت، نخستن بار در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نمایش درآمد.

این بالگرد در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هفته دولت به همراه یک فروند پهپاد جدید به نام صادق، رونمایی شده بود.

تجهیز بالگرد بی‌سرنشین ناظر با
بالگرد بی‌سرنشین ناظر

اما حالا این بالگرد بدون سرنشین به دوربین‌های پیشرفته عقاب 3 که دوربین‌هایی کاملا ایرانی هستند، مجهز شده‌اند. دوربین‌هایی که قابلیت گردش 360 درجه داشته و با حداکثر 36 مگاپیکسل قادر به تصویربرداری‌ و انجام عملیات‌های مراقبتی و جاسوسی هستند.

دوربین‌های عقاب 3 نمونه‌های متعددی دارند، اما برای بالگردهای بدون سرنشین ناظر، از نمونه‌هایی استفاده شده که هم دید در شب و هم دید در روز هستند. از این منظر، بالگردهای بدون سرنشین ناظر، برای پایش نقاط صفر مرزی، رصد جنگل‌ها و سکوهای نفتی، کنترل عبور و مرور شهری، کنترل ترافیک جاده‌های بین شهری و مبادی ورودی شهرها  و . . .، قابل استفاده هستند.

البته ناگفته نماند که این بالگردها با تغییر استتارهای‌شان به استتارهای نظامی (خاکی و پیکسلی) قادر به انجام عملیات‌های مراقبتی و جاسوسی در حوزه‌های نظامی نیز هستند.

تجهیز بالگرد بی‌سرنشین ناظر با
دوربین عقاب 3 در زیر بدنه بالگرد بی‌سرنشین ناظر

وزن برخواست این بالگرد 50 کیلوگرم بوده و بالگرد قادر است 20 کیلو بار حمل کند. از جمله دیگر ویژگی‌های این بالگرد پیشرفته، مجهزبودن آن به سیستم خلبان خودکار که به طور اتوماتیک عملیات‌های پرواز، فرود و طی مسیر و نقشه از قبل تعیین شده، است.

سقف پرواز این بالگرد بی‌سرنشین، 10 هزار پا از سطح دریا بوده و قادر است 3 ساعت تداوم پروازی داشته باشد. برد عملیاتی این پرنده نیز 50 کیومتر است که برای یک بالگرد کوچک و بدون سرنشین، برد مناسبی محسوب می‌شود چرا که در حال حاضر برخی پهپادها هم در حداکثر برد خود، قادر به انجام ماموریت‌هایشان در همین برد (50 کیلومتر) هستند.

این بالگرد تاکنون تست‌های موفقی را پشت سر گذاشته و بیش 150 سورتی پرواز داشته و صنایع هوایی کشورمان این بالگرد را به تولید انبوه رسانده‌اند.
                                                                         
با نصب دوربین عقاب در زیر بدنه این بالگرد بی‌سرنشین، این بالگرد به چشم پرنده‌ای تبدیل شده که بنابر ماموریت‌هایش، هیچ چیزی از دیدگان تیزبینش نمی‌تواند مخفی شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • افشین تهران ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    احسن.10هزار پا ارتفاع برای یک پرنده به این کوچکی واقعا عالیست و حمل بار 20کیلوگرمی هم عالیتر.
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 0
    افرین احسن خلا خالی در این زمینه پر شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس