کد خبر 362621
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹

پس از انتشار گزارش هایی درباره اظهارات یک مسئول ناشناس روس که به فرانسه دو هفته مهلت داد نخستین ناو هلیکوپتربر میسترال را به روسیه تحویل دهد وگرنه ممکن است با درخواست غرامت مواجه شود، مانوئل والس نخست وزیر فرانسه گفت این کشور تسلیم فشارها نمی شود.

به گزارش مشرق، فرانسه چندین ماه در برابر فشارهای واشنگتن و دیگر متحدانش برای لغو قرارداد یک میلیارد و دویست میلیون یورویی با روسیه مقاومت کرده است. فرانسه در ماه سپتامبر اعلام کرد نخستین ناو میسترال ساخته شده برای روسیه به نام «ولادی وستوک» را در صورتی تحویل روسیه خواهد داد که اوکراین شاهد برقراری آتش بس دائم و راه حل سیاسی باشد.

با وخیم شدن اوضاع در اوکراین، فرانسه بار دیگر به علت این قرارداد مورد انتقاد قرار گرفت و مسکو نیز تلاش کرد از این مسئله برای ایجاد اختلاف بین پاریس و متحدانش استفاده کند.

والس به خبرنگاران گفت: «اکنون شرایط برای تحویل دادن ناو میسترال مناسب نیست. فرانسه به قراردادهایش پایبند است ولی فرانسه کشوری است که خواستار صلح در اوکراین است و تصمیم های خود را بدون تاثیر پذیرفتن از فشار خارجی اتخاذ می کند».

رسانه های روسیه روز جمعه به نقل از منبعی که نامش فاش نشد اعلام کردند در صورتی که فرانسه نخستین ناو میسترال را تا پایان نوامبر به روسیه تحویل ندهد، ممکن است مسکو خواستار دریافت غرامت شود.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اواخر اکتبر گفته بود در ماه نوامبر درباره تحویل ناو میسترال به روسیه تصمیم خواهد گرفت ولی ژان ایو لودریان روز چهارشنبه در پارلمان فرانسه گفت به شرکت سازنده میسترال مجوز تحویل این ناو به روسیه داده نشده است. وی گفت در شرایط کنونی نمی توان زمان تحویل این ناو را مشخص کرد.

از طرف دیگر گوتیه ریبینسکی کارشناس مسائل سیاست بین المللی درباره اقدام فرانسه در تحویل ندادن ناو بالگردبر میسترال به روسیه و اینکه چرا تحویل این ناو تا این حد برای روسیه مهم است گفت این ناو از امکانات زیادی برخوردار است علاوه بر امکانات نظامی دارای امکانات بیمارستانی و مراقبت های پزشکی نیز است.

در نتیجه اگر فرانسه در شرایط کنونی ناو میسترال را به روسیه تحویل دهد در واقع کمک به توان نظامی روسیه در اعمال فشار بیشتر بر اوکراین است . به ویژه آنکه اکنون روسیه شبه جزیره کریمه را نیز به خاک خود ضمیمه کرده است.

وی افزود اگر فرانسه این ناو را نیز تحویل ندهد زیر پا گذاشتن قرارداد از طرف پاریس به حساب می آید. در چنین حالتی هم اعتبار فرانسه در جهان به عنوان کشوری که به تعهدات قراردادی خود عمل نمی کندمخدوش می شود، هم افراد زیادی که در تاسیسات کشتی سازی کار می کنند بیکار خواهند داشت.



منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس