کد خبر 362547
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹

مجامع کارگری برای محاسبه خط فقر در یک خانواده کارگری مطالعات جداگانه‌ای را انجام می‌دهند.

به گزارش مشرق، در این بررسی 60 قلم کالای مورد نیاز در سبد مصرفی خانوار کارگری مورد ارزیایبی قرار می‌گیرد تا هزینه مورد نیاز برای تامین این 60 قلم کالا در طول ماه محاسبه شود.
 
آخرین برآوردها نشان می دهد که یک خانواده 4 نفری کارگری برای گذراندن زندگی در طول یک ماه با احتساب هزینه های مسکن، حمل و نقل و سایر اقلام مصرفی در طول ماه، نیاز به 2 و نیم تا 3 میلیون تومان درآمد دارند.
 
خط فقر عمومی در تهران نیز برای یک خانواده 5 نفری از سوی کارشناسان 2 و نیم میلیون تومان برآورد شده است. البته به طور طبیعی با توجه به متفاوت بودن شرایط توسعه یافتگی در سایر استان‌های کشور و همچنین تفاوت هزینه‌ها در روستا و شهر، این خط فقر برای مناقط مختلف متغیر است.
 
حسین راغفر کارشناس اقتصادی و محقق حوزه فقر معتقد است که در سال 93 حداقل خط فقر در یک نقطه روستایی حدود یک میلیون تومام است و در تهران نیز این عدد 2 و نیم میلیون تومان برآورد می‌شود.
 
فعالان کارگری نیز هزینه های مورد نیاز برای گذران زندگی یک خانوار کارگری را در همین حدود برآورد کرده‌اند. با این حساب حداقل دستمزد ۶۰۹ هزارتومانی سال جاری تنها کمتر از ۳۵ درصد هزینه های مورد نیاز کارگران را تامین می‌کند.
 
این در حالی است که دستمزد کارگران عقب‌ماندگی تاریخی نسبت به تورم دارد و این موضوع شکاف بین درآمد و هزینه را افزایش داده است.
 
مرکز آمار ایران نیز متوسط هزینه های خانوارهای شهری را یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان برآورد کرده است.
 
گفته می‌شود که حدود 50 درصد کارگران، حداقل دستمزد و یا رقمی نزدیک به حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. وزیر کار متوسط دریافتی سال جاری کارگران را یک میلیون تومان اعلام کرد. این آمار حتی نسبت به آنچه مرکز آمار برآورد کرده نیز کمبود 800 هزار تومانی دستمزد نسبت به هزینه را نشان می دهد تا کارگران در شرایط فعلی دچار مسائل و مشکلات شدید و جدی معیشتی باشند.
 
کارفرمایان درباره افزایش مخارج و هزینه های زندگی کارگران با تاکید بر اینکه پایین بودن دستمزدهای نیروی کار در ایران را قبول دارند، خواستار حضور موثر دولت در بهبود وضعیت زندگی کارگران هستند.
 
به تازگی کارگران نتیجه یک بررسی میدانی درباره وضعیت هزینه های خانوار ۴ نفره کارگری را در بهار امسال ارائه کرده بودند که نشان دهنده افزایش هزینه های معیشت به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان در بهار امسال بوده است.
 
نمایندگان کارگران اعلام کرده اند آخرین بررسی میدانی آنها که مربوط به نیمه دوم سال گذشته است هزینه های ماهیانه خانوار را در حد یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان نشان می داد؛ در عین حال بر این مبلغ طی بهار امسال ۵۰۰ هزارتومان دیگر نیز افزوده شد.

منبع: سایت صدای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    نظام سرمایه داری یعنی این!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس