برای اینکه اهل فن بدانند آخرین پروژه شهید طهرانی‌مقدم چه ارزش، سختی و تکنولوژی بالایی دارد، در مرحله اول آن، از یک موتور با قطری در حدود 3.5 متر و طول ۲۰ متر استفاده می‌شد.

به گزارش مشرق، روز یکشنبه 21 آبان 90 سردار شهید حسن طهرانی مقدم رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حین انجام یکی از مهمترین پروژه‌های هوافضا، در پی وقوع انفجاری مهیب به همراه تعدادی از نیروهای صنعت موشکی سپاه به شهادت رسید.

شواهد و قرائن نشان می‌داد که این پروژه یکی از مهمترین و موثرترین پروژه‌هایی بود که توسط این شهید بزرگوار پیگیری می‌شد.

به گفته سردار محمد طهرانی مقدم (برادر شهید)، حاج حسن 2 روز قبل از شهادت -در روز جمعه- خدمت مادر بزرگوار خود رسیده و به ایشان می گوید که ما «کار بزرگی» در پیش داریم و 3مرتبه از مادر می خواهد برای موفقیت در این پروژه دعا کند.

جزئیاتی از آخرین پروژه شهید طهرانی‌مقدم
سردار شهید حسن طهرانی مقدم

چند روز قبل و در آستانه سومین سال شهادت طهرانی مقدم، سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه در یک نشست خبری از «به ثمرنشستن» آخرین پروژه شهید طهرانی مقدم سخن گفت اما جزئیاتی از آن اعلام نکرد.

در همین راستا فتح الله اُمّی معاون معاونت علمی رییس جمهور و استاد رشته هوافضا که از دوستان و همکاران نزدیک شهید طهرانی مقدم بود، به جزئیات بیشتری از این موضوع پرداخت.

اُمّی که در برنامه تلویزیونی ثریا سخن می‌گفت، با بیان اینکه ما بواسطه کارمان جلسات متعددی با شهید طهرانی مقدم داشتیم، به ورود این شهید بزرگوار در حوزه فضایی و ساخت موشک‌های حامل ماهواره (ماهواره‌بر) اشاره کرد و گفت: وقتی توانستیم با استفاده از موشک سوخت مایع ماهواره «امید» را در مدار لئو -فاصله مدار لئو 240 تا 400 کیلومتر است- قرار دهیم، از همانجا شهید طهرانی مقدم هدف‌گذاری بعدی خود را اعلام کرد. او هیچگاه نمی گفت که ما موفق شدیم و کار تمام است، می‌گفت حالا باید بریم به سمت مدار بالاتر تا بتوانیم ماهواره را در فاصله 1000 کیلومتری قرار دهیم.

وی اظهار داشت: شهید مقدم می‌گفت باید راهی را انتخاب کنیم که ماهواره‌بر، ساده‌تر ولی با توان بیشتری باشد. برای همین بود که سوخت جامد را انتخاب کرد.

این استاد رشته هوافضا ادامه داد: سوخت جامد در مقایسه با سوخت مایع ساده‌تر است اما خطرات و ریسک بسیار بالایی دارد به طوری که در دنیا تنها فرانسه از فضاپیماهای با سوخت جامد استفاده می‌کند که آن هم تکنولوژی پیچیده‌ای دارد که لو نمی‌دهد.

اُمّی افزود: با این حال، شهید مقدم گفت من این خطر را قبول می‌کنم و شروع به ساخت پروژه جدید کرد تا ماهواره بر با سوخت جامد بتواند ماهواره را در مدار 1000 کیلومتری قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه «موشک قائم» بود که یک موشک «4 مرحله‌ای» تماما با سوخت جامد است. در سه مرحله تستها موفق بود و در مرحله آخر این اتفاق افتاد.

استاد رشته هوافضا با بیان اینکه بسیاری از مشخصات این پروژه محرمانه بوده و قابل بیان نیست، گفت: فقط برای اینکه اهل فن بدانند این پروژه چه ارزش، سختی و تکنولوژی بالایی دارد، در مرحله اول ما از یک موتور استفاده می‌کردیم که قطری در حدود 3.5 متر و طول 20 متر داشت و کارشناسان این حوزه می‌دانند کار بر روی این موتور با سوخت جامد چقدر سخت است..

امی تصریح کرد: سردار مقدم برای اولین بار توانست «کنترل بردار رانش» (TVC (Thrust Vector control را در ایران تست کند.

این سیستم در حین ماموریت موشک خصوصا در فضای خارج از جو برای هدایت و تغییر مسیر موشک به کار گرفته می‌شود که مدل‌های ساده‌تر آن در موشک‌های دیگر ایرانی نظیر شهاب (با سوخت مایع) استفاده شد و نمونه اول این سامانه نیز در موتور مرحله دوم ماهواره بر سفیر (با سوخت مایع) استفاده عملیاتی شده بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    برد زمین به زمینش چقدر بوده؟
  • ابوالحسن ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    موشک قاره پیما؟
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    می تونه تا مدار ژئو برسه? فکر کنم مرحله اولش تا 1000 کیلومتر
  • محمد ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    1 0
    درود بر سردار عزیز انشاالله نتیجه زحماتش به ثمر میشینه
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    2 0
    عجب مردی بود این حسن تهرانی
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    قطعه شعری از استاد محمدرضا جعفری شاعر و پژوهشگر دفاع مقدس ، در رثای شهید بزرگوار سرلشکر پاسدار حاج حسن تهرانی مقدم که بر اساس رویای صادقه سروده اند : دیشب به خوابم آمد روح حسن چو نوری شأن شهید را او ، می گفت با چه شوری اینجا ملاک عشق است پیمان با ولایت باید نمود پرواز تا مرز بی نهایت میعادگاه معشوق با عاشقان بهشت است این مرتبت که بینی محصول کار و کشت است با کاروان مولا هر کس نخواهد آمد این لطف حقتعالی ، جز از دعا نیامد مأوای ما شهیدان نزد حسین زهراست جز راه رهبری نیست راه سعادت و راست فرزند و خانمانم باید دعا نمایند با رمز یا حسین بر ، قبر شهید آیند هر کس ولایتی نیست در دام سخت دنیاست با تأیید ولایت جای شهید اینجاست عمری به عشق و مستی با امت و امامیم همراه کاروان با ، صاحب زمان بیائیم باید دهیم جان را در راه حفظ اسلام گردد به قدرت حق دشمن ذلیل و ناکام ای جعفری شهادت مختص عاشقان است شرط تعهد ما ایثار مال و جان است
  • جلال ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    1 0
    فاصله مدار ژئو تا زمین 36000 کیلومتر است حال موشکی که تا ژئو میره مساوی است با موشک قاره پیما الله اکبر .خدا حاج حسن طهرانی مقدم را بیامرزد روحت شاد ورود به جمع کشور های دارای موشک قاره پیما را تبریک میگم
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    یعنی مثل اینکه بشه خودنیویورک و واسشنگتن رو با سجیل بزنی چه شود
  • محمد از کرمانشاه ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    در مدل نظامی ممکنه از سه مرحلش استفاده بشه شایدم نه ، احتمالا بردشم در مدل نظامی سطح به سطح باید بین 10000 تا 12000 کیلومتر باشه.
  • اقتدار ایرانی ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    درود برارواح مطهر این شهید بزرگوار وهمکاران شهیدش وراهشان پررهرو باد به امید روزی که ماهواره در مدار ژئو قرار دهیم جی پی اس ملی داشته باشیم و با ناسا رقابت کنیم وان را پشت سر بگذاریم
  • مهدی ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    1 0
    صحبتهای فرمانده سپاه در سال 91 فرمانده کل سپاه در ادامه در خصوص آخرین پروژه شهید طهرانی مقدم گفت: این پروژه مربوط به پروژه موشکی پرتاب ماهواره با سوخت جامد در مدار ژئو است که مدار بسیار بالایی است و جمهوری اسلامی تاکنون پرتاب ماهواره‌ای بالای 100 کیلوگرم در چنین مداری نداشته است. وی ادامه داد: انشاءالله در آینده نزدیک پروژه به نتیجه خواهد رسید و کسانی که از توقف پروژه‌های شهید طهرانی مقدم صحبت می‌کنند از فلسفه خون شهید مطلع نیستند. با این حساب باید گفت ایران به فن ساخت موشک قاره پیما با هر بردی اللخصوص 13000 کیلومتر که یعنی کل امریکا دست پیدا کرده و یک نکته شاید مهمتر این هست که ایران میتونه پیشرفته ترین ماهواره های جاسوسی و نظامی رو در فضا ببره فرض کنید چقد کاربرد داره به خصوص برای ما مثل پدا کردن مکان نگهداری بمب اتم در اسراییل یا زیر نظر گرفتن دیمونا و سایر مکانهای نظامی اون و پیدا کردن موقعیت تروریستها در عراق و سوریه ومرزهای ما به خصوص پاکستان... که امریکاییها با همین تکنولوژی به خود و متحدانشون کمک بسیار زیادر میکنن و ایران در کنار پهپاد جاسوسی که به مدرنترین نوعش رسید از ماهواره هم استفاده میکنه و این یعنی ایران صاحب یک سرویس اطلاعاتی بسیار قدرتمند میشه که کمک بزرگی به توان نظامی میکنه و با توجه به بالا بودن ارتفاع و پیشرفت تکنولوژیک میتونه تصاویر بسیار خوبی رو دریافت کنه و مثل کشورهای ابر قدرت از تصاویر ماهواره جاسوسی استفاده کنه مثل ماهواره فجر که این ماهواره بر میتونه اونو پرتاب کنه یا ماهواره های دیگه با تکنولوژی بالا به هر حال این به معنای یک تغییر تکنولوژی عمیق هست واقعا شهید مقدم زندگی همه مارو تغییر داد خداحافظ قهرمان...
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    2 0
    کی گفته 1000 کیلومتر, ژئو هست که جوگیر شدی اخوی!!؟
  • جلال ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 0
    ناشناس برو یه سرچ بزن تو اینترنت میفهمی فاصله 1000 کیلومتر ی چیز دیگس اگه قرار باشه 1000 کیلومتر باشه موتور سجیل هم سوخت جامده هم دوبرابر برد داره
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    سلام و درود خدا بر قهرمان علم و ایمان سردار شهید طهرانی مقدم
  • محسن ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 1
    دوستان هر موشکی که بتواند ماهواره در مدار مئو 1000 کیلومتری قرار بده یک موشک قاره پیما است موشک قاره پیما => 5500 کیلومتری
  • حسین ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 0
    برد زمین یه زمین اش احتمالا دوروبر 6000 کیلومتر هست
  • امید ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    روحت شاد شهدات مبارکت باشه اقای تهرانی مقدم......... واسه بیشتر دونستن درباره ایم موشک لحظه شماری میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس