
به گزارش مشرق به نقل از مهر، استفاده از هواپيماهاي بزرگ در بسياري از مسيرها با محدوديت مواجه است. پروازهاي محدود به برخي از شهرها و يا نبودن فرودگاه فعال موجب شده است تا رفت و آمدهاي هوايي با مشکلاتي همراه باشد. از اين رو بسياري از کشورها با توليد و يا خريد هواپيماهاي سبک اين محدوديت را رفع کرده اند.
با توجه به اين محدوديت ها در کشور، در سالهاي اخير اقدام به توليد هواپيماهاي سبک و فوق سبک شده است. اين هواپيماها با مصرف سوخت کم قادرند با سرعت 300 کيلومتر در ساعت مسافران را در هر زمان با بالاترين امنيت به مقصد برسانند.
"ايران 140"، "صاعقه"، "فجر 3" و هواپيماي خورشيدي از جمله هواپيماهايي است که در کشور طراحي و توليد شده است. علاوه بر اينها هواپيماي سبک بدون سرنشين چون "شاهين 1 و 2 " ، "مهاجر 2 "، "صاعقه 2 " و "چمران 2 " نيز توليد شده است. اين هواپيماها ضد بالگرد، ضد ستونهاي زرهي و خودروي، رادار گريز و ضد الکترونيک هستند.
هواپيماي سبک ايران 140
هواپيماي سبک ايران 140 از جمله دستاوردهاي کشور در حوزه هوايي است. اين هواپيما از نوع هواپيماهاي پيشرفته است و مي تواند با سرعت 500 کيلومتر در ساعت 52 مسافر را جا به جا مي کند. اين هواپيما، هواپيماي کوتاه برد منطقه اي است که داراي دو موتور ملخ دار است که براي مسافتهاي کوتاه طراحي و ساخته شده است.
هواپيماي ايران 140 مي تواند يک تا يک ساعت و نيم پرواز کند و مي تواند بيش از 40 فرودگاهي که در روز، ماه و يا سال به دليل عدم هواپيما پرواز ندارد را فعال کند.
مهندس محمد اسلامي معاون امور صنايع و تحقيقات وزارت دفاع در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مزاياي اين هواپيماهاي سبک خاطرنشان کرد: در دنيا در بخش هوانوردي تلاش مي شود با عرضه فراوان و ظرفيت کم خدمات را ارائه کنند. به اين ترتيب مي توانند با فرکانس بالا ساعت به ساعت ميان چند شهر پرواز کنند و مسافران را جا به جا کنند.
وي از راه اندازي اين هواپيما در خط هوايي تهران-اصفهان خبرداد و گفت: طبق برنامه ريزيها قرار است اين هواپيماي سبک در برنامه پروازي ساير شهرها گنجانده شود.
اسلامي ادامه داد: در بخش هوانواردي کشور بيشتر سعي مي شود با ظرفيت بالا و فرکانس پايين خدمات لازم ارائه شود به گونه اي که در مسير يک ساعته هواپيمايي با ظرفيت 150 نفر با زمان پروازي سه روز در ميان اقدام به جابجايي مسافران کند در حالي که مي توان با جايگزين کردن هواپيماهاي سبک اين خلاء را پر کرد.
هواپيماي فجر 3
به گزارش مهر، هواپيماي فجر 3 هواپيماي تمام کامپوزيتي در رده سبک، تک موتوره با قابليت حمل 4 سرنشين در دو مدل ارابه فرود ثابت ( F3-A ) و ارابه فرود متحرک ( F3-B ) است.
ماموريت اصلي فجر 3 آموزش خلباني حرفه اي است ولي براي انجام ساير ماموريت ها از جمله گشت زني، شناسايي، ترابري سبک، امور پستي و VIP کاربرد دارد.
از ويژگي هاي منحصر به فرد اين هواپيما مي توان به مواردي چون سازه تمام کامپوزيتي با عمر خستگي هزار و 800 ساعت، آيروديناميک عالي و قابليت مانور بالا اشاره کرد. علاوه بر اينها، مجهز به Fowler Flap (نوعي باله متصل شده به بال است که اجازه حرکت به عقب و پائين را مي دهد و باعث افزايش سطح بال مي شود) است و از سوخت Avgas يا سوخت هواپيما استفاده مي کند.
طراحي هواپيماهاي بدون سرنشين براي انجام ماموريتها خاص
هواپيماي خورشيدي براي ماموريتهاي مخابراتي
به گزارش مهر، يکي از کارکردهاي ماهواره ها انجام ماموريتهاي مخابراتي است و از آنجايي که هواپيماهاي خورشيدي قادر هستند در ارتفاع خيلي بالا پرواز کنند مي توانند ماموريتهاي مخابراتي ماهواره ها که در ارتفاع خيلي بالا انجام مي دهند را انجام دهند. از اين رو پژوهشگران مرکز هوافضاي جهاد دانشگاهي شريف هواپيماي بدون سرنشيني براي انجام ماموريتهاي مخابراتي را طراحي کردند. اين هواپيما قادر است در ارتفاع 60 هزار پا پرواز کند و ماموريتهاي مورد نظر را انجام مي دهند.
در طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين خورشيدي از انواع مواد کامپوزيتي پيشرفته استفاده شد. اين امر موجب کاهش وزن و استحکام بالا در اين نوع هواپيما شده است.
انرژي مورد نياز هوايپماي خورشيدي از طريق سلولهاي خورشيدي تامين مي شود. سلول هاي خورشيدي مورد نياز براي اين نوع پرنده بسته به نوع ماموريت، داراي اندازه هاي متفاوت است ولي 80 درصد از بال هواپيما از سلولهاي خورشيدي پوشيده مي شود.
مهاجر 2
به گزارش مهر، مهاجر 2 پرنده بي سرنشين شناسايي و مراقبت هوايي با توانايي ارسال زنده اطلاعات پروازي و تصاوير دريافتي به ايستگاه کنترل زميني است. اين هواپيماي بي سرنشين داراي حداکثر سرعت 200 کيلومتر بر ساعت و داراي پايايي 90 دقيقه است. گفته مي شود ااين هواپيما داراي بدنه تمام کمپوزيت (مواد مرکب) است و سقف پرواز آن 11000 پا بوده و تا مسافت 50 کيلومتري قادر به ارسال تصاوير زنده است.
صاعقه 2
هواپيماي بدون سرنشين صاعقه 2 براي افزايش مهارت کارکنان پدافند هوايي به عنوان هدف براي موشکها توپها و پدافند زميني مورد استفاده قرار مي گيرد. اين هواپيما با حداکثر سرعت 250 کيلومتر بر ساعت مي تواند تا ارتفاع 11000 پا به مدت 90 دقيقه پرواز کند. هواپيماي صاعقه 2 و مهاجر 2 توسط شرکت قدس طراحي و ساخته شده اند.
فراز 2
به گزارش مهر، فراز 2 يک هواپيماي بدون سرنشين کوچک (ميني پهپاد) است که توسط دست پرتاپ مي شود و مي توان آن را در يک کوله پشتي قرار داد. در واقع اين ميني پهپاد رقيب Pointer آمريکايي است. فراز 2 داراي يک موتور الکتريکي است و حداکثر سرعت آن 90 کيلومتر بر ساعت است و تا شعاع 10 کيلومتري مي تواند تصاوير زنده را به يک کامپيوتر ارسال کند. ارتفاع پرواز آن 3000 متر است . اين هواپيما 0.5 ساعت مداومت پروازي دارد.