کد خبر 360947
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲

جانشین نیروی قدس سپاه گفت: تروریست‌های داعش قصد داشتند بغداد را تصرف کنند اما از برکت حمایت‌های ایران از دستیابی به اهداف شوم خود ناکام شدند.

به گزارش مشرق، سردار اسماعیل قاآنی در یادواره شهدای شهرستان اسفراین بیان داشت: امروز اسفراین این دیار دارالولایه آکنده است از عطر شهدا و این به خاطر تقارن معنادار ایام محرم و سالروز شهادت یادگار کربلا است.

وی با اشاره به اینکه یادگاران هشت سال دفاع مقدس سند زنده غیرت و مردانگی جوانان ایران اسلامی هستند اظهار کرد: توفیق مضاعف در سایه حضور در جمع این خانواده شهدا و ایثارگران در محفل به نام شهدا به بنده عنایت شده است.

سردار قاآنی خاطر نشان کرد: گرامیداشت و پاسداشت مقام شامخ شهدا وظیفه همگانی و بلکه افتخاری ارزشمند است و قطعاً شهیدان پیرو عملی مکتب حسین (ع) و قافله سالار کربلای ایران هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: افتخار دیگر مکتب ما این است که مکتبی برگرفته از نهضت ناب حسینی است که عطر حضور شهدای کربلا این فضا را پر کرده است.

جانشین سپاه قدس افزود: مجلس گرامیداشت شهدا آیین عزاداری نیست بلکه بازسازی خاطرات عزت آفرین و بازخوانی عظمت، شجاعت، شهامت و هیبت نظام اسلامی مبتنی بر دین است.

وی یادآور شد: عظمت حقیقی اسلام گرو عزتی است که از علمدار نهضت حضرت امام حسین(ع) برای ما یادگار مانده است چرا که هم عزت حقیقی را در قاموس واژه‌های هستی ترجمه کردند.

سردار قاآنی با اشاره به اینکه توجه به فراگیری علم برخورد با دشمنان توأم با حفظ عزت اسلامی بیان کرد: امام حسین (ع) در جنگ نابرابر در صحرای کربلا با اصول و مبانی ویژه لحظه‌ای تسلیم دشمن نشد و سر به ذلت فرو نیاورد و عزتمند به عروج آسمانی لبیک گفت.

سردار قاآنی اظهار کرد: میدان جنگ میدان عزت و غیرت نظام اسلامی شد و نورانیت و حمایت ناب ولایت در وجود همه سربازان انقلاب متجلی شد.

وی عنوان کرد: در روزهای ابتدای انقلاب امکانات چندانی در حوزه‌های گوناگون از جمله نظام اطلاعاتی نداشتیم اما بر پایه توکل خداوند و بهره‌گیری از نظام ابتکاری انسان‌های مصمم، بااراده و توکل گام‌های مثبت در پیروزی شکوهمند به یادگار گذاشتند.

جانشین فرمانده سپاه قدس گفت: آمریکا در همه کشورهایی که دخالت نظامی و عملیاتی کرده نتیجه‌ای جز رسوایی به دست نیاورده چرا که همه ملت‌ها به ذات پلید آمریکا پی برده‌اند.

سردار قاآنی تصریح کرد: یادواره‌ها و کنگره‌های شهدا آیین‌های عزاداری نیستند بلکه محفلی برای بازخوانی و بازسازی عزت، عظمت، شجاعت و شهادت مبتنی بر دین هستند تا آرمان‌ها و ارزش‌های آن‌ها همچنان در جامعه جاری و ساری باشد.

وی عنوان کرد: امام حسین(ع) علمدار عزت دین مبین اسلام و جلوه گاه رحمت الهی است چرا که در صحنه نابرابر جنگ عزتمندانه ایستاد و حتی لحظه‌ای در مقابل دشمن خویش سر فرو نیاورد.

جانشین فرمانده سپاه قدس در ادامه با اشاره به وضعیت منطقه‌ای و مسائل پیرامون کشورهای اسلامی، اظهار داشت: نقش پررنگ و جایگاه و عظمت امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان در واقع دستاورد و نتیجه هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام است.

سردار قاآنی با یادآوری امنیت موجود در ایران اسلامی در قبال کشورهای منطقه، تصریح کرد: با وجود تبلیغات دروغین فراوان الان اسرائیل ناامن‌ترین کشور منطقه و حتی دنیا محسوب می‌شود چرا که این کشور همواره از سوی نوار غزه مورد حمله موشک‌ها و خمپاره‌های نیروهای مقاومت اسلامی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش آمریکا در درگیری‌های منطقه‌ای و جهانی، اظهار داشت: با وجود این که آمریکا خود را قدرتمندترین کشور دنیا می‌داند اما در عمل این گونه نیست و به هر کشوری که وارد شده بدون دست‌یابی به اهداف خود با رسوایی از آنجا خارج شده است.

سردار قاآنی اضافه کرد: تمامی طرح‌ها و نقشه‌های شوم آمریکا در حمله به افغانستان نقش بر آب شد چرا که بعد از این تهاجم در افغانستان نظام جمهوری اسلامی به روی کار آمد، مذهب شیعه در قانون اساسی افغانستان به صورت رسمی درج شده و جایگاه شیعیان در این کشور بهبود یافت.

به گفته وی در عراق نیز تمامی نقشه‌های آمریکا نقش بر آب شد چرا که در این کشور نیز با وجود برنامه ریزی‌های گسترده آمریکا جایگاه شیعیان ارتقا یافته است.

سردار قاآنی همچنین با اشاره به مسئله داعش افزود: تروریست‌های داعش قصد داشتند بغداد را تصرف کنند اما از برکت حمایت‌های ایران از دستیابی به اهداف شوم خود ناکام شدند.

جانشین فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: تروریست‌های داعش اکنون خانه به دوش شده‌اند و به دنبال ایستگاه جدیدی برای استقرار خود هستند در حالی که روز به روز ضعیف‌تر شده و رو به نابودی پیش می‌روند.

استاندار خراسان شمالی هم در این مراسم گفت: پاسداشت شهدا در واقع ضمانت ماندگار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و باعث تقویت ستون‌های این نظام خواهد شد.

سید علی اکبر پرویزی افزود: واقعیت‌های جنگ را در دایره زبان نمی‌توان گنجاند و شهدا و رزمندگان شجاعت‌های زیادی را در این عرصه داشتند.

وی خاطر نشان کرد: از همه دست اندر کاران این کنگره تقدیر و تشکر می‌نمایم و باید اشاره کرد که مزد پاسداشت و یادبود شهدا چیزی کم از شهادت ندارد.

امام جمعه اسفراین  هم در این مراسم گفت: نگاه مقام معظم رهبری به اسفراین نگاه ویژه‌ای است به طوری که ایشان در دیدار تاریخی خویش با مردم اسفراین ضمن برشمردن ویژگی‌های خاص این مردم این جمله که " نام اسفراینی در میان بزرگان تاریخ ما نام مکرری است" را به یادگار گذاشت.

حجت الاسلام  قدیر محمدیان افزود: تغییر مکان برنامه کاری بس دشوار بود اما خادمین شهدا در این اقدام با یاری ایشان و توکل خداوند متعال سربلند بیرون آمده‌اند.

مادر شهید زین‌الدین میهمان ویژه مراسم مدعو از قم نیز در این مراسم گفت: تقدیم 421 آلاله گلگون کفن را با هدف بقای نظام اسلامی به مردم دیاری دارالولایه و دارالقرآن اسفراین تبریک می‌گویم و باید گفت شهدا سند غیرت نظام مقدس جمهوری اسلامی‌اند.

وی یادآور شد: فوز عظیم و رستگاری بزرگ را در پاسداشت شهدای انقلاب اسلامی ایران به نظاره خواهیم نشست.

وی با اشاره به تقارن برگزاری این کنگره با ایام سوگواری سیدالشهدا و فرزند برومندش گفت: سیدالشهدا روادید و حضور بنده در کنگره شهدا و سرداران اسفراین امضا کرد.

وی ادامه داد: یزید سر حق را برید و زیر سم ستوران حق را پنهان کرد اما امروز اسلام آیینه حقانیت است و این استکبار جهانی است که زیر پای آزادگان جهان لگد مال شده است و خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه زنان در دوران دفاع مقدس هم گفت: صبر تحفه‌ای ارزنده است که خانواده شهدا صبر عظیم پیشه کرده‌اند.

در حاشیۀ مراسم کنگرۀ شهدا نمایشگاه عکس و ادوات جنگی برپا گردید و با حضور سردار قاانی از کتاب شال سبز زندگی نامۀ سردار شهید سید ابراهیم شجیعی فرمانده گردان عبدالله لشکر 5 نصر به قلم حاج غلام رضا فسنقری دبیر بازنشسته و مؤلف و مورخ اسفراینی رونمایی شد و حاضرین در کنگرۀ شهدا با حضور بر مزار شهدا با اهدا شاخه گل و نثار فاتحه یاد و خاطرۀ تمامی شهدا را گرامی داشتند .

*کنگره بزرگداشت شهدای گمنام،سرداران، و 421 شهید اسفراین

پیام آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید نیز در این مراسم قرائت شد متن پیام آیت الله جعفر سبحانی بدین شرح است:

متن کامل پیام آیت الله العظمی سبحانی به نخستین کنگره بزرگداشت شهدای گمنام،سرداران،

و 421 شهید اسفراین

بسم الله الرحمن الرحیم

زندگى در دل مرگ

حیات انسانى به طور، مطلق، و حیات شهیدان راه حق، به حکم دلائل فلسفى و تصریح قرآن پس از مرگ، امتداد و گسترش دارد، و مرگ معبر و گذرگاهى، بیش نیست که انسان را از سرایى به سرایى، از خانه‌ای به خانه دیگر منتقل می‌سازد.

تو گویى که مرگ دروازه ابدیت است و پاسدار این دروازه، قابض الارواح، عزرائیل می‌باشد.

اگر مرگ دروازه ابدیت است، و مرگ تن، به معنى مرگ روان نیست، شهید در این میان از ویژگى خاصى برخوردار است که بیان می‌شود:

1ـ شهید داراى حیات اجتماعى است او در قلوب و اذهان، جایگاه بس پر ارجى دارد، اگر او سطور تاریخ امتى را با خون پاک خود نوشته است، تاریخ بشریت نیز و راه وى را نیز زنده و گرامى می‌دارد، تا آن جا که مهر و مودت، نام و نشان، جوش و خروش و ایثار و فداکارى او در سینه‌ها و قلوب، موج می‌زند و نام او  به عنوان انسان ابدى بر تارک اعصار است.

2ـ او داراى حیات معنوى و حقیقى است و خصوصیات حیات حقیقى او را، قرآن ضمن سه آیه بیان کرده است.

آن جا که می‌فرماید:

( وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ).([1])

آنان که در راه خدا کشته شدند آن‌ها را مردگان می‌پندارید. آنان زندگانند و نزد خدا خویش روزى می‌خورند.

(فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ).([2])

آنان به آن چه که خدا به آن‌ها از کرم خویش عطا فرموده خوش دلند و به کسانى که هنوز به آن‌ها نپیوسته‌اند مژده می‌دهند و می‌گویند: ترس و غمى براى ما نیست.

این آیه نیم رخى روش، از مقامات شهید را براى ما ترسیم می‌کند.

و نکات ذیل را یادآور می‌شود:

1ـ حیات شهید پس از مرگ یک حیات واقعى است و این حیات فردى از شهید، غیر از حیات اجتماعى او است که قبلاً یادآور شدیم و به این حقیقتبا جمله «اَحیاء» تصریح شده است.

2ـ این حیات توأم با رزق و روزى است چنان که می‌فرماید: (عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ).

3ـ این حیات با فرح و شادى همراه است چنان که می‌فرماید: (فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ).

4ـ ارتباط شهید با جهان ماده قطع نمی‌شود و از آن چه در این جهان می‌گذرد آگاه است حتى از وضع آن‌هایی که هنوز در معرکه جنگ مى رزمند مطلع می‌باشد و به آنان، پیام می‌فرستد و می‌گوید: (أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ) و به این حقیقت با جمله ( وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ)اشاره شده است.

سالار شهیدان در روز عاشورا مقام و موقعیت شهدا را چنین ترسیم کرده:

اى فرزندان افراد کریم، شکیبایى را پیشه خود سازید، مرگ در میدان جنگ، پلى است که شما را از دشواری‌ها و سختی‌ها به بهشت وسیع و نعمت‌های پیوسته منتقل می‌سازد، آیا دوست نمی‌دارید که از  زندان، به قصر منتقل گردید؟

در حالى که دشمنان شما از قصر به زندان روانه می‌گردند.([3])

اینجانب با این گفتار کوتاه از کسانى که این فضا روحانى را در ابن نقطه عالم و شهیدپرور (اسفراین) پدید آورده‌اند سپاسگزارى نموده امید است همگان شمول شفاعت شهیدان راه حق و مغفرت باشیم.

قم ـ حوزه علمیه               

جعفر سبحانى               

14/8/1393                

[1] . سوره آل عمران، آیه 169.

[2] . سوره آل عمران، آیه 170 .

[3] . صبراً بنى الکرام، فما الموت الا قنطرة تعبربکم عن البنوس و الضّراء الى الجنان الواسعة، و النعیم الدائمة فایّکم یکره ان ینتقل من سجن الى قصر، و ما هو لا عدائککم الا کم ینتقل من قصر الى سجن و عذاب (بلاغه الحسین، ص 47).
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    اگر بغدا سقوط میکرد باید تعجب میکردیم چون اکثریت مردم در بغداد شیعیان هستند و بیشترین نیروی نظامی و تجهیزات نظامی عراق در بغداد مستقر شده
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    مطمئنی که بغداد اکثریت شیعه هست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس