کد خبر 360846
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

میزبانی دو جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در شرایط عجیب و در میان اعتراض های رسانه ها و روزنامه های معتبر بین المللی به کشورهای روسیه و قطر رسید. این اتفاق درست پس از برکناری محمد بن همام رئیس قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا افتاد.

به گزارش مشرق،‌ زمانی که قطر به عنوان یکی از ثروتمندین کشورهای جهان، میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ شد، شیوخ قطری قول دادند که بهترین میزبانی تاریخ جام جهانی را به عنوان یک کشور مسلمان را در تاریخ به ثبت برسانند.

سپ بلاتر و میشل پلاتینی رئیس فیفا و نایب رئیس فیفا هم آن روزها حسابی از میزبانی قطر حمایت کردند. ظاهرا آن زمان سپ بلاتر که تازه دوره جدید ریاستش را شروع کرده بود و البته به نواب رئیسش گفته بود این بار آخرین دوره چهارساله ریاستش در فیفا خواهد بود. میزبانی دو جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در شرایط عجیب و در میان اعتراض های رسانه ها و روزنامه های معتبر بین المللی به کشورهای روسیه و قطر رسید. این اتفاق درست پس از برکناری محمد بن همام رئیس قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا افتاد.

او رقیب سپ بلاتر رئیس کنونی فیفا در انتخابات بود و اتفاقا آرای خوبی هم جمع کرده بود، اما به یکباره توسط کمیته اخلاق فیفا، هم از کاندیداتوری ریاست فیفا کنار گذاشته شد از ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا. جرم بن همام تطمیع اعضای مجمع فیفا برای جمع آوری آرا بود. سپ بلاتر پس از کنار گذاشتن محمد بن همام قطری در یک کار جالب توجه میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را به قطر داد تا نشان دهد که به خاطر فساد بن همام بوده که وی را کنار گذاشته و این ربطی به قطری بودن وی ندارد.

از مشکلات کارگری تا تاریخ برگزاری

البته این فقط محمد بن همام نبود که کنار گذاشته شد، چند تن دیگر از اعضای مجمع فیفا و نواب رئیس فیفا هم به جرم همکاری با محمد بن همام کنار گذاشته شدند. بن همام به صورت مادام العمر ازحضور در فوتبال محروم شد و البته دیگر برکنار شده ها هم با احکام سنگینی مواجه شدند. هر چند بلاتر کارش را انجام داده بود و البته همچنان از دید رسانه ها زیر علامت سوال بود و هر روز جزئیات جدیدی از اتفاقات پشت پرده فیفا منتشر می شد.

از اینکه اهالی خانواده بلاتر در قسمتهای مختلف فیفا پست گرفته اند و شرکت های مرتبط با خانواده سپ بلاتر سوئیسی در مناقصه ها و مزایده های پروژه های فیفا برنده می شوند. همین شد که یکی مثل میشل پلاتینی، رئیس کنفدراسیون فوتبال اروپا یا همان یوفا، شروع به مخالفتش را با سپ بلاتر آغاز کرد. آغاز این اختلافها ماجراهای حقوق بشری کارگران نپالی شاغل در قطر در ساختن ورزشگاههای جام جهانی ۲۰۲۲ بود.ورزشگاههایی که فدراسیون فوتبال قطر وعده داده بود به صورت رویایی ساخته شود اما روزنامه گاردین انگلستان در یک گزارش به وضعیت بسیار بد کارگران نپالی پرداخت. کارگران نپالی که در پروژه های فیفا و در سکوت رسانه های کشته می شدند و در وضعیت معیشتی بسیار بدی قرار داشتند. پلاتینی به این روند اعتراض کرد. ماجرای بعدی تاریخ برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ بود که هنوز هم مشخص نیست قرار است کی برگزار شود.

هر چند فیفا اعلام کرده که بازیها در زمستان سال ۲۰۲۲ برگزار می شود اما شیخ احمد رئیس شورای المپیک آسیا اعلام کرده که تاریخ المپیک زمستانی را به خاطر جام جهانی عوض نخواهد کرد. از سوی دیگر یوفا هم اعلام کرده که باشگاههای اروپایی نمی توانند تقویمشان را عوض کنند و تاریخ رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا و یورو لیگ و همچنین لیگ های کشورهای مختلف باید با این وضعیت عوض شوند که مشکلات زیادی را به وجود می آورد. نکته دیگر این است که در تابستان سال ۲۰۲۲ ماه رمضان هم در تاریخ سنتی برگزاری جام جهانی است و به همین دلیل فیفا علاوه بر درجه هوای گرم دوحه در روزهای تابستانی، تصمیم به تغییر تاریخ جام جهانی گرفته است. فیفا به صورت رسمی تاریخ را زمستان سال ۲۰۲۲ اعلام کرده اما هنوز در جهان کسی این تاریخ را باور نکرده است! جام جهانی درزمستان؟ مگر می شود؟

حرفهای دوپهلوی پلاتینی

آخرین حرفهای عضو کمیته اجرایی فیفا، نایب رئیس سپ بلاتر و رئیس یوفا می تواند از اتفاقات جدید در فیفا رونمایی کند. مصاحبه ای که البته گفته می شود عمق اختلاف بین بلاتر و پلایتینی را نشان می دهد. این گمانه زنی از روزهایی شروع شد که پلاتینی در گفت و گویی اعلام کرد سپ بلاتر برای اداره فیفا پیر شده و امسال باید خودش را بازنشسته کند اما سپ بلاتر در مصاحبه ای که با شبکه تلویزیونی راشا تودی انجام داد به عینه اعلام کرد که برای دوره بعد کاندیدا می شود و می داند که رای می آورد.

پلاتینی البته گفته بود که بلاتر در سال ۲۰۱۱ اعلام کرده بود این آخرین دوره ای است که در فیفا می ماند اما حالا زیر حرفهایش زده و می خواهد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هم رئیس فیفا باشد! پلاتینی در گفت و گویش اعلام می کند که باشگاهها باید در تاریخ برگزاری جام جهانی قطر از فیفا پیروی کنند اما در جای دیگری می گوید که اگر در اعطای میزبانی به روسیه و قطر، فسادی صورت گرفته باشد، باید فیفا در تصمیمش تجدیدنظر کند. پلاتینی اشاره می کند که برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر و در تابستان امکان ندارد چرا که گرمای هوا در روزهای تابستانی قطر، قابل تحمل نیست اما می شود آن را در فصل زمستان برگزار کرد.

پلاتینی بار دیگر از اتفاقاتی که برای کارگران در قطر می افتد، ابراز نگرانی می کند و می گوید این فقط کارگران نپالی نیستند که در قطر، در خطر هستند، بلکه کارگران دیگر کشورهای جنوب و جنوب شرق اروپا هم جانشان در قطر است. وقتی از رئیس یوفا پرسیده می شود که ممکن است در جریان اعطلای میزبانی به روسیه و قطر فسادی رخ داده باشد و آیا فیفا از تصمیمش برمی گردد که وی این بار سیاستمدارانه جواب می دهد:« هر چیزی امکان پذیر است. اما باید پیگیری شود. اعضای فیفا باید آن را پیگیری کنند.

من خودم از کسانی بودم که به برگزاری جام جهانی در قطر رای دادم و به نظرم وقت آن رسیده تا جام جهانی در کشوری در خاورمیانه برگزار شود اما مساله من خود قطر نیست. مساله من روند اعطای میزبانی به قطر است.» در هر حال باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی خواهدافتاد. اگر سپ بلاتر در انتخاب آینده دوباره رئیس فیفا شود که امکانش هم زیاد است، تغییر میزبانی روسیه و قطر برای مخالفانش کاری سخت خواهد بود، هر چند برخی می گویند که سپ بلاتر ممکن است تحت فشار مخالفان میزبانی قطر را به رای دوباره بگذارد اما میزبانی روسیه پا برجا باقی خواهد ماند. در شرایط کلی می شود گفت که در حال حاضر خطر، میزبانی قطر را تهدید می کند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس