شاید فکر کنید اسلام هراسی در رسانه های کشور تا حدودی به کلیشه تبدیل شده است ولی این روند خشونت علیه مسلمانان به سمتی می‌رود تا علاوه بر سلب شدن امنیت مسلمانان در اروپا باعث حمایت مردم این کشورها از اقدام علیه ایران شود.

گروه بین‌الملل مشرق- یک‌شنبه 7 ژوئن (17 خرداد) دو زن انگلیسی در لندن به یک زن مسلمان حمله حمله کردند و در حالی که به او توهین می‌نمودند، روسری‌اش را از سرش کشیدند. در جریان تحقیقات پلیس درباره این اقدام نژادپرستانه، این زن محجبه که خواسته نامش افشا نشود توضیح می‌دهد که چگونه چند زن با لحنی توهین‌آمیز از او پرسیده‌اند که آیا با روسری، گرمش نیست. یکی از این افراد سپس سر این زن مسلمان را پایین نگه داشته و بقیه با مشت و لگد، او را کتک زده‌اند.

مصاحبه با آرزو مرالی
"آرزو مرالی" مدیر تحقیقات سازمان "کمیسیون اسلامی حقوق بشر"

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص وضعیت مسلمان‌ها به طور خاص در انگلیس و اقدامات دولت این کشور برای ترویج ترس از اسلام و مسلمانان در میان مردم با "آرزو مرالی" مدیر تحقیقات سازمان "کمیسیون اسلامی حقوق بشر" انگلیس گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این مسلمان اصالتاً هندی به شرح زیر است.

سؤال:: آیا رسانه‌ها درباره وجود اسلام‌هراسی در انگلیس بزرگ‌نمایی نمی‌کنند؟

اتفاقاً به نظر من، رسانه‌های انگلیسی درباره اسلام‌هراسی در این کشور کوچک‌نمایی می‌کنند. اسلام‌هراسی یک پدیده بسیار واقعی در انگلیس و کشورهای دیگر غربی است. تنها مسلمانان از این پدیده آسیب نمی‌بینند، بلکه کل جامعه لطمه می‌خورد. گزارش‌هایی اخیراً نشان داده که نتیجه این پدیده، افزایش حمله به مسلمانان در خیابان‌های انگلیس بوده است. ما هم آمار گرفتیم و دیدیم واقعیت همین است. تعداد حوادث علیه مسلمانان طی پنج سال اخیر روند رو به رشدی را نشان می‌دهد. حادثه اخیر، تنها یکی از نمونه‌های کوچک خشونت علیه مسلمانان در انگلیس است. معلوم می‌شود این یک تکه پارچه تأثیر زیادی دارد که به خاطر حجاب یک زن مسلمان، این‌گونه به او حمله می‌کنند.

در کشورهای غربی، تکنیک "کلیشه‌ای معرفی کردن اقلیت‌ها" بسیار رایج است

البته منظور ما از اسلام‌هراسی این‌ها نیست، بلکه اسلام‌هراسی از سوی رسانه‌ها، نظام قضایی و دولت انگلیس علیه مردم مسلمان است. این نوع است که گاهی بی‌سروصدا شکل می‌گیرد، اما تا عمق وجود مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کشورهای غربی و اروپایی، تکنیک "کلیشه‌ای معرفی کردن اقلیت‌ها" بسیار رایج است. خشن معرفی کردن سیاه‌پوست‌ها، تروریست معرفی کردن مسلمان‌ها و مرموز و بی‌رحم معرفی کردن روس‌ها، نمونه‌هایی از این شگرد است.

معمولاً این شخصیت‌سازی‌ها در داستان‌ها و فیلم‌ها و محصولات تخیلی صورت می‌گیرد و وارد فرهنگ یک جامعه می‌شود. در عین حال، وقتی به اخبار نگاه می‌کنید و تحلیل‌های سیاستمداران را می‌شنوید، متوجه می‌شوید که درباره افرادی که "دیگر" معرفی می‌شوند، همین‌گونه صحبت می‌کنند. این صحبت‌ها در سیاست‌گذاری‌های دولت و شیوه معرفی مردم توسط رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار است.

مسلمان‌ها در این جوامع همیشه "ذاتاً خشونت‌طلب و وحشی" معرفی می‌شوند و بر همین اساس، بسیاری از مردم از مسلمان‌ها متنفر هستند. این‌ها زمینه را برای تصویب قانون‌هایی فراهم می‌کند که "ضدتروریسم" نامیده می‌شوند، اما در واقع برای کنترل جمعیت مسلمانان تدارک دیده می‌شوند. از سوی دیگر، سیاست خارجی را می‌بینیم که جنگ با کشورهای مختلف مسلمان را ترویج و ادعا می‌کند، مسلمان‌ها، انسان‌هایی وحشی هستند که ما حتی در کشورهای خودشان هم باید آن‌ها را کنترل کنیم.

مصاحبه با آرزو مرالی
تهدید اسلامی در زمین‌های بازی انگلیس: پسربچه مدرسه‌ای 9 ساله "افراط‌گرای جهادی داعشی"

سؤال:: چه تعداد مسلمان در انگلیس حضور دارند و نسبت آن‌ها به کل جمعیت این کشور چگونه است؟

طبق سرشماری سال 2011 حدود سه میلیون مسلمان در انگلیس زندگی می‌کنند که این به معنای 5 درصد از جمعیت کل این کشور است. باید به این نکته هم توجه شود که بخش عمده این جمعیت در مناطق شهری زندگی می‌کنند، مثلاً نیمی از این سه میلیون نفر در لندن هستند. مناطقی مانند بیرمنگام شاهد جمعیت زیادی مسلمان هستند. بیش از 20 درصد از جمعیت این منطقه را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

سؤال:: آیا مسلمانان انگلیس تلاشی هم برای توقف اسلام‌هراسی در کشورشان کرده‌اند؟

مسلمان‌ها دائماً دارند همین کار را می‌کنند. همیشه در تلاش هستند تا به مردم غیرمسلمان نشان دهند که اسلام واقعی چیست و مسلمان‌ها چه کسانی هستند، اما مشکلاتی در این راه وجود دارد. اولاً که مسلمان‌ها تنها 5 درصد از جمعیت هستند. این یعنی ما از نظر فیزیکی هم که حساب بکنیم، نمی‌توانیم با 95 درصد جمعیت صحبت کنیم.

ما عمدتاً در جاهایی زندگی می‌کنیم که چندفرهنگه هستند، مانند لندن. اغلب مسلمانانی که در لندن زندگی می‌کنند، انگلیسی نیستند، بنابراین نمی‌توانند با مردم انگلیس صحبت کنند. ضمن این‌که وقتی چند اقلیت در کنار هم قرار می‌گیرند، معمولاً میان خودشان هم اختلافاتی پیش می‌آید و فرصت به مسئله شناساندن اسلام به اکثریت جمعیت نمی‌رسد.

احترام به یهودی‌ها و مسیحی‌ها در انگلیس لازم است، اما نفرت از مسلمانان ایرادی ندارد

مسئله دیگر این است که شما اگر مثلاً یهودی‌ها را در نظر بگیرید، هیچ‌کس از آن‌ها انتظار ندارد که به مناطق مختلف انگلیس بروند و تبلیغ کنند که یهودیت چیست و یهودی‌ها چه کسانی هستند. دلیلش این است که دولت و رسانه‌ها به همه مردم می‌گویند که هیچ‌کس نباید از کس دیگری به خاطر هویت یا دینش متنفر باشد، اما این کار را فقط درباره یهودی‌ها و مسیحی‌ها انجام می‌دهند. دولت وظیفه دارد همین کار را درباره مسلمان‌ها، سیاه‌پوست‌ها، روس‌ها و بقیه افراد هم انجام دهد، اما هرگز این کار را نمی‌کند. به جای آن‌که بگوید باید به همه اقلیت‌ها احترام گذاشت، می‌گوید باید به برخی از اقلیت‌ها احترام بگذارید، اما می‌توانید نسبت به برخی دیگر تنفر داشته باشید.

سؤال:: آیا همان‌طور که اسلام‌هراسی از نظر شما در انگلیس واقعی است، وحشت از داعش نیز که توسط مقامات دولت هم زیاد مطرح می‌شود، واقعاً در جامعه وجود دارد؟

تهدید داعش مربوط به منطقه‌ای است که در آن عملیات می‌کنند، در سوریه و عراق. این تهدید بسیار هم خطرناک و جدی است و نباید آن را دست‌کم گرفت. با این حال، تهدید این گروهک در غرب، صرفاً ابزاری است برای توجیه همه نوع برنامه‌های دولتی، از فشار بر اقلیت‌هایی مانند مسلمانان گرفته تا تصویب قوانینی که اخیراً هم شاهد آن‌ها بودیم، برای نظارت و جاسوسی شدید از تمام جمعیت کشور و اکنون نیز برای توجیه دخالت‌ها و جنگ‌های خارجی. این در حالی است که علت پیدایش داعش احتمالاً به دخالت‌های غرب در کشورهای اسلامی برمی‌گردد.

مصاحبه با آرزو مرالی
راهپیمایی مسلمانان در انگلیس - "ما پیامبرمان را از پدر و مادرمان بیش‌تر دوست داریم"

کلیشه‌های زیادی برای توصیف اقلیت‌ها در انگلیس استفاده می‌شود و امروز، داعش است که برای توصیف مسلمان‌ها به کار گرفته شده است. قبل از آن، بحث القاعده بود. قبل از القاعده سایر انواع تندروی‌ها بود و قبل از آن‌ها هم ایران و حزب‌الله و اتفاقات لبنان و بنیادگراهای شیعه و غیره. این‌ها را تحت اسم‌های مختلف برای ترساندن مردم از اسلام می‌سازند، اما این را ما هستیم که می‌دانیم. چنین تهدیدهایی در کشورهای غربی باور می‌شود، اگرچه همه‌اش صرفاً بهانه است.

سؤال:: آمریکا و انگلیس دائماً ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند. فکر می کنید این کشورها با توجه به وضعیت حقوق بشر در کشورهایشان در جایگاهی هستند که نسبت به شرایط موجود در کشورهایی مانند ایران اظهار نظر کنند؟

از بحث حقوق بشر برای انتقاد از بسیاری کشورهای غیر غربی مانند ایران استفاده می‌شود. هیچ‌کس نیست که به وضعیت حقوق بشر در داخل کشورهای غربی بپردازد. نه تنها مسائلی مانند حقوق سیاسی، حقوق مدنی، حقوق نژادی، بلکه مسائلی مانند زندانی شدن بدون محاکمه یا با محاکمه غیرعادلانه نیز مشکلات جدی در انگلیس هستند.

یکی از بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی در انگلیس، خشونت جنسی است. شواهدی که درباره قاچاق جنسی در انگلیس وجود دارد، اطلاعاتی که درباره کودک‌آزاری متداول توسط مقامات ارشد دولت طی چند دهه گذشته افشا شده است، این‌ها همه بحران‌های بزرگی است. فقر و بی‌عدالتی، همه مردم انگلیس را تحت تأثیر قرار داده است.

با این حال، ما به هیچ‌یک از این‌ها نگاه نمی‌کنیم، بلکه به بهانه حقوق بشر، کشورهای دیگر را مورد انتقاد قرار می‌دهیم. البته هیچ اشکالی ندارد که درباره معضل‌های موجود در دنیا صحبت کنیم، اما باید واقع‌گرایانه به این معضل‌ها نگاه کنیم و وضعیت داخلی کشور خودمان را هم ببینیم. وضعیت انگلیس در حال حاضر به گونه‌ای است که روز به روز مردم بیش‌تری بی‌خانمان می‌شوند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    ی نقشه از قلمرو داعش منتشر شده بود که با رنگ سیاه کشورهای اسلامی مشخص شده بودند و اصلا در این نقشه نمی تونستی فکر امریکا را هم بکنی و در نقشه نبود حالا نوبت این شده که با آزار مسلمان و تبلیغات ضد دینی شان مسلمانان را به سرزمین های سیاه رنگ مهاجرت بدهند و خوب در این مناطق هم که جنگ هست و خیلی ها دوست ندارند بیاند به نظر این می رسد برای امنیت خود و روان شان تغییر مذهب بدهند یا هم به این مناطق جنگی و به سرزمین های افراد وحشی از نظر خودشون و تلوزیونشون مهاجرت کنن و بمیرند. و فکر مهاجرت به امریکا رو که اصلا به سرشون نزنند چرا که در نقشه وجود خارجی نداشت
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    خدایی ما هم اسلام خیری ندیدیم
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    من 30 سال پیش در انگلستان درس خواندم گرچه امکان اقامت و کار در آنجا را داشتم ولی فکر چنین روزی را کردم و برگشتم. البته اوضاع داره طوری پیش میره که تا چند سال دیگه اروپا هم جزئ قلمرو اسلامی میشه!
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    ناشناس 16:50شما رو نمی دونم اما من از اسلام خیر زیادی دیدم مثلا آرامش روح و روان خوشحالم پیرو دینی هستم که حقوق همه رو محترم می دونه حتی حقوق حیوانات رو اسلام یه دین تک بعدی نیست هم حق داره هم تکلیف هم انفاق و زکات و نماز و روزه داره هم جهاد نظامی و قوه ی قهریه یه دین کامل با پیامبری مهربان و خوش خلق قرآنی روشنگر که با خوندنش مطمئن میشی که کلام خداست و اهل بیتی که یادگار رسول الله هستن و هدایتگر بشریت خدایا شکرت به خاطر اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم السلام شکرت که مسلمانیم
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    بیشتر کارهای پست را به شما میدهند و این عامل باعث عقده ای و داعشی شدن میشود که برای هر دو طرف بد است
  • ناشناس ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    بزرگوار احتمالا اگر کفشهای شما را بپوشیم به شما حق بدهیم شاید، اما چرا نپرسیم خیر من و شما برای اسلام چه بود؟ اسلام یک باور است که باید بندگانی از بندگان خدا یافت شوند تا آنها را به عمل بیاورند،من و شما در این گزاره کجاییم؟؟؟
  • علی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    توی بلاد یانکی‌ها به زنان محجبه همه رقم توهین و حمله میشه!. اونوقت اون ضعیفه ماریچه اسخاکۀ هلندی که بعنوان نماینده پارلمان اروپا به ایران اومد و با اون لباس مسخره توی برخی محافل ظاهر شد...! پس از بازگشت به کشورش در کمال بی‌شرمی توی توئیترش نوشته چرا ایرانیان نمیگذارند هر کس هر جور میخواد لباس بپوشه!! یکی نیست بگه، آخه مُنگول مگر توی کشور شما هرکس هرجور بخواد میتونه بپوشه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    این چه عکسیه برای رضای خدا بردارید
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    آره تصویر زن روزنامه خیلی بده باید مات میشد
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    الان در تقسیم بندی مسلمان چند نوعوجود دارد. مسلمان تندرو مثلداعشی و القاعده ایها و مسلمان میانه رو. بایدمیانه رو شوید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس