صحبتهای جالب مسئول یک هیئت درباره شعور و شور حسینی / هیئتی مجهز به مهدکودک در یک ورزشگاه + عکسحسینیه مشرق – در ایام ماه محرم ایران شکل دیگری به خود می گیرد. در هر نقطه و گوشه ای از این کشور و خصوصا در شهر تهران بساط عزاداری برای سومین امام شیعیان برپاست و مردمی از سنین مختلف با تفکراتی گوناگون در مساجد و حسینیه ها جمع شده و به عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش می پردازند. تقدیر این گونه بود که صاحب این قلم در شب تاسوعای حسینی میهمان "هیئت الشهدا" در استادیوم ورزشی جانبازان در منطقه 10 تهران باشد.

کمی پایین تر از دوراهی قپان و در این مجموعه ورزشی بساط عزاداری سرور و سالار شهیدان برای یک دهه بر پاست. به محض ورود به مجموعه با دیدن نیروهای جوان انتظامات، خودرو آتش نشانی و یک دستگاه آمبولانس و همچنین استفاده از پارکینگ طبقاتی مجموعه برای پارک خودرو عزاداران و مکان بزرگ مخصوص عزاداری این حس به شما دست می دهد که این مکان کمی متفاوت از سایر مجالس عزارداری است. با حاج اکبر بابامرادی، مسئول هیئت وعده دیدار و گفتگو داریم و قرار بود قبل از شروع مراسم گفتگو انجام شود اما قسمت این گونه بود که به دلیل ازدحام عزاداران حسینی و زیاد بودن کارهای مسئول هیئت، ما نیز در کنار دیگران در مراسم شرکت کرده و در نهایت پاسی پس از نیمه‌شب امکان گفت‌وگو حاصل شد.

دقایقی را با این یادگار دوران دفاع مقدس که جانباز 70 درصد است به گفتگو نشستیم. بماند که به سبک تمام همرزمانش در ابتدا هیچ اشاره ای به سابقه جبهه و جنگ نکرد و در نهایت در برابر اصرارهای خبرنگاری من تسلیم شد و اشاره ای هم به جانبازی اش کرد. خسته بود از برخی نامهربانی ها و دلخوش بود به جذب چند هزار جوان در زیر خیمه عزاداری امام حسین(ع).

دلگیر بود از برخی جریان های سیاسی و شخصیت های به نامی که سعی کرده بودند این مجموعه را وارد بازی های سیاسی و جهت گیری های خاص بکنند اما وی نپذیرفته بود. چه رقم های کلانی نیز پیشنهاد داده بودند! هر چه هم در زمان مصاحبه از او خواستیم که به این نام ها اشاره کند از این کار سرباز زد و گفت که با وجود نیازی که به کمک برای مجموعه هست این هیئت به هر قیمتی و با شرایط خاصی کمک نخواهد پذیرفت.

 انگار نه انگار که یک جانباز 70 درصد است و چند روزی هست که با کمترین استراحت مشغول تلاش است. در صدایش کمترین نشانی از خستگی نبود و شاداب و سرحال پاسخ می داد. این هم شرح گفتگوی مشرق با حاج اکبر بابامرادی مسئول هیئت الشهداء:

مشرق : لطف کنید خودتان را معرفی کرده و برای ما از سابقه این هیئت بفرمایید.

با عرض سلام خدمت شما و مخاطبان‌تان؛ بنده اکبر بابامرادی هستم. مجموعه هیئت الشهداء حاصل تلاش های جمعی از دوستان زمان جنگ است که پس از پایان دوران دفاع مقدس گردهم آمدند و از آن زمان تا به امروز این مجموعه حفظ شده است. دست اندرکاران و مسؤولان این مجموعه همه از یادگاران جبهه و جنگ و همچنین خانواده شهدا هستند. از همان زمان تا به امروز این مجموعه در قالب مراسم های هفتگی و مناسبتی به کار خود ادامه داده است.

در ابتدا جلسات در منازل شهدا با جمعیتی بالغ بر 40 الی 50 نفر شروع شد و کم کم افزایش پیدا کرد و امسال یازدهمین سالی است که برنامه محرم در این ورزشگاه برگزار می شود و به طور میانگین هر شب پنج هزار عزادار به این مکان می آیند. دوستان هر ساله این مجموعه را از شهرداری تحویل گرفته و خود دوستان در مجموعه هیئت این مکان را برای عزاداری آماده می کنند.

مشرق: بفرمایید که هزینه های این مجموع برای ایامی مثل دهه اول محرم چقدر است؟

می توانم بگویم که تقریبا هر شب نزدیک به 20 میلیون تومان هزینه این مراسم است. حدودا امسال برای یک دهه محرم بین 220 تا 230 میلیون تومان هزینه شده است. سال گذشته هزینه مراسم دهه اول محرم این هیئت 180 میلیون تومان بود و این هزینه ها همه از طریق کمک های مردمی تامین می شود و البته گاهی برخی از ارگان ها مثل شهرداری کمک مالی نیز به ما می کنند که البته بسیار ناچیز است. ما از شب اول محرم برنامه داریم و در پایان مراسم نیز از عزاداران پذیرایی می کنیم.

مشرق: با توجه به حضور گسترده جوانان و نوجوانان در این مکان به نظر شما مسئولین امر چگونه می توانند به مجموعه هیئت الشهدا کمک کنند؟

الان بزرگترین کار فرهنگی جامعه ما همین مراسم های مربوط به اهل بیت(ع) است. چه کار فرهنگی بالاتر از این؟ ما هر شب پنج هزار جوان را به این هیئت جذب می کنیم. اعتقاد ما این است که این مسئله به برکت اهل بیت بوده و ما نیز وسیله این امر خیر شده ایم. من معتقد هستم که این پتانسیل بسیار بالایی است.

صحبتهای جالب مسئول یک هیئت درباره شعور و شور حسینی / هیئتی مجهز به مهدکودک در یک ورزشگاه + عکس

من باید بگویم که ما از منتقدان شهرداری هستیم اما جا دارد که از همین جا از جناب آقای مهندس عظیمی شهردار منطقه 10 تشکر کنم. بسیار به این مجموع کمک کردند و ایشان سالهاست که به این مجموعه کمک کرده اند. این کمک مالی نبوده ولی ایشان در بسیاری از امور دیگر کارهای مربوط به این هیئت را راه انداخته اند. با این وجود درخواست من این است که شهرداری و سایر موسسات فرهنگی شهر به کمک ما بیایند. در این مجموع پتانسیل بالایی برای انجام امور مختلف وجود دارد اما به حمایت مسئولین نیاز دارد. ما به یک عظم ملی و پشتیبانی مناسب مالی برای به پیش بردن این اهداف نیاز داریم.

ما در مرحله اول از شهرداری تهران و سپس تمامی نهادهای فرهنگی در کشور انتظار داریم دست یاری خود را به سوی هیئات دراز کنند. انتقاد و شکایت من این است که ما حمایت نمی شویم. ما امسال برای معرفی این هیئت به دنبال راه اندازی سایت اینترنتی و سامانه پیامکی هستیم که به زودی شروع به کار می کند.

مشرق: جناب بابامرادی لطف کنید کمی در مورد سابقه جبهه و جانبازی خود بفرمایید.

خوب این که یک سوال خصوصی است (لبخندی می زند) ، من تقریبا 15 ساله بودم که به قول معروف فرار کردم به جبهه!

حدود چهار سال هم در جبهه حضور داشتم و در 18سالگی از ناحیه سر، چشم و صورت جانباز شده و در حال حاضر جانباز 70 درصد هستم. من به صورت عادی در طول روز دارو مصرف می کنم اما الان به مدت دو هفته است که برای برپایی این خیمه عزاداری من سایر دوستان تقریبا به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستیم.

مشرق: به نظر شما این هیئت به چه دلیل توانسته است تا به این حد در جذب جوانان موفق ظاهر شود؟

رمز موفقیت نه این هیئت و بلکه کل دستگاه امام حسین(ع) به نظر من اخلاص افرادی است که در این تشکیلات به فعالیت مشغول هستند. افرادی که با اخلاص برای به راه افتادن این تشکیلات تلاش می کنند. در عین حال ما سخنران خوبی هم در مجلس خود داریم. حاج آقا مهدی توکلی از سخنرانان معروف تهران که برای اهالی منبر و هیئت آشنا هستند در این مجلس سخنرانی می کنند.

تصاویری از مراسم هیئت الشهدا در ورزشگاه جانبازان - منظقه 10 تهران

{$sepehr_album_19393}


مشرق: به نظر در این هیئت برخلاف بسیاری از هیئت های تهران محور بیشتر سخنرانی است تا مراسم عزاداری و شور.

بله، درست می فرمایید. مبنای ما در این هیئت و مجلس افزایش بحث شعور به نسبت شور است اما در جای خود ما بحث روضه و سینه زنی را هم داریم و به نظر من سخنرانی و منبر منافاتی با شور و سینه زنی نیز ندارد اما اولویت ما بحث های معرفتی است.

مشرق: در پایان اگر پیامی دارید برای مخاطبان ما بفرمایید.

پیام و به نوعی درخواست من حمایت از این مجموعه است. ما در این شبها هزاران نفر زن و مرد عمدتا جوان را برای مراسم عزاداری جذب می کنیم. جالب است بدانید در کنار ماشین آتش نشانی، آمبولانس و پارکینگ مجموعه که برای پارک خودرو عزاداران استفاده می شود ما مهدکودکی را نیز در اینجا تاسیس کردیم که در زمان اجرای برنامه کودکانی که به همراه خانواده به اینجا می آیند در آن محل به وسیله چهار مربی با معارف عاشورایی آشنا می شوند. جان کلام اینکه در این مجموعه پتانسیل بسیار بالایی برای انجام کلیه امور فرهنگی نیز وجود دارد و ما در نهایت به دنبال این هستیم که فضای مناسبی در اختیار ما قرار بگیرد تا ما این هیئت را به عنوان یک موسسه فرهنگی به ثبت برسانیم. باز هم از تمامی مسؤولان محترم چه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چه در شهرداری تهران و در سایر ارگان ها درخواست پشتیبانی و کمک داریم.

مشرق: با تشکر بابت زمانی که در اختیار ما قرار دادید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    3 0
    دمشون گرم
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    2 0
    خدا انشالله کمک کنه به این دوستان
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    ما شب های دهه اول توفیق داشتیم به این هیات می رفتیم، انصافا مجلس خوبی بود، سخنرانی آقا مهدی خیلی باحال است... خدا به گردانندگان مجلس اجر دهد. از نهادهایی مثل سازمان تبلیغات و سازمان اوقاف انتظار کمک به این هیات را داریم. اداره اوقاف غرب تهران می تواند از ردیف بودجه موقوفات با نیت عزاداری امام حسین که الحمدلله رقم کلانی هم هست، به این مجالس کمک کند اما متاسفانه خبری از کمک اوقاف نیست. درحالی که واقفانی که اموالشان را وقف عزاداری امام حسین کرده اند هدفشان برپایی مجالس عزای امام حسین بوده است و مجلس یادشده نمونه خوبی از این دست است.
  • علیرضا ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    کانون رهپویان وصال شیراز بزرگترین هیئت ایران هستش یه گزارش هم از اونجا تهیه کنید. هیئتی که زمان اعتکاف جمعیت بچه ها به 25 هزار نفر هم گاهی اوقات میرسه. یا کاروان زیارتی چند هزار نفری مشهد که همه هم جوون هستند. (مدیریت کار هم همه توسط همین جووناست) حجاقا انجوی نژاد واقعا داره جهادی کار میکنه
  • شهیدزنده ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    با آرزوی سلامتی و توفیق برای تمامی خادمان بی ادعای دستگاه با عظمت عزاداران حسینی با شناخت نزدیکی که از حاج اکبر بابامرادی چه در ترغیب و تشویق جوانان منطقه دوراهی قپان در تمامی مناسبتهای اسلامی دارند و چه در انجام کاروانهای زیارتی ویژه خانواده معظم شهدا و در مجموع انجام امور خیر و عام المنفعه برای تمامی همسایگان محلی و مضافأ مدیریت مجموعه جانبازان در خیابان قزوین موفقیت این بازمانده از تبار ایثار و حماسه خون و شرف دفاع مقدس را از درگاه احدیت خواستارم.از همه خوانندگان و دست اندرکاران مملکتی که توان کمک و یاری این خدمتگزاران کشور جمهوری اسلامی ایران را دارند استدعا دارم که از انجام خیرو مساعدت دریغ نفرمایند. ولله المستعان
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    برنامه منظم وخوبی بود ایشالله استمرار داشته باشه .البته نیاز به کمک نهادهای حمایتی هم دارد چون درحال حاضر با کمک مردم وحمایت شهرداری منطقه 10هرساله برگزار میشه.
  • اكبر ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    1 0
    اقا مجالس خيلي خوبي بود خدا توفيقشون بده
  • علي اكبر ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    خدا خيرشون بده .مراسم خيلي عالي بود .سخنران خوب .سر وقتم تموم ميشد. وسايل رفاهي همه چيز فراهم بود. انشاالله يه حسينيه بزرگ داشته باشن مراسم رو تو حسينيه شهدا بگيرند.
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    انشالله خدا به حق امام حسين (ع) و مادرش حضرت زهرا (س) حاجت همه خادمان اين هيئت رو بده تا الباقي مراسمات در حسينيه هيئت الشهدا برگزار بشه
  • خانم ناشناس ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    اجرتون با سید الشهدا واقعا مراسم با شکوه وعاااالیست مجموعه کاملا خانوادگی وامن برای بچه ها ست التماس دعا در ضمن سخنران بسیار خوبی دارد ولی امسال مداحی ضعیف بود به غیر از روز تاسوعا وعاشورا که خود حاج اقا بابامرادی خوندن التماس دعا
  • ناشناس ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    خیلی مجلس خوبی بود ما توفیق داشتیم هرشب با تعدادی از بچه های پایگاه بسیج مسجدمون به مجلس با صفای هیئت الشهدا بریم . الحق خیلی منظم بود.خسته نباشید .
  • صفوی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    سلام اجر شما با سیدالشهدا.... کاری به این وسعت نمی گیره و استقبال نیمشه مگر اینکه ائمه به اون نظر داشته باشند... یا حسین
  • خاجي ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    اقا همه چيز عالي بود خدا خير بده همگي دست اندر كاراي اين هييت الشهدارو واقعا دست مريزاد داره امام حسين اجرشون بده سلامتيشون صلوات
  • مجيد ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    اجر همگي با سيدالشهدا .عالي بود ما يه ساعت تو راهيم ولي اگر ٥ساعتم تو راه بوديم ميومديم همين مجلس مردونه ٤_٥هزار نفر رو تو ٥دقيقه غذا ميدن
  • مهدی ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    خدایی اگر کسی از دستش بر بیاد و نکنه مسئوله . باید ببینید که چقدر همه چیز مرتب ومنظمه واقعا خدا خیرشون بده .
  • lمحسنی ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    1 0
    این هیئت مشکل مداحی داره و به نظرمن خود حاج اکبر بابامرادی اگر بخونه خیلی هم خوب میخونه ونفس ایشان خیلی گیراتره .خدا به نفسش بیافزاد. یا زینب
  • حیدرزاده ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    1 0
    به مسئولین و سازمانهایی که دست اندرکارند عرض میکنم که یک هیئت با اون وسعت و جمعیت در جنوب غرب تهران میگه زنده باد سید علی خامنه ای و محفلشان بوی شهادت میده.خدا قوت
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    درود بهشون.واقعا زحمت میکشن.از خدا میخوام که روز به روز کارشون بهتر پیش بره.
  • Abm ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    اميدوارم مسعولان مربوطه حمايت هاي لازم را انجام دهند
  • پریسا IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    إن الحسین مصباح المهدی و سفینة النجات برای جوانان و نوجوانان و کودکان کارهای فرهنگی کنید که آنها با امام حسین به معنای واقعی آشنا شوند آقای بابا مرادی را حمایت کنید متشکرم
  • بنده خدا IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    کاش از این هیئت های مردمی که فقط هدفشون کمک به مردم هست تو شهر ما هم بود واقعا خدا اجرتون بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس