کد خبر 359532
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸

اثر حجمی «عصر عاشورا» ساخته سیاووش سلیمی که برگرفته از تابلو معروف محمود فرشچیان با همین عنوان است، بعد از 15 ماه کار شبانه روزی، سرانجام فردا رونمایی می‌شود.

به گزارش مشرق، اثر حجمی «عصر عاشورا» ساخته سیاووش سلیمی است که مدت 15 ماه به صورت شبانه روزی برای اتمام این اثر برنزی کار کرده است و اکنون با اتمام مراحل ساخت و آماده سازی محل نصب آن، در آستانه تاسوعای حسینی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران در میدان امام حسین (ع) نصب شده است.

این اثر برگرفته از تابلوی «عصر عاشورا» اثر محمود فرشچیان نگارگر پیشکسوت ایرانی است که ساخت آن در قالب اثر حجمی آرزوی سیاووش سلیمی مجسمه ساز 73 ساله بود و اکنون که این آروزی دیرینه که رنگ حقیقت به خود گرفت، در شب تاسوعای حسینی مهمان میدان امام حسین (ع) و عزاداران این امام همام است.

اثر حجمی «عصر عاشورا» در ابعاد 35 متر مربع شامل دو درخت نخل در ابعاد 4 متر و 30 سانتی متر است که مجسمه ساز برای ساخت دقیق این دو درخت، نخلی را از کرمان با خود به تهران آورد.

در این اثر حجمی خیمه ای به طول سه متر دیده می شود و اسبی که چندین زن و دختربچه در اطراف آن دیده می شود و به گفته خود هنرمند در این اثر بسیار دقیق تر از اثر «عصر عاشورا» استاد فرشچیان به جزئیات فیگورها پرداخته شده است و تاکنون هیچ اثری در این ابعاد در ایران ساخته نشده است.

اثر حجمی «عصر عاشورا» از جنس برنز ساخته شده است و  بیش از سه تن و نیم وزن دارد که هم اکنون این اثر در ضلع شمال میدان امام حسین (ع) مقابل مسجد امام حسین (ع) نصب شده است.

سیاووش سلیمی که اکنون آرزوی خود را در حجمی کردن تابلو «عصر عاشورا» اثر محمود فرشچیان برآورده است، حالا نگران چگونگی حفاظت از این اثر است که با توجه به جنس برنزی آن چگونه قرار است از آسیب های نفوذ رطوبت به داخل آن در اثر بارندگی های فصل پاییز و زمستان و همچنین در مقابل تخریب آثار هنری (وندالیسم) حفاظت شود.

البته می توان به وعده مسئولان سازمان زیباسازی در این زمینه خوشبین بود که وعده کرده اند، این اثر در نهایت در محلی سرپوشیده قرار خواهد گرفت تا از این آسیب ها به دور بماند.

از این پس عابرانی که از میدان امام حسین (ع) عبور می کنند علاوه بر نام این میدان که یادآور یکی از مظلوم ترین امامان معصوم است، با اثر حجمی عظیمی از واقعه عاشورا نیز روبرو خواهند شد که مظلومیت ها و دلاوری های این امام را برایشان یادآوری خواهد کرد.

این اثر قرار است فردا دوشنبه 12 آبان ماه مصادف با تاسوعای حسینی ساعت 10 صبح با حضور مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران رونمایی شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناصری ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    به نظر من این کار کاملا غیر فرهنگی و خیانت به تاریخ و فرهنگ عاشوراست.واقعه دردناک عاشورا و تصویر حرم آل الله فقط باید سالی یک بار در عاشورا برایمان مجسم شود...نه اینکه هروز چندبار از کنار آن بگذریم.تصور کنید جماعتی که کنار این مجسمه و اسب امام حسین علیه السلام عکس یادگاری می گیرند!!!!!! شما را به خدا این نقد را منعکس کنید.بالاخره کی می خواهد حوزه فرهنگی شهرداری سر و سامان پیدا کند؟؟؟؟؟؟؟؟خواهشا رسانه ای کنید که مسولین شهرداری جواب بدهند؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس