منابع میدانی سوری اعلام کردند که منطقه میدان نفتی «جبل الشاعر» و مناطق اطراف آن در استان حمص، واقع در مرکز سوریه همچنان کانون عملیات ارتش است و فرودگاه نظامی «تی 4» همچنان در کنترل ارتش سوریه است.

به گزارش مشرق، پس از انتشار اخباری مبنی بر تسلط گروه تروریستی تکفیری «داعش» بار دیگر استان حمص، واقع در مرکز سوریه بار دیگر در صدر خبرهای میدانی این کشور قرار گرفته است، در حالی‌که داعش تنها چند ماه بر این میدان نفتی تسلط داشت و ارتش سوریه به سرعت آن را باز پس گرفت.

در این ارتباط منابع میدانی سوری خبر می‌دهند که یگان‌های ارتش سوریه در ریف حمص و به طور مشخص در بیمارستان «البر» و خیابان «ساریکو» و میدان «برق» به سمت شهرک «الرستن» تجمعات گروه‌های مسلح را هدف گرفته و هم اکنون درگیری‌های شدیدی میان یگان‌های ارتش سوریه با عناصر مسلح تروریستی اطراف میدان نفتی «الشاعر» و کوی «الوعر» در جریان است.

اما هنگام گزارش تحولات میدانی حمص و میدان نفتی حقل الشاعر نمی‌توان از فرودگاه نظامی «عمر ایاس» معروف به «تی 4»، در شرق این استان اشاره نکرد که از 2 روزپیش تاکنون هدف حملات گروه تروریستی تکفیری داعش قرار گرفته است.

اهمیت فرودگاه نظامی نفتی «تی 4» در آن است که این فرودگاه مابین دو شهر «تدمر» و «حمص» قرار گرفته و تنها 30 کیلومتر با میدان نفتی حقل الشاعر فاصله دارد و علاوه بر اینکه در نزدیکی لشکر پدافند هوایی ارتش سوریه در حمص قرار دارد، از جمله فرودگاه‌های نظامی مهم استان حمص و سوریه شمرده می‌شود.

 

دو روز پیش عناصر تکفیری داعش تلاش کردند، برای اولین بار پس از حمله‌ای انتحاری به واسطه یک دستگاه خودرو بمبگذاری شده این فرودگاه را مورد حمله قرار دهند، اما شعله‌ور شدن آتش عملیات میدان نفتی حقل الشاعر، اشغال این فرودگاه را به زمان دیگری موکول کرد،‌ تا درحال حاضر همچنان این فرودگاه در کنترل ارتش سوریه باقی بماند و پروازهای نظامی ارتش این کشور در آن برقرار باشد.

 

منابع آگاه میدانی در این خصوص از حضور سرهنگ «سهیل الحسن»، معروف «ببر» به همراه یک هیأت نظامی از افسران ارتش سوریه در این پایگاه برای اطلاع از آخرین وضعیت میدانی این فرودگاه،‌ از استان حماه، جبهه عملیاتی‌اش وارد حمص شد که بیانگر حساسیت اوضاع حاکم بر این منطقه است.

فرودگاه نظامی تی 4 همانگونه که در سطور بالا ذکر آن رفت، از مهمترین فرودگاه‌های نظامی ارتش سوریه است که جنگنده‌های میگ 29 و سوخو 22 و سوخو 24 در آن فرود می‌آیند و برای انجام ماموریت‌های نظامی در تمام نقاط سوریه از جمله در مناطق مرزی شرق این کشور و هم مرز با عراق است.

به این ترتیب می‌توان گفت، فرودگاه نظامی «تی‌ 4» ستون فقرات پوشش عملیات‌های نظامی نیروی هوایی ارتش سوریه را تشکیل می‌دهد.

یک منبع میدانی سوری در این ارتباط تاکید کرد که اوضاع در فرودگاه تی 4 در کنترل ارتش سوریه است و خبرهای منتشره در برخی منابع خبری وابسته به گروه‌های مسلح تروریستی مبنی بر تصرف این فرودگاه از سوی داعش فاقد صحت و اعتبار است.

در سوریه 17 فرودگاه نظامی وجود دارد که برخی از آنها برای اغراض غیر نظامی هم مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. این فرودگاه‌ها عبارتند از: ابو الظهور و تفتناز در ادلب، تی 4 در حمص، الضبعه در ریف حمص، الناصریه و الضمیر و المزه و رهیل و مرج السلطان در ریف دمشق، الثعله و خلخله در سویداء و حماه، منغ و کویرس و الجراح و الجیره در حلب، تدمر و طبقه در رقه.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس