کد خبر 358131
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴

گروه‌های تروریستی شهر «حلب» در حالی که از فروپاشی صفوف خود رنج می‌برند، نگران اجرای سناریوی «حمص» در حلب توسط ارتش سوریه می‌باشند و بر این اساس به طور جدی به فکر خروج از این شهر می‌باشند.

به گزارش مشرق، پیروزی‌های اخیر به دست آمده از سوی ارتش سوریه در محورهای شرقی و شمالی شهر حلب، پایتخت اقتصادی سوریه و واقع در شمال این کشور، گروه‌های مسلح این شهر را در شرایط سخت و در برابر گزینه‌های محدود و معدودی قرار داده است.

 

موقعیت استان حلب در سوریه

 

تقسیمات اداری استان حلب

یگان‌های ارتش سوریه پس از آنکه اواخر سال گذشته میلادی موفق شدند، شهرک استراتژیک «خناصر»، در جنوب حلب را از گروه‌های مسلح باز پس گیرند، حملات گسترده‌ای را علیه نقاط تحت تصرف گروه‌های مسلح در شهر «سفیره» در شرق حلب انجام دادند تا به این طریق شهری از گروه‌های تروریستی باز پس گیرند که به دلیل نزدیکی‌اش به کارخانجات اسلحه‌ سازی، وابسته به وزارت دفاع سوریه از اهمیت بسزایی برای ارتش این کشور برخوردار بود.

 

منطقه خناصر در دایره قرمز مشخص شده است

بازپس گیری شهر سفیره، سرآغازی بر عملیات دیگر ارتش سوریه در حلب بود، تا در ماه می گذشته موفق به آزادسازی «شهر صنعتی حلب»، واقع در شمال شهر حلب، پس از تسلط بیش از 2 ساله گروه‌های مسلح بر آن شود.

 

منطقه السفیره و کارخانجات وزارت دفاع در نقشه مشخص شده

پس از آن نوبت به زندان مرکزی حلب رسید، تا یگان‌های ارتش سوریه محاصره بیش از یک ساله این زندان توسط گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله «جبهه النصره» را بشکنند و اوایل ماه جاری میلادی در ادامه پیروزی‌های خود در حلب دو شهرک استراتژیک «حندرات» و «سیفات» که یکی از مهمترین خطوط امداد و کمک‌رسانی گروه‌های مسلح از این دو شهرک عبور می‌کند، را آزاد کنند.

زندان مرکزی حلب

در این میان اگرچه گروه‌های مسلح در واکنش به از دست دادن شهرک‌های حندرات و سیفات به این دو شهرک حمله کرده و چند روزی نیروهای ارتش سوریه مستقر در آنها را محاصره کنند، اما اعلام خبر سیطره ارتش سوریه بر دو کارخانه شیشه سازی و تولید سیمان حلب که بر بالای یکی از تپه‌های بلند مشرف به شهر حلب و در شمال غربی زندان مرکزی حلب قرار داشت، کار را بر گروه‌های مسلح این منطقه یکسره کرد.

سیفات با فلش سیاه؛ کارخانه سیمان با فلش زرد؛ شهرک حندرات یا فلش سبز و یززگراه کاستلو با فلش آبی مشخص شده

این عملیات‌های ارتش سوریه درحالی ادامه داشت که استان حلب، درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر از جمله با داعش، موجب تسلط داعش طی فوریه گذشته بر شهرهای «الباب»، «منبج» و «دیر حافر» شد که از جمله بزرگ‌ترین شهرها و مراکز مسکونی ریف شرقی حلب شمرده می‌شدند.

تسلط داعش بر سه شهر فوق الذکر، حملات این گروه تروریستی تکفیری به نقاط نظامی ارتش سوریه در ریف شرقی حلب را درپی داشت که رهاورد آن عقب نشینی کامل ارتش سوریه از ریف شرقی حلب بود.

موقعیت دو شهر الباب و دیر حافر در نقشه مشخص شده

اما این پایان کار داعش نبود، بلکه این گروه تروریستی تکفیری پس از تسلط بر ریف شرقی حلب، ریف شمالی آن را آماج حملات خود قرار داد، تا اوایل آگوست گذشته بر شهرک‌های اخترین، ارشاف، دابق و احتیملات در این منطقه سیطره یابد و به این ترتیب تنها 20 کیلومتر با شهر «اعزاز» و گذرگاه مرزیش با ترکیه فاصله داشته باشد، تنها گذرگاهی که گروه‌های مسلح تروریستی در این منطقه بر آن اشراف داشتند.

جنگ فرسایشی که از ماه‌ها پیش از سوی ارتش سوریه بر گروه‌های مسلح حلب تحمیل شده بود، بخش قابل توجهی از توان و قدرت این گروه‌ها را تحلیل برده و مشارکت آنها در نبردهای متعدد منطقه موجب از دست دادن بسیاری از عناصر آنها از جمله سرکردگان برجسته میدانی و اتلاف مقدار زیادی از تجهیزات نظامی و ذخایر تسلیحاتی‌شان و همچنین کارگاه‌های ساخت بمب‌های دست‌ساز این گروه‌ها را درپی داشت.

ادامه عملیات نیروهای ارتش سوریه و پیشروی این نیروها در محورهای مختلف موجب شد، تا گروه‌های تروریستی اغلب خطوط امداد و کمک رسانی خود که به شکلی ویژه از سوی گروه‌های مسلح مستقر داخل شهر حلب مورد استفاده قرار می‌گرفت، را از دست بدهند که بزرگراه اصلی ارتباط دهنده ریف شرقی حلب به شهر حلب و بزرگراه حلب – حندرات – مارع از جمله مهمترین این بزرگراه‌ها بود تا به این طریق تنها یک راه ارتباطی و امدادی برای این گروه‌ها باقی بماند که به بزرگراه «کاستلو» معروف است و شهر حلب را به شهر «حریتان» در ریف شمالی آن ارتباط می‌دهد.

موقعیت شهر اعزاز با فلش سیاه، حریتان با فلش قرمز، شهر صنعتی با فلش بنفش وحندرات با فلش آبی مشخص شده

گروه‌های مسلح تروریستی درحالی این شکست‌ها را از ارتش سوریه متحمل می‌شدند که از ضعف هماهنگی بین خود رنج می‌بردند و نبود و ضعف هماهنگی بین آنها، قدرت تروریست‌ها را تحلیل برده و اجازه نمی‌داد، توان مقابله در دو جبهه، ارتش سوریه از یک‌ سو و داعش از سوی دیگر را داشته باشند.

این شرایط گروه‌های مسلح تروریستی را وا می‌داشت تا از یکی از جبهه‌ها عقب نشینی کنند، به این امید که امکان حفظ جبهه دیگر را داشته باشند و این امر عقب‌نشینی‌های مستمر و ضعف و تزلزل این گروه‌ها را در ماه‌های اخیر درپی داشت و موجب شد تا هم اکنون در برابر گزینه‌های محدود و معدودی قرار گیرند.

تاکتیکی که در حال حاضر گروه‌های مسلح تلاش دارند، در حلب پیاده کنند، صرف نظر کردن از مبارزه با داعش در ریف شمالی حلب و تمرکز بر جبهه‌های عملیاتی ارتش سوریه است که هم اکنون در آستانه تکمیل محاصره گروه‌های مسلح تروریستی در شهر حلب و مناطق و شهرک‌های تحت تصرف این گروه‌ها هستند.

تکمیل محاصره شهر حلب توسط ارتش سوریه

این تاکتیک درحالی از سوی شماری از گروه‌های مسلح تروریستی اجرا می‌شود که در طرف مقابل گروه‌های تروریستی دیگری نیز وجود دارند که به شکلی جدی از رها کردن مبارزه و عقب نشینی از شهر حلب سخن می‌گویند و در این خصوص به تاکتیک محاصره شهر «حمص» از سوی ارتش سوریه آن هم برای مدت 2 سال علیه گروه‌های مسلح این شهر اشاره می‌کنند که رهاورد آن برای این گروه‌ها پذیرش آتش‌بس و خروج از شهر و تحویل آن به ارتش سوریه بود.

 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    الموت لال سعود و داعش و حامیانشان خصوصا ترکیه منحوث
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    این پیشروی ارتش سوریه از آبان پارسال و شامل خناصر-السفیره-تل‌عرن-تل حاصل- تیپ 80- نقارین-شیخ نجار-زندان مرکزی-حندرات و احتمال بسیار قوی تا چند روز آینده منجر به محاصره کامل تروریستهای مزدور ارتش آزاد و جبهه تروریستی جولانی و جبهه به اصطلاح اسلامی در حلب میشه . اما این پیشروی دو عیب بسیار عمده دارد. یکی اینکه عرض نوار پیشروی به شدت باریک است و دیگری اینکه این پیشروی در مرز تمرکزات داعش از ریف شرقی حماة تا منطقه بلاط در شرق السفیره ادامه پیدا میکنه و متاسفانه به زودی داعش با یک سری حملات موازی از حاجز ابوالعلاج در ریف حماة به سمت اثریا و از بلاط به سمت تل‌عرن نیروهای ارتش سوریه را قیچی خواهد کرد که شاید این شکست مقدمه بسیار بدی برای وقایع بعدی در سوریه و بیعت سایر مزدوران ارتش آزاد و جبهه اسلامی با آنها بشود. البته اینها همه حدس و گمانه والله اعلم.
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    فعلا که داعش هرچی نیرو داره رو برده کوبانی
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    ارتش سوريه هم كاملا ً هوشياره ودر بعضي از موارد براي اينكه از دوطرف جنگ نكنه به تروريستها اجازه ميده كه منطقه را تخليه كنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس