نماینده صندوق جمعیت ملل متحد با اشاره به این‌که سیاست‌های جمعیتی این سازمان بر اساس سیاست‌های حاکمیتی رهبر ایران تغییر کرد، از موفقیت ایران در کاهش ۸۰ درصدی مرگ و میر مادران ایرانی خبر داد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، هولکی اوز در نشست خبری که به مناسبت روز ملل متحد که در دفتر سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های جمعیتی این صندوق پس از ابلاغ سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت علی‌الخصوص در زمینه افزایش جمعیت در ایران اظهار داشت: بعد از سال 1390 طی سرشماری که صورت پذیرفت نشان داده شد که رشد جمعیت ایران به 1.3 درصد رسیده است و این به معنای آن بود که میزان باروری کل پایین‌تر از 2.1 (جایگزین) شده است که در نهایت بر اساس دستوراتی حاکمیتی از طرف رهبر ایران صادر شد و بسیار نیز جامع و مبتنی بر شواهد بود صندوق جمعیت ملل متحد نیز سیاست‌های جمعیتی خود را همسو با فرهنگ و نیازهای ایران مطابقت داد.

وی افزود: صندوق جمعیت ملل متحد نیز همانند دیگر آژانس‌های سازمان ملل در کشورهای دنیا به دعوت کشور میزبان فعالیت خود را در آن کشور شروع می‌کنند به خصوص در ایران ما به هیچ عنوان نسخه‌های آماده و از قبل تعیین شده نداریم زیرا هر کشوری بستر خودش را دارد.

اوز در تشریح برنامه‌های صندوق جمعیت ملل متحد عنوان کرد: برنامه‌های ما در این رابطه بسیار جامع طراحی شده بود ولی با توجه به سیاست‌های جدید جمعیتی ایران در برنامه‌های ما نیز تغییرات به وجود آمد تا فعالیت‌های ما آینده‌نگر‌تر باشد، براساس کنوانسیون قاهره که 20 سال قبل ایران نیز از مشارکت کنندگان اصلی آن به حساب می‌آمد هر زوجی باید اطلاعات لازم درباره فرزندآوری را داشته باشند و در تعداد فرزندشان بتوانند به درستی تصمیم بگیرند.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد ادامه داد: بر این اساس ایران به این حق و حقوق پایبند بوده است و برای آگاهی‌بخشی به زوج‌ها کمک می‌کند. بنابراین ایران در این مقوله موفق بود به طوری که در کاهش میزان مرگ و میر مادران به اهداف توسعه هزاره رسید و 80 درصد میزان مرگ و میر مادران در ایران کاهش یافت و این کار در ایران با احترام به حقوق زوج‌ها و نظام مراقبت‌های سلامت صورت پذیرفت.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس